laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/4008/23995
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1402/11/18


تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال 1403

مصوب 1402/11/15


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال 1403
مقدمه:
با استناد به ماده هجدهم (18) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 و تبصره سوم (3) الحاقي به ماده پانزدهم (15) قانون مذكور ابلاغي 1401/05/11 و همچنين ماده هفتم (7) «قانون هواي پاك» مصوب 1396 و در اجراي تبصره دوم (2) ماده سوم (3) «آيين‌نامه اجرايي ماده هفتم قانون هواي پاك» مصوب 1397 هيأت وزيران، بند (الف) ذيل تبصره يكم (1) ماده دوم (2) «قانون درآمد پايدار و هزينه‌هاي شهرداري‌ها و دهياري‌ها» مصوب 1401، بند شانزدهم (16) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي و با امعان نظر به مفاد ماده بيست و ششم (26) «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 202865 مورخ 1402/09/28 وزارت كشور و مصوبات شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران نظير مصوبات شماره (39)، (48)، (50)، (54) و (56)، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال 1403، نسبت به مديريت ترافيك و تقاضاي سفر با اعمال مديريت هوشمند بر ورود يا تردد وسايل نقليه در محدوده‌هاي ممنوعه‌ي تردد و محاسبه و وصول عوارض وفق مفاد اين مصوبه اقدام نمايد.
ماده يكم (1)-جوابيه 1402/12/08-:
ورود يا تردد وسايل نقليه به محدوده‌ها‌ي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا (مطابق مصوبه شماره (54) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) منوط به پرداخت عوارض و اخذ مجوز تردد موضوع اين ماده است. عوارض تردد وسايل نقليه مجاز (وفق تعريف تبصره يكم (1) ماده يكم (1) مصوبه) در هر يك از محدوده‌هاي فوق‌الذكر در هر روز برابر است با حاصل ضرب نرخ پايه عوارض به مبلغ هفتصد و پنجاه هزار (750.000) ريال (با احتساب بيست (20%) درصد عوارض توسعه حمل و نقل ريلي) در ضريب مربوط به محدوده تردد (جدول شماره يك (1))، ضريب مربوط به ساعت تردد (جدول شماره دو (2)) و ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه (جدول شماره سه (3)). همچنين عوارض تردد وسايل نقليه‌اي كه به صورت غيرمجاز در محدوده‌هاي ممنوعه‌ي تردد موضوع اين ماده تردد مي‌نمايند در صورت تكميل نبودن ظرفيت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداكثر ضرايب پيش‌بيني شده وفق جداول ذيل محاسبه خواهد شد.
جدول شماره يك (1)- ضريب مربوط به محدوده تردد
رديف محدوده تردد ضريب
1 محدوده طرح ترافيك (حلقه اول) 1/5
2 محدوده كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) در روزهاي غيرمجاز 0/75
3 هر دو محدوده‌ي طرح ترافيك (حلقه اول) و كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) 1/5

جدول شماره دو (2)- ضريب مربوط به ساعت تردد
رديف ساعت تردد ضريب
اولين ورود يا تردد آخرين خروج يا تردد
1 ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10) ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19) 1/5
2 ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10) ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) 1
3 ساعات غير اوج (10 به بعد) ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19) 1
4 ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10) ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10) 1
5 ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19) ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19) 1
6 ساعات غير اوج (10 به بعد) ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) 0/7

* با تغيير ساعت خاتمه 19 در نيمه دوم سال، ساعت مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ملاك محاسبه مي باشد.
جدول شماره سه (3)- ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه
رديف نوع وسيله نقليه براساس ميزان آلايندگي ضريب
1 وسايل نقليه هيبريدي 0
2 وسايل نقليه برقي 0
3 وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني برتر تهران 0/8
4 وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر از مراكز معاينه فني تهران (در صورت ايجاد دسترسي لازم از سامانه سيمفا) 0/9
5 وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر 1
6 وسايل نقليه با عمر بيش از 20 سال (در صورت ايجاد دسترسي لازم از سامانه سيمفا) 1/2

تبصره يكم (1)-جوابيه 1402/12/08-:
«وسيله نقليه مجاز» به خودروهايي اطلاق مي‌شود كه مطابق ضوابط و مقررات قانوني داراي معاينه فني معتبر بوده و فاقد بدهي عوارض ساليانه خودرو باشند و نسبت به انجام ثبت نام در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران اقدام نموده و در سقف مجوزهاي ورودي روزانه (مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك اقدام نمايند.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران مكلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافيك و عدم ورود در محدوده‌ي مذكور، نسبت به دريافت معادل بيست درصد (20%) نرخ پايه از متقاضيان اقدام نمايد.
تبصره سوم (3)-جوابيه 1402/12/08-:
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مجاز است به ازاي هر پلاك ثبتي، عوارض تردد يك خودروي متعلّق به ساكنين محدوده‌هاي طرح و ترافيك و كنترل آلودگي هوا كه در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران ثبت نام و عوارض ساليانه خودرو و بدهي عوارض تردد در محدوده‌ي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا خودروي خود را در تهران پرداخت كرده باشند، جهت صدور مجوز تردد به محدوده‌هاي مذكور، متناسب با محدوده مرتبط با محل سكونت را با ضريب پنج دهم (0/5) محاسبه و اعمال نمايد.
تبصره چهارم (4)-جوابيه 1402/12/08-:
به ازاي صدور «مجوز ساليانه تردد در محدوده طرح ترافيك در كل سال»، براي هر خودرو به ميزان سه ميليون و نهصد و سي و هفت هزار و نهصد و بيست (3/937/920) ريال بابت هزينه صدور كارت اخذ مي‌گردد.
تبصره پنجم (5)-جوابيه 1402/12/08-:
به منظور رعايت سقف ورود وسايل نقليه در محدوده طرح ترافيك (حلقه اول) مطابق ضوابط مصوب شوراي ترافيك شهر تهران، شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است به محض تكميل ظرفيت، نسبت به اطلاع‌رساني به شهروندان از طريق سامانه و نرم‌افزار سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران اقدام نموده و از پذيرش تقاضاي مجوز روزانه مازاد خودداري نمايد. شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است خودروي وارد شده غيرمجاز را جهت اعمال قانون به پليس راهور تهران معرفي نمايد.
تبصره ششم (6):
عوارض تردد وسايل نقليه پلاك شهرستان با اعمال ضريب يك و دو دهم (1/2) تعيين و محاسبه مي‌شود. ()
تبصره هفتم (7):
خودروهاي تاكسي كه منطبق با ضوابط سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران در زمينه حمل مسافر فعاليت نمي‌كنند با اعلام آن سازمان به عنوان خودروي عادي محسوب شده و مشمول پرداخت عوارض تردد موضوع اين مصوبه مي‌باشند.
ماده دوم (2):
عوارض تردد وسايل نقليه بيماران خاص و افراد داراي معلوليت جسمي و حركتي كه انجام فعاليت‌ها، وظايف شغلي و امور درماني ايشان مستلزم ورود به محدوده‌ها‌ي طرح ترافيك و كاهش آلودگي هوا مي‌باشد در سقف مجوزهاي ورودي در كل سال با اعمال ضريب يك دهم (0/1) تعيين و محاسبه مي‌شود.
تبصره:
وسايل نقليه با پلاك ويلچر (ژ) كه انجام فعاليت‌ها، وظايف شغلي و امور درماني ايشان مستلزم ورود به محدوده‌هاي ممنوعه‌ي تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع اين مصوبه نمي‌باشند.
ماده سوم (3):
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده مي‌شود حداكثر پنج درصد (5%) از كل مجوزهاي صادره را در موارد خاص با اعمال ضريب يك دهم (0/1) محاسبه و صادر كند. نحوه تعيين موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان خبري به موجب دستورالعملي كه به تأييد كميسيون مشترك متشكل از كميسيون عمران و حمل و نقل و كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد، تعيين مي‌شود.
تبصره:
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به خبرنگاراني كه از سهميه تخصيص يافته استفاده نكرده يا فاقد خودرو مي‌باشند، كارت بليت الكترونيك رايگان يك (1) ساله جهت استفاده از وسايل نقليه عمومي اختصاص دهد.
ماده چهارم (4):
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود عوارض ورود و تردد در محدوده‌هاي ترافيكي موضوع ماده يكم (1) اين مصوبه را با رعايت سقف مجوزهاي ورودي به محدوده‌هاي مذكور براي جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر با ارائه تأييديه بنياد شهيد و امور ايثارگران، با ضريب صفر محاسبه نمايد.
ماده پنجم (5)-جوابيه 1402/12/08-:
عوارض تردد خودروهاي مذكور در جدول ذيل كه در زمينه جابه‌جايي مسافر فعاليت نموده و در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران ثبت نام و داراي پروانه فعاليت از شهرداري تهران باشند، در سقف مجوزهاي مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران به شرح جدول زير محاسبه و اعمال مي‌گردد:
جدول شماره چهار (4)-جوابيه 1402/12/08-- ضريب خودروهاي مجاز ارائه‌دهنده خدمات جابه‌جايي مسافر
رديفنوع خودروهاضريب
1خوروهاي آژانس و مؤسسات اتومبيل كرايه0/6
2خودروهاي سواري مجاز پلاك (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران0/3
3خودروهاي ميني‌بوس و اتوبوس مجاز پلاك (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران0
4خودروهاي مجاز سرويس مدارس در روزهاي تحصيلي و آموزشگاه‌هاي رانندگي0/3

ماده ششم (6):
عوارض تردد وسايل ‌نقليه باري پلاك تهران (وانت‌بارها و كاميونت‌هاي تا سقف شش تن) كه داراي پروانه فعاليت از شهرداري تهران مي‌باشند، حسب نوع ناوگان، ظرفيت ناوگان و نوع باربرگ دريافتي مطابق جدول ذيل تعيين و محاسبه خواهد شد:

تبصره:
وسايل نقليه باري درصورتي مشمول تسهيلات برتر مي‌باشند كه در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مكاني و زماني آن تردد از طريق gps يا هر طريق ديگر به سامانه بارانه شهرداري تهران، صادر نمايد. همچنين تا زمان فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم توسط شهرداري جهت ارسال اطلاعات مكاني و زماني تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز براي برخورداري از تسهيلات برتر ملاك عمل خواهد بود.
ماده هفتم (7):
عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده كاميون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص (موضوع مصوبه سي ‌و نهمين (39) جلسه شوراي حمل و نقل و ترافيك مورخ 1395/10/11 و مواد (3) و (1) مصوبات شماره (56) و (64) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مورخ 1398/10/24) كه به تشخيص سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانه‌هاي مسافري شهر تهران صادر مي‌شود، به شرح جدول ذيل تعيين مي‌گردد.
جدول شماره شش (6)- عوارض كاميون‌هاي بالاي شش تن ظرفيت (ارقام به ريال)
رديف سن ناوگان عوارض صدور مجوز روزانه در موارد خاص (مشروط به دريافت باربرگ)
1 تا 5 سال 500/000
2 5 سال تا 15 سال 700/000
3 15 سال به بالا 900/000

تبصره يكم (1):
به استناد جزء (2) رديف (4) جدول شماره يك (1) «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 202865 مورخ 1402/09/28 وزارت كشور، تردد شبانه وسايل نقليه باري در محدوده‌ي كاميون ممنوع شهر تهران از ساعت (23) الي ساعت (6)، در صورت عدم دريافت باربرگ و يا تردد خارج از مسير تعيين شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به ميزان نهصد هزار (900/000) ريال بوده و در صورت دريافت باربرگ، عوارض مذكور براي وسايل نقليه مذكور با ضريب صفر محاسبه مي‌گردد.
تبصره دوم (2):
كاميون‌هاي حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مكلف به دريافت باربرگ خواهند بود.
تبصره سوم (3):
صدور مجوز تردد براي كاميون‌ها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارا بودن معاينه فني معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و كالاي شهرداري تهران (بارانه) است. همچنين، تردد كاميون‌هاي بالاي شش (6) تن ظرفيت در محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرايب مذكور در ماده يكم (1) اين مصوبه نيز مي‌باشد.
ماده هشتم (8)-جوابيه 1402/12/08-:
در اجراي ماده هفتاد و چهارم (74) «قانون شهرداري »، شهرداري تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشي از ورود يا تردد غير مجاز وسايل نقليه در محدوده‌هاي موضوع اين مصوبه، نسبت به شناسايي وسايل نقليه‌اي كه عوارض موضوع اين مصوبه را پرداخت نكرده‌اند اقدام و بدهي دارنده وسيله نقليه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وي منظور و به آخرين شماره تلفن مالك ثبت شده در سامانه‌هاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران، پيامك كند. وفق ماده دهم (10) «قانون درآمد پايدار و هزينه‌هاي شهرداري‌ها و دهياري‌ها » ابلاغي سال 1401، مالكان وسايل نقليه‌ مكلفند ظرف مدت ده روز كاري از تاريخ دريافت پيامك بدهي عوارض‌هاي موضوع اين مصوبه، نسبت به پرداخت و تسويه بدهي اعلامي اقدام نمايند؛ در صورت عدم پرداخت بدهي، به صورت ماهيانه دو درصد (2%) و تا سقف بيست و چهار درصد (24%) ساليانه، جريمه بدهي بر ميزان بدهي اعلامي افزوده خواهد شد. ‌بدهي عوارض‌هاي موضوع اين مصوبه به عنوان ديون معوق به حساب پلاك مربوطه ثبت و در اجراي ماده (29) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي » مصوب 1389، نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت آن خواهد بود.
تبصره يكم (1):
با استناد به ماده هجدهم (18) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيز تبصره يكم (1) ماده واحده «قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده چهارم (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ‌مصوب 1369»، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مكلف است نسبت به اعمال قانون وسايل نقليه متخلف از ضوابط مقرر در اين مصوبه در خصوص تردد غيرمجاز در محدوده‌هاي موضوع مصوبه اقدام ‌نمايد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مجاز است حداكثر سه درصد (3%) از درآمد ناشي از مديريت محدوده‌ها‌ي موضوع اين مصوبه را در راستاي بهبود اجراي طرح، تقويت و پيشتيباني لجيستيكي و نيروي انساني براي پليس راهور تهران بزرگ به منظور اجراي كامل طرح و همچنين وصول مطالبات هزينه كند. دستورالعمل اجرايي موضوع اين تبصره ظرف مدت سه ماه از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين مصوبه به تأييد كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد.
تبصره سوم (3):
شهرداري تهران موظف است پلاك وسايل نقليه‌اي كه به صورت غيرمجاز در محدوده‌هاي موضوع اين مصوبه تردد مي‌نمايند را جهت اعمال قانون به پليس راهور اعلام نمايد. تخصيص درآمد موضوع تبصره دوم (2) اين ماده به پليس راهنمايي و رانندگي، با تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران قابل انجام است.
ماده نهم (9):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است نسبت به اختصاص مجوز سالانه تردد در محدوده‌هاي موضوع ماده يكم (1) اين مصوبه در قالب سهميه در خصوص اشخاص متقاضي در چارچوب ضوابط اين مصوبه اقدام نموده و براساس نرخ پايه عوارض و متوسط ضرايب مذكور در ماده يكم (1)، با اعمال ضريب حداقل شصت و پنج صدم (0/65) مبلغ را محاسبه و در ابتداي سال دريافت نمايد. تبصره سوم (3) ماده يكم (1) اين مصوبه شامل اينگونه سهميه‌ها نمي‌گردد. همچنين به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود نسبت به تهيه بسته‌هاي اعتباري كمتر از يك سال براي صدور مجوز ورود و تردد در محدوده‌ها‌ي موضوع ماده يكم (1) با اعمال ضريب حداقل هشت دهم (0/8) اقدام نمايد.
ماده دهم (10):
شهرداري تهران مكلف است با راه اندازي و بروزرساني مستمر تجهيزات كنترل هوشمند، اهتمام لازم را نسبت به مديريت و نظارت بر محدوده‌هاي كنترل آلودگي هوا و طرح ترافيك بعمل آورد.
ماده يازدهم (11)-جوابيه 1402/12/08-:
شهرداري تهران مجاز است عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر مربوط به خودروهاي قوه قضاييه را در چارچوب سهميه‌هاي تخصيص يافته، طي تفاهم‌نامه‌اي با بدهي‌هاي شهرداري تهران تهاتر نمايد.
ماده يازدهم (11)-جوابيه 1402/12/08-:
از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه كليه مصوبات قبلي شوراي اسلامي شهر تهران مرتبط با عوارض تردد جهت مديريت ترافيك، كاهش تقاضاي سفر و كنترل آلودگي هوا ملغي و مصوبه فعلي ملاك عمل خواهد بود.