laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/4020/24579
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1402/11/29


عوارض ساختماني، ارزش‌ افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري از سال 1403

مصوب 1402/11/29


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

عوارض ساختماني، ارزش‌ افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري از سال 1403
مقدمه:
به استناد جزء (الف) و (ب) تبصره يكم (1) ماده دوم (2) قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها مصوب 1401/04/01 مجلس شوراي اسلامي و دستورالعمل اجرايي"عناوين عوارض و بهاي خدمات و ترتيبات وصول آن" ابلاغي به شماره 202865، مورخ 1402/09/28 وزير محترم كشور و در اجراي بندهاي شانزدهم (16) و بيست و ششم (26) ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/03/01 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از ابتداي سال 1403 نسبت به اخذ عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي ساختمان موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري، به شرح مواد زير اقدام نمايد:
ماده يكم (1): تعاريف
الف- عناوين عوارض
1- عوارض صدور پروانه
1-1- عوارض زيربناي مسكوني: عوارض محاسبه شده جهت زيربناي ناخالص مسكوني كه فضاهاي مشاعي طبقات داراي كاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضاي انتظار طبقه در آن مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.
1-2- عوارض زيربناي غيرمسكوني: عوارض محاسبه شده جهت زيربناي ناخالص كاربردهاي تجاري/ اداري/ صنعتي/ خدماتي و امثالهم كه فضاهاي مشاعي طبقات داراي كاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضاي انتظار طبقه در آن مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.
1-3- عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاك: عوارض استفاده موقت از تراس/بام/حياط
2- عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري: ارزش افزوده ايجاد شده ناشي از تعيين و تغيير در طرح‌هاي توسعه شهري كه در زمان صدور اولين مجوز يا گواهي اخذ مي‌گردد.
2-1- عوارض ارزش افزوده ناشي از تعيين كاربري عرصه در اجراي طرح‌هاي توسعه شهري: عوارضي كه از بابت تعيين كاربري خدماتي، مسكوني و فاقد كاربري نسبت‌ به املاك طرح تفصيلي قديم اخذ مي‌گردد و به پهنه r, m و s براساس ضوابط آخرين طرح تفصيلي مصوب تبديل مي‌شوند.
2-2- عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه در اجراي طرح‌هاي توسعه شهري: عوارضي كه در صورت تغيير پهنه‌هاي آخرين طرح تفصيلي مصوب نسبت به نقشه‌هاي امضا شده طرح تفصيلي شهر تهران براساس مصوبات كميسيون ماده پنج و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران اخذ مي‌گردد.
2-3- عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي عمران شهري: عوارضي كه بابت ايجاد ارزش افزوده به كليه اراضي و املاكي كه بر اثر اجراي طرح‌هاي احداث، تعريض، توسعه و اصلاح معابر و ميادين در بر گذر احداثي، اصلاحي، تعريضي و يا توسعه‌اي واقع شده و يا مي‌شوند تعلق گرفته و فقط براي يك بار تعلق مي‌گيرد.
3- عوارض ديواركشي و حصاركشي: عوارضي است كه در قبال صدور پروانه حصاركشي و ديواركشي براي اراضي فاقد مستحدثات بر اساس طرح‌هاي توسعه شهري محاسبه مي‌گردد.
ب- ارزش معاملاتي كاربري‌هاي مختلف
p(r): ارزش معاملاتي هر مترمربع عرصه املاك با كاربري مسكوني مطابق با آخرين دفترچه ارزش معاملاتي در زمان تصويب عوارض، موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم با احتساب ضرايب احتمالي تعديل اعلامي توسط هيأت وزيران براي هر سال
p(m): ارزش معاملاتي هر مترمربع عرصه املاك با كاربري اداري مطابق با آخرين دفترچه ارزش معاملاتي در زمان تصويب عوارض، موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم با احتساب ضرايب احتمالي تعديل اعلامي توسط هيأت وزيران براي هر سال
p(s): ارزش معاملاتي هر مترمربع عرصه املاك با كاربري تجاري مطابق با آخرين دفترچه ارزش معاملاتي در زمان تصويب عوارض، موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم با احتساب ضرايب احتمالي تعديل اعلامي توسط هيأت وزيران براي هر سال
تبصره:
1- در مورد گذرهاي فصل مشترك بلوك‌هايي كه داراي p(r/m/s)متفاوت هستند، p(r/m/s)بزرگ‌تر ملاك عمل مي‌باشد.
2- درمحدوده بازار تهران ارزش معاملاتي عرصه املاك با كاربري تجاري مطابق با حداكثر عرض گذر اعلامي وفق ضوابط اجرايي دفترچه ارزش معاملاتي ملاك عمل موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم ملاك محاسبه است.
3- در محاسبه عوارض چنانچه زميني داراي چند بر باشد، قيمت منطقه‌اي گران‌ترين بر ملك مشرف و داراي دسترسي به معبر ملاك محاسبه خواهد بود.
4- ارزش معاملاتي املاك و اراضي واقع در حريم شهر تهران براساس بزرگترين بلوك دارايي هم جوار به محدوده ملك محاسبه و اخذ مي‌گردد.
ماده دوم (2): عوارض صدور پروانه ساختماني در كاربري‌هاي مختلف
1-عوارض زيربناي مسكوني:

به ازاي مساحت بناي ناخالص مورد درخواست مسكوني مطابق با جداول چهارگانه استفاده از اراضي و ساخت و ساز و ضوابط و مقررات طرح تفصيلي، به شرح جداول و فرمول زير محاسبه و اخذ مي‌گردد.

جدول شماره يك (1)-ضريب k(r )
منطقه
بلوك دارايي
ضريب k(r )
منطقه
بلوك دارايي
ضريب k(r )
منطقه
بلوك دارايي
ضريب k(r )
1
1_01
1.45
3
3_1
1.35
5
5_8
0.90
1_02
1.60
3_2
1.35
5_9
0.90
1_03
1.45
3_3
1.35
5_10
0.95
1_04
1.80
3_4
1.35
5_11
0.90
1_05
1.45
3_5
1.35
5_12
0.90
1_06
1.40
3_6
1.40
5_13
0.95
1_07
1.45
3_7
1.35
5_14
0.95
1_08
1.45
3_8
1.65
5_15
0.95
1_09
1.45
3_9
1.45
5_16
0.90
1_10
1.60
3_10
1.35
5_17
0.80
1_11
1.45
3_11
1.35
5_18
0.90
1_12
1.70
3_12
1.35
5_19
0.80
1_13
1.45
3_13
1.35
5_20
0.80
1_14
1.45
3_14
1.35
6
6_1
0.95
1_15
1.60
3_15
1.35
6_2
1.10
1_16
1.45
3_16
1.35
6_3
1.10
1_17
1.45
4
4_1
1.00
6_4
0.80
1_18
1.45
4_2
1.00
6_5
1.25
1_19
1.45
4_4
1.00
6_6
1.05
1_20
1.50
4_5
0.80
6_7
0.90
1_21
1.50
4_6
0.80
6_8
0.80
1_22
1.60
4_7
1.00
6_9
0.60
1_23
2.40
4_8
0.80
6_10
0.70
2
2_01
1.25
4_9
0.95
6_11
1.20
2_02
1.40
4_10
1.00
6_12
1.15
2_03
1.75
4_11
1.00
6_13
1.00
2_04
1.00
4_12
1.10
6_14
1.00
2_05
1.10
4_13
1.20
6_15
1.30
2_06
1.35
4_14
1.00
6_16
1.25
2_07
1.10
4_15
1.10
7
7_1
0.95
2_08
1.15
4_16
1.10
7_2
0.90
2_09
1.20
4_17
1.00
7_3
0.80
2_10
1.35
4_18
1.10
7_4
0.80
2_11
1.35
4_19
0.80
7_5
0.70
2_12
1.10
4_20
1.10
7_6
0.80
2_13
1.15
5
5_1
0.95
7_7
0.90
2_14
1.25
5_2
0.95
7_8
0.90
2_15
1.05
5_3
0.80
8
8_1
0.67
2_16
1.40
5_4
0.80
8_2
0.62
2_17
1.55
5_5
0.95
8_3
0.76
2_18
1.40
5_6
0.95
8_4
0.90
2_19
1.40
5_7
0.95
8_5
0.86

9
9_1
0.65
13
13_3
0.35
18
18_4
0.36
9_2
0.45
13_4
0.60
18_5
0.40
9_3
0.45
14
14_1
0.42
18_6
0.48
9_4
0.50
14_2
0.42
18_7
0.40
10
10_1
0.36
14_3
0.42
18_8
0.40
10_2
0.36
14_4
0.42
18_9
0.48
10_3
0.36
14_5
0.42
19
19_1
0.55
11
11_1
0.80
15
15_1
0.42
19_2
0.47
11_2
0.45
15_2
0.42
19_3
0.47
11_3
0.45
15_3
0.55
19_4
0.47
11_4
0.45
15_4
0.42
19_5
0.47
11_5
0.45
15_5
0.42
19_6
0.50
11_6
0.40
15_6
0.42
19_7
0.47
11_7
0.40
15_7
0.42
19_8
0.50
11_8
0.40
15_8
0.42
20
20_1
0.72
11_9
0.40
15_9
0.42
20_2
0.72
12
12_1
0.35
15_10
0.42
20_3
0.72
12_2
0.35
15_11
0.60
20_4
0.55
12_3
0.35
16
16_1
0.40
20_5
0.72
12_4
0.65
16_2
0.40
20_6
0.72
12_5
0.75
16_3
0.50
20_7
0.72
12_6
0.45
16_4
0.40
20_8
0.72
12_7
0.35
16_5
0.50
21
21_1
1.00
12_8
0.50
16_6
0.40
21_2
0.65
12_9
0.35
16_7
0.40
21_3
0.75
12_10
0.35
17
17_1
0.64
21_4
0.85
12_11
0.35
17_2
0.80
21_5
0.85
12_12
0.35
17_3
0.64
21_6
0.85
12_13
0.50
17_4
0.64
22
22_1
0.80
12_14
0.50
17_5
0.64
22_2
1.00
12_15
0.50
17_6
0.64
22_3
1.50
12_16
0.40
18
18_1
0.48
22_4
1.55
13
13_1
0.43
18_2
0.48
22_5
1.30
13_2
0.43
18_3
0.56



*: در مورد گذرهاي فصل مشترك مناطق ضريب (r)k بزرگتر ملاك عمل مي‌باشد و براي اراضي عباس‌آباد واقع در بلوك‌هاي 15-6، 3-3،
3-15 و 1-7 معادل دو برابر مقادير اين جدول خواهد بود.


1-1- ضريب cf
ضريب cf در محاسبه عوارض زيربناي مسكوني در حد حداكثر تراكم ساختماني مندرج در جداول چهارگانه استفاده از اراضي و ساخت و ساز و ضوابط و مقررات طرح تفصيلي طبق جدول شماره دو (2) و مازاد بر حداكثر تراكم ساختماني مندرج در جداول چهارگانه استفاده از اراضي و ساخت و ساز و ضوابط و مقررات طرح تفصيلي طبق جداول شماره سه (3) و چهار (4) تعيين مي‌گردد.
جدول شماره دو (2) - ضريب c(f)
كران بالا
c(f)
كران پايين
180%
2
0
240%
3
180%
300%
4
240%
360%
6
300%
420%
9
360%
%480
12
420%
540%
16
%480
600%
20
540%
.......
20
600%


جدول شماره سه (3)- ضريب پلكاني املاك واقع در شمال محور انقلاب
جدول شماره چهار (4) - ضريب پلكاني املاك واقع در جنوب محور انقلاب
كران بالا
c (f)
كران پايين
كران بالا
c (f)
كران پايين
180%
4
0
180%
4
0
240%
6
180%
240%
6
180%
300%
8
240%
300%
8
240%
360%
20
300%
360%
15
300%
420%
22
360%
420%
16
360%
480%
24
420%
480%
17
420%
540%
26
480%
540%
18
480%
600%
28
540%
600%
19
540%
......
28
600%
.....
19
600%

تبصره يكم (1):
عوارض زيربناي مشاعات مسكوني طبقات فاقد كاربرد اصلي (پس از كسر زيربناي اختصاص‌يافته به پاركينگ‌هاي مورد نياز (مساحت هر يك واحد پاركينگ معادل 12.5 مترمربع در نظر گرفته مي‌شود)) و زيربناي مسكوني داراي حقوق مكتسبه قانوني، با ضريب cf يك (1) محاسبه مي‌شود.
تبصره دوم (2):
ضريب cf در محاسبه عوارض ساختماني اراضي و املاك واقع در زيرپهنه سكونت r251 در مناطق 6، 7، 11 و 12، در شرايط مازاد بر حداكثر تراكم ساختماني معادل هشتاد درصد (80%) جداول شماره 3 و 4 محاسبه مي‌گردد.
1-2- ضريب cf در مصوبات كميسيون ماده پنج
1-1-2- در صورتي‌كه با رعايت سقف تراكم ساختماني مطابق با آخرين ابلاغ دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصيلي يكپارچه شهر تهران، تعداد طبقات افزايش يابد (مطابق بند 6 صورتجلسه 614 كميسيون ماده پنج مورخ 1399/09/08) ضريب پلكاني در محاسبه عوارض زيربناي مسكوني مطابق جدول شماره پنج (5) تعيين مي‏‌گردد.
2-1-2- در صورتي‌كه حداكثر تراكم ساختماني مجاز در جداول پهنه‌بندي طرح تفصيلي تعيين تكليف نگرديده باشد ضريب پلكاني در محاسبه عوارض زيربناي مسكوني مطابق جدول شماره پنج (5) تعيين مي‏‌گردد.
جدول شماره پنج (5)
طبقات داراي كاربرد
c(f)
تا طبقه سوم
3
طبقه چهارم
4
طبقه پنجم
5
.....
.....
طبقه 20 و بالاتر
20

3-1-2- ضريب پلكاني عوارض زيربنا جهت هرگونه افزايش تراكم بر اساس مصوبات كميسيون ماده پنج شهر تهران (به استناد مفاد ماده هفدهم (17) قانون درآمدهاي پايدار مصوب 1401) نسبت به آخرين ابلاغ دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصيلي يكپارچه شهر تهران، بر مبناي جدول شماره شش (6) و هفت (7) محاسبه و اخذ مي‌گردد.
جدول شماره شش (6)- ضريب پلكاني املاك واقع در مناطق 1 الي 8 (())
جدول شماره هفت (7)- ضريب پلكاني املاك واقع در مناطق 9 الي 22 (())
كران بالا
c (f)
كران پايين
كران بالا
c (f)
كران پايين
180%
6
0
180%
5
0
240%
9
180%
240%
7
180%
300%
12
240%
300%
10
240%
360%
30
300%
360%
18
300%
420%
33
360%
420%
20
360%
480%
36
420%
480%
21
420%
540%
39
480%
540%
22
480%
600%
42
540%
600%
23
540%
......
42
600%
.......
23
600%

تبصره سوم (3):

عوارض زيربناي مسكوني درخصوص پرونده‏‌هاي داراي مصوبات كميسيون ماده پنج قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، برابر با مجموع عوارض بر اساس جداول شماره پنج (5) (در حد تراكم جداول طرح تفصيلي) و بر اساس جدول شماره شش (6) و هفت (7) (مازاد بر تراكم جداول طرح تفصيلي) موضوع اين ماده مي‌باشد.
تبصره چهارم (4):

در املاكي كه با استفاده از سازوكار انتقال حق توسعه، تراكم مازاد بر جداول پهنه‌بندي دريافت مي‌كنند، مبناي محاسبه عوارضِ تراكم انتقال‌يافته جدول شماره دو (2) مي‌باشد.
2-عوارض زيربناي غيرمسكوني:
الف- عوارض زيربناي تجاري:

عوارض زيربناي تجاري در هر طبقه بر اساس فرمول ذيل محاسبه مي‌گردد:




جدول شماره هشت (8)- ضريب k (s)
منطقه
k (s)
12
2.5
1، 2 و 3
2.2
5، 6، 7
2
4، 8، 13 و 21
1.9
11
1.8
9، 10، 14، 15، 16، 17، 19 و 20
1.7
18
1.6
22
1.3
در گذرهاي فصل مشترك مناطق (22) بيست‌ودو گانه، ضريبk(s ) بزرگ‌تر ملاك عمل مي‌باشد.



تبصره پنجم (5):
ضريب k(ps)جهت محاسبه عوارض زيربناي واحدهاي تجاري واقع در محدوده بازار (مطابق با نقشه پيوست) سه برابر جدول شماره نه (9) مي‌باشد.


جدول شماره ده (10)- ضرايب (s) c در طبقه همكف
موقعيت قرارگيري پلاك
ضريب (s) c
پهنه r
12 در طبقه همكف
پهنه r در منطقه 12
16 در طبقه همكف
پهنه m و s
13 در طبقه همكف
پهنه m و s در منطقه 12
17 در طبقه همكف
راسته ها
مطابق با جدول شماره 27 پيوست اين مصوبه ممهور به مهر شوراي اسلامي شهر تهران
در گذرهاي فصل مشترك بلوك‌هاي دارايي مناطق 22 گانه (s) c بزرگ‌تر ملاك عمل مي‌باشد.



تبصره ششم (6):

محاسبه دهنه واحدهاي تجاري با رعايت موارد زير صورت مي‌پذيرد:
1- در پاساژها دهنه واحدهاي تجاري بر راهروهاي داخلي محسوب نمي‌گردد.
2- چنانچه واحد تجاري داراي چند بر باشند، بزرگ‌ترين دهنه ملاك عمل قرار مي‌دهيم.
3- در واحدهاي تجاري واقع در تقاطع دو گذر، دهنه ملاك عمل برابر است با بزرگ‌ترين دهنه مشرف به گذر بعلاوه طول پخ.
4- دهنه واحدهاي تجاري صرفاً براي طبقات همكف محاسبه مي‌گردد.
تبصره هفتم (7):

عوارض زيربناي مشاعات تجاري طبقات فاقد كاربرد اصلي (پس از كسر زيربناي اختصاص‌يافته به پاركينگ‌هاي مورد نياز (مساحت هر يك واحد پاركينگ معادل 12.5 مترمربع در نظر گرفته مي‌شود))، با ضريب cf يك (1) محاسبه مي‌شود.
تبصره هشتم (8):

عوارض زيربناي دفاتر فروش، بازرگاني و واحدهاي توليدي (مشروط به اين كه مستندات كافي از جمله وزارت صنايع- جهت تفكيك آن‌ها از واحدهاي صنعتي موجود باشد) معادل هفتاد درصد (70%) عوارض زيربناي تجاري محاسبه مي‌گردد.
ب- عوارض زيربناي اداري:
عوارض زيربناي اداري در هر طبقه بر اساس فرمول ذيل محاسبه مي‌گردد:


جدول شماره دوازده (12) - k(m)
منطقه
k(m)
1، 3 و 6
2.5
ساير مناطق
2
در گذرهاي فصل مشترك مناطق، ضريبk(m ) بزرگ‌تر ملاك عمل مي‌باشد.

جدول شماره سيزده (13) - ضريب k(pm)
طبقه
k(pm)
همكف
3
زير زمين
2.5
اول
2
دوم
1.5
سوم به بالا
1
نيم طبقه
پنجاه درصد ضريب هر طبقه
انباري در كليه طبقات
1

تبصره نهم (9):

عوارض زيربناي مشاعات اداري طبقات فاقد كاربرد اصلي (پس از كسر زيربناي اختصاص يافته به پاركينگ‌هاي مورد نياز (مساحت هر يك واحد پاركينگ معادل 12.5 مترمربع در نظر گرفته مي‌شود))، با ضريب cf يك (1) محاسبه مي‌شود.
ج- عوارض زيربناي صنعتي:

عوارض زيربنا صنعتي بر اساس جداول و فرمول ذيل محاسبه مي‌گردد:


جدول شماره چهارده (14) -ضريب k(pi)
طبقه
k (pi)
همكف
3
زير زمين
2.5
اول
2
دوم
1.5
سوم به بالا
1
نيم طبقه
0.5
انباري
1

تبصره دهم (10):

در املاك موضوع اين بند، در زمان درخواست پروانه توسعه بنا چنانچه در عوارض، بخش فضاي باز اخذ نگرديده باشد، علاوه بر عوارض زيربناي بناي مورد درخواست، عوارض فضاي باز نيز طبق فرمول فوق محاسبه و وصول خواهد شد.
تبصره يازدهم (11):

عوارض زيربناي مشاعات صنعتي طبقات فاقد كاربرد اصلي (پس از كسر زيربناي اختصاص‌يافته به پاركينگ‌هاي مورد نياز (مساحت هر يك واحد پاركينگ معادل 12.5 مترمربع در نظر گرفته مي شود))، با ضريب cf يك (1) محاسبه مي‌شود.
د- عوارض زيربناي خدماتي:
عوارض صدور پروانه ساختماني براي احداث كاربري‌هاي خدماتي از قبيل مراكز آموزشي و آموزش عالي، بهداشتي، درماني، مراكز اجتماعي، مراكز فرهنگي، اماكن ورزشي، پست‌هاي امداد و تأسيسات و تجهيزات شهري، جايگاه‌هاي سوخت‌رساني، پاركينگ‌هاي عمومي ‌و ... معادل پنجاه درصد (50%) و در مدارس مورد تأييد وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه مورد تأييد شوراي‌عالي حوزه علميه مشمول 10% عوارض زيربناي مسكوني موضوع بند (1) اين ماده محاسبه و اخذ مي‌گردد.
تبصره دوازدهم (12):

در ساختمان‌هاي مسكوني عوارض كاربردهاي خدماتي از قبيل سالن‌هاي ورزش، استخر، سرايداري دو برابر مشاعات محاسبه مي‌گردد.


ه‍
- عوارض زيربناي ساختمان‌هاي مختلط:

عوارض زيربناي ساختمان‌هاي مختلط برابر با مجموع عوارض بند (1) و رديف‌هاي "الف" ، "ب" ، "ج" و "د" بند (2) اين ماده محاسبه مي‌گردد. در محاسبه اين عوارض كمترين ضريب cf به ترتيب متعلق به كاربردهاي خدماتي، مسكوني، صنعتي، اداري و تجاري مي‌باشد.
تبصره سيزدهم (13):

در صورتي كه مالكين املاك واقع در طرح گذر، داوطلبانه نسبت به اصلاح ملك و انجام عقب‌نشيني مطابق طرح مصوب اقدام و مقدار اصلاحي را به صورت رايگان به شهرداري واگذار نمايند، به ازاي هر مترمربع از عرصه ملك واقع در طرح فقط براي يك بار در زمان صدور پروانه ساختماني، مطابق فرمول زير از عوارض زيربناي مورد تقاضا كسر مي‌گردد. ضمناً املاكي كه قبل از ابلاغ اين مصوبه نسبت به رعايت اصلاحي معابر به صورت رايگان اقدام نموده‌اند و تاكنون از تسهيلات واگذاري رايگان استفاده ننموده باشند چنانچه مساحت عرصه در آخرين سند مالكيت اصلاح نگرديده باشد، مشمول تسهيلات اين تبصره مي‌گردند.


تبصره چهاردهم (14):

مستند به "دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات ابلاغي به شماره 202865، مورخ 1402/09/28 وزير محترم كشور ناظر بر تراكم‌هاي صادره تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصويب‌كننده طرح‌هاي توسعه شهري و كميسيون ماده پنج"، عوارض آن بخش از زيربناي اراضي و املاك مشمول بند 17 صورتجلسه 658 كميسيون ماده پنج شهر تهران، مورخ 1401/12/15 مطابق با جدول شماره پانزده (15) با احتساب ضريب cf در جداول شماره شانزده (16) و هفده (17) محاسبه و اخذ خواهد شد.
جدول شماره پانزده (15)
*
جدول شماره شانزده (16)- ضريب پلكاني املاك واقع در شمال محور انقلاب
جدول شماره هفده (17)- ضريب پلكاني املاك واقع در جنوب محور انقلاب
كران بالا
c (f)
كران پايين
كران بالا
c (f)
كران پايين
180%
12
0
180%
12
0
240%
18
180%
240%
18
180%
300%
24
240%
300%
24
240%
360%
60
300%
360%
45
300%
420%
66
360%
420%
48
360%
480%
72
420%
480%
51
420%
540%
78
480%
540%
54
480%
600%
84
540%
600%
57
540%
......
84
600%
.......
57
600%
*: ضرايب cf در محاسبه عوارض ساختماني اراضي و املاك واقع در زيرپهنه سكونت r251 در مناطق 6، 7، 11 و 12 مشمول اين تبصره، معادل هشتاد درصد (80%) جداول شماره شانزده (16) و هفده (17) محاسبه مي‌گردد.

تبصره پانزدهم (15):

در صورت تبديل يا تغيير هر يك از واحدهاي مسكوني، تجاري، اداري، صنعتي و خدماتي به يكديگر و جابه‌جايي آن‌ها در طبقات (ضمن رعايت ضوابط و مقررات طرح تفصيلي) درصورت افزايش عوارض زيربناي مربوطه، مابه‌‍التفاوت مطابق با زيربناي نوع كاربري اين ماده محاسبه و اخذ مي‌گردد.
3- عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاك

در صورت استقرار سازه موقت (با استفاده از مصالح سبك و غيربنائي) در محوطه املاك اعم از فضاي باز باقي‌مانده عرصه، تراس و بام املاك، در چارچوب عملكردهاي مجاز به استقرار در پهنه‌هاي طرح تفصيلي، مشروط به اخذ رضايت ساير مالكين مشاعي و عدم مشرفيت جهت املاك همجوار، شهرداري تهران با رعايت ضوابط و مقررات طرح تفصيلي مي‌تواند به ازاي هر مترمربع عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاك به صورت ساليانه و به شرح جدول شماره هجده (18) محاسبه و اخذ نمايد.
جدول شماره هجده (18) – نحوه محاسبه عوارض te

*
ماده سوم (3): عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري
1- عوارض ارزش افزوده ناشي از تعيين كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري:
عوارض ارزش افزوده ناشي از تعيين كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري (o1) در املاك با كاربري صنعتي، تجاري، اداري، مسكوني، خدماتي و فاقد كاربري طبق طرح تفصيلي قبل از تاريخ 1391/01/05 به پهنه m,r وs طبق طرح تفصيلي جديد فقط براي يك بار بر اساس پهنه وقوع ملك در زمان صدور اولين پروانه يا گواهي ساختماني بر اساس فرمول زير محاسبه و اخذ مي‌گردد:
*
جدول شماره نوزده (19): جدول ضريب α

*
تبصره يكم (1):

املاكي كه داراي پروانه ساختماني معتبر (صادره قبل از 1394/01/01) بر اساس ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران ابلاغي به تاريخ 1391/01/05) مي‌باشند و درحال حاضر درخواست صدور پروانه تغيير نقشه (به استثناي املاك تجميعي) و يا گواهي ساختماني را داشته باشند، مشمول عوارض ارزش قانوني اين بند نمي‌گردد.
تبصره دوم (2):

عوارض موضوع اين بند (o1) براي املاكي كه در طرح تفصيلي قديم، داراي كاربري مسكوني و در زمان صدور پروانه نيز علي‌رغم وقوع در يكي از پهنه هاي m و s (كه به استناد مفاد تبصره ذيل بند 9-3 ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران مجاز به احداث بناي مسكوني در حد حقوق مكتسبه مي‌باشند) درخواست بناي صرفاً مسكوني دارند، محاسبه نمي‌گردد.
2- عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري:
2-1- عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري (o2)، در صورت تغيير پهنه‌هاي طرح تفصيلي جديد نسبت به نقشه‌هاي امضاءشده طرح تفصيلي شهر تهران براساس مصوبات كميسيون ماده پنج و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، فقط براي يك بار در زمان صدور گواهي ساختماني (به استثناي باغات) يا پروانه بر اساس فرمول زير محاسبه مي‌گردد.
o2=s1× z
متغيرها:
o 2= عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري
s 1=
مساحت عرصه باقيمانده پس از رعايت برهاي اصلاحي
z =
ضريب عوارض افزايش ارزش قانوني عرصه ناشي از تغيير پهنه‌هاي طرح تفصيلي جديد نسبت به نقشه‌هاي امضا شده طرح تفصيلي شهر تهران بر اساس مصوبات كميسيون ماده پنج و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران بر اساس جدول شماره بيست (20)


جدول شماره بيست (20): جدول ضريب z


تبصره سوم (3):

املاكي كه داراي پروانه ساختماني معتبر (صادره قبل از 1394/01/01) براساس ضوابط و مقررات طرح تفصيلي جديد شهر تهران مي‌باشند و در حال حاضر درخواست صدور پروانه تغيير نقشه (به استثناي املاك تجميعي) يا گواهي ساختماني را داشته باشند، مشمول عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه اين بند نمي‌گردد.
تبصره چهارم (4):

عوارض موضوع اين بند (o2) براي املاكي كه در طرح تفصيلي قديم، داراي كاربري مسكوني و در زمان صدور پروانه نيز علي‌رغم وقوع در يكي از پهنه‌هاي m و s (كه به استناد مفاد تبصره ذيل بند 9-3 ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران مجاز به احداث بناي مسكوني درحد حقوق مكتسبه مي‌باشند) درخواست بناي صرفاً مسكوني دارند، محاسبه نمي‌گردد.
2-2- به منظور رفع نياز به خدمات عمومي شهر تهران و تأمين سرانه‌ها و در راستاي اجراي تبصره سوم (3) ذيل بند 2-5 دستورالعمل اراضي ذخيره توسعه و نوسازي، در هنگام صدور پروانه براي كليه اراضي و املاكي با وسعت عرصه از هزار مترمربع تا ده هزار مترمربع واقع در پهنه سكونت كه در محدوده‌هاي ذخيره توسعه و نوسازي شهري قرار دارند، در صورت تغيير زيرپهنه‌هاي فعاليت به زيرپهنه‌هاي مسكوني و يا تقاضاي مالكين جهت صدور پروانه مسكوني در پهنه فعاليت (s) مطابق با مصوبات كميسيون ماده پنج شهر تهران در چهارچوب قانون "منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركت‌هاي تعاوني مسكن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي"، عوارض، به شرح فرمول زير محاسبه مي‌گردد. اين عوارض صرفاً جهت تأمين خدمات و زيرساخت‌ها در بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهر تهران صرف خواهد شد.
o 3= 20× s 1×p (r)
متغيرها
o 3= عوارض ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري
s1= مساحت عرصه باقيمانده پس از رعايت برهاي اصلاحي


تبصره پنجم (5):

اراضي و املاك داراي كاربري خدماتي تا زمان وجود كاربري تثبيت شده خدماتي و يا اراضي و املاكي كه نسبت به واگذاري قسمتي از مساحت عرصه به شهرداري بر اساس مواد قانوني از جمله تبصره 4 ذيل ماده واحده قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرح هاي دولتي و شهرداري ها مصوب 1380، قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداري ها مصوب 1391 و بند 8-2 ضوابط اختصاصي طرح تفصيلي ويژه منطقه 22 تهران و مصوبات موردي كميسيون ماده پنج شهر تهران، به صورت رايگان اقدام و يا معادل آن وجهي به شهرداري پرداخت نموده باشند، اراضي و املاكي كه مطابق با بند (ج) دستورالعمل اراضي ذخيره توسعه و نوسازي اقدام به تأمين خدمات در همان پلاك (مطابق با مصوبات كميسيون ماده پنج) مي‌نمايند و همچنين اراضي و املاكي كه بيش از 40 درصد مساحت عرصه مطابق با سند مالكيت آن‌ها در طرح گذر واقع گرديده‌اند -مشروط به واگذاري رايگان آن به شهرداري- مشمول عوارض ارزش افزوده ناشي از تعيين كاربري و تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري (o1 و o2 و o3) (مفاد بند 1 و 2 ماده سوم اين مصوبه) نمي گردند.
3- عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي عمران شهري:
كليه اراضي و املاكي كه از تاريخ 1370/11/03 به بعد بر اثر اجراي طرح‌هاي احداث، تعريض، توسعه و اصلاح معابر و ميادين در بر گذر احداثي، اصلاحي، تعريضي و يا توسعه‌اي واقع شده و يا مي‌شوند عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي عمران شهري براي يك بار در زمان صدور پروانه يا گواهي ساختماني تعلق مي‌گيرد. نحوه محاسبه عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي عمران شهري:
متغيرها:
va=
ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي عمران شهري
s=
مساحت قبل اصلاحي
s'=
مساحت بعد از اصلاحي
p(r/m/s)=
قيمت ارزش معاملاتي بزرگ‌ترين عرض گذر موجود مشرف به ملك قبل از احداث، تعريض، توسعه و اصلاح معابر
p'(r/m/s)=
قيمت ارزش معاملاتي بزرگ‌ترين عرض گذر مشرف به ملك بعد از احداث، تعريض، توسعه و اصلاح معابر


تبصره ششم (6):

درصورتي كه بيش از بيست درصد (20%) از مساحت املاك در نتيجه اجراي طرح‌هاي مصوب شهري بدون دريافت هرگونه غرامتي به خيابان احداثي جديد، الحاق شده باشد، براي باقيمانده اين قبيل املاك عوارض ارزش اضافه شده شامل نمي‌شود.
ماده چهارم (4): عوارض حصار/ديواركشي

چنانچه بر اساس ضوابط ملاك عمل و اسناد طرح‌هاي توسعه شهري اجازه محصور نمودن اراضي با مصالح بنايي/غيربنايي داده شود، عوارض مربوطه (tw) به شرح ذيل محاسبه و وصول مي گردد. هم‌چنين در حريم دو برابر اين ماخذ محاسبه و اخذ مي‌گردد.


ماده پنجم (5): بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر و فضاهاي عمومي شهر تهران
الف- در راستاي بند 16-16 دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصيلي يكپارچه شهر تهران و تا زمان تصويب و ابلاغ دستورالعمل انتقال حق توسعه و در صورت عدم امكان تأمين پاركينگ وفق بند 1 صورتجلسه 649 كميسيون ماده پنج مصوب 1401/08/09 و ساختمان‌هايي كه تا قبل از ابلاغ اين مصوبه داراي حقوق مكتسبه مجاز بوده، پس از اتمام عمليات ساختماني، بهاي خدمات «بهره‌برداري پاركينگ از معابر شهري» به صورت ساليانه، مطابق با جدول شماره بيست و يك (21) و بر اساس دستورالعملي كه تا پايان ارديبهشت 1403 توسط شهرداري تهران با هماهنگي كميسيون‌هاي شهرسازي و معماري و برنامه و بودجه شوراي اسلامي تهيه و ابلاغ و مبناي محاسبه قرار مي‌گيرد. بديهي است صدور هرگونه گواهي منوط به ارائه اسناد مالكيت پاركينگ‌هاي مورد نياز مطابق با ضوابط طرح تفصيلي مي‌باشد.
جدول شماره بيست و يك (21) - بهاي خدمات بهره‌برداري پاركينگ از معابر شهري


تبصره يكم (1):

شهرداري تهران موظف است وجوه حاصل از اجراي بند "الف" اين ماده را در حسابي جداگانه واريز نموده و با نظارت شوراي اسلامي شهر تهران، صرفاً در جهت احداث پاركينگ‌هاي محله‌اي هزينه نموده و گزارش اجراي اين مصوبه را به صورت مستمر در بازه‌هاي زماني شش ماهه به كميسيون‌هاي شهرسازي و معماري و حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر تهران ارائه نمايد.
ب- اخذ بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر و فضاهاي عمومي اطراف كارگاه‌هاي ساختماني
به منظور كنترل مدت زمان اشغال معابر و جبران هزينه‌هاي ايجاد و بهسازي مسيري مناسب براي عبور و مرور عابران، بهاي خدمات صدور مجوز براي املاك شمالي و جنوبي، در صورت درخواست مالك مبني بر استفاده از فضاي پياده‌رو به عنوان محل تعبيه حصار حفاظتي موقت كارگاهي، انباركردن مصالح، استقرار ماشين‌آلات ساختماني يا انجام عمليات ساختماني كه موجب مسدود يا محدود نمودن موقت پياده‌رو يا معابر و فضاهاي عمومي اطراف كارگاه ساختماني مي‌گردد، مشروط بر آن‌كه فضاي مورد نظر براي استفاده محدود و موقت پياده‌رو و فضاهاي عمومي اطراف كارگاه ساختماني حداكثر تا پنجاه درصد (%50) پياده‌رو (مشروط بر آن‌كه عرض اشغال پياده‌رو بيش از 2 متر نباشد و در خصوص معابر داراي پياده‌رو با عرض كمتر از 1 متر با امكان سطح اشغال صددرصد (100%) عرض پياده‌رو) را اشغال نمايد و توأم با رعايت كليه الزامات ايمني مندرج در مباحث مقررات ملي ساختمان باشد، شهرداري تهران ملزم است در زمان ثبت شروع عمليات ساختماني نسبت به محاسبه و دريافت بهاي بهره‌برداري از معابر و فضاهاي عمومي اطراف كارگاه‌هاي ساختماني (حداقل به مدت شش ماه) به شرح جدول شماره بيست و دو (22) اقدام نمايد. ضمناً از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه، همه كارگاه‌هاي ساختماني داراي پروانه ساختماني مشمول مفاد اين بند مي‌گردند.
جدول شماره بيست و دو (22) - بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر و فضاهاي عمومي اطراف كارگاه‌هاي ساختماني به صورت ماهيانه


تبصره دوم (2):

شهرداري تهران موظف است نسبت به اطلاع‌رساني و اعلام مفاد اين مصوبه به مالكين املاك مشمول، ظرف مدت حداكثر يك‌ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه اقدام نمايد. در پايان مدت معين شده مالك يا مالكان موظف به جمع‌‏آوري حصار حفاظتي موقت كارگاهي، دپوي مصالح ساختماني و ماشين‌آلات كارگاهي و رفع سد معبر از پياده‌رو با رعايت كليه الزامات ايمني مي‌باشند. در صورت عدم جمع‌آوري توسط مالك، شهرداري مطابق قانون مي‌بايست راساً نسبت به جمع‌آوري حصار كارگاهي، مصالح ساختماني و ماشين‌آلات كارگاهي و رفع سد معبر اقدام نمايد و هزينه اقدامات انجام شده به اضافه 15 درصد مازاد آن را اخذ نمايد.
ج- درصورت داشتن مجوز از مراجع ذي‌صلاح (شوراي‌عالي شهرسازي و معماري و كميسيون ماده پنج) جهت برخورداري از حقوق ارتفاقي مربوط به معابر عمومي اعم از: احداث پل، تونل ارتباطي و يا هرگونه راه‌هاي دسترسي سواره و پياده اختصاصي، به ازاي هر مترمربع از سطوح اشغال شده، مشمول اخذ عوارض بهره‌برداري ساليانه مطابق با فرمول زير مي باشد:

ماده ششم (6): عوارض صدور پروانه املاك داراي شرايط خاص
الف اصلاحي (اصلاح 1403/08/29)- بافت فرسوده
به استناد ماده شانزدهم (16) قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن مصوب 1387، صدور پروانه املاك مسكوني واقع در محدوده‌هاي بافت فرسوده مشمول تخفيف پنجاه درصد (50) و براي املاك تجميعي مسكوني واقع در جنوب محور انقلاب و املاك مسكوني واقع در طرح‌ موضعي مصوب كن كه در محدوه بافت فرسوده قرار دارند مشمول تخفيف صد درصد (100%) عوارض ماده دوم (2) اين مصوبه مي‌گردد.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران موظف است تخفيف‌هاي مندرج در مفاد اين بند را در عملكرد تعهد درآمدي منطقه لحاظ و ضمن ثبت آن‌ها در دفاتر مالي و درج در لوايح بودجه سنواتي و با استناد به مواد (16) و (22) قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و ماده (46) آيين‌نامه اجرايي آن اقدامات لازم را جهت دريافت معادل آن از دولت در قالب مطالبات ساليانه شهرداري تهران صورت دهد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است در راستاي اجراي مفاد اين بند كليه درآمدهاي ناشي از دريافت مطالبات شهرداري تهران از دولت را ثبت و در پروژه‌هاي تأمين خدمات در محلات بافت فرسوده و برنامه اقدام مشترك دولت و شهرداري مصوب ستاد بازآفريني پايدار كلان شهر تهران تخصيص و هزينه نمايد.
تبصره سوم (3):
بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر، براي املاك واقع در بافت فرسوده معادل پنجاه درصد (50%) بند الف ماده پنجم اين مصوبه محاسبه مي‌گردد.
تبصره چهارم (4):
تسهيلات تشويقي موضوع اين بند صرفاً شامل بخشي از بافت‌هاي فرسوده مي‌باشد كه بر اساس مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور و كميسيون ماده 5 قانون تأسيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري به عنوان بافت فرسوده كالبدي شناخته شده‌اند.
تبصره پنجم (5):
چنانچه تجميع پلاك‌هاي صرفاً مسكوني منجر به حذف گذرهاي اختصاصي في‌مابين چند پلاك ثبتي گردد، شهرداري تهران در قبال عرصه گذر حذف شده در بافت فرسوده هيچ‌گونه وجهي دريافت نمي‌نمايد و در خارج از بافت فرسوده شهرداري تهران معادل قيمت كارشناسي عرصه گذر حذف‌شده را به نرخ روز محاسبه و دريافت مي نمايد. ضمناً مساحت گذر يادشده مي‌بايست در مساحت ملاك عمل املاك منظور گردد.
ب- عوارض صدور پروانه جهت مالكين داراي شرايط خاص:
عوارض صدور پروانه براي ساختمان‌هاي مسكوني غيرتجميعي جهت مشمولان اين ماده به شرح زير كه مالكيت شش دانگ عرصه املاك و اراضي را داشته باشند، معادل نود درصد (90%) مأخذ موضوع ماده دوم اين مصوبه فقط براي يك بار از تاريخ ابلاغ اين مصوبه محاسبه و اخذ خواهد شد.
الف- خانواده شهداي مدافع سلامت (والدين، همسر و فرزندان) به تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
ب- خانواده شهداي آتش‌نشان به تأييد سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران
پ- معلولين (والدين، همسر و فرزندان) به تأييد سازمان بهزيستي كشور
ت- زنان سرپرست خانوار به تأييد سازمان بهزيستي كشور
ث- جانبازان، آزادگان و خانواده‌هاي شهداء، اسرا و مفقودالاثرها (والدين، همسر و فرزندان) به تأييد بنياد شهيد و امور ايثارگران انقلاب اسلامي
ج- رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور در جبهه و خانواده جانبازان بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر (والدين، همسر و فرزندان) به تأييد بنياد شهيد و امور ايثارگران انقلاب اسلامي
چ- خانواده‌هاي با حداقل 3 فرزند كمتر از 20 سال براي هر خانواده حداكثر براي 130 مترمربع () زيربنا مطابق ماده پنجم (5) قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت مصوب سال 1401
تبصره ششم (6):

عوارض موضوع اين ماده پس از اعمال تسهيلات قانوني مندرج در ماده ششم (6) «قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران» مصوب سال 1391 و ماده نوزدهم (19) «قانون جامع حمايت از حقوق معلولان» مصوب سال 1397 و ماده پنجم (5) قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت ابلاغي به شماره 93982 مورخ 1400/08/24 رئيس محترم جمهور، محاسبه و اعمال مي‌گردد، ضمن اين‌كه حائزين شرايط بيش از يكي از موارد مندرج در اين بند صرفاً مشمول يكي از شرايط فوق‌الذكر مي‌باشند.

ج
- ساختمان‌‌هاي سبز و پايدار: شهرداري تهران موظف است نسبت به ارسال لايحه در خصوص حمايت از احداث ساختمان‌هاي سبز و پايدار و ساختمان‌هاي رده كم‌انرژي برابر مقررات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ظرف مدت يك ماه پس از لازم الاجرا شدن اين مصوبه اقدام نمايد.
تبصره هفتم (7):

به منظور تحقق اهداف و اغراض قانون‌گذار از قانون جهش توليد مسكن ابلاغي به شماره 67585 مورخ 1400/06/30 و قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت ابلاغي به شماره 93982 مورخ 1400/08/24 رئيس محترم جمهور، عوارض موضوع بند 1 ماده دوم اين مصوبه براي كليه تعاوني‏‌هاي مسكن مورد تأئيد وزارت تعاون، كار و رفاه و امور اجتماعي، با ضريب هشتاد درصد (80%) محاسبه مي‏‌گردد.
ماده هفتم (7): عوارض تمديد و تجديد پروانه ساختماني

مدت اعتبار پروانه‌‏هاي ساختماني بر اساس جدول شماره بيست و سه (23) خواهد بود. در مواردي كه تاريخ اتمام عمليات ساختماني درج شده در پروانه ساختماني به پايان رسيده باشد در خصوص تمديد و تجديد پروانه به شرح زير اقدام گردد:
جدول شماره بيست و سه (23)- مهلت اعتبار پروانه‌هاي ساختماني


الف- عمليات ساختماني پروانه صادره در مهلت مقرر درج‌شده در پروانه شروع شده باشد، تمديد مهلت پروانه عمليات ساختماني براي سال اول رايگان و براي سال دوم برابر با 3 درصد عوارض صدور پروانه به نرخ روز (زمان رسيدگي) تعيين مي‌شود. اگر همچنان در پايان سال دوم ساختمان تكميل نشود، عوارض تمديد پروانه هر سال به ميزان دو درصد عوارض صدور پروانه ساختماني به نرخ روز افزايش مي‌يابد تا به بيست درصد عوارض صدور به نرخ روز بالغ گردد.
ب- عمليات ساختماني پروانه صادره در مهلت مقرر درج شده در پروانه شروع نشده باشد، در صورت مطابقت با ضوابط و مقررات طرح تفصيلي، پروانه با رعايت ساير ضوابط و مقررات تمديد مي‌‏گردد. در اين‌صورت عوارض تمديد پروانه براي سال اول رايگان و براي سال دوم برابر با 3 درصد عوارض صدور پروانه به نرخ روز (زمان رسيدگي) تعيين مي‌شود. اگر همچنان در پايان سال دوم ساختمان تكميل نشود، عوارض تمديد پروانه هر سال به ميزان دو درصد عوارض صدور پروانه ساختماني به نرخ روز افزايش مي‌يابد تا به بيست درصد عوارض صدور به نرخ روز بالغ گردد و در صورت عدم مطابقت ضوابط و مقررات طرح تفصيلي با پروانه، پروانه قبلي غيرقابل‌اجرا بوده و پروانه جديد (تجديد پروانه ساختماني) صادر مي‏‌گردد. در اين حالت عوارض پروانه جديد به نرخ روز و عوارض پرداخت شده قبلي به عنوان طلب مؤدي لحاظ مي‌گردد.
تبصره يكم (1):

زمان توقف عمليات ساختماني به دستور مراجع قضايي و شبه‌قضايي كه منجر به توقف عمليات ساختماني شده باشد به مهلت اتمام عمليات ساختماني اضافه مي‌گردد.
تبصره دوم (2):

در مواردي كه مؤدي درخواست اصلاح پروانه ساختماني را داشته باشد، با پرداخت مابه‌التفاوت عوارض بناي مورد درخواست و پروانه صادره به نرخ روز، نسبت به صدور پروانه ساختماني اقدام لازم صورت مي پذيرد.
ماده هشتم (8): ارزش معاملاتي ساختمان موضوع تبصره 11 ذيل ماده 100 قانون شهرداري ها:

در اجراي تبصره يازدهم ماده صد قانون شهرداري مبني بر تهيه آيين‌نامه ارزش معاملاتي كه بر اساس آن جرائم تخلفات ساختماني (موضوع تبصره‌هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم ذيل اين قانون) در كميسيو‌ن‌هاي ماده صد تعيين مي‌گردد ارزش معاملاتي ساختمان (هر مترمربع) معادل مجموع عوارض مشمول موضوع ماده دوم اين مصوبه تعيين مي‏‌گردد.

ارزش معاملاتي ساختمان هر مترمربع پاركينگ (موضوع تبصره پنجم ماده صد قانون شهرداري) برابر با تعيين مي‌‏گردد.
ماده نهم (9): عوارض ايمني و آتش‌نشاني

شهرداري تهران مكلف است در هنگام صدور پروانه و گواهي علاوه بر عوارض دريافتي، به شرح جدول ذيل نسبت به محاسبه و اخذ عوارض ايمني و آتش‌نشاني اقدام نمايد. ضمناً مساجد، اماكن مذهبي اقليت‌‏هاي ديني، مدارس دولتي، مراكز آموزش عالي دولتي و حوزه‌هاي علميه از شمول اين تبصره خارج مي‌باشند.
جدول شماره بيست و چهار (24)- عوارض ايمني و آتش‌نشاني
كاربرد
درصد مجموع عوارض موضوع ماده دوم اين مصوبه
تا 3 طبقه
4 و 5 طبقه
6 طبقه و بيشتر
مسكوني
1
2
3
غيرمسكوني
3
3
4


*ملاك محاسبه طبقات در جدول فوق از صفر-صفر دستور نقشه پلاك مي‌باشد.
ماده دهم (10): شفافيت و محاسبه‌پذيري

در اجراي مفاد اين مصوبه شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال 1403 به شرح زير اقدام نمايد:
الف- به منظور پيش‌بيني‌پذيري اقتصادي و شفافيت محاسبات عوارض براي مؤديان (معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران) ظرف مدت حداكثر سه ماه پس از ابلاغ اين مصوبه، شبيه‌ساز محاسبه عوارض صدور پروانه براي املاكي كه درخواست و پرونده جاري نداشته يا پرونده فعال داشته باشند را ايجاد نمايد تا مؤديان بتوانند سرفصل‌هاي عوارض هاي متناظر خود را محاسبه و رؤيت نمايند.
ب- نسبت به درج باركد «مبتني بر آدرس يكتا از وبگاه شهرداري تهران» در تمامي فرم‌هاي اعلام وصول عوارض اقدام نمايد. صدور فرم‌هاي عوارض غيرسيستمي و بدون باركد تخلف محسوب مي‌شود.
ج- گزارش درآمد حاصله از مفاد اين مصوبه را هر 3 ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. نتايج تحليلي حاصله را تا پايان آبان ماه به كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران ارائه شده تا مبناي لايحه سال آتي قرار گيرد.
د- شهرداري موظف است ظرف حداكثر 2 ماه از ابلاغ اين مصوبه نسبت به ايجاد زيرساخت فناوري پياده‌سازي كامل مصوبه و ثبت درخواست‌ها و پايش اجراي مصوبه اقدام نمايد.
ماده يازدهم (11): كليات
1- اعتبار فرم‌هاي اعلام عوارض صادره به مدت دو ماه يا تا پايان هر سال مي‌باشد.
2-درخواست‌هاي تعميرات غيراساسي به شرح جدول شماره بيست و پنج (25) مشمول عوارض‌هاي موضوع اين مصوبه نمي‌گردد. در ساير موارد ماده دوم اين مصوبه ملاك عمل مي‌باشد. بديهي است رعايت كامل قانون تملك آپارتمان‏ها و آئين‏‌نامه اجرايي آن و كليه مباحث و مقررات ملي ساختمان در كليه موارد الزامي است.
جدول شماره بيست و پنج (25): اقدامات مشمول تعميرات غيراساسي ساختمان‌هاي مسكوني و غيرمسكوني
ريزفضا
مسكوني
غيرمسكوني
اقدامات
ملاحظات طراحي
بام
*
*
تعويض پوشش (قيروگوني و آسفالت، اجرا و تعويض ايزوگام) - نصب و تعويض انواع كفپوش‌ها اعم از موزائيك و ...، تعويض و مرمت شيرواني
----
*
*
رفع نواقص بهداشتي و ايمني ساختمان در حد استاندارد، اعم از ااصلاح ابعاد و مصالح جان‌پناه بام
----
*
مرمت و تعويض پوشش غيراساسي پاسيو در بام
با مصالح نورگذر و غيرريزنده
محوطه‌سازي
*
بازسازي حوض ،آبن‌ما يا استخر
----
*
*
تخليه‌چاه فاضلاب و اتصال آن به شبكه فاضلاب شهري
----
*
*
كف‌سازي (نصب و تعويض انواع كفپوش‌ها)
----
*
*
باغچه‌بندي
----
*
*
تعويض درب ورودي سواره، پياده و تعويض كركره
----
*
*
تعويض يا ترميم ديوارها منوط به عدم وجود بر اصلاحي
----
*
*
تعويض و ترميم كف‌سازي پله ورودي
----
*
*
بازسازي رمپ با مصالح مناسب
----


داخلي
*
*
تعمير و تعويض كابينت آشپزخانه/آبدارخانه
----
*
*
تعمير و تعويض پارتيشن‌هاي داخلي غير باربر
مشروط به عدم تغيير در نظام فني، معماري و كاربرد ساختمان
*
*
نصب و تعمير يا تعويض سرويس‌هاي بهداشتي و رفع نواقص بهداشتي ساختمان
مشروط به عدم تغيير در نظام فني، معماري و كاربرد ساختمان
*
*
تعويض درب يا پنجره، اصلاح نرده پنجره و نصب حفاظ روي پنجره‌ها
مشروط به عدم تغيير در نما، نظام فني، معماري و كاربرد ساختمان
*
*
سفيدكاري و نقاشي و نصب كاشي
----
*
*
لوله‌كشي آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ
مشروط به اينكه محل موتورخانه نياز به احداث ساختمان جديدي نداشته باشد.
سقف
*
*
تعويض يا ايجاد سقف كاذب
----
كف‌سازي
*
*
تعمير و تعويض كف‌سازي
زيرزمين و طبقات

3- موارد زير ضمن اخذ پروانه از شهرداري مشمول پرداخت عوارض نمي‌باشد:
1-3- نماسازي ساختمان يا ديوارهايي كه با پروانه ساختمان احداث شده‌‏اند، بدون اعمال ضوابط طرح و گذربندي و براي ساير املاك با رعايت ضوابط گذربندي مجوز نماسازي زير نظر مهندس معمار داراي پروانه اشتغال صادر مي‏‌گردد.
2-3- تعبيه و جابجايي پنجره و بازشو در بالكن‌هاي سه طرف بسته با رعايت ضوابط مشرفيت.
3-3- اجراي عقب‌نشيني ديوار حياط جهت اعمال تعريض معبر وفق ضوابط طرح تفصيلي.
4-3- مقاوم‌سازي لرزه‌اي در محدوده مصوب بافت فرسوده مطابق دستورالعمل ملاك عمل.
5-3- با هدف ترغيب مالكين بناهاي تاريخي و ارزشمند به حفظ و نگهداري از اين ميراث گرانبها، مطابق ماده 12 «قانون حمايت از مرمت و احياء بافت‌هاي تاريخي-فرهنگي» ابلاغي مورخ 1398/04/19 و قانون "معافيت ابنيه و اماكني كه در زمره آثار ملي ثبت گرديده‌اند از پرداخت عوارض شهرداري" مصوب 1371/11/28 مجلس شوراي اسلامي، در صورت تأييد طرح مرمت توسط وزارت ميراث فرهنگي و تكميل مدارك مورد نياز، بناهاي تاريخي ثبت‌شده و يا واجد ارزش موضوع قوانين مذكور، از عوارض موضوع مواد دوم (2) و سوم (3) اين مصوبه معاف مي‌باشند.
1-5-3) بناهاي تاريخي يا ارزشمندي كه بخشي از بناي موجود آن كاملاً تخريب شده باشد، در صورت وجود مستندات ثبتي و تاريخي و شواهد معتبر و پس از تأييد وزارت ميراث فرهنگي مبني بر تكميل مستحدثات منطبق بر بناي ارزشمند سابق، ضمن درج موارد در پروانه صادره، مالك مي‌تواند از تسهيلات بند 3-5 اين مصوبه بهره‌مند شود. بديهي است در صورت عدم وجود مستندات معتبر و قابل اثبات، امكان برخورداري از تسهيلات مذكور وجود ندارد.
2-5-3) به منظور حمايت از مرمت و احياي بناهاي تاريخي و ارزشمند، در صورت نياز به احداث الحاقات جديد، مشروط به عدم آسيب‌رساني هويتي، تاريخي، كالبدي، بصري، سازه‌اي و رعايت ايمني بناي مذكور، پس از تأييد وزارت ميراث فرهنگي، الحاقات جديد با رعايت حقوق مالكين مشاعي و همجوار تا حداكثر 20 درصد مساحت اعياني بناي تاريخي موجود و تا سقف 200 مترمربع، صرفاً جهت تأمين فضاي پشتيباني مرتبط (غيرتجاري) شامل سرويس بهداشتي، آشپزخانه، تأسيسات، پاركينگ و نظاير آن مجاز و عوارض الحاقات جديد به صورت فضاي پشتيبان، مشمول بخشودگي بند 3-5 اين مصوبه مي‌باشد.
3-5-3) با توجه به موقعيت ساختمان‌هاي ثبت شده تاريخي يا واجد ارزش، در صورتي كه به دليل ملاحظات تاريخي و حفظ ارزش‌هاي بنا و بافت موجود، امكان تأمين پاركينگ وجود نداشته باشد، مطابق با دليل دهم مندرج در صورتجلسه شماره 649 مصوب 1401/08/09 كميسيون ماده 5، الزامي بر تأمين پاركينگ در ابنيه موضوع اين مصوبه نيست و هزينه‌هاي مرتبط با عدم تأمين پاركينگ شامل عوارض ناشي از كسر پاركينگ و يا بهاي خدمات بهره‌مندي از معابر و امثالهم مشمول بخشودگي بند 3-5 اين مصوبه بوده و مالك از پرداخت آن معاف مي‌باشد.
4- در زمان صدور گواهي ساختمان‌هاي احداثي قبل از سال 1366 و همچنين تقليل مساحت مشاعات و بالكن در طبقات داراي كاربرد اصلي و املاك داراي اختلاف متركشي بين اسناد اعياني مالكيت و پايان‌كار صادره قبل از آن، عوارض متعلقه معادل با مجموع عوارض موضوع ماده دوم اين مصوبه محاسبه و اخذ مي‌گردد.
5- در محاسبه عوارض زيربناي مسكوني، در درخواست‌هاي تعويض سقف و تعميرات اساسي داراي حقوق مكتسبه قانوني با كاربرد مسكوني، ضريب cf برابر با يك (1) در نظر گرفته مي‌شود.
6- در پروانه‏‌هاي توسعه بنا، اضافه اشكوب، تغييرات، تبديل، تغيير نقشه، شروع عمليات ساختماني، عوارض بناي مجاز طبق آخرين پروانه/گواهي قبلي و همچنين بناي مورد درخواست، هركدام متناسب با شرايط محاسبه عوارض مطابق با مفاد ماده دوم اين مصوبه به نرخ روز محاسبه و مابه‌التفاوت آن اخذ مي‌گردد.
7- عوارض زيربناي غيرمسكوني (تجاري- اداري- صنعتي) مجاز (طبق پروانه ساختماني، پايان‌كار و مدارك كسبي معتبر) در هنگام اخذ پروانه تخريب و نوسازي، تعويض سقف و تعميرات اساسي معادل بيست درصد (20%) عوارض موضوع بند 2 ماده دوم اين مصوبه محاسبه مي‌گردد.
8- براي پرونده‏‌هاي ارسالي به كميسيون ماده پنج به استثناي كاربري‌هاي تثبيت‌شده خدماتي و پهنه‌هاي حفاظت (g) ، شصت درصد (60%) كل عوارض مطابق با جداول چهارگانه ضوابط استفاده از اراضي و ساخت و ساز طرح تفصيلي شهر تهران محاسبه و به صورت سيستمي دريافت گردد. معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران موظف است وجوه حاصل از اجراي اين بند را در حسابي جداگانه تحت عنوان "وجه تضمين درخواست طرح در كميسيون ماده 5" واريز نموده و جهت وصول عوارض فوق ظرف مدت يك ماه از ابلاغ اين مصوبه اجرا نمايد و در صورت مخالفت و عدم تصويب، وجه مسترد خواهد شد.
9- درصورت استفاده مالكين اراضي و املاك داراي كاربري خدماتي از تسهيلات اين مصوبه، شهرداري تهران موظف است، پس از صدور پروانه نسبت به پيگيري تثبيت كاربري خدماتي از طريق كميسيون ماده پنج اقدام نمايد.
10- كليه تسهيلات ارائه شده به بناهاي خدماتي مطابق با مصوبات «اصلاحيه مصوبه چگونگي مشاركت شهرداري تهران در ساماندهي وضعيت مساجد در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/593/19893 به تاريخ 1383/10/14» ابلاغي به شماره 160/1014/18602 مورخ 1386/11/06 ، «اصلاحيه مصوبه چگونگي جلب و جذب مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع‌هاي فرهنگي و سينمايي شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/1390/18581 مورخ 1388/12/10، مصوبه "ساماندهي و توسعه تأسيسات گردشگري" ابلاغي به شماره 160/907/7335 مورخ 1386/05/01 و مصوبه «پاسخ به استفساريه شهرداري تهران درخصوص چگونگي اجراي مصوبه ساماندهي و توسعه تأسيسات گردشگري شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/1770/10607 مورخ 1392/05/27، «چگونگي اعطاي تسهيلات تشويقي به واحدهاي توليد نان (سنتي، حجيم، نيمه حجيم، مسطح، خمير منجمد و نان نيم پز)» ابلاغي به شماره 160/1462/7642 مورخ 1389/05/25 ، «دستورالعمل اجرايي مصوبه چگونگي/ مشاركت شهرداري تهران در ايجاد، توسعه و ساماندهي فضاها و اماكن ورزشي تهران» ابلاغي به شماره 160/699/20946 مورخ 1384/12/16 و «اصلاحيه مصوبه دستورالعمل اجرايي مصوبه چگونگي مشاركت شهرداري تهران در ايجاد، توسعه و ساماندهي فضاها و اماكن ورزشي شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/1122/8697 مورخ 1387/05/22 و مصوبه «ساماندهي حمايت از ناشران، موزعين و كتابفروشان» ابلاغي به شماره 160/1355/15998 مورخ 1388/10/28 و مصوبه «اصلاحيه مصوبه فرآيند حمايت از ناشران، موزعين و كتابفروشان» ابلاغي به شماره 160/1355/15998 مورخ 1388/10/28 و اصلاحيه بعدي آن ابلاغي به شماره 160/3005/16687 مورخ 1401/08/21 ملاك عمل مي‌باشد.
تبصره يكم (1):
موضوع اخذ عوارض استفاده موقت از بند (د) اصلاحي مصوبه «اصلاحيه مصوبه فرآيند حمايت از ناشران، موزعين و كتابفروشان» ابلاغي به شماره 160/1355/15998 مورخ 1388/10/28 و اصلاحيه بعدي آن ابلاغي به شماره 160/3005/16687 مورخ 1401/08/21 حذف مي‌گردد.
تبصره دوم (2):

زمان دريافت عوارض مرتبط با هتل‌ها و تأسيسات گردشگري موضوع بند "و" ذيل ماده واحده بند مصوبه "ساماندهي و توسعه تأسيسات گردشگري" ابلاغي به شماره 160/907/7335 مورخ 1386/05/01، مطابق با جدول شماره بيست و شش (26) اصلاح مي‌گردد.
جدول شماره بيست و شش (26)
تقسيم بندي ساختمان‌ها
زمان پرداخت اقساط پس از شروع بهره‌برداري
1- ساختمان‌هاي تا 11 طبقه روي زمين
5 سال
2- هتل‌هاي ويژه با زيربناي بيش از 10000 مترمربع يا بيشتر از12 طبقه از روي زمين
7 سال

تبصره سوم (3):
بند "هـ" ذيل ماده واحده بند مصوبه "ساماندهي و توسعه تأسيسات گردشگري" ابلاغي به شماره 160/907/7335 مورخ 1386/05/01، مطابق با جدول شماره بيست و سه (23) اين مصوبه اصلاح مي‌گردد.
11- باستناد به ماده دوازدهم (12) آيين‌نامه اجرايي قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي، مصوب 1383/04/15 هيأت دولت و اصلاحات بعدي، عوارض زيربناي هتل‌ها و تأسيسات گردشگري بر اساس بيست درصد (20%) تعرفه صنعتي موضوع بند (ج) ماده دوم اين مصوبه و عوارض ارزش افزوده ناشي از تعيين كاربري و تغيير كاربري عرصه اجراي طرح‌هاي توسعه شهري (o1 و o2 و o3) هتل‌ها و تأسيسات گردشگري بر اساس بيست درصد (20%) مفاد بند 1 و 2 ماده سوم اين مصوبه محاسبه مي­‌گردد.
12-در مواردي كه واحدهاي گلخانه‌اي و كشاورزي داراي موافقت اصولي از وزارت جهاد كشاورزي بوده و از نظر ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري نيز احداث آن مجاز باشد عوارض مربوط به مستحدثات اساسي معادل بيست درصد (20%) تعرفه اماكن صنعتي محاسبه مي‌شود.
13- از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، كليه مصوبات مغاير با اين مصوبه با توجه به اتمام مهلت قانوني لغو مي‌گردند.