الزام شهرداري تهران به اطلاعرساني نرخ خدمات، تسهيلات و تخفيفات خدمات شهرداري تهران به شهروندان
مادهواحده:
به منظور فراهم نمودن زمينه اطلاع عموم مردم بطور مستمر از مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري تهران و سازمانهاي وابسته و تسهيلات و بخشودگيها تحقق عدالت شهري و تأمين حق دسترسي و حمايت از شهروندان فعال، نقشآفرين و اقشار خاص و آسيبپذير و كمتوان و با لحاظ نمودن اصل تكريم و رعايت شأن و منزلت شهروندي شهرداري تهران موظف است، حداكثر ظرف 15 روز از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه در راستاي اطلاعرساني نرخ خدمات، تسهيلات و تخفيفات، معافيتها و بخشودگيهاي خدمات در حوزههاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، ورزشي، گردشگري، تفريحي، حمل و نقل و ترافيك، فني و عمراني، خدمات شهري، شهرسازي و ساير حوزههاي ارائه خدمات به شهروندان مشمول، مطابق مفاد اين مصوبه اقدام نمايد.
الف) ضرورتها
شهرداري تهران در راستاي شفافيت و ايفاي حقوق شهروندان و با توجه به ضرورتهاي مشروحه ذيل نسبت به اطلاعرساني نرخ خدمات ارائهشده، تخفيفات و تسهيلات اقدام نمايد:
1- دسترسي سهلالوصول شهروندان به اطلاعات روزآمد نرخ خدمات، تخفيفات، تسهيلات و معافيتها و بخشودگيهاي خدمات در حوزههاي مختلف شهرداري تهران
2- دسترسي سهلالوصول به نرخ خدمات و نحوه درخواست و دريافت تخفيفات، تسهيلات و معافيتها و بخشودگيها در كوتاهترين زمان ممكن
3- امكان پيگيري شهروندان در دريافت تسهيلات و تخفيفات
4- استفاده بهينه از ظرفيتهاي مغفول مانده و امكانات بلااستفاده و زيرساختهاي شهرداري تهران
ب) شفافسازي، اطلاعرساني
1- امكان مطالعه و رصد دقيق مصوبات و دستورالعملهاي تدوين يافته بر مبناي آنها در خصوص خدمات ارائه شده و احصاء همه موارد مربوط به نرخ خدمات و تسهيلات و تخفيفات و بخشودگيهاي مربوط و به روز رساني آنها در همه حوزهها
2- شفافسازي و سادهسازي موارد تسهيلات، تخفيفات و بخشودگيها در قالب تدوين و انتشار راهنماها و دستورالعملهاي ويژه كارگزاران در شهرداري و شهروندان مشمول آنها
3- اطلاعرساني موارد تسهيلات، تخفيفات و بخشودگيها به صورت عمومي و با بهرهگيري از همه ظرفيتهاي اطلاعرساني، تبليغات بصري، فضاي مجازي، رسانههاي مكتوب، رسانههاي صوتي و تصويري از قبيل موارد ذيل:
1-3- نصب تابلوهاي اطلاعرساني در ورودي اماكن خدماترساني در معرض ديد شهروندان
2-3- نصب رمزينه پاسخ سريع (qr code) در اطلاعرسانيهاي نوشتاري
3-3- انتشار در وبگاه، سامانهها و صفحات مجازي رسمي مربوط به واحدهاي خدماتدهنده
4-3- انتشار و روزآمدي در سامانه شفافيت شهرداري تهران
5-3- انتشار موارد مرتبط در بليتها، كارت بليتها و قبضهاي رسيد پرداختهاي شهروندان
6-3- اطلاعرساني به دستگاهها و واحدهاي اجرايي معرفي دريافتكنندگان تسهيلات و تخفيفها
7-3- اطلاعرساني در سامانههاي فروش الكترونيك آنلاين
8-3- اطلاعرساني شفاهي به شهروندان مراجعهكننده از طريق راهنمايان، متصديان پذيرش و صندوقداران
4- حفظ كرامت، شأن و منزلت حريم خصوصي شهروندان و گروههاي شهروندي در اطلاعرسانيها و دعوت از آنان براي بهرهگيري از خدمات
5- اتخاذ هماهنگيهاي اداري و تفاهم فيمابين واحدهاي ارائهكننده و واحدهاي معرفيكننده شهروندان مشمول دريافت خدمات
6- تبيين روشها و فرايندهاي شفاف براي احصاء ظرفيتهاي پذيرش شهروندان جهت دريافت خدمات
پ) نظارت و ارزيابي
1- به منظور ايجاد ظرفيت نظارت عمومي بر فرايندهاي دسترسي شهروندان به اطلاعات و خدمات اعطاي تخفيفات و تسهيلات، شهرداري تهران موظف است در سامانه نظارتي 137 و 1888 امكان دريافت، ثبت و رسيدگي به شكايات مردمي را فراهم نمايد.
2- شهرداري تهران موظف است زمينههاي نظارت و ارزيابي اجراي مفاد اين مصوبه را از طريق سازمان بازرسي شهرداري تهران فراهم نمايد.
ت) مسئوليت اجرا
مسئوليت اجراي اين مصوبه برعهده معاونت هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران ميباشد.
ث) منابع و فرايندها و گزارشدهي
1- كليه واحدهاي اجرايي در شهرداري تهران مكلفند با اتخاذ هماهنگيهاي اداري و تفاهم با واحدهاي معرفيكننده شهروندان مشمول دريافت تسهيلات، روشها و فرايندهاي پذيرش و اعطاي خدمات را تعيين و اطلاعرساني نمايند.
2- شهرداري تهران موظف است در اجراي مفاد اين مصوبه از منابع انساني موجود استفاده نمايد و از هرگونه ايجاد ساختار سازماني و تشكيلاتي جديد خودداري نمايد.
3- شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد اجراي اين مصوبه را هر شش ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.