مدل مالي احداث تصفيه خانه و فاضلاب و تأمين پساب براي آبياري فضاي سبز و نيازهاي شهرداري منطقه 22 موضوع تبصره نهم مصوبه ابلاغي به شماره 160/2558/2769 مورخ 98/2/14
ماده واحده :
الف ـ به منظور تسريع در اجراي شبكه جمع آوري فاضلاب تهران و احداث تصفيهخانه فاضلاب منطقه 22 و تأمين پساب مورد نياز براي آبياري فضاي سبز و ساير نيازهاي شهرداري تهران و در اجراي تبصره نهم (9) ماده واحده مصوبه «تأمين منابع مالي مورد نياز پروژههاي توسعه و بازسازي تأسيسات آب و فاضلاب شهري و اجراي طرح آبرساني اضطراري شهر تهران و تامين بخشي از كسري قيمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب» ـ ابلاغي به شماره 160/2558/2769 مورخ 98/02/14 و براساس وظايف و اختيارات مطابق بندهاي 2، 4 و 5 ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، بنا به توافق شهرداري تهران و شركت آب و فاضلاب استان تهران و كارشناسيهاي بعمل آمده به شهرداري تهران و شركت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده ميشود بر اساس مدل مالي و بندهاي اين مصوبه نسبت به تنظيم توافقنامه و اجراي شبكه جمعآوري فاضلاب و احداث تصفيهخانه فاضلاب منطقه 22 اقدام نمايند:
جدول شماره يك-تطابق كلي آورده هاي طرفين براي اجراي طرح ( مبالغ به ميليارد ريال است)
آورده شركت فاضلاب تهران | آورده شهرداري تهران |
شرح | قيمت سال 1398 | با تعديل دوره اجرا | شرح | قيمت سال 1398 | با تعديل دوره اجرا |
هزينه شبكه جمع آوري | 562 | 803 | هزينه مجوز حفاري | 458 | 610 |
هزينه تصفيه خانهها | 1050 | 1617 | هزينه تملك زمين تصفيه خانه | 1430 | 1430 |
هزينه بخش لجن تصفيه خانه | 300 | 463 | سهم تبصره 3 | 588 | 588 |
هزينه خطوط انتقال لجن و فاضلاب | 284 | 514 | پيش بيني سهم افزايش تبصره 3 | 414 | 414 |
هزينه خدمات فني و مهندسي | 220 | 339 | مجموع | 2890 | 3042 |
مجموع | 2416 | 3736 | |
درآمد فروش انشعاب | 2061 | 2061 |
كسري هزينه | 355 | 1675 |
ب- الزامات و ضرورتهاي اجراي پروژه:
1- بر اساس موازنه هزينه و درآمد جدول فوق شركت آب و فاضلاب استان تهران به منظور اجراي تأسيسات فاضلاب و تصفيهخانه در محدوده منطقه 22 (خرگوش دره) براي جمعيت حدود 150 هزار نفر اقدام مينمايد و براي اجراي طرحهاي تكميلي و تأمين نياز شهروندان تا جمعيت پيشبيني شده در چشمانداز 20 ساله منطقه 22 (به ميزان 700هزار نفر) لازم است اجراي طرحهاي تكميلي بطور جداگانه پيش بيني و مكانيابي لازم صورت پذيرد.
2- تهيه، استملاك و تحويل اراضي مورد نياز تصفيهخانه خرگوش دره و تأسيسات جنبي آن به صورت بلامعارض، به همراه كليه مجوزهاي لازم شهرداري و تغيير كاربري مربوطه جهت احداث تأسيسات به شركت فاضلاب تهران، به عنوان بخشي از آورده شهرداري تهران محاسبه شده است.
3- شهرداري تهران موظف است كليه ضوابط فني و استانداردهاي لازم را با همكاري شركت آب و فاضلاب استان تهران با رعايت مقررات حقوقي و به همراه طرح توجيهي مدل مالي و مفاد اين مصوبه در قالب تفاهم نامهاي تهيه و تنظيم و ملاك عمل قرار دهد.
4- در قبال آورده، مجوزها و سرمايهگذاريهاي شهرداري تهران، امتياز حق استفاده از پساب خروجي تصفيهخانه به ميزان ده (10) ميليون متر مكعب در سال، پس از به بهرهبرداري رسيدن در طول دوره بيست و پنج (25) ساله طرح، مطابق مدل مالي جدول شماره يك اين مصوبه براي استفاده در كاربريهاي آبياري فضاهاي سبز و ساير نيازهاي شهرداري به شهرداري تهران واگذار ميگردد.
5- اجراي خطوط انتقال و توزيع پساب خروجي استاندارد بعد از تصفيهخانه تا محل مصرف در فضاي سبز و مصارف عمومي شهرداري به عهده شهرداري تهران بوده و در محاسبات مدل مالي لحاظ نشده و شهرداري تهران موظف است همزمان با اجراي تصفيه خانه تمهيدات لازم براي اجراي خطوط انتقال داخلي خود را انجام دهد.
6- شركت فاضلاب تهران موظف است تحويل پساب خروجي به شهرداري را مطابق با استانداردهاي سازمان حفاظت محيط زيست جهت تزريق به آبهاي سطحي و مصارف در نظر گرفته شده تصفيه و در دوره مشاركت تأمين نمايد و در صورت عدم تأمين آن به ميزان تعيين شده به همان نسبت دوره مشاركت افزايش مي يابد و نبايد اين تغييرات بيش از بيست و پنج درصد (25%) تخصيص در نظر گرفته شده باشد و در صورت كاهش تصفيه پساب، آب مورد نياز شهرداري از طريق ساير منابع آبي شركت آب و فاضلاب تأمين خواهد شد.
7- صدور مجوز حفاري در داخل محدوده منطقه 22 شهرداري تهران، براي اجرا و نصب انشعابات و اجراي شبكه جمع آوري و نصب خطوط انتقال فاضلاب به تصفيهخانه خرگوشدره (در حدود 44 كيلومتر) و خطوط انتقال لجن مايع به ديگر تصفيهخانههاي فاضلاب شهر تهران و نيز براي ساخت و ايجاد منهولهاي بازديد و عمليات بهرهبرداري از آنها و اجراي پروژه "خطوط انتقال بايپس" لجن و تأسيسات آن در محدوده منطقه 22 در طول دوره احداث در برآورد مدل مالي لحاظ شده است.
8- انجام مطالعات پايه مراحل يكم و دوم، مطالعات فني (نقشه برداريها، بررسيهاي مكانيك خاك و ژئوتكنيك و زمينشناسي)، منتهي به نقشههاي اجرايي كليه سازهها و تأسيسات اصلي و جنبي تصفيهخانه، خريد و نصب انشعاب برق فشار قوي در محل تصفيه خانه خرگوش دره و تلمبه خانهها، خريد، حمل و نصب انواع لولههاي مورد نياز در شبكه جمعآوري و انتقال فاضلاب از گستره شهر تا تصفيهخانه خرگوش دره، اجراي "خطوط بايپس"و نصب خطوط انتقال لجن از تصفيهخانه خرگوشدره به محلهاي مورد نظر در پايين دست، ساخت كليه سازهها و تأسيسات تصفيهخانه، احداث آزمايشگاههاي بيوشيمي و ميكروبيولوژي، ساخت انواع تأسيسات و ساختمانهاي بهرهبرداري و خريد و نصب تجهيزات كنترل مجموعه تأسيسات، انجام كنترلها و تستهاي راهاندازي و شروع و ادامه بهرهبرداري و نگهداري از تأسيسات فوق در طول دوره مشاركت به عهده شركت آب و فاضلاب بوده و در مدل مالي لحاظ شده است.
9- اخذ كليه مجوزهاي لازم براي اجراء و بهرهبرداري طرح شامل:
-مجوز زيست محيطي از سازمان حفاظت محيط زيست،
-مجوز پدافند غيرعامل از سازمان پدافند غيرعامل،
-مجوز پيوست سلامت از سازمان حفاظت محيط زيست،
-مجوز تخصيص پساب
توسط شركت آب و فاضلاب انجام و مجوزهاي شهرداري و همكاري با شركت آب و فاضلاب براي تحقق طرح توسط شهرداري منطقه 22 تهران انجام خواهد شد.
10- مدت زمان اجراي كل پروژه چهل و چهار (44) ماه از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه در نظر گرفته شده است و 36 ماه براي احداث شبكه جمع آوري و چهل و چهار (44) ماه براي عمليات ساخت واحداث تصفيهخانه و سازهها و تأسيسات جنبي آن تعيين شده است و 25 سال دوره تجاري و بهرهبرداري مجاز از پساب تصفيه شده در نظر گرفته شده و پس از آن ادامه مشاركت با مدل مالي جديد و محاسبه قيمت پساب قابل تمديد ميباشد و مواردي از قبيل ارزش افزوده در محاسبات فوق لحاظ نشدهاست.
تبصره:
شهرداري تهران و شركت آب و فاضلاب موظف هستند گزارش حسن اجراي اين مصوبه و روند پيشرفت پروژه ها را هر شش ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايند.