حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداري تهران - مصوب 1400/04/29
حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداري تهران
مقدمه:
به منظور شناسايي فرآيندهاي مستعد فساد اداري و اصلاح آن­‌ها، پيش­گيري و مبارزه با تخلف و فساد اداري و افزايش سلامت نظام اداري در سطح واحدهاي اجرايي، مناطق، سازمان­‌ها، شركت­‌ها و موسسات وابسته شهرداري تهران، هم­‌افزايي درون و برون سازماني براي پيشگيري و مقابله با تخلف اداري، ارتقاي سلامت نظام اداري و افزايش رضايت شهروندان از كاهش سطح فساد، افزايش مشاركت شهروندان، سازمان­هاي مردم‌­نهاد، مؤسسات عمومي و خصوصي در ارتقاء سلامت اداري و مبارزه با تخلف در شهرداري تهران، ايجاد بستري امن براي دريافت گزارش‌­هاي شهروندان درباره تخلف در شهرداري تهران و اعمال حمايت‌­هاي مادي و معنوي از اعلام­‌كنندگان و گزارشگران تخلف و در اجراي تخلف در شهرداري تهران و اعمال حمايت­‌هاي مادي و معنوي از اعلام­‌كنندگان و گزارشگران تخلف و در اجراي قوانين و مصوبات فرادستي از جمله قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد ‏مصوب 1390/08/07 مجمع تشخيص مصلحت نظام، بند 24 سياست‌هاي كلي نظام اداري- ابلاغي ‏مقام معظم رهبري در ارديبهشت 1389، آيين‌نامه پيشگيري و مبارزه با رشوه در ‏دستگاه‌هاي اجرايي مصوب هيات وزيران به ‏شماره 73377/ ‏ت30374ه مورخ ‏‏1383/12/22، قانون رسيدگي به تخلفات اداري 1372، ماده 7 مصوبه «برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران» - ابلاغي ‏به شماره 160/2520/32061 مورخ ‏97/11/02‏ و ‏در اجراي الزام مقرر در ماده (16) مصوبه «مديريت تعارض ‏منافع در شهرداري تهران» - ابلاغي به شماره ‏‏160/2486/20355 مورخ 97/07/16، مصوبه «حمايت و صيانت از ‏گزارشگران تخلف و فساد» به شرح زير به تصويب شوراي اسلامي ‏شهر تهران رسيد.‏
ماده يكم (1)- تعاريف: ‏
منظور از اصطلاحات به‌ كار رفته در () اين مصوبه عبارت است ‏از:‏
الف- تخلف و فساد اداري: به اختصار تخلف، هرگونه فعل يا ‏ترك فعل واقع‌شده يا در حال وقوع توسط شخص يا اشخاص حقيقي و حقوقي كه به‌ نحوي مأمور انجام فعاليتي در شوراي اسلامي شهر ‏و مجموعه مديريت شهري از جمله از بخش‌هاي ستادي شهرداري، مناطق، سازمان‌ها، موسسات و شركت‌­هاي ‏وابسته، اعم از كليه كاركنان رسمي، رسمي مأمور، پيماني، قرارداد كار معين و نيز كليه ‏اشخاص ‏حقيقي و حقوقي طرف قرارداد با شهرداري شامل ‏پيمانكاران، مشاوران، تأمين‌كنندگان كالا و خدمات، ‏‏كارگزاران و عوامل آن‌ها و هر فردي كه به هر نحو ‏عهده‌دار انجام وظايف عمومي شهرداري باشد، به صورت فردي، جمعي، يا سازماني به ‏صورت عمدي، ‏با نقض قوانين و مقررات كشور يا مصوبات ‏شوراي اسلامي شهر، انجام پذيرد يا ضرر و زياني را به ‏اموال، منافع، منابع يا سلامت و امنيت عمومي و يا جمعي ‏از شهروندان يا ارباب رجوع وارد نمايد و يا خارج از ‏چارچوب ضوابط اداري كارمندان باشد به طوري كه عموم ‏مردم و از جمله كاركنان را از حق ارايه گزارش به ‏كميسيون حمايت و تشويق گزارشگران تخلف و ‏برخورداري از حمايت‌هاي اين مصوبه برخوردار سازد.
ب- گزارشگران تخلف: هر شخص حقيقي يا حقوقي اعم از ‏شهروندان، پيمانكاران، كاركنان، انجمن‌هاي مردم‌نهاد، ‏موسسات و شركت‌ها كه هرگونه تخلف اداري واقع‌شده يا ‏در شرف وقوع در شهرداري را در سامانه گزارش تخلف در ‏شهرداري تهران ثبت نمايد.‏
ج- سامانه گزارش تخلف در شهرداري: به اختصار سامانه، ‏درگاه اختصاصي و يكپارچه دريافت گزارش‌هاي تخلف ‏است كه داراي يك پنجره واحد الكترونيكي ‏به‌ صورت ‏برخط بوده و ورودي‌هاي ديگر براي دريافت گزارش از ‏جمله خط تلفن، مراجعه حضوري و صندوق پستي را ‏فراهم مي‌سازد. ارائه گزارش در اين سامانه ‏با قابليت ارائه گزارش به صورت شناس يا ناشناس به اختيار گزارش‌دهنده با حفظ محرمانگي هويت گزارش‌دهنده بوده و به‌ محض ثبت ‏گزارش كد رهگيري براي فرد گزارش‌دهنده ارائه خواهد ‏شد تا ‏در ازاي آن امكان پيگيري فرايند بررسي گزارش و ‏بستر حمايت‌هاي مادي و معنوي فراهم آيد.‏
تبصره:
شهرداري تهران موظف است از ميان سامانه‌هاي موجود يا با راه‌اندازي سامانه جديد كه الزامات ماده 5 و بند ج ماده 1 اين مصوبه را محقق كند، سامانه گزارش تخلف را براي اجرايي شدن اين مصوبه فراهم نمايد و به تاييد كميسيون موضوع بند ط اين ماده برساند.
د- گزارش تخلف: ارائه اطلاعات ناظر به وقوع يك تخلف، ‏جرم و فساد كه واقع‌شده يا در حال وقوع است، همراه با ‏مستندات مثبته، ‏دلايل عقلي و متعارف از طريق سامانه و ‏ديگر راه‌هاي رسمي دريافت گزارش تخلفات. اين گزارش ‏در وهله اول با ارائه موارد ‏ذيل قابل ثبت و پيگيري خواهد ‏بود؛ هويت متخلف، نام و آدرس محل تخلف و عنوان ‏تخلف صورت گرفته.‏
هـ - ارزيابي و بررسي گزارش تخلف: فرآيندي است كه در ‏آن با توسل به روندهاي عادلانه و قانوني به گزارش‌هاي ‏دريافتي رسيدگي مي‌شود. واحدهاي اجرايي كه در حال ‏حاضر مطابق قوانين بالادست همچون قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب 1372 و آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن، ‏به صحت‌سنجي و دريافت پيام‌هاي تخلف در شهرداري ‏مي‌پردازند، در اين مصوبه وظيفه صحت‌سنجي ‏گزارش‌هاي ثبت شده و ارسال نتيجه تحقيق و بررسي به ‏كميته را دارند.‏
و- پاداش و تقدير: ‌منظور اعطاء پاداش و حمايت مادي از گزارشگران تخلف در شهرداري است كه گزارش آنان پس از بررسي در مراجع صالح اداري يا قضايي به تأييد اين مراجع رسيده و به‌موجب حكم نهايي مرجع ذي‌صلاح منجر به شناسايي تخلف و برخورد با متخلف در مجموعه مديريت شهري شده است.
ز- جدول پاداش و تقدير گزارش تخلف: جدولي است كه ‏در آن درصد و نوع حمايت مالي تشويقي گزارشگري هر ‏تخلف مبتني بر تعيين سطح و نوع تخلف ‏گزارش‌شده از ‏لحاظ بعد مالي، بعد ‏سازماني، بعد فوريت و بعد آثار ‏اجتماعي ‏نگاشته شده است و به صورت فصلي توسط ‏كميسيون به روز مي‌شود و در سامانه شفافيت در ‏دسترس عموم قرار مي‌گيرد. ‏
ح- صيانت و حمايت: منظور صيانت و حمايت شغلي، حقوقي و ‏قضائي اعم از تامين امنيت شغلي، حمايت و معاضدت ‏قضائي از قبيل پرداخت حق‌الزحمه وكيل دادگستري در صورت طرح دعوي حقوقي يا كيفري از سوي فرد متهم به طرفيت از گزارشگر تخلف به تشخيص كميسيون است.
ط- كميسيون: منظور كميسيون حمايت و صيانت از ‏گزارشگران تخلف و فساد شهرداري تهران است كه در چارچوب ‏اين مصوبه و براي ايجاد هماهنگي و نظارت بر حسن ‏اجراي اين مصوبه تشكيل مي‌گردد.‏
ي- كميته رسيدگي: اين كميته به عنوان بازوي نظارت ‏عمومي كميسيون عمل مي‌كند و با دو ابزار انتشار ‏عمومي گزارش‌ها و آمار با حفظ حريم خصوصي و محرمانگي اطلاعات و بهره‌مندي از ظرفيت سمن‌ها و رسانه‌ها، وظيفه‌ ‏نظارت بر گزارش‌هايي را بر عهده دارد كه به سرانجام ‏نرسيده‌اند، مورد اعتراض واقع شدند، و يا فرايندهاي ‏رسيدگي به گزارش كه بيش از دو ماه طول كشيده‌اند.‏
ماده دوم (2)-كميسيون حمايت و صيانت از ‏گزارشگران تخلف شهرداري تهران: ‏
به منظور حمايت و صيانت از گزارشگران در چارچوب اين ‏مصوبه، «كميسيون حمايت و صيانت از گزارشگران ‏تخلف شهرداري تهران» تشكيل مي‌گردد كه مسئوليت ‏هماهنگي امور اجرائي اين مصوبه را بر عهده دارد. ‏
تبصره يكم (1):
اعضاء كميسيون عبارتند از: ‏
‏1- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان ‏رئيس كميسيون. ‏
‏2-يكي از معاونين شهردار تهران به انتخاب و ‏معرفي شهردار تهران به عنوان عضو كميسيون. ‏
‏3-‏رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران به ‏عنوان عضو كميسيون. ‏
‏4-‏رئيس حراست كل شهرداري تهران به عنوان ‏عضو كميسيون.‏
‏5-‏مديركل هماهنگي هيئت‌هاي رسيدگي به ‏تخلفات اداري كاركنان شهرداري تهران به ‏عنوان عضو كميسيون. ‏
‏6-‏يك نفر از اعضاء كميسيون برنامه و بودجه ‏شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو ‏كميسيون. ‏
‏7-‏يك نفر از اعضاء كميسيون حقوقي و نظارت ‏شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو ‏كميسيون. ‏
‏8-‏يك نفر از نمايندگان سازمان‌هاي مردم نهاد ‏فعال در حوزه مبارزه با تخلف و فساد اداري و ‏شفافيت به انتخاب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ‏به عنوان عضو مدعو كميسيون. ‏
‏9-‏يك نفر از گزارشگران فعال در مبارزه با تخلف ‏و فساد در شهرداري تهران به انتخاب شوراي ‏اسلامي شهر تهران به عنوان عضو مدعو كميسيون.
‏10-معاون محاسبات و پايش عملكرد دبيرخانه ‏شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان دبير ‏كميسيون و بدون حق راي. ‏
تبصره دوم (2):
دبيرخانه كميسيون در شوراي اسلامي شهر ‏تهران مستقر خواهد بود.‏
تبصره سوم (3):
وظايف و اختيارات كميسيون عبارت است از: ‏
‏1- هم‌افزايي بين واحدهاي اجرايي شهرداري ‏جهت ‏پيشگيري و مقابله با تخلف و فساد اداري؛
‏2- اتخاذ و اعمال راهكارهاي قانوني به‌ منظور ‏حمايت و ‏تامين امنيت و جبران خسارت ‏اشخاصي كه اطلاعات خود ‏را براي پيشگيري، ‏كشف و يا اثبات تخلف در سامانه ‏گزارش تخلف ‏در شهرداري ثبت نموده‌اند‎.‎
‏3- اتخاذ و اعمال راهكارهاي قانوني در راستاي ‏جلب ‏مشاركت مردم، كاركنان شهرداري و ‏شوراي اسلامي شهر ‏به‌ منظور مقابله با تخلف ‏اداري.‏
‏4- اعلام نظر در خصوص صحت و موثر بودن ‏اطلاعات و ‏گزارش‌هاي دريافتي و حمايت و ‏اعطاي مشوق‌هاي ‏مناسب بر اساس گزارش ‏واحدهاي رسيدگي‌كننده. ‏
‏5- نظارت بر حسن اجراي احكام و تكاليف مقرر در ‏اين مصوبه.
‏6- به روزسازي و انتشار عمومي رويه‌هاي رسيدگي به ‏تخلف، فرم‌ها و طرق گزارش، جدول پاداش و ‏تقدير و نحوه صيانت از گزارشگر بسته به ابعاد مالي و نوع ‏تخلف و نوع رابطه استخدامي گزارشگر با شهرداري.
‏7- برنامه‌ريزي لازم‎ ‎‌‎به‌ منظور اطلاع‌رساني مناسب ‏در ‏خصوص نحوه شكايت مطلعين و ‏اعلام‌كنندگان از جمله ‏در كليه درگاه‌هاي ‏الكترونيكي و نيز واحدهاي اجرايي به ‏ويژه در ‏سطح كليه مراكز، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و ‏‏موسسات وابسته به شهرداري از طريق نصب بنر، پوستر و ‏ساير اقلام اطلاع‌رساني به منظور ‏ترغيب و تشويق ‏گزارشگران تخلف‎‏.‏
‏8- بررسي و تأييد نحوه صيانت از ‏گزارشگران تخلف اعم از ‏تاييد ليست پرداخت ‏ماهيانه بر اساس جدول پاداش و ‏تقدير گزارش ‏تخلف و صدور گواهي صيانت از گزارشگر. ‏
‏9- ارجاع تخلفات و جرايم اعلاني از سوي گزارشگران موضوع اين مصوبه حسب مورد به مراجع ذي‌صلاح اداري و يا قضايي پس از بررسي و اعتبارسنجي در كميسيون يا كميته.
‏10- رسيدگي به اعتراضات گزارشگران تخلف درباره ‏تلاش ‏واحدهاي اجرايي در دستيابي به اطلاعات ‏و هويت ايشان ‏يا تخلفات احتمالي راهبران و ‏كاربران سامانه در افشاي ‏اطلاعات هويتي ‏ايشان. ‏
‏11- انتخاب اعضاء كميته رسيدگي.‏
‏12- اولويت‌بندي فرآيندهاي محمل فساد براي ‏اصلاح و ‏بهبود فرآيند يا هوشمندسازي، و‏ دريافت گزارش از اداره ‏كل تشكيلات و ‏بهبود روش‌ها جهت جلوگيري از خطاهاي ‏‏رويه‌اي و عملكردي و بررسي آنها جهت ‏ابلاغ به ادارات و ‏سازمان‌هاي مرتبط.‏
‏13- ارجاع درخواست ابطال قرارداد به مراجع قضايي ‏پيرو ‏تخلف جهت درخواست بطلان قرارداد ‏سازمان‌ها، ‏شركت‌ها، و موسسات وابسته در ‏قرارداد با اشخاص حقيقي ‏و حقوقي در شرايطي ‏كه طرف قرارداد مرتكب يكي از ‏اعمال بندهاي ‏ماده (1) مصوبه پيشگيري و مبارزه با ‏رشوه ‏شده باشد‎‏.‏
14- تعيين نوع و ميزان محروميت از قبيل منع شركت در ‏مناقصات، مزايده‌­ها و يا انجام هرگونه معامله و قرارداد با ‏شهرداري، مطابق ضوابط و مقررات.
‏15- انتشار گزارش‌هاي كلي تخلف شامل نوع ‏تخلف، ‏سازمان و نهادي كه در آن تخلف روي ‏داده است، و مبلغ ‏تخلف به همراه پاداش مالي ‏گزارشگر تخلف در سامانه ‏شفافيت شهرداري ‏تهران بدون درج نام و مشخصات افراد.‏
‏16- تصويب شاخص‌هاي اندازه‌گيري ميزان سلامت ‏اداري ‏و ادراك فساد در شهرداري تهران.‏
‏17- اندازه‌گيري ميزان سلامت اداري و ادراك فساد ‏در ‏شهرداري تهران با استفاده از ظرفيت ‏سازمان‌هاي مردم‌نهاد ‏و نهادهاي تخصصي و ‏انتشار عمومي سالانه آن به تفكيك ‏واحدهاي ‏اجرايي، مناطق، مراكز، سازمان‌ها، شركت‌ها و ‏موسسات ‏وابسته. ‏
تبصره چهارم (4):
به منظور مبارزه همه جانبه با تخلف اداري ‏در ‏شهرداري تهران، كميسيون مجاز است نسبت به دعوت ‏از ‏نمايندگان دستگاه قضايي و امنيتي براي ايجاد ‏هماهنگي و ‏وحدت رويه در مقابله با تخلف جهت ‏شركت در جلسات ‏اقدام نمايد. ‏
تبصره پنجم (5):
جلسات كميسيون حداقل يك­بار در ماه برگزار خواهد ‏‏شد، اين جلسات با حضور حداقل يك دوم اعضا رسميت ‏‏مي‌يابد و تصميمات آن در چارچوب وظايف با اكثريت ‏آراء ‏معتبر است‎.‎
تبصره ششم (6):
اعضاي كميسيون بايد شخصاً در جلسات ‏حضور ‏داشته و نمي‌توانند به جاي خود، نماينده معرفي ‏نمايند‎.‎
تبصره هفتم (7):
موارد رد اعضاي كميسيون، همان است كه در ‏‏ماده 91 قانون آيين دادرسي مدني تصريح شده است.‏
تبصره هشتم (8):
با در نظر داشتن درجه محرمانگي اطلاعات و رعايت حريم خصوصي و عدم افشاي اطلاعات مربوط به شخص در مظان اتهام، به منظور استفاده از ظرفيت نظارت عمومي با ‏‏دو ابزار انتشار عمومي و بهره‌مندي از ظرفيت سمن‌ها و ‏‏رسانه‌ها در رسيدگي به گزارش‌هايي كه به سرانجام ‏‏نرسيده‌اند، مورد اعتراض واقع شدند، و يا فرايندهاي ‏‏رسيدگي به گزارش‌هايي كه ارجاع آن­ها به كميسيون بيش از دو ماه طول كشيده‌است، ‏‏اعضاء كميسيون نسبت به انتخاب اعضاء كميته رسيدگي ‏‏در اولين جلسه كميسيون اقدام مي‌نمايند.
تبصره نهم (9):
اعضاء كميته رسيدگي عبارتند از: ‏
‏1- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان ‏‏شهرداري تهران. ‏
‏2- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان ‏شوراي ‏اسلامي شهر تهران.‏
‏3- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان ‏سمن‌ها ‏يا گزارشگران تخلف. ‏
ماده سوم (3)-فرآيند اجرايي دريافت و رسيدگي به ‏گزارش تخلف: ‏
سازوكار دريافت، بررسي و ارزيابي و رسيدگي به گزارش ‏تخلف در شهرداري تهران به شرح زير است:‏
‏1-‏ ثبت امن، ايمن و محرمانه هويت يا ساير ‏اطلاعات گزارشگر و گزارش تخلف از طريق ‏سامانه گزارش تخلف در شهرداري.‏
‏2- بررسي گزارش‌هاي دريافتي كه حاوي ‏مشخصات شخص مرتكب جرم و تخلف، نوع آن، زمان و مكان وقوع و نيز دلايل و ‏مستندات مربوط است. ‏
‏3-‏ ‏استعلام از مراجع قانوني و سازماني ‏رسيدگي به ‏تخلفات درون شهرداري. ‏
‏4-‏ ارايه نتايج بررسي به كميسيون به همراه ‏پيشنهاد نحوه و ميزان حمايت‌ها و مشوق‌ها ‏مبتني بر جدول پاداش و تقدير از گزارشگر.‏
‏5- پيگيري اجراي تصميمات كميسيون و حصول ‏اطمينان از مصونيت گزارشگر.‏
‏6- ‏ارسال به مرجع قضايي صالح براي ‏رسيدگي به ‏اصل جرم در صورتي كه تخلف عنوان يكي از ‏جرايم مندرج در ‏قوانين جزايي را داشته باشد. ‏
‏7- گزارشگري به شهروندان و شوراي اسلامي شهر ‏تهران درباره دستاوردهاي دريافت گزارش‌هاي ‏گزارشگران تخلف، اقدامات انجام‌شده در ‏صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف. ‏
‏8- ‏پيگيري دوره‌اي تامين صيانت كافي از ‏‏گزارشگران تخلف و بررسي توسط دبيرخانه ‏كميسيون.
ماده چهارم (4)-الزامات دريافت و ثبت گزارش تخلف: ‏
به منظور دريافت و ثبت گزارش‌هاي گزارشگران تخلف، ‏شهرداري تهران مكلف است ظرف مدت حداكثر يك ماه، ‏نسبت به راه‌اندازي سامانه گزارش تخلف در شهرداري ‏اقدامات لازم را به عمل آورد. ‏
تبصره يكم (1):
به منظور يكپارچه­‌سازي فعاليت­‌هاي مرتبط، صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف و هم­گرايي درگاه­‌هاي گزارش تخلف و جلوگيري از انجام اقدامات موازي، واحدهاي مختلف دريافت‌كننده گزارش‌هاي ‏مردمي اعم از حراست كل، سازمان بازرسي، اداره كل ‏دبيرخانه رسيدگي به تخلفات اداري شهرداري تهران، ‏مكلف به ثبت گزارش‌هاي دريافتي خود در سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران و ‏هدايت گزارشگران به ثبت گزارش در اين سامانه هستند.‏
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران مكلف ‏است نسبت به پيش‌بيني ارائه گزارش حضوري يا از طريق صندوق پستي و امكان ثبت ‏پيام تلفني امن براي گزارش تخلف در شهرداري اقدامات ‏لازم را به عمل آورد. ‏
تبصره سوم (3):
لازم است فرم‌هاي ثبت گزارش تخلف كه به ‏صورت عمومي نيز منتشر مي‌شوند، جهت گردش كار ‏مقتضي داراي جزئيات كافي باشند تا از تماس براي ‏دريافت اطلاعات تكميلي با گزارشگر تخلف پرهيز شود. ‏
ماده پنجم (5)- سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران:
سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران يك سامانه ‏هوشمند ثبت تخلفات كاربرپسند، ساده و قابل فهم براي ‏عموم شهروندان، داراي داشبورد مديريتي و برخوردار از ‏استانداردهاي امنيتي و حفاظتي با امكان بارگذاري اسناد ‏و مستندات مربوط، داراي ارتباط با سامانه‌هاي جامع ‏منابع انساني، مالي، معاملات و صورت وضعيت با قابليت ‏اجرا در بستر وب است.‏
الزامات فني و اجرايي لازم در طرح‌ريزي و فعاليت اين ‏سامانه عبارتست از: ‏
‏1-‏ براي آغاز روند رسيدگي به گزارش‌هاي تخلف ‏از هر طريق، فرم گزارشگري تخلف تكميل ‏مي‌شود. براي ثبت گزارش و بهره‌مندي از ‏مصونيت و پاداش گزارشگري تخلف، تكميل ‏اطلاعات زير در فرم گزارشگري تخلف ضروري ‏است: نوع رابطه مالي و حقوقي گزارشگر با ‏شهرداري، نوع تخلف و تخمين مالي تخلف، نام ‏و جايگاه اداري و سازماني فرد متخلف در ‏شهرداري تهران، زمان و مكان وقوع تخلف، ‏اسناد و دلايل متقن وقوع تخلف.‏
‏2-در فرم گزارشگري تخلف، گزارشگر متعهد ‏مي‌شود كه مبناي گزارشش حب و بغض ‏شخصي نيست و تخلف را بر اساس منافع ‏عمومي و سازماني و به صورت داوطلبانه ‏گزارش مي‌دهد.‏
‏3- در فرم گزارشگري تخلف، از گزارشگر پرسيده ‏مي‌شود كه تا چه حد از اظهارات خود اطمينان ‏دارد، آيا شواهد قطعي را ديده و مستندات را ‏پيوست كرده‌است يا تنها احتمال زيادي ‏مي‌دهد كه تخلف روي داده باشد.‏
‏4- در فرم گزارشگري تخلف، گزارشگر ذكر مي‌كند ‏كه كدام يك از مراجع رسيدگي به تخلف را ‏قبلاً در جريان همين تخلف قرار داده است و ‏نتيجه چه بوده‌ است.‏
‏5- گزارشگران بايد بتوانند مستندات خود را در ‏نسخه تحت وب سامانه بارگذاري و به فرم گزارشگري ‏پيوست كنند‎.‎
‏6- در فرم گزارشگري تخلف ذكر خواهد شد كه ‏مطابق مصوبه اجرايي گزارشگري تخلف در ‏شهرداري تهران، نام و هويت گزارشگر افشا ‏نخواهد شد و در صورتي كه گزارش تخلف بنا ‏بر دلايل و مدارك متقن، صحت داشته باشد، از ‏گزارشگر در برابر آسيب‌هاي شغلي مرتبط و ‏اقدامات تلافي‌جويانه حمايت خواهد شد. هم ‏چنين، در فرم ذكر خواهد شد كه دقيقا چه ‏كساني گزارش گزارشگر را رويت خواهند كرد، ‏چه كساني به سامانه دسترسي دارند (پيوست) () و فرايند ‏گردش كار و زمان رسيدگي به تخلف چگونه ‏خواهد بود‎.
‏7- در فرم گزارشگري تخلف، از گزارشگر پرسيده ‏خواهد شد كه آيا اجازه حضور نمايندگاني از سمن‌هاي فعال در حوزه شفافيت ‏براي نظارت بر روند گزارش تخلف وي را ‏مي‌دهد يا خير.‏
‏8- گزارشگر بايد دست­كم يك راه ارتباطي ‏مانند شماره تلفن همراه، يا آدرس پست ‏الكترونيكي براي ثبت نهايي گزارش خود ارائه ‏دهد. كد فعال‌سازي شش رقمي پس از تكميل ‏فرم براي وي ارسال مي‌شود كه تنها با ورود آن، ‏پيام ثبت‌شده تلقي مي‌گردد و كد پيگيري ‏وضعيت گزارش نيز به همين آدرس پست ‏الكترونيكي يا شماره تلفن همراه ارسال خواهد ‏شد.‏
‏9- در صورتي كه مستندات پيوست‌شده در سامانه ‏و دلايل گزارشگر براي گزارش تخلف كافي ‏نباشد، با ارسال همزمان پيام به صفحه امن ‏اختصاصي وي در سامانه و پيام به راه ارتباطي ‏كه گزارشگر اعلام كرده است، از وي درخواست ‏مي‌شود كه مستندات خود را تكميل كند.‏‎ ‎
‏10- در صورتي كه گزارشگر گزارش خود را به ‏صورت تلفني و يا از طريق صندوق پستي ‏ارسال نمايد، پس از ثبت پيام وي، پيامك ثبت ‏گزارش و كد پيگيري بدون كد شش رقمي ‏مذكور در بند (8) همين ماده براي وي ارسال ‏خواهد شد‎.
‏11- در صورتي كه صحت گزارش توسط واحد ‏اجرايي تاييد شود، راهبران سامانه با گزارشگر ‏براي اخذ اطلاعات تكميلي از جمله وضعيت ‏شغلي وي تماس خواهند گرفت‎.‎
‏12- فرم گزارشگري تخلف، علاوه بر سامانه، در ‏سامانه شفافيت نيز براي دانلود در ‏دسترس كاربران خواهد بود.‏
‏13- پس از ثبت گزارش، امكان پيگيري و اعتراض ‏به نتيجه گزارش پس از يك ماه، امكان ‏درخواست ارتباط مستقيم با كميته رسيدگي، و ‏امكان بازخورد از نحوه صيانت و حمايت از وي ‏براي گزارشگر ميسر خواهد شد. ‏
تبصره يكم (1):
راهبري اين سامانه بر عهده دبيرخانه كميسيون و اداره كل هماهنگي هيئت‌هاي رسيدگي به ‏تخلفات اداري كاركنان شهرداري تهران ‏خواهد بود. ‏
تبصره دوم (2):
اطلاعات هويتي گزارشگر تخلف محرمانه ‏است و صرفاً راهبران سامانه و واحد رسيدگي‌كننده به تخلف به اطلاعات تماس گزارشگر تخلف ‏دسترسي خواهند داشت.‏
تبصره سوم (3):
تمركز سامانه بر تكميل اطلاعات مرتبط با ‏گزارش تخلف بدون نياز به هويت گزارشگر است و اين ‏امر بدين معناست كه گزارش‌هايي كه در سامانه ثبت ‏مي‌شوند بدون نام و هويت گزارشگر بايد مورد رسيدگي ‏قرار گيرند. ‏
تبصره چهارم (4) :
اعضاء كميسيون، به اطلاعات گزارش‌هاي ثبت‌‏شده در سامانه و روند رسيدگي آنها به غير از اطلاعات هويتي گزارشگر دسترسي خواهند ‏داشت.‏ اين دسترسي به خصوص براي اعضايي كه داراي رابطه استخدامي با شهرداري و شوراي شهر نيستند، با ناشناس‌سازي كامل و حفظ حريم شخصي گزارشگر و متهم صورت خواهد گرفت.
ماده ششم (6)- ارزيابي و بررسي گزارش تخلف: ‏
پس از ثبت گزارش تخلف در سامانه توسط گزارشگران ‏تخلف، راهبران سامانه بر اساس نوع تخلف مطرح شده در ‏گزارش موضوع را در سامانه به صورت الكترونيكي براي ‏رسيدگي حسب مورد به حراست كل و سازمان بازرسي ارسال مي‌نمايند.‏
فرايند ارزيابي و بررسي توسط واحد دريافت‌كننده ‏گزارش در سامانه مطابق قانون رسيدگي به تخلفات اداري ‏مصوب سال 1372 و آيين‌نامه اجرايي آن و ارسال ‏گزارش به مراجع قضايي مطابق ماده 19 همان قانون ‏‏انجام مي‌شود. واحد دريافت‌كننده گزارش پس از دريافت ‏گزارش مكلف است حداكثر ظرف مدت يك ماه درباره ‏صحت يا عدم صحت گزارش دريافتي و اقدامات انجام‌‏شده براي مقابله با تخلف را در سامانه ثبت نمايد.
تبصره يكم (1):
گزارش تخلف ثبت‌شده درباره معاونين شهردار و يا رؤساي سازمان­ها براي بررسي در اختيار كميته رسيدگي ‏قرار خواهد گرفت.
تبصره دوم (2):
گزارش تخلف ثبت‌شده درباره ذي‌حساب و ‏قائم‌مقامان ذي‌حساب، كاركنان دبيرخانه شوراي اسلامي ‏شهر تهران براي بررسي در اختيار حراست شوراي اسلامي ‏شهر تهران قرار خواهد گرفت. ‏
تبصره سوم (3):
واحد دريافت‌كننده گزارش به هيچ وجه نبايد ‏به اقداماتي كه منجر به كشف و شناخت هويت ‏گزارشگران تخلف مي‌گردد دست زند و اطلاعات احتمالي ‏مرتبط با هويت گزارشگران تخلف را در اختيار افرادي كه ‏درباره تخلف آنها گزارش شده قرار دهد. ‏
تبصره چهارم (4):
در صورت عدم امكان رسيدگي به گزارش ‏ظرف مدت يك ماه، واحد رسيدگي‌كننده مكلف است ‏دلايل را در سامانه ثبت و تقاضاي تمديد مدت رسيدگي ‏براي حداكثر سي روز وقت اضافه نمايد، پس از ثبت اين ‏درخواست موضوع توسط راهبران سامانه بررسي و در ‏صورت موافقت مدت رسيدگي تمديد خواهد شد. ‏
تبصره پنجم (5):
در صورت عدم ثبت گزارش رسيدگي در ‏مدت زمان تعيين‌شده توسط واحد رسيدگي‌كننده، ‏موضوع در جلسه كميسيون مطرح و بر اساس تصميم ‏كميسيون براي رسيدگي به كميته‌اي مركب از ‏نمايندگان اعضاء كميسيون ارجاع خواهد شد. ‏
تبصره ششم (6):
گزارشگران تخلف به صورت برخط از وضعيت ‏فعلي گزارش خود در روند رسيدگي با مراجعه به سامانه ‏و استفاده از كد پيگيري مطلع خواهند شد. ‏
ماده هفتم (7)- اعتراض به نتيجه بررسي و ارزيابي ‏گزارش تخلف و رسيدگي مستقل: ‏
پس از اتمام رسيدگي و اعلام نتيجه بررسي و ارزيابي ‏گزارش تخلف، در صورت اعتراض گزارشگر تخلف به نتيجه ‏بررسي و ارزيابي گزارش تخلف، گزارشگر مجاز به ثبت ‏اعتراض براي رسيدگي در سامانه است. راهبران سامانه ‏مكلف‌اند دلايل رد گزارش را به صورت واضح و با جزئيات ‏كافي در سامانه براي گزارشگر ثبت و تشريح نمايند و وي ‏مي‌تواند دلايل تكميلي و مستندات بيشتر خود را ‏براي رسيدگي مجدد ارسال و پيوست كند‎.‎
تبصره يكم (1):
در صورت رد رسيدگي دوباره، يا به طول ‏انجاميدن كل فرايند رسيدگي از زمان ثبت گزارش اوليه ‏بيش از دو ماه، گزارش گزارشگر به صورت خودكار به ‏كميته رسيدگي ارجاع داده مي‌شود و وي مي‌تواند در ‏صورت تمايل به صورت حضوري با اعضاء اين كميته ‏ملاقات كند.‏
تبصره دوم (2):
در صورت رد موضوع از سوي كميته ‏رسيدگي، اين كميته دلايل خود را براي اعلام به گزارشگر ‏تخلف در سامانه ثبت مي‌نمايد. رأي كميته قطعي و غيرقابل اعتراض است.
ماده هشتم (8)- صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف: ‏
در صورت تاييد صحت گزارش توسط واحد رسيدگي‌كننده و متعاقب آن براي اعلام نتيجه به گزارشگر ‏تخلف، دبيرخانه كميسيون از طريق راه ارتباطي‏ كه گزارشگر تعيين كرده است از ايشان براي برخورداري ‏از صيانت و حمايت دعوت مي‌نمايد. ‏
نحوه صيانت و حمايت از گزارشگر به صورت مكتوب و با ‏امضاي رئيس كميسيون به گزارشگر تخلف اعلام مي‌گردد ‏و گزارشگر تخلف پس از دريافت ‏«گواهي صيانت» مي‌تواند حمايت و صيانت ناكافي و يا موارد مرتبط با اين ‏‏گزارش را به صورت مستقيم به كميسيون اعلام كند.
كميسيون صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف را به ‏شرح زير مورد توجه قرار خواهد داد: ‏
الف- گزارشگران تخلف داراي رابطه استخدامي با ‏شهرداري: در صورتيكه گزارشگر داراي هرگونه ‏رابطه استخدامي با شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و ‏مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت ‏گزارش در برابر هرگونه ‏اقدام تنبيهي يا تلافي‌جويانه مرتبط با اين اقدام نظير ‏اخراج از كار، انتقال به بخش هاي ديگر، تعليق از كار، محروم شدن از ارتقاي ‏شغلي، ‏تنزل رتبه يا گروه، معرفي به كارگزيني به‌ عنوان فرد مازاد ‏بر احتياج، مزاحمت، رفتارهاي تبعيض‌آميز، ارعاب و ‏تهديد به يكي ‏از موارد مذكور، حمايت خواهد شد. ‏
كميسيون موظف است در صورت اعلام گزارشگر يا ‏اعلام حراست كل و سازمان بازرسي فوراً به ‏موضوع ‏رسيدگي نمايد. ‏پس از اتمام رسيدگي و در صورت تاييد ‏گزارش تخلف، كميسيون موظف است موارد حمايت و ‏صيانت از گزارشگر را با صدور برگه صيانت به صورت ‏كتبي به وي اعلام كند. ‏
ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامي با ‏شهرداري: در صورتي‌كه گزارشگر تخلف فاقد هرگونه ‏رابطه استخدامي با شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و ‏مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت ‏گزارش در برابر هرگونه ‏اقدام از جمله شكايت فردي كه درباره او گزارش تخلف ‏داده يا رسيدگي به پرونده كاري در شهرداري حمايت ‏خواهد شد.
كميسيون حسب مورد نسبت به اعمال حمايت و ‏معاضدت قضايي يا صيانت از منافع فرد گزارشگر در ‏جريان رسيدگي به پرونده از طريق تعيين و اخذ وكيل و ‏پرداخت هزينه‌هاي حمايت حقوقي يا تعيين شخص ‏ثالث براي رسيدگي به پرونده كاري فرد گزارشگر در ‏شهرداري اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.‏
تبصره يكم (1):
گزارشگر تخلف بلافاصله پس از ثبت گزارش ‏تخلف و دريافت كد پيگيري از سامانه، تحت حمايت‌هاي ‏اين مصوبه قرار مي‌گيرد. پس از رسيدگي، در صورت ‏عدم تاييد گزارش توسط واحد بررسي‌كننده، گزارش‌دهنده از شمول حمايت‌هاي مذكور خارج مي‌شود، در غير ‏اين صورت، كماكان گزارشگر تخلف تحت حمايت‌هاي ‏اين مصوبه خواهد بود.‏
تبصره دوم (2):
گزارشگر تخلف اين امكان را خواهد داشت ‏كه در صورت صيانت و حمايت ناكافي و يا اقدامات ‏تلافي‌جويانه و كارشكنانه عليه وي، مستقيما با كميسيون ‏در تماس باشد و موارد نقض حقوق خود را به دبيرخانه ‏گزارش نمايد.
‏ماده نهم (9)- اعطاي پاداش و تقدير از گزارشگران ‏تخلف: ‏
پس از نهايي شدن حكم در مرجع صالح قضايي يا اداري، و متعاقب آن اعلام نتيجه به گزارشگر ‏تخلف، دبيرخانه كميسيون از طريق راه ارتباطي كه ‏گزارشگر تعيين كرده است از ايشان براي برخورداري از ‏پاداش و تقدير دعوت مي‌نمايد. ‏
نحوه پاداش و تقدير از گزارشگر به صورت مكتوب و با ‏امضاي رئيس كميسيون به گزارشگر تخلف اعلام مي‌گردد و گزارشگر تخلف پس از دريافت ‏«گواهي صيانت» ‏مي‌تواند پاداش و تقدير ناكافي و يا موارد مرتبط با اين ‏‏گزارش را به صورت مستقيم به كميسيون انتقال دهد. ‏
كميسيون اعطاي پاداش و تقدير از گزارشگران تخلف را ‏به شرح زير مورد توجه قرار خواهد داد: ‏
الف- گزارشگران تخلف داراي رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتي­كه گزارشگر تخلف داراي هرگونه رابطه استخدامي ‏با شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تاييد صحت گزارش از پاداش و تقدير زير حسب مورد و ‏با تاييد كميسيون بر اساس ماده 2 آئين‌نامه اجرايي ماده 26 قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مصوب هيئت ‏محترم وزيران برخوردار خواهد شد: ‏
‏1- ‏ اعطاي تقديرنامه توسط شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران.
‏2- پرداخت وجه نقدي معادل دو ماه حقوق فرد در زمان پرداخت‎.‎
‏3- معرفي به بانك يا موسسات مالي و اعتباري به منظور دريافت تسهيلات قرض الحسنه.‏
‏4- فراهم‌آوردن زمينه انتقال و جابجائي محل خدمت بنا به درخواست وي.‏
5- حق تقدم در انتصاب به مشاغل مديريتي و يا بالاتر در شرايط مساوي ‎‏.‏
ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتي­كه گزارشگر فساد فاقد هرگونه رابطه استخدامي با ‏شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تاييد صحت گزارش از پاداش و تقدير زير حسب مورد ‏و با تاييد كميسيون برخوردار خواهد شد:‏
‏1- اعطاي تقديرنامه توسط شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران.‏
2-‏ پرداخت تا بيست درصد پاداش به صورت نقدي متناسب با نوع، ميزان و اثرات فساد اداري به تشخيص كميسيون، ‏از منافع مكتسبه ناشي ازكشف فساد گزارش‌شده به اعلام كنندگاني كه اطلاعات خود را براي پيشگيري، كشف يا ‏اثبات فساد و همچنين شناسايي مرتكب دراختيار كميسيون قرار مي­دهند‎. ‎
تبصره :
حداكثر ميزان حمايت و مشوق اين بند، تا سقف 6 برابر نصاب سالانه معاملات جزيي خواهد بود‎.‎
‏3-بررسي و پيگيري ويژه به‌منظور رفع موانع و تسريع در حل مشكل اعلام‌كننده كه به واسطه آن با تخلف مواجه شده ‏است.‏
ماده دهم (10)- ساير الزامات اجرايي: ‏
به منظور حسن اجراي مصوبه رعايت الزامات اجرايي ‏زير ضروري و مورد انتظار است: ‏
الف - مسئولان يا كاركنان بخش‌هايي از شهرداري كه ‏خود متولي صيانت از بيت‌المال هستند يا وظيفه و ‏مأموريت كشف يا رسيدگي به تخلف و فساد را بر عهده دارند در ‏خصوص دريافت پاداش، مشمول اين مصوبه نيستند. ‏اين افراد صرفا در شرايطي كه فرد گزارشگر تخلف، تخلف و فساد ‏مافوق خود را گزارش و در سامانه ثبت نمايد مشمول اين ‏مصوبه خواهند بود. ‏
ب- اجراي اين مصوبه در تمام مواد و تبصره‌ها ‏بايد با هدف و رويكرد صيانتي باشد و هيچ ‏تصميمي در جريان تصويب، اجرا و تغييرات بعدي ‏نمي‌­تواند بر خلاف اين هدف ترسيم گردد.‏
ج- هر گونه افشاء مشخصات جزئي يا كلي گزارشگر در ‏مسير رسيدگي يا تشويق ممنوع است، همچنين هرگونه ‏دسترسي غيرمجاز و افشاء اطلاعات شخصي گزارشگر ‏تخلف در پايگاه‌هاي اطلاعاتي شهرداري تهران بر خلاف ‏قوانين و مقررات، ممنوع است. متخلف از مفاد اين بند به مرجع صالح اداري و يا قضايي معرفي خواهد شد.
د- هرگونه رفتار تبعيض‌آميز از جمله اخراج، بازخريد ‏كردن، بازنشسته نمودن پيش از موعد، تغيير وضعيت، ‏جابجايي، ارزشيابي غيرمنصفانه، لغو قرارداد، قطع ‏يا كاهش حقوق و مزاياي اعلام‌كننده‌اي كه اطلاعات ‏صحيح را به كميسيون، كميته رسيدگي يا ساير مقامات ‏ذي‌صلاح قانوني منعكس مي‌كنند و يا ايجاد هرگونه ‏موانع و محذورات در استيفاي حقوق اجتماعي و ‏شهروندي ايشان ممنوع است. بديهي است متخلف از اين بند به مرجع صالح اداري و يا قضايي معرفي خواهد شد.
هـ - مقررات اين مصوبه، نافي صلاحيت، اقدامات و وظايف ‏حراست كل، سازمان بازرسي و يا ساير روش‌هاي قانوني ‏براي كشف و برخورد با تخلف نخواهد بود
و- پيش­‌بيني حق فسخ براي شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها ‏و موسسات وابسته در قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي ‏به منظور اعمال حق مذكور در مواردي كه به تشخيص ‏شهرداري طرف قرارداد مرتكب يكي از اعمال بندهاي ماده ‏‏1 آيين‌نامه پيشگيري و مبارزه با رشوه مشتمل بر موارد زير باشد، از ابتداي شهريور ماه ‏‏1399 در كليه قراردادهاي كارمندي، كارگري، تامين‌كنندگان و پيمانكاران ضروري و لازم الاجراء است.‏
‏1‏‎-‎ گرفتن وجوهي به غير از آنچه در قوانين و ‏مقررات تعيين شده است‎.‎
‏2‏‎-‎ اخذ مالي بلاعوض يا به مقدار فاحش ارزان‌تر از ‏قيمت معمولي يا ظاهرا به قيمت معمولي و واقعا به ‏مقدار فاحش كمتر از قيمت
‏3‏‎-‎ فروش مالي به مقدار فاحش گران‌تر از قيمت به ‏طور مستقيم يا غيرمستقيم به ارباب‌ رجوع بدون ‏رعايت مقررات مربوط
‏4‏‎-‎ فراهم نمودن موجبات ارتشا از قبيل مذاكره ‏جلب موافقت يا وصول و ايصال وجه يا مال يا سند ‏پرداخت وجه از ارباب‌ رجوع
‏5‏‎-‎ اخذ يا قبول وجه يا مال يا سند پرداخت وجه ‏يا تسليم مال از ارباب‌ رجوع به طور مستقيم يا غيرمستقيم براي انجام دادن يا انجام ندادن امري كه ‏مربوط به دستگاه اجرايي است‎.‎
‏6‏‎-‎ اخذ هرگونه مال ديگري كه برابر قوانين و مقررات ارتشاء يا سوءاستفاده مالي و تضييع حقوق بيت­‌المال تلقي ‌شود از جمله هرگونه ابرا يا اعطاي ‏وام بدون رعايت ضوابط يا پذيرفتن تعهد يا ‏مسئوليتي كه من غيرحق صورت گرفته باشد. هم­چنين است گرفتن پاداش و قائل شدن تخفيف و مزيت ‏خاص براي ارائه خدمات به اشخاص و اعمال هرگونه ‏موافقت يا حمايتي خارج از ضوابط كه موجب ‏بخشودگي يا تخفيف گردد‎.‎‏
ماده يازدهم (11)-تأمين منابع مالي: ‏
منابع مورد نياز براي صيانت و حمايت، اعطاي پاداش و ‏تقدير از گزارشگران تخلف به صورت سالانه در بودجه ‏شهرداري تهران پيش‌بيني و به تصويب شوراي اسلامي ‏شهر تهران خواهد رسيد. ‏
تبصره يكم (1):
اعتبارات مربوط به صيانت و حمايت از ‏
الف- تشويق و صيانت از كاركنان و كارگران واحدهاي ‏اجرايي (به جز واحدهاي نظارتي حراست و بازرسي) ‏گزارشگر تخلف در شهرداري از محل رديف اعتباري ‏‏602070334 ‏
ب- تشويق و صيانت از شهروندان گزارشگر تخلف از محل ‏رديف اعتباري 602070434 ‏ بر اساس مصوبات كميسيون تامين و پرداخت مي‌گردد.
تبصره دوم (2):
اعتبارات رديف‌هاي اعتباري يادشده به ‏صورت صد درصد تخصيص‌يافته تلقي مي‌گردد و از ‏شمول مصوبات كميته تخصيص معاف است و ‏شهرداري مكلف به تأمين نقدينگي آن براي هزينه است.
ماده دوازدهم (12)- شفافيت و دسترسي به اطلاعات: ‏
به منظور اطمينان از شفافيت در فرآيندهاي اجرايي اين ‏مصوبه لازم است: ‏
الف- گزارش تخلف، تا زماني كه از طرف مراجع رسيدگي‌كننده قضايي و اداري به اطلاع متهم نرسيده باشد، به صورت كلي محرمانه تلقي مي‌شود. در راستاي تقويت نظارت عمومي به عنوان بازويي ‏براي جلوگيري از تخلف، پس از اطلاع يافتن متهم توسط مراجع رسيدگي قضايي و اداري، اصل بر غيرمحرمانه بودن ‏محتواي كلي گزارش تخلف، به استثناء هويت گزارشگران تخلف و متهمان ‏است.‏
ب- گزارش‌ تخلفات قطعيت‌يافته در مراجع صالح قضايي يا اداري، شامل نوع تخلف، مبلغ تخلف، زمان تخلف، ‏سازمان و واحدي كه در آن تخلف روي داده، همچنين ‏ميزان پاداش‌هاي مالي تاييدشده بدون افشاي نام و ‏هويت گزارشگران و شخص و اشخاص متهم، به صورت ماهانه در سامانه شفافيت ‏منتشر گردد.‏
ج- هر نوع آيين‌نامه، دستورالعمل و فرايند اعم از مصوبات ‏شورا، كميسيون، فرآيند اجرايي و زمان رسيدگي به ‏گزارش‌هاي تخلف به طرق مختلف، نمونه فرم گزارشگري ‏تخلف، نمونه گواهي صيانت و حمايت، گواهي پاداش و ‏تقدير و ساير جزئيات رسيدگي به گزارش‌هاي تخلف ‏بايد به صورت عمومي و به روز در سامانه شفافيت منتشر ‏و در دسترس عموم قرار داده شود. ‏
ماده سيزدهم (13)- تغييرات:
پيشنهاد هر گونه تغيير در اين مصوبه از سمت كميسيون، در ‏چارچوب لايحه توسط شهردار تهران براي تصويب به ‏شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد و پس از ‏تصويب شورا قابليت اجراء خواهد داشت.
‏تبصره: تهيه و تنظيم فرآيندهاي اجرايي و فر‌م‌هاي ‏مرتبط با اين مصوبه، مطابق با مفاد آن و با تأييد ‏كميسيون امكان‌پذير خواهد بود. *