laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2655/4299
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1399/03/17


چارچوب اختيارات و وظايف كميسيون‌هاي داخلي مناطق

مصوب 1399/03/11


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

چارچوب اختيارات و وظايف كميسيون‌هاي داخلي مناطق
مقدمه:
به منظور نظام‌مندي امور شهرسازي و با هدف شفافيت در تصميم‌گيري‌ها و ايجاد وحدت‌ رويه و تسريع در رسيدگي و برخورد با عمليات ساختماني مغاير مفاد پروانه و نقشه‌هاي مصوب، ضمن تأكيد بر الزام مأمورين شهرداري و مهندسين ناظر به جلوگيري از عمليات ساختماني خلاف پروانه، در راستاي اجراي تبصره ذيل ماده سوم (3) مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران- ابلاغي به شماره 160/2602/27563 مورخ 98/10/2 تحت عنوان «تعيين ماموريت‌ها، حدود اختيارات و مسئوليت‌هاي شوراهاي معماري مناطق»، و به استناد مرقومه شماره م/1/12767 مورخ 69/9/29 رياست محترم وقت قوه قضاييه در پاسخ به استعلام شهرداري تهران و پيرو دستورالعمل شماره 8616/1/3/34 مورخ 71/4/28 وزارت كشور (به قائم مقامي شوراي شهر)، ماموريت‌ها، حدود اختيارات و سازوكار و نحوه تصميم گيري كميسيون داخلي مناطق شهرداري تهران به شرح ذيل تعيين مي‌شود:
ماده يكم(1):
شهرداري تهران مي‌تواند صرفاً تخلفات جزئي و خطاهاي اجرايي ساختمان‌هاي در دست‌ ساخت يا پايان‌يافته به شرح مواد اين مصوبه كه مغايرت با ضوابط شهرسازي يا فني يا بهداشتي نداشته و همچنين مالك، رسيدگي و پرداخت عوارض قانوني به علاوه جرائم مقرر در تبصره‌هاي دوم (2)، سوم (3)، چهارم (4) و پنجم (5) ماده صد (100) قانون شهرداري را بر اساس مصوبه «نحوه محاسبه و دريافت عوارض صدور پروانه ساختماني نظارت فني و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/2624/32265 مورخ 1398/11/14 و اصلاحات بعدي آن درخواست مي‌نمايد، موضوع را دركميسيون داخلي منطقه و با رعايت مفاد اين مصوبه مطرح و نسبت به صدورگواهي ساختماني با رعايت ساير ضوابط و مقررات ملاك عمل اقدام نمايد.
ماده يكم(1):
شهرداري تهران مي‌تواند صرفاً تخلفات جزئي و خطاهاي اجرايي ساختمان‌هايي كه صدور پروانه آن‌ها از زمان ابلاغ اين مصوبه صورت مي‌پذيرد كه مغايرت با ضوابط شهرسازي يا فني يا بهداشتي نداشته و همچنين مالك، رسيدگي و پرداخت عوارض قانوني به علاوه جرائم مقرر در تبصره‌هاي دوم (2)، سوم (3)، چهارم (4) و پنجم (5) ماده صد (100) قانون شهرداري را بر اساس مصوبه «نحوه محاسبه و دريافت عوارض صدور پروانه ساختماني نظارت فني و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/2624/32265 مورخ 1398/11/14 و اصلاحات بعدي آن درخواست مي‌نمايد، موضوع را دركميسيون داخلي منطقه و با رعايت مفاد اين مصوبه مطرح و نسبت به صدورگواهي ساختماني با رعايت ساير ضوابط و مقررات ملاك عمل اقدام نمايد.
ماده دوم (2):
اعضاي كميسيون داخلي منطقه (غيرقابل تفويض به غير) به شرح ذيل تعيين مي‌گردد:
الف– شهردار منطقه (رئيس كميسيون)
ب- معاون شهرسازي و معماري منطقه
پ- رئيس نظارت فني منطقه (دبيركميسيون)
تبصره:
مفاد تمامي صورتجلسات كميسيون‌هاي داخلي مناطق صرفا به صورت سيستمي و پس از امضاي شهردار منطقه معتبر و لازم‌الاجرا مي‌باشد بديهي است مسئوليت‌هاي ناشي از صورت‌جلسات تاييد شده بر عهده تمامي اعضاي كميسيون داخلي منطقه خواهد بود.
ماده سوم (3):
حدود اختيارات كميسيون‌ داخلي مناطق، بررسي و تصميم‌گيري در خصوص درخواست‌هاي واصله در حوزه نظارت فني، تثبيت و صدور‌گواهي‌هاي ساختماني بر اساس ضوابط و مقررات طرح تفصيلي ملاك عمل شهر تهران، موارد ذيل و ساير مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران و مقررات ملي ساختمان مي باشد.
3-1- افزايش مساحت بنا بدون افزايش طبقه ضمن رعايت حقوق مجاورين، حداكثر تا پنج درصد (5%) مساحت كل زيربناي ناخالص پروانه و حداكثر تا (500) متر مربع در كل زيربنا به عنوان رواداري دراجرا.
تبصره يكم (1):
براي املاك تا زيربناي ناخالص كمتر از (500) مترمربع، حداكثر تا ده درصد (10%) مساحت كل زيربناي ناخالص پروانه قابل اعمال است.
تبصره دوم (2):
در اراضي و املاك شامل دو يا چند ساختمان مجزا، هر ساختمان تا پنج درصد (5%) مساحت كل زيربناي ناخالص پروانه قابل اعمال است.
3-2- رسيدگي به تغيير تيغه‌بندي داخلي هر واحد و نيز مغايرت در جزئيات اجرايي بناي احداث شده نسبت به نقشه‌هاي مصوب پيوست پروانه، اعم از نقشه‌هاي سازه، معماري، تاسيسات برقي و تاسيسات مكانيكي، منوط به پذيرش مسئوليت و تأييد مهندسان ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)
3-3- افزايش حداكثر يك طبقه زيرزمين مازاد بر پروانه با توجه به شرايط اضطراري ناشي از وضعيت خاك مشروط به رعايت حرايم و مقررات ملي ساختمان جهت استفاده به عنوان توقفگاه (پاركينگ) و مشاعات با تاييد مهندسين ناظر پروژه مشروط به عدم ايجاد رمپ خارج از سطح اشغال مجاز بنا و عدم قطع درختان ملك.
3-4- افزايش مساحت خالص طبقات در صورت ثابت بودن مساحت كل زيربنا و تعداد طبقات طبق پروانه، مشروط به رعايت سطح اشغال مجاز و ابعاد استاندارد فضاهاي مشاعي طبق مقررات ملي ساختمان
3-5- ادامه آسانسور تا پشت‌بام مشروط به اعمال تمهيدات لازم در طراحي نماي املاكي كه راه پله آنها در برِ گذرهاي اصلي قرار مي‌گيرد و عدم ناهمگوني در نماي ساختمان‌ها و جلوگيري از آشفتگي در بافت محل و سيما و منظر شهري و همسان‌سازي با املاك مجاور. (بدون اخذ عوارض)
3-6- كاهش ابعاد راه‌پله، آسانسور و لابي آسانسور نسبت به نقشه‌هاي مصوب و پروانه تا ميزان تعيين‌شده در مقررات ملي ساختمان.
3-7-پيشروي طولي زيرزمين به سمت حياط در املاك غيرباغ به ميزان حداكثر 2 متر و در محدوده پيشروي مجاز طرح تفصيلي به منظور تامين تاسيسات، پاركينگ و احداث انباري مشروط به عدم قطع درخت و رعايت تراز سقف در حد كف تعيين شده (رعايت همجواري‌ها) و رعايت مقررات ملي ساختمان.
3-8- افزايش ارتفاع كل بنا، حداكثر به ميزان پنج درصد (5%) ارتفاع كل ساختمان از گذر براي ساختمان‌هاي كمتر از 6 طبقه، سه درصد (3%) ارتفاع كل ساختمان از گذر براي ساختمان‌هاي 6 طبقه تا 12 طبقه و يك درصد (1%) ارتفاع كل ساختمان از گذر براي ساختمان‌هاي 12 طبقه و بيشتر، با تاييد مهندسان ناظر پروژه و مشروط به رعايت ابعاد استاندارد راه پله و شيب راهه (رمپ).
تبصره:
در محدوده‌هاي تاريخي و امنيتي رعايت ارتفاع مجاز مطابق ضوابط و مقررات مربوطه، الزامي است.
9-3- افزايش ارتفاع زيرزمين با كاربرد مشاعات حداكثر تا 60 سانتي‌متر جهت عبور كانال و لوله‌هاي تاسيساتي با تاييد مهندسين ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)
3-10- ايجاد سقف كاذب در همكف پيلوتي و ساير مشاعات حداكثر تا 60 سانتيمتر جهت عبور كانال و لوله‌هاي تاسيساتي با رعايت سقف بند 9-3 در كل بنا و با تاييد مهندسين ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)
3-11- احداث پيش‌آمدگي در طبقه اول با رعايت ارتفاع مجاز 3/5 متر درگذرهاي 12متري و بالاتر منوط به تقليل ارتفاع مفيد طبقه همكف به حد مجاز در مرحله اتمام سفتكاري و اخذ تائيديه كميته نما، به جز در راسته‌هاي تجاري و اداري و با رعايت سقف بند 9-3 دركل بنا.
3-12- نورگيري غيرمستقيم آشپزخانه از پذيرايي و پذيرايي از آشپزخانه و غيره با هواكش مناسب، با رعايت استانداردهاي مقررات ملي ساختمان.(بدون اخذ عوارض)
3-13- تثبيت نورگيري زيرزمين از طريق گود نور در محدوده ملك با رعايت استانداردهاي ابعاد در مقررات ملي ساختمان. (بدون اخذ عوارض)
3-14- اختصاص قسمتي از پيلوت (همكفي كه جهت تامين پاركينگ در نظر گرفته شده) به لابي‌ ورودي مشروط بر حفظ پاركينگ هاي مورد نياز. (بدون اخذ عوارض)
3-15- تبديل قسمتي از فضاهاي موجود به مشاعات مجاز به استقرار مطابق جدول شماره (5) ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران (سرايداري، فضاي ورزشي، فضاي بازي بچه‌ها، سالن اجتماعات و امثالهم ). (بدون اخذ عوارض)
3-16- تبديل مسكوني به اداري در صورتي كه ملك در پهنه كار و فعاليت و مختلط واقع شده باشد، مشروط به ارائه رضايت محضري از ساير مالكين مشاعي، ضمن رعايت ضوابط فني، بهداشتي و شهرسازي و ساير ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران.
3-17- تبديل يك باب تجاري و اداري به چند باب يا بالعكس مشروط به رعايت حد نصاب مساحت واحد تجاري و تأمين پاركينگ و رعايت ضوابط ملاك عمل و استانداردهاي مقررات ملي ساختمان و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران.
3-18- افزايش مساحت نهايي واحدهاي تجاري و اداري در املاك داراي حقوق مكتسبه (متراژ موجود به علاوه افزايش مساحت) در قالب فعاليت‌هاي مجاز به استقرار به عنوان خدمات پشتيبان سكونت در پهنه r تا بيست درصد (20%) عرصه و حداكثر تا پنجاه(50) متر مربع بدون حذف و كسر پاركينگ.
3-19- جابه‌جايي و معادل‌سازي حقوق مكتسبه تجاري و اداري در طبقات مشروط به ارائه رضايت‌نامه محضري از ساير مالكين مشاعي و رعايت ساير ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر تهران و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران.
3-20- افزايش تعداد پاركينگ‌هاي تامين‌شده با رعايت استانداردهاي مقررات ملي ساختمان و ضوابط طرح تفصيلي بدون افزايش زيربنا. (بدون اخذ عوارض)
3-21- حذف پاركينگ به دليل غيرقابل اصلاح يا غيرقابل استفاده بودن آن به شرح ذيل مجاز است:
- جهت توقف‌گاه‌هاي داراي 5 تا 25 واحد پاركينگ حذف يك واحد پاركينگ
- جهت توقف‌گاه‌هاي داراي 25 تا50 واحد پاركينگ حذف دو واحد پاركينگ
- جهت توقف‌گاه‌هاي بالاي50 واحد پاركينگ حذف سه واحد پاركينگ
تبصره يكم (1):
فضاي كسرشده پاركينگ صرفا به عنوان توقفگاه دوچرخه، موتوسيكلت در گواهي قيد شود.
تبصره دوم (2):
عوارض مربوط به هزينه ساخت پاركينگ محله‌اي در بند فوق مي‌بايست در حساب اختصاصي نزد خزانه واريز و صرفاً براي تأمين پاركينگ هزينه گردد.
3-22- مسئوليت انجام موضوع مواد چهارم (4) و پنجم (5) مصوبه «بسته محرك در شرايط سخت اقتصادي و نيز در شرايط بحراني ناشي از گسترش ويروس كرونا» ابلاغي به شماره 160/2650/2069 مورخ 1399/02/15 و تشخيص پاركينگ مورد نياز در محل ملك يا در پاركينگ محله‌اي و نيز رعايت مفاد مواد چهارم (4) و پنجم (5) مصوبه مذكور بر عهده كميسيون داخلي مي‌باشد.
ماده چهارم(4):
سازوكار رسيدگي به موارد درخواستي در كميسيون داخلي منطقه به صورت ذيل تعيين مي‌گردد:
4-1- شهرداري مي‌بايست نسبت به صدور اخطار جهت رفع خلاف اقدام نمايد.
4-2-تأييدات الزامي مهندسان ناظر پروژه در سامانه شهرسازي و شهروندي
(تارنماي urban.tehran.ir) بارگذاري شود.
4-3- اعلام موارد درخواستي براي رسيدگي در كميسيون داخلي منطقه به صورت سيستمي و از طريق سامانه شهرسازي شهروندي (تارنماي urban.tehran.ir) توسط متقاضي صورت گيرد.
4-4- دبيركميسيون داخلي (رئيس نظارت فني منطقه) مسئول بررسي و انطباق موارد درخواستي متقاضي با مفاد اين مصوبه و تاييد اوليه درخواست جهت بررسي در كميسيون داخلي مي‌باشد.
4-5- در صورت عدم تأييد شهردار منطقه، موارد درخواستي قابل طرح در كميسيون داخلي نمي‌باشد.
4-6- صورتجلسه موضوع درخواست در كميسيون داخلي به صورت كاغذي و دستي فاقد هرگونه اعتبار است و در صورت اقدام، تخلف محسوب شده و مراتب برخورد قانوني با متخلفان پيگيري شود.
4-7- اعضاي كميسيون از زمان ثبت درخواست طرح موضوع در كميسيون داخلي در سامانه بايد ظرف مدت حداكثر هفت (7) روز كاري نسبت به ثبت رأي خود به صورت سيستمي اقدام نموده و نتيجه بررسي پرونده را اعلام نمايند.
4-8- فرم چاپي نتيجه بررسي درخواست در كميسيون داخلي منطقه به صورت سيستمي در سامانه شهرسازي و شهروندي (تارنماي urban.tehran.ir ) به مالك و مهندسين ناظر پروژه ابلاغ شود.
4-8- كليه تصميم‌گيري‌هاي كميسيون داخلي لازم است با ارجاع به مواد و بندهاي معين قانوني كه ملاك عمل بوده صورت گيرد و در سيستم ثبت و نتيجه بررسي پرونده‌ها دركميسيون داخلي مناطق در سامانه شفافيت شهرداري تهران و به صورت برخط بارگذاري شود.
4-10- محاسبه، صدور فرم و دريافت عوارض و جرايم الزاما مي‌بايست به صورت سيستمي انجام شود. دريافت هرگونه وجهي تحت هر عنوان خارج از عوارض قانوني و مصوبات ملاك عمل شوراي اسلامي شهر تهران به هنگام بررسي درخواست‌ها دركميسيون‌هاي داخلي ممنوع بوده و مسئوليت آن بر عهده شهرداران مناطق مي‌باشد.
ماده پنجم(5):
شهرداري تهران موظف است ظرف مدت دو (2) ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه، كليه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مغاير با اين مصوبه را بازبيني و در صورت نياز فهرست ساير تخلفات جزئي و ميزان رواداري را احصاء و دستورالعمل تكميلي را تهيه و با تاييدكميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران به مناطق 22 گانه ابلاغ نمايد.
ماده ششم(6):
شهرداري تهران مكلف است نسبت به كمّي و سنجش‌پذير نمودن كليه موارد قابل طرح در كميسيون داخلي مناطق، ظرف مدت سه (3) ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه اقدام و نتيجه را به شوراي اسلامي شهر تهران گزارش نمايد.
ماده هفتم(7):
مغايرت‌هاي ساختماني مازاد بر موارد مشمول مواد سوم (3) و پنجم (5) اين مصوبه كه با اصول شهرسازي يا فني يا بهداشتي مغايرت دارد، مي‌بايست به كميسيون ماده صد (100) ارسال گردد.
ماده هشتم (8):
شهرداري تهران مكلف به رسيدگي به موارد درخواستي صرفاً در چارچوب مواد اين مصوبه مي‌باشد. هرگونه تصميم‌گيري مغاير با مفاد اين مصوبه در كميسيون داخلي مناطق ممنوع و تخلف محسوب مي‌گردد و شهرداري موظف است موارد تخلف و افراد خاطي را به مراجع قانوني اعم از قضايي و هيأت رسيدگي به تخلفات اداري معرفي نمايد.
ماده نهم (9):
شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد اين مصوبه را هر شش (6) ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.