laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2995/15821 160/2995/9084
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1401/08/09


اساسنامه سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآوري شهري شهرداري تهران

مصوب 1401/08/03


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن


اساسنامه سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآوري شهري شهرداري تهران (())
فصل اول: كليات
مقدمه:
به منظور سازماندهي مأموريت‌ها و وظايف شهرداري تهران و در اجراي بند پانزدهم (15) ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدي آن، اساسنامه سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآوري شهري شهرداري تهران كه در اجراي ماده هشتاد و چهارم (84) قانون شهرداري تأسيس گرديده است، به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد.
ماده يكم (1)- اختصارات:
شهرداري: شهرداري تهران.
شهردار: شهردار تهران.
سازمان: سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآور شهري شهرداري تهران.
شورا: شوراي سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآور شهري شهرداري تهران.
شوراي شهر: شوراي اسلامي شهر تهران.
قانون شوراها: قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدي آن.
ماده دوم (2)- مشخصات سازمان:
سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآوري شهري شهرداري تهران سازماني است وابسته به شهرداري و داراي استقلال مالي و معاملات در حدود مقررات آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها مصوب 1346 و آيين‌نامه معاملات شهرداري تهران مصوب 1355 و اصلاحات و الحاقات بعدي كه براي انجام برخي از مأموريت‌ها و وظايف قانوني شهرداري مطابق با مفاد اين اساسنامه فعاليت مي‌كند. مركز اصلي اين سازمان شهر تهران و مدت فعاليت آن از تاريخ تأسيس نامحدود است.
تبصره:
در اين اساسنامه منظور از فناوري، وجوه مختلف فناوري، به غير از مواردي كه در چارچوب وظايف و اختيارات سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تعيين شده است، مي‌باشد.
ماده سوم (3)- اهداف:
1- توسعه فناوري‌محور خدمات مديريت شهري و ارتقاء كيفي و كمي عملكرد شهرداري تهران در حيطه وظايف قانوني آن از طريق مطالعه پروژه‌محور، ارائه راهكارهاي فناوري‌محور در چارچوب راهبرد و نقشه راهي معين و ايفاي نقش حمايتي و تسهيل‌گري در زيست‌بوم نوآوري در حوزه مأموريتي شهرداري و استفاده از ظرفيت‌هاي اين زيست‌بوم به منظور افزايش كيفيت زندگي شهروندان.
2- آماده‌سازي شهرداري تهران در مواجهه با مسائل آينده از طريق ايجاد زيرساخت‌هاي فناورانه و نوآور در جهت توسعه پايدار شهر تهران.
3- راهبري و مديريت واحد رويكرد فناورانه و نوآوري در شهرداري تهران.
4- هدايت ظرفيت‌هاي شهرداري در ابعاد مختلف جهت توسعه و بالندگي نوآوري و كارآفريني در شهر تهران.
ماده چهارم (4)- وظايف و اختيارات:
1- شناخت نيازهاي فناورانه نوين و نوآور شهري با مشاركت واحدها و نهادهاي مختلف شهرداري.
2- تنظيم، تدوين و مشاركت در راه‌اندازي و استقرار راهكارهاي فناوري‌محور براي معضلات مديريت شهري تهران.
3- برنامه‌ريزي براي پيش‌برد رويكردهاي تحقق تهران به عنوان شهري كارآمد و آماده براي مسائل و فناوري‌هاي آينده.
4- تدوين سياست‌ها، استانداردسازي و حمايت از توليد محصولات نوآورانه و فناورانه متناسب با نيازهاي شهر و شهروندان و معرفي محصولات و زيرساخت‌هاي قانوني فناورانه به واحدهاي سازماني شهرداري.
5- حمايت‌هاي ممكن قانوني از مجموعه‌هاي فناور و نوآوري حوزه مديريت شهري و توسعه زيست‌بوم نوآوري شهري و نظارت بر مراكز نوآوري، شتاب‌دهنده‌ها، فضاهاي كار اشتراكي، مراكز رشد، پارك‌هاي علم و فناوري و ساير نهادهاي مرتبط در شهرداري تهران.
6- تدوين سياست‌ها، مقررات و الزامات مرتبط با تعاملات شهرداري با اجزاي زيست‌بوم علم و فناوري، كارآفريني و نوآوري، صنايع خلاق، نهادهاي حاكميتي و دولتي، دانشگاه‌ها و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي بعد از تصويب مراجع ذيربط.
7- ارتباط، تعامل و همكاري‌ها با ساير شهرداري‌هاي كشور، نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي عنداللزوم شهرهاي ساير كشورها در زمينه محصولات فناوري‌محور در حوزه مديريت شهري.
8- تسهيل‌گري انتقال و فروش محصولات و خدمات فناورانه مهندسي در چارچوب قوانين و مقررات ذيربط با پيشنهاد هيأت مديره و تأييد مراجع ذيربط.
9- سرمايه‌گذاري، سرمايه‌پذيري، توسعه و تجاري‌سازي فناوري‌هاي راهبردي و مورد نياز شهر و شهرداري با رعايت قوانين و مقررات و تأييد شوراي اسلامي شهر.
10- برگزاري جشنواره‌هاي مرتبط با نوآوري و فناوري، ايجاد بانك ايده‌هاي شهري و كمك به پرورش استعدادهاي نوآورانه شهروندان با هماهنگي و همكاري واحدهاي مربوط در شهرداري.
تبصره:
سازمان موظف است براي انجام آن دسته از وظايفي كه نياز به اخذ مجوز قانوني از ساير مراجع ذيصلاح دارد اقدام نمايد.
فصل دوم: دارايي
ماده پنجم (5):
دارايي سازمان عبارتست از وجوه نقد واريز شده اوليه توسط شهرداري، منابع درآمدي نقد و غيرنقد سازمان كه در قالب بودجه سالانه (مصوب شوراي اسلامي شهر تهران) تخصيص مي‌يابد و درآمدهاي متفرقه پيش‌بيني نشده سازمان، اموال (اعم از منقول و غيرمنقول) كه با هر عنوان مورد ارزيابي قرار گرفته و به مالكيت سازمان درآمده است.
تبصره:
در صورت انحلال سازمان، كليه دارايي‌ها اعم از منقول و غيرمنقول و هم‌چنين مطالبات و ديون و تعهدات سازمان به شهرداري منتقل مي‌گردد.
ماده ششم (6)- منابع مالي سازمان:
منابع پيش‌بيني شده در بودجه‌هاي سالانه سازمان و شهرداري كه مي‌تواند شامل موارد زير باشد:
1- حق‌الزحمه حاصل از ارائه خدمات به اشخاص حقيقي و حقوقي خارج از شهرداري و شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آن در قالب موضوعات اين اساسنامه.
2- درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري و مشاركت در شركت‌هاي فناور در زيست ‌بوم نوآوري شهر.
3- دريافت كمك‌هاي دولت، كمك‌‎هاي بلاعوض و هدايا از اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي و نيز ساير كمك‌ها و پشتيباني مالي از سوي شهرداري در قالب بودجه و اعتبارات برابر ضوابط.
4- كسب ساير درآمدهاي مرتبط با اهداف سازمان با تصويب شورا .
فصل سوم: اركان سازمان و وظايف و اختيارات
ماده هفتم (7)- اركان سازمان:
الف- شورا.
ب- هيأت مديره.
پ- بازرس قانوني.
ماده هشتم (8)- تركيب شورا:
الف‌- شهردار (رئيس شورا).
ب- معاون ذيربط شهردار.
ج- مدير كل امور مجامع و حسابرسي شهرداري بدون حق رأي (دبير شورا).
د- نماينده وزارت كشور (سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور).
ه‍- دو نفر كارشناس متخصص در رشته‌هاي مرتبط ( يك نفر از داخل و يك نفر از خارج شهرداري) كه ترجيحاً يك نفر از آن‌ها از بانوان باشد با پيشنهاد شهردار و تأييد شوراي شهر.
ز- يك نفر از اعضاي شوراي شهر به انتخاب شوراي شهر به عنوان ناظر به مدت 2 سال.
تبصره:
شهردار مي‌تواند با رعايت مقررات، رياست شورا را به يكي از معاونان يا مسئولان واجد شرايط در شهرداري واگذار نمايد.
ماده نهم (9)- وظايف و اختيارات شورا:
الف- سياست‌گذاري و راهبري مسائل كلان سازمان در چارچوب اسناد بالادستي.
ب- بررسي و تصميم‌گيري درباره برنامه‌ها و خط مشي‌ها.
ج- استماع گزارش ساليانه هيأت مديره و بازرس راجع به امور سازمان.
د- بررسي و تأييد صورت‌هاي مالي سازمان بر اساس گزارش هيأت مديره و بازرس و تصميم‌گيري درباره آنها حداكثر تا موعد مقرر.
هـ- بررسي و تأييد بودجه، متمم، اصلاحيه و تفريغ بودجه سازمان و پيشنهاد به شهرداري جهت طي مراحل و تصويب آن در شوراي شهر.
و- انتخاب و بركناري و موافقت با استعفاي اعضاي هيأت مديره.
ز- تعيين و تصويب حق‌ جلسه اعضاي هيأت مديره در جلسات هيأت مديره و حقوق و مزاياي مديرعامل و حق‌الزحمه بازرس با رعايت قوانين و مقررات مربوط و دستورالعمل‌هاي ابلاغي شهرداري.
ح- اتخاذ تصميم درباره ذخيره‌هاي مالي (ناشي از درآمدهاي غيرعملياتي سازمان) به منظور تصميم‌گيري آتي.
ط- پيشنهاد انتخاب و تجديد انتخاب بازرس.
ي- بررسي و تأييد پيشنهادهاي هيأت مديره در خصوص اصلاح و تغيير مفاد اساسنامه و ارائه آن پس از تأييد شوراي اداري شهرداري تهران جهت تصويب در شوراي شهر.
ك - بررسي و تأييد پيشنهاد هيأت مديره در خصوص انحلال سازمان و ارائه آن به شوراي شهر جهت تصويب.
ماده دهم (10)- جلسات شورا:
جلسات شورا ساليانه حداقل دو بار تشكيل مي‌شود، دعوتنامه جلسات بايد حداقل ده روز قبل از برگزاري جلسه به اعضاء ابلاغ شده باشد.
تبصره يكم (1):
جلسات شورا بنا به تقاضاي مديرعامل يا رئيس هيأت مديره يا دو نفر از اعضاي شورا با موافقت رئيس شورا تشكيل خواهد شد. در اينصورت دستور جلسه شورا توسط رئيس شورا بر اساس پيشنهاد متقاضي تعيين مي‌شود. جلسات فوق‌العاده به تقاضاي مديرعامل يا رئيس هيأت مديره يا سه نفر از اعضاي شورا برگزار مي‌شود.
تبصره دوم (2):
جلسات شورا با حضور كليه اعضاء رسميت مي‌يابد و چنانچه در نوبت اول كل اعضاء حضور بهم نرسانند حداكثر ظرف مدت پانزده روز مجدداً دعوت بعمل مي‌آيد كه در اين صورت شورا با حضور حداقل سه نفر مشروط بر حضور رئيس شورا تشكيل خواهد شد.
ماده يازدهم (11)- دبير شورا:
مديركل امور مجامع و حسابرسي شهرداري، دبير شورا مي‌باشد كه وظيفه ارسال دعوتنامه، تنظيم و حفظ صورتجلسات و مستندات شورا را برعهده دارد.
ماده دوازدهم (12)- تركيب هيأت مديره سازمان:
هيأت مديره سازمان مركب از پنج عضو اصلي و يك عضو علي‌البدل است، كه توسط شهردار معرفي و با تصويب شورا انتخاب مي‌شوند.
تبصره يكم (1):
اعضاي هيأت مديره بايد داراي تخصص، تجربه و آشنا به امور سازمان باشند.
تبصره دوم (2):
سه نفر از اعضاي اصلي هيأت مديره بايد از كاركنان رسمي يا قراردادي شهرداري با حداقل 3 سال سابقه كار در شهرداري باشند.
تبصره سوم (3):
اعضاي هيأت مديره سازمان براي مدت حداكثر 2 سال انتخاب مي‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره چهارم (4):
اعضاي هيأت مديره با حكم شهردار (رئيس شورا) منصوب مي‌شوند.
تبصره پنجم (5):
هيأت مديره در اولين جلسه خود رئيس و نائب رئيس هيأت مديره را انتخاب مي كند. نائب رئيس در غياب رئيس هيأت مديره وظيفه اداره جلسات را بر عهده خواهد داشت.
ماده سيزدهم (13)- وظايف و اختيارات هيأت مديره:
هيأت مديره داراي اختيارات ذكر شده در اين اساسنامه و نيز تفويض شده از طرف شورا براي اداره امور با توجه به موضوع و اهداف سازمان مي‌باشد كه اهم آنها به شرح زير است:
1- تهيه آيين‌نامه مالي و معاملاتي سازمان در چارچوب مقررات ماده دوم.
2- تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي و گزارش عملكرد سازمان به منظور تصويب شورا.
3- بررسي برنامه و بودجه، اصلاح و متمم و تفريغ بودجه ساليانه و ارائه آن به شورا جهت تأييد.
4- اجراي مصوبات شورا.
5- تهيه و بررسي دستورالعمل‌هاي داخلي براي پيشبرد امور سازمان به پيشنهاد مديرعامل و در چارچوب آيين‌نامه‌هاي مورد عمل و مقررات مربوطه.
6- بررسي و تقاضاي تجديدنظر در برنامه‌ها و طرح‌هاي اجرايي سازمان به شورا.
7- پيشنهاد اصلاح يا تغيير مفاد اساسنامه سازمان به شوراي سازمان.
8- بررسي و تصويب آن دسته از معاملات (اعم از خريد يا فروش) كه مطابق آيين‌نامه معاملات سازمان منوط به تصويب هيأت مديره مي‌باشد.
9- بررسي و تصويب پيشنهادات مديرعامل سازمان مربوط به فعاليت‌هاي جاري و اجرايي سازمان در چارچوب اين اساسنامه و مصوبات شورا.
10- انتخاب مديرعامل سازمان از بين افراد واجد شرايط با حداقل مدرك كارشناسي ارشد و داشتن پنج سال سابقه مديريتي و اجرايي مرتبط كه ترجيحاً يكسال آن سابقه كاري در شهرداري باشد كه به پيشنهاد هيأت مديره و با حكم رئيس شورا براي مدت 2 سال منصوب مي‌گردد و انتخاب مجدد مديرعامل براي دوره‌هاي بعد بلامانع است.
11- نظارت بر عملكرد سازمان و مديرعامل.
12- بررسي، تأييد و پيشنهاد افتتاح حساب‌هاي مورد نياز سازمان با رعايت تبصره ذيل بند دوازدهم (12) ماده هشتادم (80) قانون شوراها.
13- بررسي و تصويب ميزان پاداش و ساير امكانات رفاهي براي كاركنان سازمان بر اساس آيين‌نامه‌ها و بودجه مصوب منطبق بر دستورالعمل‌ ابلاغي معاونت برنامه ريزي، توسعه منابع انساني و امور شوراي شهرداري.
14- اتخاذ تصميم راجع به اقامه، تعقيب و دفاع از هرگونه دعوي در همه مراجع قضايي و غيرقضايي و كليه اختيارات ديگر راجع به امر دادرسي و تعيين وكيل دعاوي با امكان تفويض كليه اختيارات مواد 35 و 36 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب (در امور مدني) مصوب 1379/1/21، حق توكيل و عزل وكيل و در صورت نياز با همكاري اداره كل حقوقي شهرداري.
15- بررسي و تهيه نرخ خدمات سازمان و ارائه به شورا به منظور تأييد و پيشنهاد به شهرداري جهت طي مراحل تصويب آن در شوراي شهر.
16- مديريت امور اداري و استخدامي سازمان با رعايت آيين‌نامه استخدامي شهرداري تهران مصوب 1358 شوراي انقلاب و اصلاحات بعدي آن تحت نظارت معاونت برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شوراي شهرداري.
17- انتخاب يك نفر از اعضاي هيأت مديره جهت امضاء اوراق و اسناد تعهدآور به همراه امضاء مديرعامل و قائم‌مقام ذيحساب منتخب شوراي شهر.
18- تهيه و تدوين پيش‌نويس تغييرات اساسنامه و ارائه آن به شوراي سازمان و طي مراحل تصويب در شوراي شهر و تأييد وزارت كشور.
تبصره يكم (1):
هيأت مديره مجاز است بخشي از اختيارات و وظايف خود به استثناي بندهاي 3، 5 ، 6 ، 10 و 11 مندرج در اين ماده را با حفظ مسئوليت خويش به مديرعامل تفويض كند.
تبصره دوم (2):
هيأت مديره موظف است همه ساله يك نسخه از ترازنامه و صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه سازمان را همراه با گزارش عملكرد سازمان حداكثر تا پايان خرداد ماه سال بعد به بازرس تسليم نمايد.
تبصره سوم (3):
در صورت فوت، استعفاء يا بركناري مديرعامل، هيأت مديره موظف است در اولين جلسه خود نسبت به انتخاب مديرعامل جديد اقدام نمايد.
ماده چهاردهم (14):
جلسات هيأت مديره هر 15 روز و حداقل ماهيانه يكبار با حضور حداقل چهار عضو هيأت مديره تشكيل مي‌شود و مصوبات آن با اكثريت آراء مثبت حاضرين (حداقل سه نفر) در جلسه معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود. چنانچه هر يك از اعضاي هيأت مديره بيش از سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب در طول سال در جلسات هيأت مديره شركت نكند، مراتب از سوي رئيس هيأت مديره به شورا جهت انتخاب فرد جايگزين اعلام خواهد شد.
تبصره:
جلسات هيأت مديره با دعوتنامه كتبي مديرعامل يا رئيس هيأت مديره كه حداقل 3 روز قبل از جلسه ارسال مي‌گردد، تشكيل خواهد شد.
ماده پانزدهم (15)- وظايف و اختيارات مديرعامل:
مديرعامل بالاترين مقام اداري و اجرايي سازمان است كه بر همه واحدهاي تابع سازمان، سرپرستي و نظارت دارد و مسئول برنامه‌ريزي، حسن اجراي امور، حفظ منافع و سرمايه و اموال سازمان و اجراي مفاد اساسنامه و مصوبه‌هاي شورا و هيأت مديره است و در مقابل اين دو مرجع پاسخگو خواهد بود و اهم وظايف و اختيارات وي به شرح زير است:
1- تهيه و تنظيم آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم براي پيشبرد امور سازمان بر اساس مصوبات هيأت مديره.
2- اداره امور سازمان و ايجاد هماهنگي ميان واحدهاي تابعه و اتخاذ تصميم‌هاي انضباطي، تشويق و تنبيه درباره كاركنان.
3- نظارت بر همه امور سازمان و تطبيق عملكرد سازمان با قوانين مربوط.
4- اجراي ساير اموري كه طبق مفاد اساسنامه يا به موجب قانون تجارت صرفاً بر عهده مديرعامل است.
5- امضاي اسناد مالي سازمان كه با امضاي مديرعامل و يكي از اعضاء هيأت مديره (به انتخاب هيأت مديره) و قائم‌مقام ذيحساب (پيشنهادي شهردار كه به تأييد شوراي شهر رسيده) معتبر مي‌باشد و در غياب مديرعامل رئيس هيأت مديره داراي امضاي مجاز خواهد بود.
6- مسئوليت اعضاي هيأت مديره و مديرعامل در برابر سازمان و شهرداري، مسئوليت وكيل در برابر موكل است.
7- اعضاي شورا، هيأت مديره و مديرعامل حق ندارند در معاملاتي كه با سازمان يا به حساب سازمان صورت مي‌گيرد شركت كنند يا سهيم شوند. هم‌چنين رعايت مفاد ماده (129) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت و قانون منع مداخله كاركنان دولت در معاملات و مصوبه شوراي شهر در خصوص "مديريت تعارض منافع در شهرداري تهران" ابلاغي به شماره 160/2486/20355 مورخ 1397/07/16 و اصلاحات بعدي آن و ساير مصوبات مرتبط، براي اركان و كاركنان سازمان الزامي و تعهدآور است. انجام معاملات با مؤسسات، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري از سوي سازمان از شمول ماده (129) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت خارج مي‌باشد.
8- پيشنهاد بودجه، اصلاحيه، متمم و تفريغ بودجه ساليانه سازمان به هيأت مديره و اجراي آن پس از تصويب مراجع ذيربط با رعايت مقررات سازمان.
9- امضاي اسناد و اوراق مالي و تعهدآور، قبولي، تعهد ظهرنويسي، پرداخت و واخواست اوراق تجاري، وصول مطالبات، پرداخت ديون و انجام هرگونه معامله اعم از خريد، فروش، اجاره، تغيير و تبديل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غيرمنقول سازمان، تضمين ديون، اجراي اسناد لازم‌الاجرا حسب مورد به اتفاق دارندگان امضاهاي مجاز همراه با مهر سازمان با رعايت آيين‌نامه‌ مالي و آيين‌نامه معاملاتي سازمان‌ها مصوب شوراي شهر.
10- اجراي وظايفي كه هيأت مديره به واسطه اختيار خود به مديرعامل تفويض كرده باشد.
11- ايفاي نقش نمايندگي سازمان در مواجهه با اشخاص حقيقي و حقوقي.
‌12- تهيه و تنظيم هر گونه مقررات و دستورالعمل هاي لازم براي پيشبرد امور سازمان براساس مصوبات هيأت مديره
ماده شانزدهم (16)- بازرس قانوني:
بازرس قانوني با رعايت مواد 144 و 147 ‌لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت براي يكسال توسط شورا و با تأييد شوراي شهر انتخاب مي گردد.
در اجراي بند سي ام (30) ماده هشتادم (80) قانون شوراها، يكي از مؤسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران به انتخاب شوراي شهر براي مدت يكسال به عنوان حسابرس رسمي انتخاب مي شود، انتخاب يك مؤسسه حسابرسي بيش از چهار سال متوالي مجاز نمي‌باشد.
تبصره يكم (1):
قرارداد مؤسسه حسابرسي منتخب با شوراي شهر منعقد و حق‌الزحمه آن از محل اعتبارات شوراي شهر پرداخت مي‌شود، حسابرس موظف به انجام كليه تعهدات ذكر شده در قرارداد با شوراي شهر و همكاري با بازرسان اعزامي وزارت كشور مي‌باشد و اهم وظايف وي به شرح ذيل است:
الف- نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات مندرج در اساسنامه، آيين‌نامه‌ها و بودجه مصوب سازمان.
ب- تهيه و ارائه گزارش‌هاي موردي بر اساس بررسي‌ها و مشاهدات به مديرعامل و هيأت‌مديره و در صورت لزوم به رئيس شورا درچارچوب مقررات جاري.
پ- بررسي و اظهارنظر درباره بودجه‌هاي پيشنهادي و ترازنامه و صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه و ساير گزارش هاي سازمان.
ت- استفاده از خدمات كارشناسان رسمي و خبره به منظور انجام وظايفي كه بر عهده اوست.
ث- رسيدگي به هرگونه اقدام مالي سازمان به منظور حصول اطمينان از صحت دريافت‌ها و پرداخت‌ها و رعايت مقررات و بودجه مصوب.
تبصره دوم (2):
مديرعامل و هر يك از اعضاي هيأت مديره و هم‌چنين كليه كاركنان سازمان موظف به پاسخگويي در برابر بازرس سازمان و حسابرس بوده و مكلفند هر نوع اسناد و مدارك و اطلاعات مورد نياز آنان را در اختيار قرار دهند.
تبصره سوم (3):
بررسي و مطالعه اسناد و مدارك بايد به نحوي انجام گيرد كه موجب وقفه در امور جاري سازمان نگردد.
تبصره چهارم (4):
گزارش‌هاي بازرس درباره بودجه، صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه بايد دست كم ده روز قبل از جلسه شورا در اختيار رئيس شورا و دبير شورا و رئيس هيأت مديره قرار گيرد و نسخه‌اي از آن به شوراي شهر ارسال گردد.
تبصره پنجم (5):
در صورت معذوريت، فوت، استعفاء، سلب شرايط و يا عدم قبول مسئوليت بازرسي در اجراي وظايف محوله، شورا موظف است بلافاصله نسبت به انتخاب بازرس جديد اقدام كند.
تبصره ششم (6):
بازرس حق مداخله در امور اجرايي، اداري و معاملات سازمان را ندارد ولي مي‌تواند نظرات خود را كتباً به مديرعامل و هيأت مديره و شوراي سازمان ابلاغ كند.
تبصره هفتم (7):
ساير وظايف، اختيارات و مسئوليت‌هاي بازرس كه در اين اساسنامه قيد نشده بر اساس قانون تجارت است.
فصل چهارم: ساير مقررات
ماده هفدهم (17)- سال مالي:
سال مالي سازمان از اول فروردين ماه هر سال شروع و در پايان اسفندماه همان سال خاتمه مي‌يابد.
ماده هجدهم (18)- انحلال سازمان:
در موارد زير سازمان منحل مي‌شود:
الف- در صورتيكه طبق تصميم و اعلام رسمي شوراي اداري و تصويب شوراي شهر مأموريت سازمان خاتمه يابد.
ب- در صورت پيشنهاد شوراي سازمان و طي تشريفات قانوني.
تبصره يكم (1):
طي دوره زماني انحلال و انتقال كليه اموال، دارايي‌ها و تعهدات سازمان به شهرداري وفق قانون تجارت مسئوليت تصفيه حساب و تأديه ديون به همه اشخاص حقيقي و حقوقي سازمان منحل شده بر عهده مدير يا هيأت تصفيه قرار مي‌گيرد كه توسط شهرداري تعيين مي‌گردد.
تبصره دوم (2):
در صورت انحلال سازمان، نيروي انساني آن بر اساس مقررات استخدامي شهرداري تهران تعيين تكليف خواهد شد.
ماده نوزدهم (19)- ساير موارد:
در خصوص ساير مواردي كه در اين اساسنامه پيش‌بيني نشده است، طبق قانون تجارت مصوب 1311 و اصلاحات بعدي و لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب 1347 اقدام خواهد شد.
تبصره:
تغييرات اين اساسنامه بر اساس مصوبه "ضوابط تشكيلاتي شهرداري تهران" ابلاغي به شماره 160/2645/1219مورخ 1399/02/02 و با رعايت تشريفات قانوني مندرج در بند پانزدهم (15) ماده هشتاد (80) قانون شوراها خواهد بود.
ماده بيستم (20):
اين اساسنامه مشتمل بر چهار (4) فصل، بيست (20) ماده و بيست و پنج (25) تبصره در جلسات رسمي نود و پنجم الي صدم دوره ششم شوراي اسلامي شهر تهران منعقده در تاريخ هاي هفدهم، نوزدهم، بيست و چهارم و بيست و ششم مهر ماه و يكم و سوم آبان ماه سال 1401 به تصويب رسيد.