![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
رفع ابهامات حقوقي و اصلاحيه پنجم مصوبه «ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در شهر تهران»مصوب 1387/05/22
![]() مادهواحده:
به منظور رفع ابهامات حقوقي مفاد مصوبه «ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در شهر تهران» - تصويبي در هفتادمين جلسه رسمي - علني - فوقالعاده شوراي اسلامي هر تهران (دوره دوم) به تاريخ 83/3/14 - ابلاغي به شماره 160/527/5127 به تاريخ 83/3/19 و اصلاحات بعدي آن شامل اصلاحيه اول - تصويبي در نود و دومين جلسه رسمي - علني - فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دوره دوم) به تاريخ 83/5/27 - ابلاغي به شماره 160/565/11271 به تاريخ 83/6/8 و اصلاحيه دوم تصويبي در دويست و پنجاه و هفتمين جلسه رسمي - علني - عادي شوراي اسلامي شهر تهران (دوره دوم) به تاريخ 85/6/7 - ابلاغي به شماره 160/769/14654 به تاريخ 85/7/9 و اصلاحيه سوم - تصويبي در دويست و هفتاد و دومين جلسه رسمي - علني - فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دوره دوم) به تاريخ 85/8/7 ابلاغي به شماره 160/780/16870 به تاريخ 85/8/13 به شرح موارد ذيل اصلاح و تكميل ميشود؛ الف - بند «الف» ماده دوم (2) مصوبه مذكور به شرح ذيل اصلاح ميشود: "الف- تبليغات محيطي: عبارتست از هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهرهبرداري رسانه محيطي داشته باشد، به نحوي كه امكان رساندن پيام به مخاطبان با استفاده از رسانه محيطي در آن مكان ميسر باشد (صوتي، تصويري، نوشتاري، نوري). اين فضاها و اماكن شامل كليه مكانهاي عمومي شهر، تابلوهاي صنفي كه مورد بهرهبرداري تبليغات محيطي عرضه كالاها و خدمات قرار ميگيرند، كيوسكهاي خدماتي، كف و حاشيه مسيرهاي پيادهرو و سوارهرو، عرشه پلهاي هوايي، بدنه مبلمان شهري، ايستگاههاي اتوبوس شهري و مترو، جداره بيروني و دروني وسايل نقليه عمومي و خصوصي، نماي بناهاي ساخته شده و يا در حال ساخت اعم از خصوصي يا عمومي، آسمان شهر، فضاي سبز، كوهها و امثالهم ميباشد." ب - بند «د» به شرح ذيل به ماده دوم (2) مصوبه مذكور الحاق و اضافه ميشود؛
"د: تعريف ابزار تبليغاتي: منظور از ابزارهاي تبليغاتي در اين مصوبه عبارتست از هر نوع وسيله، سازه و يا پيكره اعم از تابلوهاي شهري (بيلبورد)، صنفي، استند، پرتابل، پانل شيشهاي، عرشه و پايه پلهاي هوايي (سواره پيادهرو)، نمايشگرهاي شهري، ماكت، احجام، نور، برزنت، بالن، بدنه واگنهاي مترو و خودروها، ايستگاههاي اتوبوس، محوطه و يا بام اماكن خصوصي و عمومي كه طبق ضوابط فني سازمان زيباسازي شهر تهران طراحي و به منظور انتقال پيام مشخصي در سيما و منظر شهري نصب و مورد بهرهبرداري تبليغاتي قرار گيرد. ج - بند «هـ» به شرح ذيل به ماده دوم (2) مصوبه مذكور اضافه ميشود.
"هـ: تعريف كارگزار: به كليه كانونها و شركتهاي تبليغاتي اطلاق ميشود كه مطابق ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز تبليغات محيطي دريافت و حائز رتبه مناسب كارگزاري در «طرح درجهبندي شركتهاي تبليغاتي» (موضوع تبصره دوم ذيل ماده چهارم اين مصوبه) شده باشند." د - بند «و» به شرح ذيل به ماده دوم (2) مصوبه مذكور اضافه ميشود.
"و: بهرهبردار: به كليه اشخاص حقيقي و حقوقي اطلاق ميشود كه به منظور معرفي كالا و خدمات خود و يا ديگران از ابزارهاي تبليغاتي استفاده مينمايند." هـ - مفاد ماده سوم (3) مصوبه به شرح ذيل اصلاح ميشود:
"دستگاه مجري، بنا بر ضرورت ايجاد هماهنگي و وحدت رويه و تمركز سياستگذاري، تصميمسازي و تصميمگيري در خصوص مديريت و نظارت بر واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاي تبليغات محيطي در شهر تهران با اهداف حفظ زيبايي و نشاط در سيماي شهر، ايجاد زمينههاي ارتقاء فرهنگ شهري، توزيع عادلانه امتيازات عمومي و درآمدهاي شهرداري از محل واگذاري حق بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي و در اجراي ماده هشتاد و چهارم قانون شهرداريها، سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي و دستگاه اجرايي مسئول جهت اجراي مفاد اين مصوبه تعيين ميشود، تا به منظور نظارت بر امتياز بهرهبرداري از فضاي تبليغات محيطي شهر تهران و حفظ حقوق مصرفكنندگان و اعمال سياستهاي حمايت از كالاهاي توليد داخل و محصولات فرهنگي و هنري با رعايت كليه قوانين و مقررات تبليغاتي كشور در مورد واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغات محيطي شهر تهران اعم از فضاي تبليغات محيطي مرتبط با ابزارهاي تبليغاتي در مالكيت شهرداري تهران و يا خارج از آن در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه، مفاد اين مصوبه و آييننامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران (با استناد به مفاد تبصره چهارم از ماده سوم) به اشخاص حقيقي و حقوقي واجد صلاحيت اعم از كارگزار و يا بهرهبردار در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد." و- تبصره يكم ذيل ماده سوم (3) مصوبه به شرح ذيل اصلاح ميشود:
"تبصره يكم (1): كليه مناطق، واحدها، سازمانها و شركتهاي وابسته به شهرداري تهران همچنين ساير دستگاههاي اجرايي اعم از دولتي و عمومي موظفاند از تاريخ ابلاغ اين مصوبه كليه فعاليتهاي تبليغاتي و همچنين رسانههاي محيطي و شهري در اختيار خود را وفق مفاد اين مصوبه و با اخذ مجوز از سازمان زيباسازي شهرداري تهران و در چارچوب دستورالعمل و آييننامههاي اجرايي مربوط اقدام و هماهنگ نمايند." ز- تبصره دوم ذيل ماده سوم (3) حذف و تبصره ذيل جايگزين آن ميشود:
"تبصره دوم (2): شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است در اجراي مفاد اين ماده حداكثر ظرف مدت يك ماه از زمان تصويب و ابلاغ نسبت به تهيه و تدوين دستورالعملي مشخص كه در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه با رعايت موارد ذيل صورت خواهد پذيرفت و به تأييد رؤساي كميسيون هاي سهگانه شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد اقدام نمايد. الف - تعيين ضوابط تشويقي به منظور حمايت از فناوري، خلاقيت و ابتكار در صنعت تبليغات محيطي و ايجاد ظرفيتهاي جديد در اين خصوص در شهر تهران. ب(اصلاح 1391/07/02)- تعيين حداقل پانزده درصد (15%) از ظرفيت اسمي فضاي تبليغات محيطي شهر تهران به امر اطلاعرساني، آموزشي و ارائه پيامهاي فرهنگي و اجتماعي و عامالمنفعه و نيز بيست درصد (20%) به امر تبليغ خدمات و توليدات داخلي برگزيده و برتر از طريق هماهنگي با مراجع ذيربط. ![]() ج - تعيين چگونگي بهرهبرداري از فضاي تبليغات محيطي مربوط به جدارههاي بيروني و دروني وسايل نقليه عمومي (مترو، اتوبوس و ساير وسايل نقليه عمومي تحت نظارت شهرداري تهران) د- تدوين دقيق ضوابط چگونگي واگذاري مديريت اجرايي نحوه بهرهبرداري از فضاهاي تبليغات محيطي (موضوع ماده سوم اين مصوبه) به كارگزاران واجد شرايط در امر تبليغات محيطي به غير از سازمانها، شركتها و مؤسسات وابسته به شهرداري تهران براي مدت يك سال شمسي كه تا دو سال نيز قابل تمديد ميباشد. همچنين تفكيك موضوعي فضاهاي تبليغات محيطي مذكور به منظور ارتقاء سطح رويكرد تخصصي كارگزاران ياد شده و اعمال نظارت بهينه در نحوه بهرهبرداري از فضاهاي موصوف. هـ - ساير موارد لازم در اجراي بهينه مفاد اين مصوبه ح - تبصره سوم ذيل ماده سوم (3) مصوبه مذكور حذف و تبصره به شرح ذيل جايگزين آن ميشود.
"تبصره سوم (3): هرگونه اقدام در واگذاري فضاهاي تبليغاتي كه خارج از فضاي ابزارهاي تبليغات محيطي در مالكيت شهرداري تهران ميباشد ميبايد بعد از تهيه، تدوين و ارائه طرح ساماندهي نحوه جانمايي فضاهاي تبليغات محيطي در شهر تهران كه به تأييد شوراي سازمان زيباسازي خواهد رسيد صورت پذيرد. واگذاري امتياز بهرهبرداري مذكور مشروط بر اين خواهد بود كه هيچگونه حقوقي اعم از كسب و پيشه و مالكيت معنوي و ساير حقوق مربوط را براي اشخاص حقيقي و يا حقوقي (اعم از كارگزار يا بهرهبردار) طرف قرارداد ايجاد ننمايد. بديهي است موضوع مذكور ميبايد در قرارداد فيمابين سازمان زيباسازي و ذينفعان قيد شود." ط- تبصره ذيل به عنوان تبصره چهارم به ذيل ماده سوم (3) اين مصوبه اضافه و الحاق ميشود:
"تبصره چهارم (4): شهرداري تهران موظف است با استناد به بند «ح» ماده دهم (10) اساسنامه نمونه سازمانهاي وابسته به شهرداري پيوست مصوبه «ساماندهي وضعيت سازمانها و شركتهاي وابسته به شهرداري تهران» ـ تصويبي در شصت و يكمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران به تاريخ 86/9/20 ـ ابلاغي به شماره 160/994/16761 به تاريخ 86/10/3 نسبت به ارائه آييننامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران به شوراي سازمان مذكور حداكثر ظرف مدت يك ماه از زمان تصويب و ابلاغ اين مصوبه اقدام نموده و گزارش آن را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. بديهي است هرگونه اقدام در خصوص واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغات محيطي موضوع اين مصوبه در چارچوب آييننامه اصلاحي مالي و معاملاتي مذكور (موضوع اين تبصره) صورت خواهد گرفت." ي - تبصره ذيل به عنوان تبصره پنجم به ذيل ماده سوم (3) اين مصوبه اضافه و الحاق ميشود:
"تبصره پنجم (5): مبناي تعيين سهم درآمد شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) در چارچوب آييننامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران و ساير ضوابط و مقررات موضوعه و با رعايت صرفه و صلاح شهرداري بر اساس تعرفه ساليانه واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغات محيطي موضوع اين مصوبه تعيين ميشود." ك- تبصره ذيل به عنوان تبصره ششم به ذيل ماده سوم (3) اين مصوبه افزوده و الحاق ميشود:
"تبصره ششم (6): امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغات محيطي و ابزارهاي تبليغاتي موضوع اين مصوبه به آن دسته از كارگزاران و بهرهبرداران فضاهاي تبليغات محيطي تعلق ميگيرد كه شامل شاخصهاي نظام رتبهبندي كارگزاران و بهرهبرداران موضوع تبصره دوم ذيل ماده چهارم اين مصوبه باشند." ل- متن ماده چهارم (4) مصوبه مذكور حذف و ماده به شرح ذيل به جاي آن جايگزين ميشود.
"ماده چهارم (4): به منظور اعمال نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه و رعايت كليه قوانين و مقررات موضوعه به ويژه قوانين و مقررات تبليغاتي كشور و انجام هماهنگيهاي لازم با ساير دستگاههاي اجرايي ذيربط شهرداري تهران نسبت به تشكيل ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي شهر تهران متشكل از اعضاي ذيل اقدام مينمايد. الف - معاون خدمات شهري شهرداري تهران. ب - مديركل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران. ج - يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به انتخاب شورا و به عنوان نماينده شوراي اسلامي شهر تهران" م - تبصره يكم ذيل ماده چهارم مصوبه به شرح ذيل اصلاح ميشود:
"تبصره يكم (1): كليه طرفهاي قرارداد موظفاند مجوز اكران و اجراء آگهيهاي تبليغاتي خود را از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران دريافت نموده و به منظور اكران به سازمان زيباسازي ارائه نمايند." ن - تبصره به شرح ذيل به عنوان تبصره دوم ذيل ماده چهارم (4) اضافه ميشود: "تبصره دوم (2): شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران با شناسايي شاخصهاي كمي مؤثر، توان، مهارت، تخصص، منابع مالي و ساير قابليتهاي مرتبط نسبت به تهيه و تدوين سيستم رتبهبندي كارگزاران و بهرهبرداران موضوع بند «د» ماده سوم (3) اصلاحيه اين مصوبه و نيز كليه اشخاص حقيقي و حقوقي واجد شرايط به عنوان بهرهبردار اقدام نموده و نتيجه حاصله را به تأييد ستاد هماهنگي و نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران (موضوع ماده چهارم اين مصوبه) برساند." س- مواد پنجم (5)، ششم (6) و هفتم (7) مصوبه مزبور و تبصرههاي ذيل آنها از مصوبات مذكور حذف ميشوند. |