![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداري تهرانمصوب 1400/04/29
![]() حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداري تهران ![]() مقدمه: به منظور شناسايي فرآيندهاي مستعد فساد اداري و اصلاح آنها، پيشگيري و مبارزه با تخلف و فساد اداري و افزايش سلامت نظام اداري در سطح واحدهاي اجرايي، مناطق، سازمانها، شركتها و موسسات وابسته شهرداري تهران، همافزايي درون و برون سازماني براي پيشگيري و مقابله با تخلف اداري، ارتقاي سلامت نظام اداري و افزايش رضايت شهروندان از كاهش سطح فساد، افزايش مشاركت شهروندان، سازمانهاي مردمنهاد، مؤسسات عمومي و خصوصي در ارتقاء سلامت اداري و مبارزه با تخلف در شهرداري تهران، ايجاد بستري امن براي دريافت گزارشهاي شهروندان درباره تخلف در شهرداري تهران و اعمال حمايتهاي مادي و معنوي از اعلامكنندگان و گزارشگران تخلف و در اجراي تخلف در شهرداري تهران و اعمال حمايتهاي مادي و معنوي از اعلامكنندگان و گزارشگران تخلف و در اجراي قوانين و مصوبات فرادستي از جمله قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مصوب 1390/08/07 مجمع تشخيص مصلحت نظام، بند 24 سياستهاي كلي نظام اداري- ابلاغي مقام معظم رهبري در ارديبهشت 1389، آييننامه پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستگاههاي اجرايي مصوب هيات وزيران به شماره 73377/ ت30374ه مورخ 1383/12/22، قانون رسيدگي به تخلفات اداري 1372، ماده 7 مصوبه «برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران» - ابلاغي به شماره 160/2520/32061 مورخ 97/11/02 و در اجراي الزام مقرر در ماده (16) مصوبه «مديريت تعارض منافع در شهرداري تهران» - ابلاغي به شماره 160/2486/20355 مورخ 97/07/16، مصوبه «حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد» به شرح زير به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد. ماده يكم (1)- تعاريف:
منظور از اصطلاحات به كار رفته در ( ![]() در سند تصویب به جای کلمه «در»، کلمه «از» به کار رفته که بدین شرح اصلاح شد. الف- تخلف و فساد اداري: به اختصار تخلف، هرگونه فعل يا ترك فعل واقعشده يا در حال وقوع توسط شخص يا اشخاص حقيقي و حقوقي كه به نحوي مأمور انجام فعاليتي در شوراي اسلامي شهر و مجموعه مديريت شهري از جمله از بخشهاي ستادي شهرداري، مناطق، سازمانها، موسسات و شركتهاي وابسته، اعم از كليه كاركنان رسمي، رسمي مأمور، پيماني، قرارداد كار معين و نيز كليه اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد با شهرداري شامل پيمانكاران، مشاوران، تأمينكنندگان كالا و خدمات، كارگزاران و عوامل آنها و هر فردي كه به هر نحو عهدهدار انجام وظايف عمومي شهرداري باشد، به صورت فردي، جمعي، يا سازماني به صورت عمدي، با نقض قوانين و مقررات كشور يا مصوبات شوراي اسلامي شهر، انجام پذيرد يا ضرر و زياني را به اموال، منافع، منابع يا سلامت و امنيت عمومي و يا جمعي از شهروندان يا ارباب رجوع وارد نمايد و يا خارج از چارچوب ضوابط اداري كارمندان باشد به طوري كه عموم مردم و از جمله كاركنان را از حق ارايه گزارش به كميسيون حمايت و تشويق گزارشگران تخلف و برخورداري از حمايتهاي اين مصوبه برخوردار سازد. ب- گزارشگران تخلف: هر شخص حقيقي يا حقوقي اعم از شهروندان، پيمانكاران، كاركنان، انجمنهاي مردمنهاد، موسسات و شركتها كه هرگونه تخلف اداري واقعشده يا در شرف وقوع در شهرداري را در سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران ثبت نمايد. ج- سامانه گزارش تخلف در شهرداري: به اختصار سامانه، درگاه اختصاصي و يكپارچه دريافت گزارشهاي تخلف است كه داراي يك پنجره واحد الكترونيكي به صورت برخط بوده و وروديهاي ديگر براي دريافت گزارش از جمله خط تلفن، مراجعه حضوري و صندوق پستي را فراهم ميسازد. ارائه گزارش در اين سامانه با قابليت ارائه گزارش به صورت شناس يا ناشناس به اختيار گزارشدهنده با حفظ محرمانگي هويت گزارشدهنده بوده و به محض ثبت گزارش كد رهگيري براي فرد گزارشدهنده ارائه خواهد شد تا در ازاي آن امكان پيگيري فرايند بررسي گزارش و بستر حمايتهاي مادي و معنوي فراهم آيد. ![]() تبصره:
شهرداري تهران موظف است از ميان سامانههاي موجود يا با راهاندازي سامانه جديد كه الزامات ماده 5 و بند ج ماده 1 اين مصوبه را محقق كند، سامانه گزارش تخلف را براي اجرايي شدن اين مصوبه فراهم نمايد و به تاييد كميسيون موضوع بند ط اين ماده برساند. د- گزارش تخلف: ارائه اطلاعات ناظر به وقوع يك تخلف، جرم و فساد كه واقعشده يا در حال وقوع است، همراه با مستندات مثبته، دلايل عقلي و متعارف از طريق سامانه و ديگر راههاي رسمي دريافت گزارش تخلفات. اين گزارش در وهله اول با ارائه موارد ذيل قابل ثبت و پيگيري خواهد بود؛ هويت متخلف، نام و آدرس محل تخلف و عنوان تخلف صورت گرفته. هـ - ارزيابي و بررسي گزارش تخلف: فرآيندي است كه در آن با توسل به روندهاي عادلانه و قانوني به گزارشهاي دريافتي رسيدگي ميشود. واحدهاي اجرايي كه در حال حاضر مطابق قوانين بالادست همچون قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب 1372 و آييننامههاي اجرايي آن، به صحتسنجي و دريافت پيامهاي تخلف در شهرداري ميپردازند، در اين مصوبه وظيفه صحتسنجي گزارشهاي ثبت شده و ارسال نتيجه تحقيق و بررسي به كميته را دارند. و- پاداش و تقدير: منظور اعطاء پاداش و حمايت مادي از گزارشگران تخلف در شهرداري است كه گزارش آنان پس از بررسي در مراجع صالح اداري يا قضايي به تأييد اين مراجع رسيده و بهموجب حكم نهايي مرجع ذيصلاح منجر به شناسايي تخلف و برخورد با متخلف در مجموعه مديريت شهري شده است. ز- جدول پاداش و تقدير گزارش تخلف: جدولي است كه در آن درصد و نوع حمايت مالي تشويقي گزارشگري هر تخلف مبتني بر تعيين سطح و نوع تخلف گزارششده از لحاظ بعد مالي، بعد سازماني، بعد فوريت و بعد آثار اجتماعي نگاشته شده است و به صورت فصلي توسط كميسيون به روز ميشود و در سامانه شفافيت در دسترس عموم قرار ميگيرد. ح- صيانت و حمايت: منظور صيانت و حمايت شغلي، حقوقي و قضائي اعم از تامين امنيت شغلي، حمايت و معاضدت قضائي از قبيل پرداخت حقالزحمه وكيل دادگستري در صورت طرح دعوي حقوقي يا كيفري از سوي فرد متهم به طرفيت از گزارشگر تخلف به تشخيص كميسيون است. ط- كميسيون: منظور كميسيون حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد شهرداري تهران است كه در چارچوب اين مصوبه و براي ايجاد هماهنگي و نظارت بر حسن اجراي اين مصوبه تشكيل ميگردد. ي- كميته رسيدگي: اين كميته به عنوان بازوي نظارت عمومي كميسيون عمل ميكند و با دو ابزار انتشار عمومي گزارشها و آمار با حفظ حريم خصوصي و محرمانگي اطلاعات و بهرهمندي از ظرفيت سمنها و رسانهها، وظيفه نظارت بر گزارشهايي را بر عهده دارد كه به سرانجام نرسيدهاند، مورد اعتراض واقع شدند، و يا فرايندهاي رسيدگي به گزارش كه بيش از دو ماه طول كشيدهاند. ماده دوم (2)-كميسيون حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف شهرداري تهران:
به منظور حمايت و صيانت از گزارشگران در چارچوب اين مصوبه، «كميسيون حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف شهرداري تهران» تشكيل ميگردد كه مسئوليت هماهنگي امور اجرائي اين مصوبه را بر عهده دارد. ![]() تبصره يكم (1):
اعضاء كميسيون عبارتند از: ![]() 1- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان رئيس كميسيون. ![]() 2-يكي از معاونين شهردار تهران به انتخاب و معرفي شهردار تهران به عنوان عضو كميسيون. ![]() 3-رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران به عنوان عضو كميسيون. 4-رئيس حراست كل شهرداري تهران به عنوان عضو كميسيون. 5-مديركل هماهنگي هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان شهرداري تهران به عنوان عضو كميسيون. 6-يك نفر از اعضاء كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو كميسيون. ![]() 7-يك نفر از اعضاء كميسيون حقوقي و نظارت شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو كميسيون. ![]() 8-يك نفر از نمايندگان سازمانهاي مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با تخلف و فساد اداري و شفافيت به انتخاب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو مدعو كميسيون. ![]() 9-يك نفر از گزارشگران فعال در مبارزه با تخلف و فساد در شهرداري تهران به انتخاب شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان عضو مدعو كميسيون. ![]() 10-معاون محاسبات و پايش عملكرد دبيرخانه شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان دبير كميسيون و بدون حق راي. ![]() تبصره دوم (2):
دبيرخانه كميسيون در شوراي اسلامي شهر تهران مستقر خواهد بود. تبصره سوم (3):
وظايف و اختيارات كميسيون عبارت است از: ![]() 1- همافزايي بين واحدهاي اجرايي شهرداري جهت پيشگيري و مقابله با تخلف و فساد اداري؛ 2- اتخاذ و اعمال راهكارهاي قانوني به منظور حمايت و تامين امنيت و جبران خسارت اشخاصي كه اطلاعات خود را براي پيشگيري، كشف و يا اثبات تخلف در سامانه گزارش تخلف در شهرداري ثبت نمودهاند. 3- اتخاذ و اعمال راهكارهاي قانوني در راستاي جلب مشاركت مردم، كاركنان شهرداري و شوراي اسلامي شهر به منظور مقابله با تخلف اداري. 4- اعلام نظر در خصوص صحت و موثر بودن اطلاعات و گزارشهاي دريافتي و حمايت و اعطاي مشوقهاي مناسب بر اساس گزارش واحدهاي رسيدگيكننده. 5- نظارت بر حسن اجراي احكام و تكاليف مقرر در اين مصوبه. 6- به روزسازي و انتشار عمومي رويههاي رسيدگي به تخلف، فرمها و طرق گزارش، جدول پاداش و تقدير و نحوه صيانت از گزارشگر بسته به ابعاد مالي و نوع تخلف و نوع رابطه استخدامي گزارشگر با شهرداري. 7- برنامهريزي لازم به منظور اطلاعرساني مناسب در خصوص نحوه شكايت مطلعين و اعلامكنندگان از جمله در كليه درگاههاي الكترونيكي و نيز واحدهاي اجرايي به ويژه در سطح كليه مراكز، مناطق، سازمانها، شركتها و موسسات وابسته به شهرداري از طريق نصب بنر، پوستر و ساير اقلام اطلاعرساني به منظور ترغيب و تشويق گزارشگران تخلف. 8- بررسي و تأييد نحوه صيانت از گزارشگران تخلف اعم از تاييد ليست پرداخت ماهيانه بر اساس جدول پاداش و تقدير گزارش تخلف و صدور گواهي صيانت از گزارشگر. 9- ارجاع تخلفات و جرايم اعلاني از سوي گزارشگران موضوع اين مصوبه حسب مورد به مراجع ذيصلاح اداري و يا قضايي پس از بررسي و اعتبارسنجي در كميسيون يا كميته. 10- رسيدگي به اعتراضات گزارشگران تخلف درباره تلاش واحدهاي اجرايي در دستيابي به اطلاعات و هويت ايشان يا تخلفات احتمالي راهبران و كاربران سامانه در افشاي اطلاعات هويتي ايشان. 11- انتخاب اعضاء كميته رسيدگي. 12- اولويتبندي فرآيندهاي محمل فساد براي اصلاح و بهبود فرآيند يا هوشمندسازي، و دريافت گزارش از اداره كل تشكيلات و بهبود روشها جهت جلوگيري از خطاهاي رويهاي و عملكردي و بررسي آنها جهت ابلاغ به ادارات و سازمانهاي مرتبط. 13- ارجاع درخواست ابطال قرارداد به مراجع قضايي پيرو تخلف جهت درخواست بطلان قرارداد سازمانها، شركتها، و موسسات وابسته در قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي در شرايطي كه طرف قرارداد مرتكب يكي از اعمال بندهاي ماده (1) مصوبه پيشگيري و مبارزه با رشوه شده باشد. 14- تعيين نوع و ميزان محروميت از قبيل منع شركت در مناقصات، مزايدهها و يا انجام هرگونه معامله و قرارداد با شهرداري، مطابق ضوابط و مقررات. 15- انتشار گزارشهاي كلي تخلف شامل نوع تخلف، سازمان و نهادي كه در آن تخلف روي داده است، و مبلغ تخلف به همراه پاداش مالي گزارشگر تخلف در سامانه شفافيت شهرداري تهران بدون درج نام و مشخصات افراد. 16- تصويب شاخصهاي اندازهگيري ميزان سلامت اداري و ادراك فساد در شهرداري تهران. 17- اندازهگيري ميزان سلامت اداري و ادراك فساد در شهرداري تهران با استفاده از ظرفيت سازمانهاي مردمنهاد و نهادهاي تخصصي و انتشار عمومي سالانه آن به تفكيك واحدهاي اجرايي، مناطق، مراكز، سازمانها، شركتها و موسسات وابسته. تبصره چهارم (4):
به منظور مبارزه همه جانبه با تخلف اداري در شهرداري تهران، كميسيون مجاز است نسبت به دعوت از نمايندگان دستگاه قضايي و امنيتي براي ايجاد هماهنگي و وحدت رويه در مقابله با تخلف جهت شركت در جلسات اقدام نمايد. ![]() تبصره پنجم (5):
جلسات كميسيون حداقل يكبار در ماه برگزار خواهد شد، اين جلسات با حضور حداقل يك دوم اعضا رسميت مييابد و تصميمات آن در چارچوب وظايف با اكثريت آراء معتبر است. تبصره ششم (6):
اعضاي كميسيون بايد شخصاً در جلسات حضور داشته و نميتوانند به جاي خود، نماينده معرفي نمايند. تبصره هفتم (7):
موارد رد اعضاي كميسيون، همان است كه در ماده 91 قانون آيين دادرسي مدني تصريح شده است. تبصره هشتم (8):
با در نظر داشتن درجه محرمانگي اطلاعات و رعايت حريم خصوصي و عدم افشاي اطلاعات مربوط به شخص در مظان اتهام، به منظور استفاده از ظرفيت نظارت عمومي با دو ابزار انتشار عمومي و بهرهمندي از ظرفيت سمنها و رسانهها در رسيدگي به گزارشهايي كه به سرانجام نرسيدهاند، مورد اعتراض واقع شدند، و يا فرايندهاي رسيدگي به گزارشهايي كه ارجاع آنها به كميسيون بيش از دو ماه طول كشيدهاست، اعضاء كميسيون نسبت به انتخاب اعضاء كميته رسيدگي در اولين جلسه كميسيون اقدام مينمايند. ![]() تبصره نهم (9):
اعضاء كميته رسيدگي عبارتند از: ![]() 1- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان شهرداري تهران. ![]() 2- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان شوراي اسلامي شهر تهران. ![]() 3- يك نفر از اعضاء كميسيون از ميان نمايندگان سمنها يا گزارشگران تخلف. ![]() ماده سوم (3)-فرآيند اجرايي دريافت و رسيدگي به گزارش تخلف:
سازوكار دريافت، بررسي و ارزيابي و رسيدگي به گزارش تخلف در شهرداري تهران به شرح زير است: 1- ثبت امن، ايمن و محرمانه هويت يا ساير اطلاعات گزارشگر و گزارش تخلف از طريق سامانه گزارش تخلف در شهرداري. 2- بررسي گزارشهاي دريافتي كه حاوي مشخصات شخص مرتكب جرم و تخلف، نوع آن، زمان و مكان وقوع و نيز دلايل و مستندات مربوط است. 3- استعلام از مراجع قانوني و سازماني رسيدگي به تخلفات درون شهرداري. 4- ارايه نتايج بررسي به كميسيون به همراه پيشنهاد نحوه و ميزان حمايتها و مشوقها مبتني بر جدول پاداش و تقدير از گزارشگر. 5- پيگيري اجراي تصميمات كميسيون و حصول اطمينان از مصونيت گزارشگر. 6- ارسال به مرجع قضايي صالح براي رسيدگي به اصل جرم در صورتي كه تخلف عنوان يكي از جرايم مندرج در قوانين جزايي را داشته باشد. 7- گزارشگري به شهروندان و شوراي اسلامي شهر تهران درباره دستاوردهاي دريافت گزارشهاي گزارشگران تخلف، اقدامات انجامشده در صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف. 8- پيگيري دورهاي تامين صيانت كافي از گزارشگران تخلف و بررسي توسط دبيرخانه كميسيون. ![]() ماده چهارم (4)-الزامات دريافت و ثبت گزارش تخلف:
به منظور دريافت و ثبت گزارشهاي گزارشگران تخلف، شهرداري تهران مكلف است ظرف مدت حداكثر يك ماه، نسبت به راهاندازي سامانه گزارش تخلف در شهرداري اقدامات لازم را به عمل آورد. ![]() تبصره يكم (1):
به منظور يكپارچهسازي فعاليتهاي مرتبط، صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف و همگرايي درگاههاي گزارش تخلف و جلوگيري از انجام اقدامات موازي، واحدهاي مختلف دريافتكننده گزارشهاي مردمي اعم از حراست كل، سازمان بازرسي، اداره كل دبيرخانه رسيدگي به تخلفات اداري شهرداري تهران، مكلف به ثبت گزارشهاي دريافتي خود در سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران و هدايت گزارشگران به ثبت گزارش در اين سامانه هستند. تبصره دوم (2):
شهرداري تهران مكلف است نسبت به پيشبيني ارائه گزارش حضوري يا از طريق صندوق پستي و امكان ثبت پيام تلفني امن براي گزارش تخلف در شهرداري اقدامات لازم را به عمل آورد. تبصره سوم (3):
لازم است فرمهاي ثبت گزارش تخلف كه به صورت عمومي نيز منتشر ميشوند، جهت گردش كار مقتضي داراي جزئيات كافي باشند تا از تماس براي دريافت اطلاعات تكميلي با گزارشگر تخلف پرهيز شود. ماده پنجم (5)- سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران:
سامانه گزارش تخلف در شهرداري تهران يك سامانه هوشمند ثبت تخلفات كاربرپسند، ساده و قابل فهم براي عموم شهروندان، داراي داشبورد مديريتي و برخوردار از استانداردهاي امنيتي و حفاظتي با امكان بارگذاري اسناد و مستندات مربوط، داراي ارتباط با سامانههاي جامع منابع انساني، مالي، معاملات و صورت وضعيت با قابليت اجرا در بستر وب است. الزامات فني و اجرايي لازم در طرحريزي و فعاليت اين سامانه عبارتست از: 1- براي آغاز روند رسيدگي به گزارشهاي تخلف از هر طريق، فرم گزارشگري تخلف تكميل ميشود. براي ثبت گزارش و بهرهمندي از مصونيت و پاداش گزارشگري تخلف، تكميل اطلاعات زير در فرم گزارشگري تخلف ضروري است: نوع رابطه مالي و حقوقي گزارشگر با شهرداري، نوع تخلف و تخمين مالي تخلف، نام و جايگاه اداري و سازماني فرد متخلف در شهرداري تهران، زمان و مكان وقوع تخلف، اسناد و دلايل متقن وقوع تخلف. 2-در فرم گزارشگري تخلف، گزارشگر متعهد ميشود كه مبناي گزارشش حب و بغض شخصي نيست و تخلف را بر اساس منافع عمومي و سازماني و به صورت داوطلبانه گزارش ميدهد. 3- در فرم گزارشگري تخلف، از گزارشگر پرسيده ميشود كه تا چه حد از اظهارات خود اطمينان دارد، آيا شواهد قطعي را ديده و مستندات را پيوست كردهاست يا تنها احتمال زيادي ميدهد كه تخلف روي داده باشد. 4- در فرم گزارشگري تخلف، گزارشگر ذكر ميكند كه كدام يك از مراجع رسيدگي به تخلف را قبلاً در جريان همين تخلف قرار داده است و نتيجه چه بوده است. 5- گزارشگران بايد بتوانند مستندات خود را در نسخه تحت وب سامانه بارگذاري و به فرم گزارشگري پيوست كنند. 6- در فرم گزارشگري تخلف ذكر خواهد شد كه مطابق مصوبه اجرايي گزارشگري تخلف در شهرداري تهران، نام و هويت گزارشگر افشا نخواهد شد و در صورتي كه گزارش تخلف بنا بر دلايل و مدارك متقن، صحت داشته باشد، از گزارشگر در برابر آسيبهاي شغلي مرتبط و اقدامات تلافيجويانه حمايت خواهد شد. هم چنين، در فرم ذكر خواهد شد كه دقيقا چه كساني گزارش گزارشگر را رويت خواهند كرد، چه كساني به سامانه دسترسي دارند (پيوست) ( ![]() پیوست در قسمت تصاویر قابل مشاهده است. 7- در فرم گزارشگري تخلف، از گزارشگر پرسيده خواهد شد كه آيا اجازه حضور نمايندگاني از سمنهاي فعال در حوزه شفافيت براي نظارت بر روند گزارش تخلف وي را ميدهد يا خير. 8- گزارشگر بايد دستكم يك راه ارتباطي مانند شماره تلفن همراه، يا آدرس پست الكترونيكي براي ثبت نهايي گزارش خود ارائه دهد. كد فعالسازي شش رقمي پس از تكميل فرم براي وي ارسال ميشود كه تنها با ورود آن، پيام ثبتشده تلقي ميگردد و كد پيگيري وضعيت گزارش نيز به همين آدرس پست الكترونيكي يا شماره تلفن همراه ارسال خواهد شد. 9- در صورتي كه مستندات پيوستشده در سامانه و دلايل گزارشگر براي گزارش تخلف كافي نباشد، با ارسال همزمان پيام به صفحه امن اختصاصي وي در سامانه و پيام به راه ارتباطي كه گزارشگر اعلام كرده است، از وي درخواست ميشود كه مستندات خود را تكميل كند. 10- در صورتي كه گزارشگر گزارش خود را به صورت تلفني و يا از طريق صندوق پستي ارسال نمايد، پس از ثبت پيام وي، پيامك ثبت گزارش و كد پيگيري بدون كد شش رقمي مذكور در بند (8) همين ماده براي وي ارسال خواهد شد. 11- در صورتي كه صحت گزارش توسط واحد اجرايي تاييد شود، راهبران سامانه با گزارشگر براي اخذ اطلاعات تكميلي از جمله وضعيت شغلي وي تماس خواهند گرفت. 12- فرم گزارشگري تخلف، علاوه بر سامانه، در سامانه شفافيت نيز براي دانلود در دسترس كاربران خواهد بود. 13- پس از ثبت گزارش، امكان پيگيري و اعتراض به نتيجه گزارش پس از يك ماه، امكان درخواست ارتباط مستقيم با كميته رسيدگي، و امكان بازخورد از نحوه صيانت و حمايت از وي براي گزارشگر ميسر خواهد شد. تبصره يكم (1):
راهبري اين سامانه بر عهده دبيرخانه كميسيون و اداره كل هماهنگي هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان شهرداري تهران خواهد بود. تبصره دوم (2):
اطلاعات هويتي گزارشگر تخلف محرمانه است و صرفاً راهبران سامانه و واحد رسيدگيكننده به تخلف به اطلاعات تماس گزارشگر تخلف دسترسي خواهند داشت. تبصره سوم (3):
تمركز سامانه بر تكميل اطلاعات مرتبط با گزارش تخلف بدون نياز به هويت گزارشگر است و اين امر بدين معناست كه گزارشهايي كه در سامانه ثبت ميشوند بدون نام و هويت گزارشگر بايد مورد رسيدگي قرار گيرند. تبصره چهارم (4) :
اعضاء كميسيون، به اطلاعات گزارشهاي ثبتشده در سامانه و روند رسيدگي آنها به غير از اطلاعات هويتي گزارشگر دسترسي خواهند داشت. اين دسترسي به خصوص براي اعضايي كه داراي رابطه استخدامي با شهرداري و شوراي شهر نيستند، با ناشناسسازي كامل و حفظ حريم شخصي گزارشگر و متهم صورت خواهد گرفت. ماده ششم (6)- ارزيابي و بررسي گزارش تخلف:
پس از ثبت گزارش تخلف در سامانه توسط گزارشگران تخلف، راهبران سامانه بر اساس نوع تخلف مطرح شده در گزارش موضوع را در سامانه به صورت الكترونيكي براي رسيدگي حسب مورد به حراست كل و سازمان بازرسي ارسال مينمايند. فرايند ارزيابي و بررسي توسط واحد دريافتكننده گزارش در سامانه مطابق قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب سال 1372 و آييننامه اجرايي آن و ارسال گزارش به مراجع قضايي مطابق ماده 19 همان قانون انجام ميشود. واحد دريافتكننده گزارش پس از دريافت گزارش مكلف است حداكثر ظرف مدت يك ماه درباره صحت يا عدم صحت گزارش دريافتي و اقدامات انجامشده براي مقابله با تخلف را در سامانه ثبت نمايد. تبصره يكم (1):
گزارش تخلف ثبتشده درباره معاونين شهردار و يا رؤساي سازمانها براي بررسي در اختيار كميته رسيدگي قرار خواهد گرفت. تبصره دوم (2):
گزارش تخلف ثبتشده درباره ذيحساب و قائممقامان ذيحساب، كاركنان دبيرخانه شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي در اختيار حراست شوراي اسلامي شهر تهران قرار خواهد گرفت. تبصره سوم (3):
واحد دريافتكننده گزارش به هيچ وجه نبايد به اقداماتي كه منجر به كشف و شناخت هويت گزارشگران تخلف ميگردد دست زند و اطلاعات احتمالي مرتبط با هويت گزارشگران تخلف را در اختيار افرادي كه درباره تخلف آنها گزارش شده قرار دهد. تبصره چهارم (4):
در صورت عدم امكان رسيدگي به گزارش ظرف مدت يك ماه، واحد رسيدگيكننده مكلف است دلايل را در سامانه ثبت و تقاضاي تمديد مدت رسيدگي براي حداكثر سي روز وقت اضافه نمايد، پس از ثبت اين درخواست موضوع توسط راهبران سامانه بررسي و در صورت موافقت مدت رسيدگي تمديد خواهد شد. تبصره پنجم (5):
در صورت عدم ثبت گزارش رسيدگي در مدت زمان تعيينشده توسط واحد رسيدگيكننده، موضوع در جلسه كميسيون مطرح و بر اساس تصميم كميسيون براي رسيدگي به كميتهاي مركب از نمايندگان اعضاء كميسيون ارجاع خواهد شد. تبصره ششم (6):
گزارشگران تخلف به صورت برخط از وضعيت فعلي گزارش خود در روند رسيدگي با مراجعه به سامانه و استفاده از كد پيگيري مطلع خواهند شد. ماده هفتم (7)- اعتراض به نتيجه بررسي و ارزيابي گزارش تخلف و رسيدگي مستقل:
پس از اتمام رسيدگي و اعلام نتيجه بررسي و ارزيابي گزارش تخلف، در صورت اعتراض گزارشگر تخلف به نتيجه بررسي و ارزيابي گزارش تخلف، گزارشگر مجاز به ثبت اعتراض براي رسيدگي در سامانه است. راهبران سامانه مكلفاند دلايل رد گزارش را به صورت واضح و با جزئيات كافي در سامانه براي گزارشگر ثبت و تشريح نمايند و وي ميتواند دلايل تكميلي و مستندات بيشتر خود را براي رسيدگي مجدد ارسال و پيوست كند. تبصره يكم (1):
در صورت رد رسيدگي دوباره، يا به طول انجاميدن كل فرايند رسيدگي از زمان ثبت گزارش اوليه بيش از دو ماه، گزارش گزارشگر به صورت خودكار به كميته رسيدگي ارجاع داده ميشود و وي ميتواند در صورت تمايل به صورت حضوري با اعضاء اين كميته ملاقات كند. تبصره دوم (2):
در صورت رد موضوع از سوي كميته رسيدگي، اين كميته دلايل خود را براي اعلام به گزارشگر تخلف در سامانه ثبت مينمايد. رأي كميته قطعي و غيرقابل اعتراض است. ماده هشتم (8)- صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف:
در صورت تاييد صحت گزارش توسط واحد رسيدگيكننده و متعاقب آن براي اعلام نتيجه به گزارشگر تخلف، دبيرخانه كميسيون از طريق راه ارتباطي كه گزارشگر تعيين كرده است از ايشان براي برخورداري از صيانت و حمايت دعوت مينمايد. نحوه صيانت و حمايت از گزارشگر به صورت مكتوب و با امضاي رئيس كميسيون به گزارشگر تخلف اعلام ميگردد و گزارشگر تخلف پس از دريافت «گواهي صيانت» ميتواند حمايت و صيانت ناكافي و يا موارد مرتبط با اين گزارش را به صورت مستقيم به كميسيون اعلام كند. كميسيون صيانت و حمايت از گزارشگران تخلف را به شرح زير مورد توجه قرار خواهد داد: الف- گزارشگران تخلف داراي رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتيكه گزارشگر داراي هرگونه رابطه استخدامي با شهرداري، سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت گزارش در برابر هرگونه اقدام تنبيهي يا تلافيجويانه مرتبط با اين اقدام نظير اخراج از كار، انتقال به بخش هاي ديگر، تعليق از كار، محروم شدن از ارتقاي شغلي، تنزل رتبه يا گروه، معرفي به كارگزيني به عنوان فرد مازاد بر احتياج، مزاحمت، رفتارهاي تبعيضآميز، ارعاب و تهديد به يكي از موارد مذكور، حمايت خواهد شد.
كميسيون موظف است در صورت اعلام گزارشگر يا اعلام حراست كل و سازمان بازرسي فوراً به موضوع رسيدگي نمايد. پس از اتمام رسيدگي و در صورت تاييد گزارش تخلف، كميسيون موظف است موارد حمايت و صيانت از گزارشگر را با صدور برگه صيانت به صورت كتبي به وي اعلام كند. ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتيكه گزارشگر تخلف فاقد هرگونه رابطه استخدامي با شهرداري، سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه باشد، پس از ثبت گزارش در برابر هرگونه اقدام از جمله شكايت فردي كه درباره او گزارش تخلف داده يا رسيدگي به پرونده كاري در شهرداري حمايت خواهد شد.
كميسيون حسب مورد نسبت به اعمال حمايت و معاضدت قضايي يا صيانت از منافع فرد گزارشگر در جريان رسيدگي به پرونده از طريق تعيين و اخذ وكيل و پرداخت هزينههاي حمايت حقوقي يا تعيين شخص ثالث براي رسيدگي به پرونده كاري فرد گزارشگر در شهرداري اقدام لازم را به عمل خواهد آورد. تبصره يكم (1):
گزارشگر تخلف بلافاصله پس از ثبت گزارش تخلف و دريافت كد پيگيري از سامانه، تحت حمايتهاي اين مصوبه قرار ميگيرد. پس از رسيدگي، در صورت عدم تاييد گزارش توسط واحد بررسيكننده، گزارشدهنده از شمول حمايتهاي مذكور خارج ميشود، در غير اين صورت، كماكان گزارشگر تخلف تحت حمايتهاي اين مصوبه خواهد بود. تبصره دوم (2):
گزارشگر تخلف اين امكان را خواهد داشت كه در صورت صيانت و حمايت ناكافي و يا اقدامات تلافيجويانه و كارشكنانه عليه وي، مستقيما با كميسيون در تماس باشد و موارد نقض حقوق خود را به دبيرخانه گزارش نمايد. ماده نهم (9)- اعطاي پاداش و تقدير از گزارشگران تخلف:
پس از نهايي شدن حكم در مرجع صالح قضايي يا اداري، و متعاقب آن اعلام نتيجه به گزارشگر تخلف، دبيرخانه كميسيون از طريق راه ارتباطي كه گزارشگر تعيين كرده است از ايشان براي برخورداري از پاداش و تقدير دعوت مينمايد. نحوه پاداش و تقدير از گزارشگر به صورت مكتوب و با امضاي رئيس كميسيون به گزارشگر تخلف اعلام ميگردد و گزارشگر تخلف پس از دريافت «گواهي صيانت» ميتواند پاداش و تقدير ناكافي و يا موارد مرتبط با اين گزارش را به صورت مستقيم به كميسيون انتقال دهد. كميسيون اعطاي پاداش و تقدير از گزارشگران تخلف را به شرح زير مورد توجه قرار خواهد داد: الف- گزارشگران تخلف داراي رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتيكه گزارشگر تخلف داراي هرگونه رابطه استخدامي با شهرداري، سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تاييد صحت گزارش از پاداش و تقدير زير حسب مورد و با تاييد كميسيون بر اساس ماده 2 آئيننامه اجرايي ماده 26 قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مصوب هيئت محترم وزيران برخوردار خواهد شد: 1- اعطاي تقديرنامه توسط شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران. 2- پرداخت وجه نقدي معادل دو ماه حقوق فرد در زمان پرداخت. 3- معرفي به بانك يا موسسات مالي و اعتباري به منظور دريافت تسهيلات قرض الحسنه. 4- فراهمآوردن زمينه انتقال و جابجائي محل خدمت بنا به درخواست وي. 5- حق تقدم در انتصاب به مشاغل مديريتي و يا بالاتر در شرايط مساوي . ب- گزارشگران تخلف فاقد رابطه استخدامي با شهرداري: در صورتيكه گزارشگر فساد فاقد هرگونه رابطه استخدامي با شهرداري، سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه باشد، پس از تاييد صحت گزارش از پاداش و تقدير زير حسب مورد و با تاييد كميسيون برخوردار خواهد شد: 1- اعطاي تقديرنامه توسط شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران. 2- پرداخت تا بيست درصد پاداش به صورت نقدي متناسب با نوع، ميزان و اثرات فساد اداري به تشخيص كميسيون، از منافع مكتسبه ناشي ازكشف فساد گزارششده به اعلام كنندگاني كه اطلاعات خود را براي پيشگيري، كشف يا اثبات فساد و همچنين شناسايي مرتكب دراختيار كميسيون قرار ميدهند. تبصره :
حداكثر ميزان حمايت و مشوق اين بند، تا سقف 6 برابر نصاب سالانه معاملات جزيي خواهد بود. 3-بررسي و پيگيري ويژه بهمنظور رفع موانع و تسريع در حل مشكل اعلامكننده كه به واسطه آن با تخلف مواجه شده است. ماده دهم (10)- ساير الزامات اجرايي:
به منظور حسن اجراي مصوبه رعايت الزامات اجرايي زير ضروري و مورد انتظار است: الف - مسئولان يا كاركنان بخشهايي از شهرداري كه خود متولي صيانت از بيتالمال هستند يا وظيفه و مأموريت كشف يا رسيدگي به تخلف و فساد را بر عهده دارند در خصوص دريافت پاداش، مشمول اين مصوبه نيستند. اين افراد صرفا در شرايطي كه فرد گزارشگر تخلف، تخلف و فساد مافوق خود را گزارش و در سامانه ثبت نمايد مشمول اين مصوبه خواهند بود. ب- اجراي اين مصوبه در تمام مواد و تبصرهها بايد با هدف و رويكرد صيانتي باشد و هيچ تصميمي در جريان تصويب، اجرا و تغييرات بعدي نميتواند بر خلاف اين هدف ترسيم گردد. ج- هر گونه افشاء مشخصات جزئي يا كلي گزارشگر در مسير رسيدگي يا تشويق ممنوع است، همچنين هرگونه دسترسي غيرمجاز و افشاء اطلاعات شخصي گزارشگر تخلف در پايگاههاي اطلاعاتي شهرداري تهران بر خلاف قوانين و مقررات، ممنوع است. متخلف از مفاد اين بند به مرجع صالح اداري و يا قضايي معرفي خواهد شد. د- هرگونه رفتار تبعيضآميز از جمله اخراج، بازخريد كردن، بازنشسته نمودن پيش از موعد، تغيير وضعيت، جابجايي، ارزشيابي غيرمنصفانه، لغو قرارداد، قطع يا كاهش حقوق و مزاياي اعلامكنندهاي كه اطلاعات صحيح را به كميسيون، كميته رسيدگي يا ساير مقامات ذيصلاح قانوني منعكس ميكنند و يا ايجاد هرگونه موانع و محذورات در استيفاي حقوق اجتماعي و شهروندي ايشان ممنوع است. بديهي است متخلف از اين بند به مرجع صالح اداري و يا قضايي معرفي خواهد شد. هـ - مقررات اين مصوبه، نافي صلاحيت، اقدامات و وظايف حراست كل، سازمان بازرسي و يا ساير روشهاي قانوني براي كشف و برخورد با تخلف نخواهد بود و- پيشبيني حق فسخ براي شهرداري، سازمانها، شركتها و موسسات وابسته در قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور اعمال حق مذكور در مواردي كه به تشخيص شهرداري طرف قرارداد مرتكب يكي از اعمال بندهاي ماده 1 آييننامه پيشگيري و مبارزه با رشوه مشتمل بر موارد زير باشد، از ابتداي شهريور ماه 1399 در كليه قراردادهاي كارمندي، كارگري، تامينكنندگان و پيمانكاران ضروري و لازم الاجراء است. 1- گرفتن وجوهي به غير از آنچه در قوانين و مقررات تعيين شده است. 2- اخذ مالي بلاعوض يا به مقدار فاحش ارزانتر از قيمت معمولي يا ظاهرا به قيمت معمولي و واقعا به مقدار فاحش كمتر از قيمت 3- فروش مالي به مقدار فاحش گرانتر از قيمت به طور مستقيم يا غيرمستقيم به ارباب رجوع بدون رعايت مقررات مربوط 4- فراهم نمودن موجبات ارتشا از قبيل مذاكره جلب موافقت يا وصول و ايصال وجه يا مال يا سند پرداخت وجه از ارباب رجوع 5- اخذ يا قبول وجه يا مال يا سند پرداخت وجه يا تسليم مال از ارباب رجوع به طور مستقيم يا غيرمستقيم براي انجام دادن يا انجام ندادن امري كه مربوط به دستگاه اجرايي است. 6- اخذ هرگونه مال ديگري كه برابر قوانين و مقررات ارتشاء يا سوءاستفاده مالي و تضييع حقوق بيتالمال تلقي شود از جمله هرگونه ابرا يا اعطاي وام بدون رعايت ضوابط يا پذيرفتن تعهد يا مسئوليتي كه من غيرحق صورت گرفته باشد. همچنين است گرفتن پاداش و قائل شدن تخفيف و مزيت خاص براي ارائه خدمات به اشخاص و اعمال هرگونه موافقت يا حمايتي خارج از ضوابط كه موجب بخشودگي يا تخفيف گردد. ماده يازدهم (11)-تأمين منابع مالي:
منابع مورد نياز براي صيانت و حمايت، اعطاي پاداش و تقدير از گزارشگران تخلف به صورت سالانه در بودجه شهرداري تهران پيشبيني و به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد. ![]() تبصره يكم (1): اعتبارات مربوط به صيانت و حمايت از الف- تشويق و صيانت از كاركنان و كارگران واحدهاي اجرايي (به جز واحدهاي نظارتي حراست و بازرسي) گزارشگر تخلف در شهرداري از محل رديف اعتباري 602070334 ب- تشويق و صيانت از شهروندان گزارشگر تخلف از محل رديف اعتباري 602070434 بر اساس مصوبات كميسيون تامين و پرداخت ميگردد. تبصره دوم (2):
اعتبارات رديفهاي اعتباري يادشده به صورت صد درصد تخصيصيافته تلقي ميگردد و از شمول مصوبات كميته تخصيص معاف است و شهرداري مكلف به تأمين نقدينگي آن براي هزينه است. ماده دوازدهم (12)- شفافيت و دسترسي به اطلاعات:
به منظور اطمينان از شفافيت در فرآيندهاي اجرايي اين مصوبه لازم است: ![]() الف- گزارش تخلف، تا زماني كه از طرف مراجع رسيدگيكننده قضايي و اداري به اطلاع متهم نرسيده باشد، به صورت كلي محرمانه تلقي ميشود. در راستاي تقويت نظارت عمومي به عنوان بازويي براي جلوگيري از تخلف، پس از اطلاع يافتن متهم توسط مراجع رسيدگي قضايي و اداري، اصل بر غيرمحرمانه بودن محتواي كلي گزارش تخلف، به استثناء هويت گزارشگران تخلف و متهمان است. ب- گزارش تخلفات قطعيتيافته در مراجع صالح قضايي يا اداري، شامل نوع تخلف، مبلغ تخلف، زمان تخلف، سازمان و واحدي كه در آن تخلف روي داده، همچنين ميزان پاداشهاي مالي تاييدشده بدون افشاي نام و هويت گزارشگران و شخص و اشخاص متهم، به صورت ماهانه در سامانه شفافيت منتشر گردد. ج- هر نوع آييننامه، دستورالعمل و فرايند اعم از مصوبات شورا، كميسيون، فرآيند اجرايي و زمان رسيدگي به گزارشهاي تخلف به طرق مختلف، نمونه فرم گزارشگري تخلف، نمونه گواهي صيانت و حمايت، گواهي پاداش و تقدير و ساير جزئيات رسيدگي به گزارشهاي تخلف بايد به صورت عمومي و به روز در سامانه شفافيت منتشر و در دسترس عموم قرار داده شود. ماده سيزدهم (13)- تغييرات:
پيشنهاد هر گونه تغيير در اين مصوبه از سمت كميسيون، در چارچوب لايحه توسط شهردار تهران براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد و پس از تصويب شورا قابليت اجراء خواهد داشت. ![]() تبصره: تهيه و تنظيم فرآيندهاي اجرايي و فرمهاي مرتبط با اين مصوبه، مطابق با مفاد آن و با تأييد كميسيون امكانپذير خواهد بود. *
|