laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/3020/12/19958
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1401/09/29


اساسنامه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران

مصوب 1401/09/22


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

اساسنامه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران
فصل اول: كليات
مقدمه:
به منظور سازماندهي مأموريت‌ها و وظايف شهرداري تهران و در اجراي بند پانزدهم (15) مادۀ هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران، مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدي آن، «اساسنامۀ سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات» كه در اجراي مادۀ هشتاد و چهارم (84) قانون شهرداري‌ها تأسيس گرديده است، به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد.
ماده يكم (1)- تعاريف و اختصارات:
شهرداري: شهرداري تهران.
شهردار: شهردار تهران.
سازمان: سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران.
شوراي سازمان: شوراي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران.
شوراي شهر: شوراي اسلامي شهر تهران.
قانون شوراها: قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدي آن.
ماده دوم (2)- مشخصات سازمان:
«سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران» سازماني است غيرانتفاعي، داراي استقلال مالي و شخصيت حقوقي، وابسته به شهرداري كه به‌منظور انجام مأموريت‌ها و وظايف قانوني شهرداري مطابق با مفاد اين اساسنامه و برطبق اصول بازرگاني فعاليت مي‌كند. مركز اصلي اين سازمان شهر تهران و مدت فعاليت آن از تاريخ تأسيس نامحدود است.
ماده سوم (3)- اهداف:
اهداف سازمان، در چارچوب وظايف و مأموريت‌هاي شهرداري و در راستاي تحقق شهر هوشمند و راهبردهاي سند طرح جامع شهر تهران و برنامه‌هاي مصوب شهرداري، عبارتند از:
1) مديريت، ساماندهي و راهبري امور مربوط به توسعۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربردهاي آن در شهر و شهرداري، نرم‌افزار و سخت‌افزار، امنيت فضاي تبادل اطلاعات، توسعۀ شبكۀ انتقال داده و مخابرات و بالا بردن سطح بلوغ سازماني.
2) مديريت، راهبري و نظارت بر يكپارچه‌سازي فعاليت‌هاي حوزۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري و شهرداري.
3) ساماندهي آمار و اطلاعات مورد نياز در بخش‌هاي مختلف شهرداري به منظور تصميم‌گيري هوشمندانه، در مديريت شهري و شهرداري.
ماده چهارم (4)- وظايف و اختيارات:
1) تدوين راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي بلندمدت و ميان‌مدت فناوري اطلاعات و ارتباطات در شهرداري و به تصويب رساندن آن در مراجع ذي‌صلاح.
2) طراحي، به‌روزرساني و اصلاح معماري فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري و پايش مستمر آن.
3) ساماندهي و استانداردسازي اختصاصي براي استفاده از انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار، نظامات امنيتي، پايگاه داده، زيرساخت‌هاي ارتباطي (شبكه و مخابرات اعم از با سيم و بي‌سيم)، آمار، اطلاعات مكاني، پرداخت‌هاي الكترونيكي و ساير مصاديق فناوري اطلاعات و ارتباطات.
4) مطالعه، بررسي و بهبود فرايندها در راستاي ارتقاي خدمات الكترونيك و غير حضوري و سامانه‌هاي نرم‌افزاري با همكاري حوزه‌هاي متولي براي هوشمندسازي فرآيندهاي سازمان و شهرداري و ايجاد سامانه‌هاي يكپارچه و متمركز.
5) سياست‌گذاري و مديريت نظام آموزشي مرتبط با فناوري اطلاعات براي كاركنان شهرداري، از طريق نشر كتاب، مجله، نشريه، رسانه‌هاي الكترونيك و برگزاري همايش‌هاي علمي، آموزشي و ترويجي مرتبط با هماهنگي مراجع ذي‌ربط.
6) تأمين، تجهيز، ايجاد، توسعه، استقرار، مديريت، نظارت، نگهداشت و پشتيباني كليۀ موضوعات مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات شامل:
الف) ‌تجهيزات سخت‌افزاري اعم از امكانات سطح كاربران،
‌ب) ‌تجهيزات ويژه شامل gps[2]، rtk[1]، نظارت تصويري، صوتي، نمايشگرهاي بزرگ مقياس و برق اضطراري،
‌ج) ‌تجهيزات ذخيره‌سازي، پردازشي، ابري و ساير امكانات مورد نياز مراكز دادۀ متعلق به شهرداري،
‌د) ‌زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري، برنامه‌هاي كاربردي و پرداخت الكترونيك،
‌هـ) ‌زيرساخت‌هاي ارتباطي اعم از شبكۀ گستردۀ شهري ([3]wan) مبتني بر فيبر نوري و ارتباطات راديويي و شبكه‌هاي محلي ساختمان‌هاي اداري ([4]lan)،
‌و) ‌شبكۀ مخابراتي بي‌سيم و با سيم، ثابت و سيار و ماهواره‌اي،
7) تحقق نظام جامع [5] sdi شهري از طريق تأمين، تجهيز، ايجاد، توسعه، استقرار، مديريت، نظارت، نگهداشت و پشتيباني كليۀ زيرساخت‌ها، سامانه‌ها و بانك‌هاي اطلاعات مكاني ([6] gis) اعم از جمع‌آوري، تحليل، كاربُردپذيري، انتشار و تبادل انواع داده‌هاي مربوطه، تهيۀ عكس‌هاي ماهواره‌اي سالانه مبتني بر داده‌هاي سنجش از راه دور شهر و توليد انواع نقشه‌هاي رقومي، كارتوگرافي و پوششي.
8) توسعه و ارتقاي سطح امنيت حوزۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شامل:
‌الف) امنيت زيرساخت‌هاي ارتباطي، نرم‌افزاري و مراكز دادۀ شهرداري،
‌ب) ‌حفظ محرمانگي داده‌ و اطلاعات شهرداري و حريم خصوصي شهروندان و كاربران،
‌ج) ‌پيش‌بيني تمهيدات لازم براي جلوگيري از تهديدات و نفوذ،
‌د) ‌افزايش سطح آگاهي كاربران سامانه‌هاي شهرداري،
‌هـ) ‌پايش مستمر سطح امنيت و اتفاقات مربوطه به‌صورت شبانه‌روزي،
9) تحقق نظام جامع آماري شهر و شهرداري از طريق:
‌الف) استانداردسازي، توليد، جمع‌آوري و انتشار آمارنامه‌هاي شهر و شهرداري،
‌ب) ‌مديريت انباره‌هاي داده ([7] data warehouse) حوزۀ مديريت شهري، تحليل و داده‌كاوي براي ايجاد نظام تصميم‌سازي مبتني بر امكانات به‌روز با قابليت بصري‌سازي داده و اطلاعات شهري در داشبورد مديريتي ([8] dashboard).
10) تحقق نظام تعامل‌پذيري تبادل داده و اطلاعات ([9] e-gif) و همكاري با دستگاه‌هاي اجرائي، سازمان‌ها، شركت‌ها و ساير نهادهاي عمومي دولتي و غيردولتي، تعاوني و خصوصي در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه.
11) برنامه‌ريزي، راهبري، تنظيم مقررات و تدوين ضوابط، الزامات، دستورالعمل‌ها، آئين‌نامه‌ها و استانداردهاي فني و تخصصي دربارۀ هرگونه تبادل اطلاعات، اتصال يا دسترسي بين سامانه‌هاي نرم‌افزاري و ارتباطي بين شهرداري و نهادهاي حاكميتي و دولتي و افراد حقيقي و حقوقي.
12) برنامه‌ريزي به‌منظور ترويج و توانمندسازي شهروندان براي بهره‌برداري از خدمات الكترونيك شهرداري.
13) برنامه‌ريزي به‌ منظور همكاري و تعامل با نهادهاي علمي، فني و تخصصي و عضويت در مجامع و اتحاديه‌هاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در راستاي فعاليت‌ها و ارتقاء دانش و توانمندي سازماني و بكارگيري فناوري‌هاي نوين حوزۀ هوشمندسازي، براي بهبود عملكرد سازمان در چارچوب وظايف و مأموريت‌هاي شهرداري.
14) برنامه‌ريزي، همكاري و هماهنگي در زمينۀ آموزش‌هاي مربوط به حوزۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات براي كاركنان شهرداري در چارچوب قوانين، ضوابط و مقررات مربوطه.
15) نظارت بر دستيابي به سطح مطلوب در شاخص‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، در كليۀ واحدهاي اجرائي وابسته به شهرداري و حوزۀ مسئوليتي آن.
16) انجام عمليات بازرگاني، مالي، تملك، مشاركت، سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه در حدود اختيارات و وظايف با هماهنگي مراجع ذي‌ربط و در چارچوب ضوابط و مقررات شهرداري.
17) انجام كليۀ امور مربوط به خدمات مهندسي و مشاوره‌اي در حوزۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات، در چارچوب وظايف و اختيارات شهرداري.
18) ساماندهي دكل‌ها، آنتن‌ها و ايستگاه‌هاي ارتباط راديوئي شهري به‌منظور:
‌الف) پاسداشت حقوق شهروندي در حوزه‌هاي سلامت،
‌ب) ‌كاهش تأثير المان‌هاي ناخواسته ناشي از احداث ايستگاه‌هاي ارتباطي براي دستيابي به چشم‌انداز مطلوب شهري و رعايت اصول زيباسازي شهري، از طريق استتار و اختفاي دكل‌ها و سايت‌هاي راديويي،
‌ج) ‌نظارت بر رعايت الزامات ايمني تشعشع،
‌د) ‌ايمن‌سازي هر چه بيشتر دكل‌ها براي جلوگيري از خسارات احتمالي در حوادث طبيعي،
‌هـ) ‌مكان‌يابي و ايجاد ايستگاه‌هاي چندمنظوره براي توسعۀ خدمات مخابراتي بدون افزايش تعداد دكل‌ها.
تبصره يكم (1):
در صورتي‌كه توانمندي تخصصي و دستاوردهاي فني، مادي و معنوي سازمان، مازاد بر نياز شهرداري باشد، سازمان مي‌تواند با رعايت قوانين و مقررات به ساير شهرداري‌هاي كشور، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته آن‌ها و در اولويت بعدي به اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر، خدمات ارائه نمايد. ارائۀ خدمات بايد با موافقت هيئت مديرۀ سازمان و براساس آئين‌نامه‌هايي كه به تصويب شوراي سازمان مي‌رسد، صورت پذيرد.
تبصره دوم (2):
سازمان موظف است براي انجام آن دسته از وظايفي كه نياز به اخذ مجوز قانوني از ساير مراجع ذي‌صلاح دارد، اقدام نمايد.
فصل دوم: دارايي‌ها
ماده پنجم (5):
دارايي سازمان عبارت است از وجوه نقد واريزشده اوليه توسط شهرداري، اموال (اعم از منقول و غيرمنقول) كه با هر عنوان مورد ارزيابي قرار گرفته و به مالكيت سازمان درآمده است.
تبصره:
در صورت انحلال سازمان، كليه دارايي‌ها اعم از منقول و غيرمنقول و هم‌چنين مطالبات و ديون و تعهدات سازمان به شهرداري منتقل مي‌گردد.
ماده ششم (6) - منابع مالي سازمان:
منابع پيش‌بيني‌شده در بودجه‌هاي سالانۀ سازمان و شهرداري كه مي‌تواند شامل موارد زير باشد:
1) حق‌الزحمۀ حاصل از ارائۀ خدمات به اشخاص حقيقي و حقوقي خارج از شهرداري و شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آن در قالب موضوعات اين اساسنامه.
2) دريافت كمك‌هاي دولت، كمك‌‎هاي بلاعوض و هدايا از اشخاص اعم از حقوقي و حقيقي و نيز ساير كمك‌ها و پشتيباني مالي از سوي شهرداري در قالب بودجه و اعتبارات برابر ضوابط.
3) كسب ساير درآمدهاي مرتبط با اهداف سازمان با تصويب شورا.
فصل سوم: اركان سازمان و وظايف و اختيارات
ماده هفتم (7) - اركان سازمان:
1) شوراي سازمان
2) هيئت مديره
3) بازرس قانوني
ماده هشتم (8) - تركيب شوراي سازمان:
1) شهردار (رئيس شوراي سازمان)
2) معاون يا مشاور ذي‌ربط شهردار تهران
3) نمايندۀ وزارت كشور
4) مديركل امور مجامع و حسابرسي شهرداري (دبير شوراي سازمان)
5) دو نفر كارشناس متخصص در رشته‌هاي مرتبط (يك نفر از داخل و يك نفر از خارج شهرداري) كه ترجيحاً يك نفر از آن‌ها از بانوان باشد با پيشنهاد شهردار و تأييد شوراي شهر.
6) يك نفر از اعضاي شوراي شهر به انتخاب شوراي شهر به عنوان ناظر به مدت 2 سال.
تبصره:
شهردار مي‌تواند با رعايت مقررات، رياست شوراي سازمان را به يكي از معاونان خود، واگذار نمايد.
ماده نهم (9) - وظايف و اختيارات شوراي سازمان:
1) سياست‌گذاري و راهبري مسائل كلان سازمان در چارچوب اسناد بالادستي.
2) بررسي و تصميم‌گيري درباره برنامه‌ها و خط مشي‌ها.
3) استماع گزارش ساليانۀ هيئت مديره و بازرس راجع به امور سازمان.
4) بررسي و تصويب صورت‌هاي مالي سازمان بر اساس گزارش هيئت مديره و بازرس و تصميم‌گيري دربارۀ آن‌ها حداكثر تا موعد مقرر.
5) بررسي و تأييد بودجه، متمم، اصلاحيه و تفريغ بودجۀ سازمان و پيشنهاد به شهرداري جهت طي مراحل و تصويب آن در شوراي شهر.
6) انتخاب و بركناري و موافقت با استعفاي اعضاي هيئت مديره.
7) تعيين و تصويب حق‌الجلسه اعضاي هيئت مديره در جلسات هيئت مديره و حقوق و مزاياي مديرعامل و حق‌الزحمۀ بازرس با رعايت قوانين و مقررات مربوط و دستورالعمل‌هاي ابلاغي شهرداري.
8) اتخاذ تصميم درباره ذخيره‌هاي مالي (ناشي از درآمدهاي غير عملياتي سازمان) به منظور تصميم‌گيري آتي.
9) پيشنهاد انتخاب و تجديد انتخاب بازرس.
10) بررسي و تأييد پيشنهادهاي هيئت مديره در خصوص اصلاح و تغيير مفاد اساسنامه و ارائه آن پس از تأييد شوراي اداري شهرداري تهران جهت تصويب در شوراي شهر.
11) بررسي و تصويب پيشنهادهاي هيئت مديره در خصوص اصلاح و تغيير آئين‌نامه‌هاي سازمان در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه.
12) بررسي و تأييد پيشنهاد هيئت مديره در خصوص انحلال سازمان و ارائه آن به شوراي شهر جهت تصويب.
13) بررسي و تصميم‌گيري درباره نحوه مشاركت با اشخاص حقيقي يا حقوقي و استفاده از تسهيلات بانكي.
14) استفاده از تسهيلات بانكي و بازارهاي پولي و سرمايه داخلي و خارجي و نهادهاي بين‌المللي مالي و انجام قرارداد مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه بر اساس بودجه مصوب شوراي شهر.
ماده دهم (10) - جلسات شوراي سازمان:
جلسات شوراي سازمان ساليانه حداقل دو بار تشكيل مي‌شود، دعوتنامه جلسات بايد حداقل ده روز قبل از برگزاري جلسه به اعضاء ابلاغ شده باشد.
تبصره يكم (1):
جلسات شوراي سازمان بنا به تقاضاي مديرعامل يا رئيس هيئت مديره يا دو نفر از اعضاي شوراي سازمان با موافقت رئيس شورا تشكيل خواهد شد. در اين صورت دستورجلسۀ شوراي سازمان توسط رئيس شورا بر اساس پيشنهاد متقاضي تعيين مي‌شود. جلسات فوق‌العاده به تقاضاي مديرعامل يا رئيس هيئت مديره يا سه نفر از اعضاي شوراي سازمان برگزار مي‌شود.
تبصره دوم (2):
جلسات شوراي سازمان با حضور كليۀ اعضا رسميت مي‌يابد و چنانچه در نوبت اول كل اعضا حضور بهم نرسانند، حداكثر ظرف مدت پانزده روز مجدداً دعوت به‌عمل مي‌آيد كه در اين صورت شوراي سازمان با حضور حداقل سه (3) نفر مشروط بر حضور رئيس شورا تشكيل خواهد شد.
ماده يازدهم (11) - دبير شوراي سازمان:
مديركل امور مجامع و حسابرسي سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران، دبير شوراي سازمان مي‌باشد كه وظيفۀ ارسال دعوتنامه، تنظيم و حفظ صورتجلسات و مستندات شوراي سازمان را برعهده دارد.
ماده دوازدهم (12) - تركيب هيئت مديره سازمان:
هيئت مديرۀ سازمان مركب از پنج عضو اصلي و يك عضو علي‌البدل است كه توسط شهردار معرفي و با تصويب شوراي سازمان انتخاب مي‌شوند.
تبصره يكم (1):
اعضاي هيئت مديره بايد داراي تخصص، تجربه و آشنا به امور سازمان باشند.
تبصره دوم (2):
سه نفر از اعضاي اصلي هيئت مديره سازمان بايد يك نفر از معاونان شهردار به عنوان رئيس هيئت مديره و دو (2) نفر از كاركنان رسمي يا قراردادي شهرداري با حداقل سه (3) سال سابقه كار در شهرداري باشند.
تبصره سوم (3):
اعضاي هيئت مديره سازمان براي مدت دو (2) سال انتخاب مي‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره چهارم (4):
اعضاي هيئت مديره با حكم شهردار (رئيس شوراي سازمان) منصوب مي‌شوند.
تبصره پنجم (5):
هيئت مديره در اولين جلسه خود نايب رئيس هيئت مديره را انتخاب مي‌كند. نايب رئيس در غياب رئيس هيئت مديره وظيفه ادارۀ جلسات را بر عهده خواهد داشت.
ماده سيزدهم (13) - وظايف و اختيارات هيئت مديره:
هيئت مديره داراي اختيارات ذكرشده در اين اساسنامه و نيز تفويض‌شده از طرف شوراي سازمان براي ادارۀ امور با توجه به موضوع و اهداف سازمان مي‌باشد كه اهم آنها به شرح زير است:
1) تهيۀ كليۀ آئين‌نامه‌هاي سازمان بر اساس ابلاغيۀ شمارۀ 160/4598 مورخ 1400/03/11 جهت تصويب در شوراي سازمان.
2) تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي و گزارش عملكرد سازمان به منظور تصويب شوراي سازمان.
3) بررسي برنامه و بودجه، اصلاحيه و متمم و تفريغ بودجه ساليانه و ارائه آن به شوراي سازمان جهت تأييد و طي مراحل تصويب آن در شوراي شهر.
4) پيگيري و برنامه‌ريزي براي اجراي مصوبات شوراي سازمان.
5) بررسي و تصويب دستورالعمل‌هاي داخلي براي پيشبرد امور سازمان به پيشنهاد مديرعامل و در چارچوب آئين‌نامه‌هاي مورد عمل و مقررات مربوطه.
6) بررسي و تقاضاي تجديدنظر در برنامه‌ها و طرح‌هاي اجرائي سازمان به شوراي سازمان.
7) پيشنهاد اصلاح يا تغيير مفاد اساسنامه سازمان به شوراي سازمان.
8) بررسي و تصويب آن دسته از معاملات (اعم از خريد يا فروش) كه مطابق آئين‌نامه معاملات سازمان منوط به تصويب هيئت مديره مي‌باشد.
9) بررسي و تصويب پيشنهادهاي مديرعامل سازمان مربوط به فعاليت‌هاي جاري و اجرائي سازمان در چهارچوب اين اساسنامه و مصوبات شوراي سازمان.
10)(جوابيه 1401/10/27) انتخاب مديرعامل سازمان از بين افراد واجد شرايط با حداقل مدرك كارشناسي ارشد و داشتن پنج‌ سال سابقۀ مديريتي و اجرائي مرتبط كه حداقل سه‌ (3) سال آن، سابقۀ كاري در شهرداري باشد كه به پيشنهاد هيئت مديره و با حكم رئيس شوراي سازمان براي مدت دو (2) سال منصوب مي‌گردد و انتخاب مجدد وي براي دوره‌هاي بعد بلامانع است. شهرداري مي‌تواند با رعايت ماده 20 آيين‌ نامه استخدامي شهرداري تهران مصوب 1358/08/12 و اصلاحات بعدي آن اقدام نمايد.
11) نظارت بر عملكرد سازمان و مديرعامل.
12) بررسي، تصويب و پيشنهاد افتتاح حساب‌هاي مورد نياز سازمان با رعايت تبصره ذيل بند دوازدهم (12) مادۀ هشتادم (80) قانون شوراها.
13) بررسي و تصويب ميزان پاداش و ساير امكانات رفاهي براي كاركنان سازمان بر اساس آئين‌نامه‌ها و بودجه مصوب منطبق بر دستورالعمل‌ ابلاغي معاونت برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شوراي شهرداري.
14) اتخاذ تصميم راجع به اقامه، تعقيب و دفاع از هرگونه دعوي در همه مراجع قضايي و غير قضايي و كليه اختيارات ديگر راجع به امر دادرسي و تعيين وكيل دعاوي با امكان تفويض كليه اختيارات مواد 35 و 36 قانون آئين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب (در امور مدني) مصوب 1379/1/21، حق توكيل و عزل وكيل و در صورت نياز با همكاري اداره كل حقوقي شهرداري.
15) بررسي و تهيه نرخ خدمات سازمان و ارائه به شوراي سازمان به منظور تأييد و پيشنهاد به شهرداري جهت طي مراحل تصويب آن در شوراي شهر.
16) مديريت امور اداري و استخدامي سازمان با رعايت آئين‌نامه استخدامي شهرداري تهران مصوب 1358 شوراي انقلاب و اصلاحات بعدي آن تحت نظارت معاونت برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شوراي شهرداري.
17) انتخاب يك نفر از اعضاي هيئت مديره جهت امضاء اوراق و اسناد تعهدآور به همراه امضاء مديرعامل و قائم‌مقام ذيحساب منتخب شوراي شهر.
18) تهيه و تدوين پيش‌نويس تغييرات اساسنامه و ارائه آن به شوراي سازمان جهت تأييد و طي مراحل تصويب آن در شوراي شهر.
تبصره يكم (1):
هيئت مديره مجاز است بخشي از اختيارات و وظايف خود، به استثناي بندهاي 3، 5، 6، 10 و 11 مندرج در اين ماده را با حفظ مسئوليت خويش به مديرعامل تفويض كند.
تبصره دوم (2):
هيئت مديره موظف است همه ساله يك نسخه از ترازنامه و صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه سازمان را همراه با گزارش عملكرد سازمان حداكثر تا پايان خردادماه سال بعد به بازرس تسليم نمايد.
تبصره سوم (3):
در صورت فوت، استعفاء يا بركناري مديرعامل، هيئت مديره موظف است در اولين جلسه خود نسبت به انتخاب مديرعامل جديد اقدام نمايد.
تبصره چهارم (4):
در موارد ضروري با تشخيص رئيس شوراي سازمان، تصدي موقت پست سازماني مديرعامل، به‌ صورت سرپرستي براي حداكثر 3 ماه (غيرقابل تمديد و با رعايت شرايط فوق) مجاز است. در اين مدت سرپرست از اختيارات كامل مديرعامل برخوردار است.
ماده چهاردهم (14) – جلسات هيئت مديره:
جلسات هيئت مديره هر 15 روز و حداقل ماهيانه يك‌بار با حضور حداقل چهار عضو هيئت مديره تشكيل مي‌شود و مصوبات آن با اكثريت آراء مثبت حاضرين (حداقل سه نفر) در جلسه معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود. چنانچه هر يك از اعضاي هيئت مديره بيش از سه جلسۀ متوالي يا پنج جلسۀ متناوب در طول سال در جلسات هيئت مديره شركت نكند، مراتب از سوي رئيس هيئت مديره به شوراي سازمان جهت انتخاب فرد جايگزين اعلام خواهد شد.
تبصره:
جلسات هيئت مديره با دعوتنامه كتبي مديرعامل يا رئيس هيئت مديره كه حداقل سه (3) روز قبل از جلسه ارسال مي‌گردد، تشكيل خواهد شد.
ماده پانزدهم (15) - وظايف و اختيارات مديرعامل:
مديرعامل بالاترين مقام اداري و اجرائي سازمان است كه بر همه واحدهاي تابع سازمان، سرپرستي و نظارت دارد و مسئول برنامه‌ريزي، حسن اجراي امور، حفظ منافع و سرمايه و اموال سازمان و اجراي مفاد اساسنامه و مصوبه‌هاي شوراي سازمان و هيئت مديره است و در مقابل اين دو مرجع پاسخگو خواهد بود و اهم وظايف و اختيارات وي به شرح زير است:
1) تهيه و تنظيم آئين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم براي پيشبرد امور سازمان بر اساس مصوبات هيئت‌مديره.
2) ادارۀ امور سازمان و ايجاد هماهنگي ميان واحدهاي تابعه و اتخاذ تصميم‌هاي انضباطي، تشويق و تنبيه درباره كاركنان.
3) نظارت بر همه امور سازمان و تطبيق عملكرد سازمان با قوانين مربوط.
4) اجراي ساير اموري كه طبق مفاد اساسنامه يا به موجب قانون تجارت صرفاً برعهده مديرعامل است.
5) امضاي اسناد مالي سازمان كه با امضاي مديرعامل و يكي از اعضاي هيئت مديره (به انتخاب هيئت مديره) و قائم‌مقام ذي‌حساب (پيشنهادي شهردار كه به تأييد شوراي شهر رسيده) معتبر مي‌باشد و در غياب مديرعامل رئيس هيئت مديره داراي امضاي مجاز خواهد بود.
6) مسئوليت اعضاي هيئت مديره و مديرعامل در برابر سازمان و شهرداري، مسئوليت وكيل در برابر موكل است.
7) اعضاي شوراي سازمان، هيئت مديره و مديرعامل حق ندارند در معاملاتي كه با سازمان يا به حساب سازمان صورت مي‌گيرد شركت كنند يا سهيم شوند. هم‌چنين رعايت مفاد ماده (129) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت و و لايحه قانوني راجع به منع مداخله وزراء و نمايندگان مجلسين و كارمندان دولت در معاملات دولتي و كشوري () و مصوبه شوراي شهر در خصوص «مديريت تعارض منافع در شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/2486/20355 مورخ 1397/7/16 و اصلاحات بعدي آن و ساير مصوبات مرتبط، براي اركان و كاركنان سازمان الزامي و تعهدآور است. انجام معاملات با مؤسسات، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري از سوي سازمان از شمول مادۀ (129) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت خارج مي‌باشد.
8) پيشنهاد بودجه، اصلاحيه، متمم و تفريغ بودجه ساليانه سازمان به هيئت مديره و اجراي آن پس از تصويب مراجع ذيربط با رعايت مقررات سازمان.
9) امضاي اسناد و اوراق مالي و تعهدآور، قبولي، تعهد ظهرنويسي، پرداخت و واخواست اوراق تجاري، وصول مطالبات، پرداخت ديون و انجام هرگونه معامله اعم از خريد، فروش، اجاره، تغيير و تبديل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غيرمنقول سازمان، تضمين ديون، اجراي اسناد لازم‌الاجرا حسب مورد به اتفاق دارندگان امضاهاي مجاز همراه با مهر سازمان با رعايت آئين‌نامه‌ مالي و آئين‌نامه معاملاتي سازمان‌ها مصوب شوراي شهر.
10) اجراي وظايفي كه هيئت مديره به واسطه اختيار خود به مديرعامل تفويض كرده باشد.
11) ايفاي نقش نمايندگي سازمان در مواجهه با اشخاص حقيقي و حقوقي.
12) تهيه و تنظيم هرگونه مقررات و دستورالعمل‌هاي لازم براي پيشبرد امور سازمان بر اساس مصوبات هيئت‌مديره.
ماده شانزدهم (16) - بازرس قانوني و حسابرس شوراي شهر:
حسابرس و بازرس قانوني با رعايت مواد 144 و 147 لايحه قانوني «اصلاح قسمتي از قانون تجارت» و در اجراي بند سي‌ام (30) مادۀ هشتادم (80) «قانون شوراها» و مستند به تبصرۀ چهارم (4) مادۀ دوازدهم (12) قانون «درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها‌» به پيشنهاد شوراي سازمان و تصويب در شوراي شهر تعيين مي‌گردد.
حسابرس و بازرس قانوني براي مدت يكسال انتخاب مي‌شود و انتخاب يك مؤسسه حسابرسي بيش از چهار سال متوالي مجاز نمي‌باشد.
تبصره يكم (1):
قرارداد مؤسسه حسابرسي منتخب با شوراي شهر منعقد و حق‌الزحمه آن از محل اعتبارات شوراي شهر پرداخت مي‌شود، حسابرس موظف به انجام كليه تعهدات ذكر شده در قرارداد با شوراي شهر و همكاري با بازرسان اعزامي وزارت كشور مي‌باشد و اهم وظايف وي به شرح ذيل است:
1) نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات مندرج در اساسنامه، آئين‌نامه‌ها و بودجه مصوب سازمان.
2) تهيه و ارائه گزارش‌هاي موردي بر اساس بررسي‌ها و مشاهدات به مديرعامل و هيئت‌ مديره و در صورت لزوم به رئيس شوراي سازمان در چارچوب مقررات جاري.
3) بررسي و اظهارنظر درباره بودجه‌هاي پيشنهادي و ترازنامه و صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه و ساير گزارش‌هاي سازمان.
4) استفاده از خدمات كارشناسان رسمي و خبره به منظور انجام وظايفي كه برعهده اوست.
5) رسيدگي به هرگونه اقدام مالي سازمان به منظور حصول اطمينان از صحت دريافت‌ها و پرداخت‌ها و رعايت مقررات و بودجه مصوب.
تبصره دوم (2):
مديرعامل و هريك از اعضاي هيئت مديره و هم‌چنين كليه كاركنان سازمان موظف به پاسخگويي در برابر حسابرس و بازرس قانوني بوده و مكلفند هر نوع اسناد و مدارك و اطلاعات مورد نياز را در اختيار قرار دهند.
تبصره سوم (3):
بررسي و مطالعه اسناد و مدارك بايد به نحوي انجام گيرد كه موجب وقفه در امور جاري سازمان نگردد.
تبصره چهارم (4):
گزارش‌هاي بازرس درباره بودجه، صورت‌هاي مالي و تفريغ بودجه بايد دست كم ده روز قبل از جلسه شوراي سازمان در اختيار رئيس شورا و دبير شورا و رئيس هيئت مديره قرارگيرد و نسخه‌اي از آن به شوراي شهر ارسال گردد.
تبصره پنجم (5):
در صورت معذوريت، فوت، استعفاء، سلب شرايط و يا عدم قبول مسئوليت بازرسي در اجراي وظايف محوله، شوراي سازمان موظف است بلافاصله نسبت به انتخاب بازرس جديد اقدام كند.
تبصره ششم (6):
بازرس حق مداخله در امور اجرائي، اداري و معاملات سازمان را ندارد ولي مي‌تواند نظرات خود را كتباً به مديرعامل و هيئت مديره و شوراي سازمان ابلاغ كند.
تبصره هفتم (7):
ساير وظايف، اختيارات و مسئوليت‌هاي بازرس كه در اين اساسنامه قيد نشده بر اساس قانون تجارت است.
فصل چهارم: ساير مقررات
ماده هفدهم (17) - سال مالي:
سال مالي سازمان از اول فروردين ماه هر سال شروع و در پايان اسفندماه همان سال خاتمه مي‌يابد.
ماده هجدهم (18) - انحلال سازمان:
در موارد زير سازمان منحل مي‌شود:
1) در صورتي‌كه طبق تصميم و اعلام رسمي شوراي اداري شهرداري و تصويب شوراي شهر و تأييد وزارت كشور ماموريت سازمان خاتمه يابد.
2) در صورت پيشنهاد شوراي سازمان و تصويب شوراي شهر و تأييد وزارت كشور.
تبصره يكم (1):
طي دوره زماني انحلال و انتقال كليه اموال، دارايي‌ها و تعهدات سازمان به شهرداري، وفق قانون تجارت مسئوليت تصفيه حساب و تأديه ديون به همه اشخاص حقيقي و حقوقي سازمان منحل‌شده برعهده مدير يا هيئت تصفيه قرار مي‌گيرد كه توسط شهرداري تعيين مي‌گردد.
تبصره دوم (2):
در صورت انحلال سازمان، نيروي انساني آن وفق قوانين و مقررات ملاك عمل، تعيين تكليف خواهند شد.
ماده نوزدهم (19) - ساير موارد:
در خصوص ساير مواردي كه در اين اساسنامه پيش‌بيني نشده است، طبق قانون تجارت مصوب 1311 و اصلاحات بعدي آن و لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب 1347 اقدام خواهد شد.
تبصره:
تغييرات اين اساسنامه بر اساس مصوبۀ «ضوابط تشكيلاتي شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/2645/1219 مورخ 1399/2/2 و با رعايت تشريفات قانوني مندرج در بند پانزدهم (15) مادۀ هشتادم (80) قانون شوراها انجام خواهد شد.
ماده بيستم (20) – تصويب‌نامه:
اين اساسنامه مشتمل بر مقدمه ، چهار (4) فصل، بيست (20) ماده و بيست و شش (26) تبصره در يكصد و سيزدهمين و يكصد و چهاردهمين جلسات رسمي شوراي شهر منعقده در تاريخ‌هاي بيستم و بيست و دوم آذرماه سال 1401 به تصويب رسيد.
--------------------
پانوشت‌ها:
[1] عبارت rtk سرواژۀ real-time kinematic positioning است و به معناي توليد مختصات استاندارد آني با تصحيح خطا و به منظور كنترل نقشه‌ها و موقعيت‌يابي دقيق براي ناوبري تجهيزات متحرك است. كاربرد شهرداري در استفادۀ انبوه كاربران در محدودۀ شهري، تصحيح مستمر خطاهاي دريافتي از ماهواره‌هاي موقعيت‌يابي جهاني است، كه عملاً منجر به توليد ابرنقطۀ تصحيح شدۀ شهري خواهد شد.
[2] عبارت gps سرواژۀ سامانۀ موقعيت‌يابي جهاني global positioning system براي يافتن موقعيت جغرافيايي است. شهرداري براي ناوبري خودروهاي حوزۀ حمل‌ونقل عمومي، اندازه‌گيري ميزان پيمايش، موقعيت‌يابي و مديريت شبكه از آن استفاده مي‌كند. اين فناوري در حوزه‌هاي ديگري همچون نظارت بر ناوگان حمل زباله، جاروب‌هاي مكانيزه، آتش‌نشاني و مصاديق متعدد ديگر از آن كاربرد دارد.
[3]عبارت wan سرواژۀ wide area network به معناي شبكۀ گسترده، يك شبكه رايانه‌اي مقياس بزرگ (حداقل در مقياس يك شهر) است كه شبكه‌هاي كوچكتر را به هم متصل مي‌كند. در شهرداري اين شبكه عمدتاً مبتني بر فيبر نوري و بعضاً ارتباطات راديويي است.
[4] عبارت lan سرواژۀ local area network به معناي شبكۀ محلي است كه براي ارتباط رايانه‌اي در يك ساختمان ايجاد مي‌شود.
[5] عبارت sdi سرواژۀ geo)spatial data infrastructure) است و به مجموعه‌اي از روش‌هاي پايدار و بنيادين از فناوري‌ها، سياست‌گذاري‌ها و ترتيبات سازماني اطلاق مي‌شود كه تضمين كنندۀ مهيا بودن داده‌هاي مكاني است. هدف از استقرار نظام sdi اين است كه شهرداري با كمترين هزينه و در كوتاه‌ترين زمان ممكن به داده‌هاي مكاني پايه و پردازش شده و لايه‌بندي شده و به‌روز شده دسترسي داشته باشد كه روند تصميم‌گيري مديريت شهري را تسهيل مي‌كند.
[6] عبارت gis سرواژۀ geographic information system يا سامانۀ اطلاعات جغرافيائي است كه به توليد، ذخيره، پردازش، تحليل و مديريت اطلاعات جغرافيائي در لايه‌هاي مختلف مي‌پردازد. اطلاعات سامانه‌هاي مذكور وابستگي مكاني و توصيفي دارند و در حوزۀ مديريت شهري و شهرداري كاربردهاي فراواني دارد.
[7] مجموعه‌اي از داده‌ها كه از منابع مختلف اطلاعاتي جمع‌آوري، دسته‌بندي و ذخيره مي‌شود.
[8] داشبورد مديريتي، نوعي رابط كاربري است كه براي ارائۀ اطلاعات مهم و ضروريِ جاري و گذشتۀ يك كسب‌وكار و كشف روندها، از آن استفاده مي‌شود. كاربُرد urban observatory در حوزۀ مديريت شهري و در شهرهاي بزرگ دنيا، در همين زمينه است.
[9] عبارت gif يا egif سرواژۀ egovernment interoperability framework به معناي چارچوب تعامل‌پذيري دولت الكترونيكي است و به مجموعه‌اي از سياست‌ها، استانداردها و خطوط راهنما، كه چگونگي به اشتراك‌گذاري و تبادل داده و اطلاعات را در بخش‌هاي دولتي و عمومي مشخص مي‌كند، اطلاق مي‌شود. سطح تعامل به بلوغ طرفين بازمي‌گردد كه شامل سطح فني، سطح معنايي، سطح فرايندي و سطح قانوني است. هدف از استقرار اين چارچوب در دولت الكترونيك، ارائۀ خدمات وقفه‌ناپذير، يكپارچه، كارا و شفاف است.