![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي و بهاي انواع خدمات تاكسيراني شهر تهران در سال 1404مصوب 1403/12/21
![]() تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي و بهاي انواع خدمات تاكسيراني شهر تهران در سال 1404 مقدمه:
در اجراي بند بيست و هفتم (27) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي و بند (ب) ذيل تبصره يكم (1) ماده دوم (2) «قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري ها و دهياري ها» ابلاغي سال 1401 و با امعان نظر به مفاد رديف (6) جدول شماره سه (3) «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 166051 مورخ 1403/09/28 وزارت كشور و با عنايت به ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به اعمال نرخ كرايه انواع تاكسي و تعيين بهاي انواع خدمات تاكسيراني شهر تهران از ابتداي ارديبهشت ماه 1404 به شرح مواد ذيل اقدام نمايد. ماده يكم (1):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود نسبت به افزايش نرخ كرايه انواع تاكسي در شهر تهران از ابتداي ارديبهشت ماه سال 1404 (1404/02/01) به شرح جدول و فرمول زير اقدام نمايد؛ به نحوي كه تغييرات نرخ پايه خطوط نسبت به سال جاري به طور متوسط سي و شش و هشت دهم درصد (36.8%) باشد. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مكلف است در چارچوب دستورالعمل مربوطه نسبت به ابلاغ نرخهاي جديد به تاكسيرانان و بروزرساني نرخ برچسبهاي كرايه مصوب و شرايط اعمال ضرايب مرتبط در كليه خطوط و تاكسيها و نظارت بر حسن اجراي مفاد مصوبه اقدام نمايد. جدول شماره يك (1): نرخ كرايه انواع تاكسي
فرمول محاسبه نرخ كرايه تاكسيهاي شهر تهران: ![]() f: مبلغ كرايه (ريال) - e: مبلغ وروديه (ريال) - k: مبلغ هر كيلومتر (ريال) - l: مسافت (كيلومتر) - v: متغير مؤثر بر نرخ كرايه پايه تبصره يكم (1):
نرخ پايه، از حاصلضرب مبلغ هر كيلومتر (k) در مسافت (l) به علاوه مبلغ وروديه (e) محاسبه ميشود. در كاربريهاي رديف 3 تا 5 جدول شماره يك (1)، مبلغ هر كيلومتر (k) فارغ از تعداد مسافر، با ضريب 3 محاسبه ميشود. تبصره دوم (2):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود مبتني بر سامانه ارائه خدمات هوشمند مسافر نسبت به محاسبه و اعلام نرخ كرايه به راننده و مسافر با لحاظ متغير مؤثر بر نرخ كرايه (v) اقدام نمايد. شاخصهاي متغير مؤثر بر نرخ كرايه شامل تراكم ترافيك، شرايط آب و هوايي، شيب مسير، نسبت عرضه و تقاضا و ساير شاخصهاي مؤثر ديگر است. بازهي عملكردي متغير مؤثر بر نرخ كرايه (v)، در كليه كاربريها بين منفي پنجاه تا مثبت پنجاه درصد (%50- تا %50+)، منوط به راهاندازي كامل سامانه هوشمند سازمان تاكسيراني اعمال خواهد شد. در صورت فعال شدن سامانه و اعمال نرخ متغير (v) ضرايب موضوع ساير تبصرههاي اين ماده اعمال نخواهد شد. تبصره سوم (3):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود در خطوط داراي شيب (مطابق ليست پيوست مصوبه)، حداكثر 15% به مبلغ كرايه تاكسيهاي خطي موضوع اين ماده اضافه نمايد. تبصره چهارم (4):
براي نوبت شب از ساعت (22) لغايت (6) بامداد، به ميزان پنجاه درصد (50%) به مبلغ كرايه (f) موضوع اين ماده افزوده ميشود. تبصره پنجم (5):
براي خودروهاي با ظرفيت بيش از 4 مسافر (خودرو ون)، نرخ كرايه به ميزان هشتاد درصد (80%) مبلغ كرايه (f) موضوع اين ماده است. تبصره ششم (6):
به منظور تشويق تاكسيرانان به استفاده از سامانه ارائه خدمات برخط هوشمند مسافر، به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود؛ پس از راهاندازي زيرساختهاي لازم، نسبت به ارائه خدمات حمايتي از محل رديف اعتباري حمايت از رانندگان تاكسي به شماره طبقه بندي (6080501) برابر دستورالعملي كه به تأييد هيئت عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران ميرسد، اقدام نمايد. ماده دوم (2):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) موظف است حداكثر تا پايان شهريورماه 1404، نسبت به تكميل فاز اول و راهاندازي فاز دوم سامانه ارائه خدمات هوشمند مسافر با قابليت محاسبه و اعلام نرخ كرايه به راننده و مسافر و ايجاد امكان پرداخت الكترونيك از درگاههاي پرداخت الكترونيكي شهرداري تهران و يا استفاده از دستگاههاي كارتخوان بانكي متصل به حساب بانكي راننده اقدام نمايد. تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است قبل از اجرايي نمودن هر يك از فازهاي اين سامانه، نسبت به اطلاعرساني دقيق و كامل در خصوص تغييرات ايجاد شده و نحوه استفاده از سامانه اقدام نمايد. ماده سوم (3):
شهرداري تهران مكلف است ضمن تعيين انواع خودروهاي با كيفيت بالا (داراي حداقل 1/5 برابر قيمت خودروهاي متعارف تاكسي تهران) و داراي خدمات ويژه، تا سقف هشتاد درصد (80%) به نرخ كرايه اين خودروها اضافه نمايد. سازمان تاكسيراني موظف به تعيين و معرفي خودروهاي مشمول اين ماده ميباشد. ماده چهارم (4):
در اجراي ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386 و ماده سي و دوم (32) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 و نيز مواد شانزدهم (16) و هفدهم (17) «آييننامه اجرايي تبصره يكم (1) مواد سي و يكم (31) و سي و دوم (32) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1391/06/26 هيأت وزيران و «دستورالعمل ضوابط تأسيس و بهرهبرداري شركتها و مؤسسات حمل و نقل مسافر درونشهري - موضوع ماده هجدهم (18) آييننامه اجرايي تبصره (1) ماده (31) و ماده (32) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» ابلاغي به شماره 192545 مورخ 1402/09/14 وزارت كشور، شهرداري تهران (حسب مورد سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران) مكلف است نسبت به ساماندهي و مديريت شركتها و مؤسسات بخش خصوصي كه تقاضاي فعاليت در زمينه ارائه سرويسهاي جابجايي مسافر (اعم از هوشمند و غيرهوشمند) را دارند، درچارچوب ضوابط و مقررات جاري كشور اقدام و ساز و كار اجرايي صدور پروانه فعاليت و نظارت بر فعاليت آنها را به صورت شفاف فراهم نمايند. تبصره:
به شهرداري تهران (حسب مورد سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران) اجازه داده ميشود بابت صدور پروانه فعاليت موضوع اين ماده به ازاي اعتبار سالانه، نسبت به دريافت مبلغ صد و سي و هفت ميليون ريال (137.000.000 ريال) از شركتها يا مؤسسات متقاضي (غير از شركتهاي خصوصي تاكسيراني و اتوبوسراني ساماندهي شده) دريافت نمايد. همچنين متقاضي موظف است نسبت به سپردن وثيقه به منظور تضمين حسن انجام تعهدات خود به مبلغ پنجاه ميليارد (50/000/000/000) ريال به صورت سفته يا ضمانتنامه بانكي اقدام نمايد. ماده پنجم (5):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) موظف است بابت مديريت و نظارت بر فعاليت شركتهاي خصوصي تاكسيراني به ميزان يك درصد (1%) از كليه قراردادهاي شركت و بابت مديريت و نظارت بر فعاليت شركتهاي خصوصي غيرتاكسيرانيِ داراي پروانه فعاليت به ميزان دو درصد (2%)، از كليه قراردادهاي منعقده با اشخاص ثالث (اعم از خودروهاي ون و سواري تاكسي و شخصي) را دريافت نمايد. ماده ششم (6):
تبصره (1) مواد دهم (10)، تبصرههاي (1)، (5)، (8) و (9) بند (ب) ماده چهاردهم (14) و تبصره (3) الحاقي به ماده پانزدهم (15) مصوبه «آييننامه ضوابط تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/1920/12767 ( ![]() شماره ابلاغ 160/1920/12767 متعلق به مصوبه «اصلاحيه آييننامه ضوابط تأسيس و فعاليتهاي شركت تاكسيراني خصوصي در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/1160/13111 به تاريخ 87/8/11» است. شماره ابلاغ مصوبه «مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران»، 160/1160/13111 میباشد. 1-6- اصلاح تبصره (1) ماده (10) آييننامه:
«سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مجاز است براي صدور و يا تمديد پروانه بهرهبرداري شركتهاي تاكسيراني از ابتداي سال 1404، مبلغ صد و پانزده ميليون ريال (115،000،000 ريال) به ازاي هر سال از شركتهاي رتبه (5) دريافت نمايد. هزينه صدور يا تمديد پروانه بهرهبرداري شركتهاي داراي رتبه (1)، (2)، (3) و (4) به ترتيب 40% ، 30% ، 20% و 10% كمتر از رقم فوق محاسبه و دريافت ميگردد. مدت اعتبار پروانه سه (3) سال ميباشد و در صورت ابطال پروانه بهرهبرداري شركت بر اساس رأي هيأت انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت مجاز تعداد خودرو و يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان تاكسيراني ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.» 2-6- اصلاح تبصره (1) بند (ب) ماده چهاردهم (14) آئيننامه:
«بهاي خدمات قابل ارائه به رانندگان تاكسي و سهم سازمان و دفاتر شركتي از هزينه اخذ شده، به شرح جدول شماره (1)، تعيين ميشود كه در ازاي ارائه خدمات از ايشان دريافت خواهد شد.» همچنين شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت برتاكسيراني شهر تهران) موظف است در صورت تعلق كسورات قانوني نظير ماليات بر ارزش افزوده به بهاي خدمات موضوع اين تبصره، بهاي متعلقه را مطابق قوانين و مقررات موضوعه از دريافتكنندگان خدمات، دريافت نمايد.» جدول شماره (1) – بهاي خدمات
3-6- اصلاح تبصره پنجم (5) الحاقي به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آييننامه: «سازمان تاكسيراني موظف است از شركتهايي كه متقاضي تأسيس دفاتر اعم از دفاتر هماهنگي امور اداري و دفاتر خدمات جديد هستند بابت صدور و تمديد پروانه آنها (شامل خدمات فني و كارشناسي: تشكيل پرونده، بررسي صلاحيت متقاضيان و متصديان دفاتر، احراز شرايط تأسيس و بازديد اوليه) مبلغ صد و دو ميليون ريال (102.000.000 ريال) و به ازاي هر نوبت (مرحله) بازديد اضافه مبلغ بيست ميليون ريال (20.000.000 ريال) اخذ نمايد.» 4-6- اصلاح تبصره هشتم (8) ماده چهاردهم (14) آئيننامه: «به استناد ماده پانزدهم (15) «آييننامه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران» مصوب 1393 شوراي اسلامي شهر تهران با اصلاحات و الحاقات بعدي و به منظور نظارت تخصصي بر عملكرد تاكسيرانان به وسيلهي شركتهاي خصوصي تاكسيراني برطبق دستورالعمل سازمان تاكسيراني، حقالسهم شركتهاي خصوصي از محل بند (1-5) جدول شماره (1) بهاي خدمات و ساير منابع به صورت برخط محاسبه و توسط سازمان تاكسيراني به حساب شركت ناظر واريز خواهد شد.» 5-6- اصلاح تبصره (9) الحاقي به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آييننامه: «در صورتي كه تاكسيرانان و تاكسيداران از طريق سامانههاي هوشمند مجازي و غير حضوري سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران خدمات جدول شماره (1) را دريافت نمايند صرفاً سهم سازمان دريافت شود و در صورتي كه سامانهي مربوط توسط شركتهاي خصوصي تاكسيراني داراي تأييديه از سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران ارائه و پشتيباني شود 70% از سهم سازمان توسط بخش خصوصي و 30% توسط سازمان دريافت ميشود.» 6-6- تبصره (10) الحاقي به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آئيننامه: شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است توزيع مكاني ارائه خدمات تاكسيرانان را بر اساس مناطق 22 گانه شهر تهران و با اولويتهاي پيشنهادي رانندگان مشخص نمايد. ماده هفتم (7):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) ميتواند تا 20 درصد از مجموع مبالغ پرداختي رانندگان تاكسي مندرج در جدول شماره 1 ذيل بند 2-6 ماده ششم (6) اين مصوبه را صرفاً براي رانندگان فعال در سامانه برخط هوشمند مسافر از محل رديف اعتباري حمايت از رانندگان تاكسي به شماره طبقه بندي (6080501) به عنوان كمك بلاعوض پرداخت نمايد. ماده هشتم (8):
با توجه به فعاليتهاي جديد سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران (سامانه برخط هوشمند مسافر، تاكسيهاي برقي و ....) سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران ميتواند در صورت ضرورت، نسبت به ارائه لايحه متمم در خصوص رديف اعتباري حمايت از رانندگان تاكسي به شماره طبقهبندي (6080501) براي جبران منابع اقدام نمايد. ماده نهم (9): تبصرههاي (2)، (6) و (12) ذيل ماده پنجم (5) «آييننامه انضباطي رانندگان تاكسي در شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1948/24324 به تاريخ 1393/09/08 و تبصره ذيل ماده ششم (6) «آيين نامه انضباطي شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1947/20793 به تاريخ 1393/06/09 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، به شرح ذيل اصلاح ميشود: 1-9- اصلاح تبصره (2) ذيل ماده پنجم (5) آييننامه:
«به سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران اجازه داده ميشود به ازاء هر امتياز منفي كسب شده توسط تاكسيران، مبلغ هشتصد هزار ريال (800.000 ريال) تحت عنوان خسارت تخلف منظور نموده و از طريق صدور برگه خسارت تخلف از تاكسيرانان دريافت و به صورت برخط به حساب شركتها واريز نمايد.» شركتهاي خصوصي تاكسيراني مكلف هستند پس از ثبت هر تخلف نسبت به اطلاعرساني تخلف به رانندگان تاكسي از طريق پيامك، ظرف مدت حداكثر 24 ساعت اقدام نمايند. 2-9- اصلاح تبصره (6) ذيل ماده پنجم (5) آييننامه:
«به تناسب فعاليت هريك از شركتهاي خصوصي تحت پوشش سازمان تاكسيراني، 90 درصد درآمد حاصل از محل دريافت خسارت تخلف تاكسيران به صورت برخط بابت حقالزحمه بازرسين شركت خصوصي تاكسيراني كه تاكسيران تحت پوشش آن ميباشد واريز خواهد شد. بديهي است در صورت بدهي شركت به سازمان تاكسيراني مانند بدهي خسارت تخلف شركتهاي خصوصي و يا ساير موارد تعيين شده، سازمان مجوز دارد قبل از واريز حقالسهم شركت نسبت به مفاصا حساب با آن شركت و كسر بدهيهاي متعلق اقدام نمايد.» 3-9-اصلاح تبصره (12) ذيل ماده پنجم (5) آييننامه:
«در صورتي كه بازرس يك شركت نسبت به شناسايي و برخورد قانوني با تخلف تاكسيران تحت نظارت يك شركت ديگر اقدام نمايد و سازمان اين اختيار را به آن شركت تفويض كرده باشد، حقالسهم شركتي كه تاكسيران متخلف تحت پوشش آن ميباشد پس از صدور به حساب شركتي كه بازرس آن با آن تخلف برخورد نموده است، مطابق تبصره (6) واريز خواهد شد.» 4-9- اصلاح تبصره اصلاحي ذيل ماده ششم (6) آييننامه:
مبلغ خسارت تخلف تبصره ذيل ماده ششم (6) آييننامه انضباطي شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران به مبلغ دو ميليون ريال (2،000،000 ريال) افزايش مييابد. ماده دهم (10):
در صورت تغيير نرخ حاملهاي انرژي يا ساير محركهاي مؤثر بر نرخ كرايه و بليت وسايل حمل و نقل عمومي، شهرداري تهران مكلف است اصلاحيه مصوبه حاضر را تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ماده يازدهم (11):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است كليه خدمات سرويس ادارات، ارائه خدمات در مناسبتها، مراسمات و اعياد و ... را صرفاً با انجام تشريفات فراخوان به شركتهاي تاكسيراني فعال و داراي پروانه معتبر واگذار نمايد. ماده دوازدهم (12):
اعتبار ساير مفاد «آييننامه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/15 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن و «آييننامه انضباطي شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1947/20793 به تاريخ 1393/06/09 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن كه در اين مصوبه به آن تصريح نشده است، به قوت خود باقي است. تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است ظرف مدت 6 ماه نسبت به بازنگري «آييننامه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران»ـ ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/15 ( ![]() شماره ابلاغ 160/1948/24324 متعلق به مصوبه «اصلاحيه مصوبه آييننامه انضباطي رانندگان تاكسي در شهر تهران ـ ابلاغي به شماره 1/17349-160/1480 به تاريخ 89/12/10» است. شماره ابلاغ مصوبه «چگونگي اعمال نظارت بر عملكرد شركتهاي تاكسيراني و رانندگان تاكسي»، 160/1480/11757 میباشد. ماده سيزدهم (13):
شهرداري تهران موظف است لايحه «تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي و بهاي انواع خدمات تاكسيراني شهر تهران در سال 1405» را حداكثر تا پايان دي ماه سال 1404 تهيه و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. |