بودجه سال 1403 شهرداري تهران
ماده واحده:
بودجه سال 1403 شهرداري تهران شامل:
الف) بودجه عمومي شهرداري تهران (مناطق، واحدهاي ستادي، راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و شوراي اسلامي شهر تهران (حوزه انتخابيه تهران، ري و تجريش)) از حيث منابع تأمين اعتبار شامل؛ درآمدها، واگذاري داراييهاي سرمايهاي و واگذاري داراييهاي مالي اعم از نقد و غيرنقد بالغ بر يك ميليون و پانصد و نه هزار و پانصد ميليارد (1,509,500,000,000,000) ريال و از حيث مصارف شامل؛ هزينهها، تملك داراييهاي سرمايهاي و تملك داراييهاي مالي بالغ بر يك ميليون و پانصد و نه هزار و پانصد ميليارد (1,509,500,000,000,000) ريال مشتمل بر:
1- اعتبارات هزينهاي: مبلغ پانصد و پنجاه و دو هزار و يكصد و پنجاه و چهار ميليارد و هفتصد و سي و هشت ميليون (552,154,738.000.000) ريال
2- اعتبارات تملك داراييهاي سرمايهاي: مبلغ هشتصد و چهل و سه هزار و دويست و سي و پنج ميليارد و دويست و شصت و دو ميليون (843,235,262.000.000) ريال
3- اعتبارات تملك داراييهاي مالي: مبلغ يكصد و چهارده هزار و يكصد و ده ميليارد (114,110,000.000.000) ريال ميباشد.
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود تا سقف بيست (20%) درصد از منابع و مصارف بودجه را بصورت غيرنقدي عمل نمايد.
ب) شهرداري تهران موظف است در صورت كاهش يا افزايش بيش از بيست درصد (20%) مجموع درآمدهاي وصولي ناشي از ارائه خدمات و وصول عوارض و ساير درآمدها نسبت به بودجه مصوب با ارائه لايحه اصلاحيه بودجه حداكثر تا پايان آبانماه، اقدام و منابع افزايش يا كاهشيافته را در راستاي اولويتها و مسائل كليدي شهر در اصلاحيه بودجه پيشنهاد نمايد.
تبصره يكم (1)- تحصيل و مصرف منابع و درآمدهاي عمومي و اختصاصي
1- بر اساس «دستورالعمل طرز تهيه و تدوين، اجرا و تفريغ بودجه در شهرداري» ابلاغي وزارت كشور به شماره 42000 مورخ 1398/08/14، «دستورالعمل خزانهداري در شهرداريها» ابلاغي وزارت كشور به شماره 25459 مورخ 1396/02/20 و «شيوهنامه اجرايي خزانهداري در شهرداري، سازمانهاي وابسته، مؤسسات و شركتهاي تابعه» ابلاغي وزارت كشور به شماره 199009 مورخ 1399/12/09، مصوبههاي تأييد حساب تمركز وجوه درآمدي سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران ابلاغي به شماره 160/2807/8420 مورخ 1400/05/08 و شماره 160/2966/9062 مورخ 1401/05/12، تمامي واحدهاي اجرايي شهرداري تهران موظفند كليه منابع درآمدي خود اعم از عمومي و اختصاصي را به طور مستقيم در چارچوب «قانون درآمد پايدار و هزينههاي شهرداريها و دهياريها » ابلاغي به شماره 79261 مورخ 1401/05/11، «آئين نامه مالي شهرداريها » مصوب 1346 و «آييننامه معاملات شهرداري تهران » مصوب 1355 و اصلاحات پس از آن، ضوابط شهرسازي و طرحهاي جامع و تفصيلي شهر تهران و ساير قوانين مربوط، وصول و به شرح ذيل به حسابهاي بانكي واريز نمايند كه به پيشنهاد شهرداري تهران و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا ميشوند. شهرداري تهران موظف است گزارش واريز درآمدهاي واحدهاي اجرايي را به تفكيك واحدها هر سهماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند. واريز مبالغ مذكور به غير از اين حسابها تخلف محسوب شده و واحدها مجاز به هزينهكرد آن نميباشند.
الف) وجوه ناشي از عوارض و درآمدهاي عمومي شهرداري به حسابهاي تمركز وجوه درآمدي عمومي نزد خزانه واريز ميشود.
ب) وجوه ناشي از عوارض و درآمدهاي اختصاصي كه توسط شهرداري و يا سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران وصول ميشود، به حسابهاي تمركز وجوه درآمدي اختصاصي نزد خزانه به تفكيك براي هر منبع واريز و با رعايت قوانين و مقررات و در چارچوب بودجه مصوب به حساب سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران به شرح جدول ذيل مسترد ميگردد:
ب-1) صد درصد (100%) درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/2625/32267 مورخ 1398/11/14 شوراي اسلامي شهر تهران و اصلاحات بعدي آن تحت عنوان «اخذ عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز مبتني بر ارزش اكولوژيك درختان» با عنوان "عوارض قطع درختان" به شماره رديف درآمدي "110208"، پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري بصورت صد درصد (%100) تخصيصيافته محسوب شده و به حساب سازمان بوستانها و فضاي سبز شهر تهران مسترد ميشود.
شهرداري تهران موظف است مبلغ مذكور را صرفاً در رديف اعتباري اختصاصي به شماره طبقهبندي "22-30201010" با عنوان "احياء باغات و تملك براي ايجاد باغهاي جديد در مناطق داراي كمبود فضاي سبز" هزينه نمايد.
ب-2) صد درصد (100%) درآمدهاي حاصل از عوارض ايمني و آتشنشاني، موضوع تبصره چهل و چهارم (44) مصوبه «عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري » ابلاغي به شماره 160/3052/23928 مورخ 1401/11/24 به شماره رديف درآمدي «110214» با عنوان «عوارض آتشنشاني در هنگام صدور پروانه ساختماني»، و بهاي خدمات فني، ايمني و آتشنشاني موضوع مصوبه «اصلاحيه مصوبه بهاي خدمات كارشناسي و فني سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در سال 1402 به شماره 160/3048/23939 مورخ 1401/11/24» ابلاغي به شماره 160/3104/3376 مورخ 1402/03/01 شوراي اسلامي شهر تهران به شماره رديف درآمدي 130111 با عنوان «بهاي خدمات ايمني و آتشنشاني»، پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي، بدون هرگونه دخل، تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري تخصيصيافته محسوب شده و به حساب سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني مسترد ميشود تا سازمان مبالغ مذكور را صرفاً در رديفهاي اعتباري اختصاصي به منظور احداث ايستگاههاي آتشنشاني، خريد تجهيزات و ماشينآلات مربوطه، توسعه ايمني و ساير پروژههاي سرمايهاي ذيربط هزينه نمايد.
ب-3) بر اساس مصوبه «مجوز اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ريلي به هنگام صدور پروانههاي ساختماني توسط شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/1967/23072 مورخ 1393/08/25 عوارض توسعه حمل و نقل ريلي به ميزان چهار درصد (4%) با عنوان "عوارض ناشي از اجراي ماده 9 قانون حمل و نقل ريلي (شهرهاي بالاي 500 هزار نفر)" و با شماره درآمدي "110311" پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي بدون هر گونه دخل و تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري صد درصد (100%) تخصيصيافته تلقي شده و به حساب شركت مترو مسترد ميشود تا آن شركت صرفاً در رديفهاي اختصاصي به شماره طبقهبندي "22-2030123073" با عنوان "احداث خط 7 شهري (از محل 4% عوارض صدور پروانه ساختماني)" و شماره طبقهبندي "22-2030124073" با عنوان "احداث خط 10 شهري (از محل 4% عوارض صدور پروانه ساختماني)" هزينه نمايد.
ب-4) عوارض تردد وسايط نقليه در محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا با عنوان "عوارض حاصل از اجراي طرحهاي ترافيكي" به شماره درآمدي "110312" پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي به ميزان چهل درصد (40%) شهرداري تهران، چهل درصد (40%) سازمان حمل و نقل و ترافيك و بيست درصد (20%) شركت مترو تسهيم خواهد شد. سهم سازمان حمل و نقل و ترافيك به عنوان درآمد در سازمان مذكور شناسايي و مطابق بودجه مصوب آن سازمان هزينه خواهد شد. همچنين سهم شركت مترو به صورت صد درصد (100%) تخصيصيافته تلقي و صرفاً در رديف اعتباري اختصاصي به شماره طبقهبندي "22-2030122073" با عنوان "احداث خط 6 شهري (از محل عوارض طرحهاي شهري و محدودههاي ترافيكي)" هزينه خواهد شد.
ب-5) درآمدهاي حاصل از آگهيهاي تجاري و تبليغات محيطي بر سازههاي متعلق به شهرداري به شماره درآمدي "130204" پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي؛
1- به ميزان 50% سازمان زيباسازي شهر تهران، 35% شهرداري تهران و 15% معاونت فني و عمراني (سازمان عمراني مناطق) به عنوان درآمد اختصاصي به منظور نوسازي و نگهداشت پلهاي عابر پياده هزينه خواهد شد.
2ـ درآمد وصولي مازاد بر مبلغ سي هزار ميليارد (30,000,000,000,000) ريال، پنجاه و پنج درصد (55%) به سازمان زيباسازي شهر تهران و چهل و پنج درصد (45%) آن به شهرداري تهران مسترد ميشود.
ب-6) مازاد منابع اختصاصي شهرداري تهران و سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران، نسبت به رقم پيشبيني شده در بودجه در حساب تمركز وجوه اختصاصي مربوطه توسط خزانهداري مسدود و نحوهي استفاده از اين منابع پس از ارائه برنامه توسط واحدهاي ذيربط در كميته تخصيص تعيين تكليف و در اصلاحيه بودجه لحاظ گردد.
ج) كليه وجوه حاصل از منابع و درآمدهاي خاص سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه و وابسته (به استثناي موارد مندرج در جزء «ب») اعم از درآمدهاي عملياتي و غيرعملياتي به حسابهاي خاصي كه توسط خزانه افتتاح شده يا ميشوند، واريز ميشود. خزانه موظف است وجوه حاصل از درآمدهاي اين جزء را حداكثر دو هفته پس از وصول در چارچوب بودجه مصوب آنها به حساب همان سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه و وابسته شهرداري تهران مسترد نمايد.
2- باتوجه به مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/1898/9220 مورخ 1393/04/10 و به منظور استفاده بهينه از ظرفيتهاي موجود براي كسب درآمد از محل تبليغات به سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران اجازه داده ميشود با رعايت مقررات و ضوابط اجرايي تبليغات محيطي كه توسط شهرداري تهران (سازمان زيباسازي شهر تهران) و ديگر مراجع قانوني تدوين شده است، صرفاً از طريق سازمان زيباسازي شهر تهران يا با اخذ مجوز از سازمان مذكور به عنوان تنها متولي تبليغات محيطي در شهر تهران و با هدف ارتقاي كيفي سيما و منظر شهري، نسبت به برگزاري مزايده و انجام تبليغات در فضاهاي متعلق به آن واحدها اقدام و با تسهيم درآمد ناشي از تبليغات به نسبت ده درصد (10%) سهم سازمان زيباسازي شهر تهران و نود درصد (90%) سهم آن واحدها اقدام نمايد. همچنين هرگونه طراحي، مكانيابي، نصب، جابجايي، افزايش و يا كاهش سازههاي تبليغاتي ميبايست تنها با مجوز سازمان زيباسازي شهر تهران انجام پذيرد. سازمان زيباسازي نيز مكلف است حداكثر دو ماه پس از پيشنهاد واگذاري فضاهاي تبليغاتي توسط واحدها نسبت به تعيين تكليف موضوع اقدام نمايد.
3- شهرداري تهران موظف است مبلغ چهار هزار ميليارد (4.000.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "22-5040101037" با عنوان "عمليات عمراني در حريم شهر تهران" را با تأييد اداره كل حريم شهر تهران، صد درصد (100%) تخصيصيافته تلقي نموده تا با هماهنگي فرمانداريها و شوراي اسلامي شهرستانهاي تهران، ري و شميرانات در روستاها، به تناسب حريم مناطق شهر تهران، تقسيم و براي پروژههاي مورد تأييد هزينه نمايد.
4- شهرداري تهران موظف است در راستاي توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي ترتيبي اتخاذ نمايد تا درآمد و منابع حاصل از فروش يا واگذاري مجتمعهاي ايستگاهي مترو، صرفاً به توسعه و تكميل خطوط و ايستگاههاي مترو اختصاص يابد. منظور از مجتمعهاي ايستگاهي بناهاي داراي كاربري تجاري، اداري، خدماتي، گردشگري و مستحدثات مربوط به مترو ميباشد كه با هدف استفاده از ارزش افزوده و امكانات ناشي از احداث ايستگاههاي مترو در جهت فراهم آوردن منابع مورد نياز توسعه مترو مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد.
5- سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران كه سهام، سهمالشركه و يا سرمايه آنها به هر ميزان به نام و متعلق به شهرداري تهران ميباشد موظفند، با نظارت اداره كل امور مجامع و حسابرسي حداكثر تا پايان شهريورماه سال 1403 نسبت به واريز سهم شهرداري تهران مطابق مصوبه مجمع شركتها/شوراي سازمانها به حساب خزانه شهرداري تهران اقدام نمايند.
سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران ميبايست نسبت به واريز سود انباشته خود مطابق جدول شماره يك به حساب خزانه شهرداري تهران اقدام نمايند.
(جدول شماره يك)

تبصره دوم (2)- اجراي بودجه، انضباط و شفافيت مالي
1- واحدهاي اجرايي شهرداري تهران موظفند تا پايان خردادماه هر سال، نسبت به مبادله موافقتنامههاي بودجه مصوب با معاونت برنامهريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا اقدام نموده و اعتبارات خود را صرفاً بر اساس مفاد موافقتنامههاي مبادله شده و در چارچوب مصوبات كميته تخصيص و با رعايت قوانين و مقررات مربوطه هزينه نمايند. پرداخت از محل اعتبارات تملك داراييهاي سرمايهاي براي حقوق و مزايا ممنوع است. معاونت مذكور و قائممقامان ذيحساب واحدها موظف به نظارت بر حسن اجراي موافقتنامهها بوده و بايد گزارش نظارتي خود را هر سه ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كنند.
2- شهرداري تهران موظف است سامانه يكپارچه اطلاعات پايه (ثبتي) سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران را ظرف مدت سه ماه تكميل و بروزرساني نمايد و نسبت به ثبت اطلاعات نيروي انساني و مديران، بودجه و صورتهاي مالي و گزارشهاي عملكردي اين واحدها در سامانه مزبور اقدام و امكان دسترسي به اطلاعات ياد شده را به صورت برخط در سامانه شفافيت فراهم نمايد.
3- شهرداري تهران موظف است نسبت به شناسايي درآمد و هزينه آن دسته از ساختمانها و املاكي كه بهرهبرداري از آنها در اجراي بند (6) ماده (55) قانون شهرداري به صورت رايگان يا با تخفيف در اختيار اشخاص مشمول اين بند قرار گرفته است اقدام و منابع و مصارف آن را، مازاد بر اعتبار مصوب در پايان دوره مالي، به ترتيب در رديف درآمدي به شماره "140101" تحت عنوان "مالالاجاره ساختمانها و تأسيسات شهرداري" و مصارف آن را در رديف اعتباري به شماره طبقهبندي"11-1040212071" با عنوان "كمك به مؤسسات و اشخاص مشمول بند (6) ماده (55) قانون شهرداري " ثبت نموده تا از طريق سامانه شفافيت به اطلاع عموم رسانده شود.
4- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود عوارض و بهاي خدمات ساختمانها و خودروهاي شهرداري تهران را در رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "11-6030125071" با عنوان "عوارض ساختمانها و وسايط نقليه شهرداري تهران" ثبت و آثار آن را به مجموع درآمد و هزينه اضافه نموده و در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
5- شهرداري تهران موظف است نسبت به احصاء كليه املاك و غرف سطح شهر تهران و سياستگذاري پيرامون نحوه و تنظيم قرارداد اجاره با آنها در سطح شهر تهران (پاركها، معابر و ساير فضاهاي متعلق به شهرداري تهران) اقدام نمايد. واحدهاي اجرايي ذيربط موظفند ضمن اجراي سياستهاي ابلاغي، درآمد حاصله را به حساب خزانه شهرداري تهران واريز و در سامانه شفافيت ثبت نمايد.
6- شهرداري تهران موظف است در راستاي اخذ سهم دولت بابت يارانه بليت مترو و اتوبوس، نسبت به پيادهسازي بهاي تمام شده خدمات در شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تا پايان تيرماه 1403 اقدام نمايد.
7- در اجراي قانون درآمدهاي پايدار و هزينه شهرداريها و دهياريها و دستورالعمل اجرايي تبصره يك ماده 2 قانون مزبور ابلاغي به شماره 202865 مورخ 1402/09/28 وزير محترم كشور شهرداري تهران مكلف است حداكثر تا پايان شهريورماه 1403 نسبت به يكپارچهسازي كدينگ درآمدي شهرداري تهران و ساماندهي كدينگ درآمدي سازمانها، مؤسسات و شركتهاي تابعه اقدام و گزارش آن را به كميسيون برنامه و بودجه ارائه نمايد.
8- كليه سازمانها، شركتها و مؤسسات تابعه و وابسته موظفند بر اساس قانون درآمدهاي پايدار و هزينههاي مصوب سال 1401 و دستورالعمل تفريغ بودجه و تدوين بودجه تلفيقي سال 1397 وزارت كشور، نسبت به ايجاد زيرساختهاي لازم در سه ماهه اول 1403 اقدام و نسبت به درج كليه منابع وصولي و مصارف خود در سامانه جامع مالي (فاينانس) اقدام نمايد.
9ـ به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور جبران ناترازي درآمد-هزينه عمليات سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران، نسبت به پيشبيني جبران هزينه راهبري براي سازمانها/ كمك زيان براي شركتها و مؤسسات و يا كارمزد (بالاسري) براي سازمانها، شركتها و مؤسسات، متناسب با بودجه مصوب آنها و تعداد نيروي انساني اقدام نمايد.
تبصره سوم (3)- تنظيم روابط مالي با دولت، بانكها و مؤسسات مالي
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود بابت كليه مطالبات از دستگاههاي اجرايي موضوع ماده (5) «قانون مديريت خدمات كشوري » مصوب 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدي، ماده (5) «قانون محاسبات عمومي كشور » مصوب 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيروهاي مسلح، نسبت به دريافت اسناد خزانه اسلامي، اسناد تسويه خزانه و ساير ابزارهاي مالي اقدام و مبالغ وصولي را پس از تحقق، ثبت و عملكرد مربوطه را علاوه بر بودجه مصوب در تفريغ بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
2- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به تهاتر و تسويه پاياپاي بدهي سنواتي با اشخاص حقيقي و حقوقي با مطالبات وصولي از دولت، از طريق اسناد خزانه اسلامي يا ساير اوراق بهادار دولتي قابل واگذاري به غير و اوراق تسويه بانكي اقدام و عملكرد آن را علاوه بر اعتبار مصوب، در رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "32-6090301071" با عنوان "بدهيهاي سررسيد شده سالهاي گذشته اشخاص حقيقي و حقوقي" منظور نموده و در گزارش تفريغ بودجه منعكس نمايد.
3- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور تملك املاك و مستغلات واقع در طرحهاي مصوب، با كليه دستگاههاي اجرايي موضوع ماده (5) «قانون مديريت خدمات كشوري » مصوب 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدي، ماده (5) «قانون محاسبات عمومي كشور » مصوب 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيروهاي مسلح، مابهازاي مطالبات توافق و برابر قوانين و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را در رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "31-6090402071" با عنوان "مطالبات دستگاههاي دولتي و عمومي غيردولتي، نهادها و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در طرحهاي مصوب" ثبت و عملكرد مربوطه را علاوه بر بودجه مصوب در تفريغ بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
4- شهرداري تهران موظف است، ضمن انعقاد تفاهمنامه با بانكها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي از طريق رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "32-2040301073" تحت عنوان"كمك فني و اعتباري بازسازي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و انسانمحور" نسبت به ارائه تسهيلات، پرداخت سود تسهيلات و كمك بلاعوض اقدام نمايد. همچنين معاونت حمل و نقل و ترافيك (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، سازمان مديريت تاكسيراني، سازمان حمل و نقل و ترافيك) مجاز است متناسب با بازپرداخت اقساط تسهيلات، نسبت به استفاده مجدد از منابع مذكور اقدام و گزارش آن را در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
5- در اجراي بند (13) ماده (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران » مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات پس از آن و ماده (40) «آئين نامه مالي شهرداريها » مصوب 1346 به شهرداري تهران اجازه داده ميشود تا به ميزان بازپرداخت تسهيلات و بدهيهاي خود به بانكها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي، نسبت به اخذ تسهيلات جديد برابر ضوابط و مقررات اقدام و منابع حاصله را در طرحها و پروژههاي تملك داراييهاي سرمايهاي حوزه حمل و نقل و ترافيك كه به تأييد شوراي اسلامي شهر تهران رسيده است، مصرف نموده و گزارش آن را در پايان سال ارائه و در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
6- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به استفاده از ابزارهاي تأمين مالي مانند انتشار انواع اوراق مالي اسلامي، صكوك، اوراق گام، اوراق سلف مسكن، اسناد خزانه و بهرهمندي از ظرفيت صندوقهاي سرمايهگذاري جهت تأمين مالي پروژههاي حمل و نقل و ترافيك، بافت فرسوده تا سقف سيصد (300) هزار ميليارد ريال با لحاظ اختيارات قانوني از طريق انعقاد تفاهمنامه با بانكها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي اقدام و از طريق رديفهاي اعتباري مرتبط در مأموريتهاي حمل و نقل و ترافيك و شهرسازي و معماري هزينه نمايد و گزارش آن را هر سه ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
7- در اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهار (44) «قانون اساسي» و با استناد به بند هفتم (7) تصويب نامه شماره 10036/ت 2986 هـ مورخ 1379/03/24 هيئتوزيران در خصوص واگذاري شركت مترو به شهرداري تهران و وظايف دستگاههاي اجرايي جهت انجام ترتيبات لازم و قانوني براي تحقق واگذاري كليه امور راهآهن شهري تهران و حومه (مترو) به شهرداري تهران و با توجه به سهم دولت از بابت يارانه بليت مترو و اتوبوس به منظور جبران كسري هزينههاي شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، شهرداري تهران ميتواند اعتبار مندرج در رديفهاي اعتباري به شماره طبقهبندي"12-2010208073" با عنوان "يارانه بليت مترو" و شماره طبقهبندي "12-2010207073" با عنوان "يارانه بليت اتوبوس" را هر ماهه بصورت يك دوازدهم و نقد به شركتهاي مذكور پرداخت و به حساب بدهي دولت ثبت نمايد.
8- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود مطابق ضوابط و مقررات مربوطه و با توجه به تفاهمنامه با وزارت نيرو در راستاي حفظ منابع آبي و محيطزيست و تسريع در بهرهبرداري شبكه فاضلاب شهري به منظور تأمين آب پايدار فضاي سبز شهر تهران از طريق تهاتر در حسابهاي فيمابين با شركت آب و فاضلاب استان تهران جهت اجرايي نمودن طرح فراگير بهرهبرداري از پسابها در راستاي جايگزيني با آب خام اقدام نموده و همچنين هزينههاي مترتب بر انشعابات مراكز داخلي بوستانها و مترو و ساير بخشهاي مرتبط را نيز مستهلك نمايد.
9ـ به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با انعقاد تفاهمنامه با وزارت نيرو تا سقف چهل هزار ميليارد (40,000,000,000,000) ريال بابت پروژههاي انتقال آب به شهر تهران و مبلغ ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال بابت بازچرخاني آب و انتقال پساب به مناطق 22گانه اقدام و عملكرد آن را در حسابهاي فيمابين با دولت منظور و مابهازاي آن را از طريق تهاتر و يا با دريافت انواع دارايي تسويه نمايد.
10- در راستاي اجراي قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوبه 1379، كليه پرداختها به پليس راهور صرفاً در قبال اجراي سياستهاي ابلاغي رسمي شهرداري تهران و با تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري مجاز ميباشد و پرداخت هر نوع وجهي خارج از اين چارچوب ممنوع است.
11- شهرداري تهران مكلف است نسبت به اجرايي نمودن مفاد بند «ت» تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 كل كشور كه مقرر مي دارد؛ «به منظور تعيين تكليف ساختمانها و مستحدثاتي كه بدون پروانه يا مخالف مفاد پروانه در محدوده شهرها ساخته شده و تا قبل از پايان سال 1400 پرونده آنها در كميسيون ماده 100 قانون شهرداري ها طرح و منجر به صدور رأي قطعي گرديده است، پس از واريز عوارض نقدي به حساب شهرداريها، حكم قلع و قمع صادر شده توسط كميسيون ماده 100 قانون شهرداري ها، كأن لم يكن تلقي ميگردد و شهرداري موظف است كليه وجوه حاصل را صرفاً جهت توسعه حمل و نقل عمومي در آن شهر هزينه نمايد.» تا پايان شهريورماه سال 1403 اقدام نمايد.
تبصره چهارم (4) - تفويض اختيار
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با مدنظر قراردادن صرفه و صلاح و رعايت آئين نامه مالي شهرداريها مصوب 1346 و آييننامه معاملات شهرداري تهران مصوب 1355 و اصلاحات پس از آن، نسبت به انجام معامله با ترتيب ذيل اقدام نمايد:
الف) با وزارتخانهها و مؤسسات و شركتهاي دولتي، بانكها، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمانها و شركتها و مؤسسات شهرداري تهران
- املاك: تا سقف هشت هزار ميليارد (8,000,000,000,000) ريال
- ساير معاملات: تا سقف شش هزار ميليارد (6,000,000,000,000) ريال
ب) با اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي:
- املاك: تا سقف چهار هزار ميليارد (4.000.000.000.000) ريال
- ساير معاملات: تا سقف دو هزار و پانصد ميليارد ( 2.500.000.000.000) ريال
2- شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه درصد (50%) از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان شهردار و شهرداران مناطق 22گانه و بيست و پنج درصد (25%) به مديران كل و مديران واحدهاي ستادي تفويض نمايد.
3- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح و رعايت آئين نامه مالي شهرداريها مصوب 1346 و آييننامه معاملات شهرداري تهران مصوب 1355 و اصلاحات پس از آن، نسبت به تسويه ديون شهرداري در هر كدام از وزارتخانهها، مؤسسات و شركتهاي دولتي، بانكها، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي مازاد بر اعتبار مصوب در سطوح ذيل اقدام و عملكرد آن را در گزارش تفريغ بودجه منظور نمايد:
الف) تا چهل هزار ميليارد (40,000,000,000,000) ريال پس از تأييد شهردار تهران
ب) از چهل هزار ميليارد (40,000,000,000,000) ريال به بالا پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران
4- كليه واحدهاي شهرداري تهران موظفند، حداكثر تا يك درصد (1%) از اعتبارات اجراي برنامه و يا اعتبارات پروژههاي غيرمستمر تملك داراييهاي سرمايهاي را با هماهنگي، نظارت و تأييد دبيرخانه دائمي شوراي ارتباطات و اطلاعرساني شهرداري تهران براي اقدامات رسانهاي و اطلاعرساني دستاوردهاي همان طرح هزينه نمايند.
تبصره پنجم (5)- حوادث پيشبيني نشده
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در صورت وقوع بحران و حوادث پيشبيني نشده اعم از سيل، طوفان، زلزله، آتشسوزي، بيماريهاي همهگير و تهديدكنندههاي سلامت شهري و موارد مشابه در شهر تهران تا سقف چهار درصد (4%) از مجموع اعتبارات هزينهاي و تملك داراييهاي سرمايهاي را تا عاديسازي وضعيت براي كنترل اوضاع اختصاص داده و هزينه عمليات مربوطه را در تفريغ بودجه منظور نموده و گزارش عملكرد اين تبصره را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
2- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "21-6080301069" با عنوان "اعتبارات پيشبيني نشده سرمايهاي در اختيار شهردار تهران" براي تأمين هزينههاي پيشبيني نشده سرمايهاي، اضطراري، خطرآفرين و گودبرداريهاي رها شده و ايمنسازي ساختمانهاي عمومي با اهميت، بيماريهاي همهگير و موارد مشابه هزينه نمايد. ايجاد تعهد براي سالهاي بعد از محل اعتبار رديف مذكور مجاز نميباشد.
3- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از رديف اعتباري به شماره طبقهبندي"11-6080401034" با عنوان "اعتبارات پيشبيني نشده هزينهاي در اختيار شهردار تهران" براي برنامههايي كه داراي ماهيت هزينهاي بوده و از شرايط اضطرار و خطرآفرين برخوردارند، هزينه نمايد. تخصيص اعتبار از اين محل به منظور پرداختهاي پرسنلي ممنوع است.
4ـ شهرداري تهران موظف است حداقل سه در هزار اعتبار مصوب كليه طرحها و پروژههاي تملك دارايي سرمايهاي واحدهاي تابعه و مناطق بيست و دوگانه را در امور سلامت، ايمني و محيط زيست (hse) از قبيل اخذ عامل چهارم، مديريت پيمانها، نظارت بر اجراي الزامات و ساير موارد مرتبط در همان طرحها و پروژهها هزينه نمايد.
5- نظر به انعقاد تفاهمنامه همكاري سهجانبه فيمابين شهرداري تهران، شوراي اسلامي شهر تهران و جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران- ابلاغي به شماره 160/21178 به تاريخ 1402/10/12، در جهت ارتقاء هدفمند فرهنگ ايمني، آموزش و آگاهي همگاني در حوزه ايمني و مديريت بحران و به استناد بند سه (3) ذيل ماده سوم (3) تفاهمنامه مزبور، شهرداري تهران موظف است، بالغ بر دويست ميليارد (200.000.000.000) ريال از رديف اعتباري به شماره طبقهبندي «11-3080204042» با عنوان «ارتقاء فرهنگسازي، آموزشهاي شهروندي و تأمين تجهيزات آموزشي (اجراي پويش شهر ايمن و آماده)» ذيل اعتبارات سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران را در راستاي اجراي مفاد و تعهدات تفاهمنامه مذكور هزينه نمايند.
تبصره ششم (6) - كمك و حمايت از اشخاص حقيقي و حقوقي
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با رعايت قوانين و مقررات موضوعه در چارچوب دستورالعمل پرداخت يارانهها و كمكها، ابلاغي به شماره 160/106210 مورخ 1401/05/31 و با تشخيص و دستور كتبي شهردار تهران:
الف- از رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "11-6080219046" با عنوان "كمك به مؤسسات عمومي و عامالمنفعه" تا سقف سه ميليارد (3.000.000.000) ريال
ب- از رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "11-6080204046" با عنوان "كمك به اشخاص و مؤسسات خصوصي" تا سقف سيصد و پنجاه ميليون (350.000.000) ريال براي اشخاص حقيقي و تا سقف يك ميليارد (1.000.000.000) ريال براي مؤسسات خصوصي
در هر يك از موارد صرفاً براي يك نوبت در سال پرداخت نمايد. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط دستورالعمل مذكور تخلف محسوب ميگردد. شهرداري تهران موظف است ليست اسامي و مبالغ پرداخت شده را هر 3 ماه يكبار به تفكيك به شوراي اسلامي شهر تهران به صورت مكتوب ارائه نمايد.
2- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعهي خود كه در زمان اشتغال به خدمت و به جهت انجام مأموريتهاي محوله اداري در شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران عليه آنها در مراجع قضايي و انتظامي اقامه دعوي ميشود، با اتخاذ تدابير مناسب حتي در صورت بازنشستگي يا پايان مأموريت آنان، حمايت حقوقي و قضايي به عمل آورده و وثائق مورد نياز را از محل املاك و مستغلات شهرداري تهران تأمين و ساير هزينهها و خسارات ناشي از دعاوي فوق را در كليه مراحل دادرسي و در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه از جمله ماده 11 قانون مسئوليت مدني ، قانون حمايت قضايي از كاركنان دولت مصوب سال 1374 با اصلاحات بعدي، قانون قضايي حمايت از كاركنان ايراني در مورد اقدامات كشورهاي خارجي و مصوبه سال 1399 هيأتوزيران و پس از تأييد مركز حقوقي از محل رديف اعتباري به شماره طبقهبندي "11-6080204046" با عنوان "كمك به اشخاص و مؤسسات خصوصي" پرداخت نمايد. سقف حمايتهاي اين بند مشمول سقف مندرج در بند (1) اين تبصره نميباشد.
3- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود پس از تصويب هيأت محترم دولت و در راستاي اجراي مسئوليتهاي اجتماعي و بر اساس ابلاغيه وزارت كشور به شماره 13592 مورخ 1401/01/28 به منظور كمك به شهرهاي كمتر توسعهيافته، تا سقف يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال علاوه بر بودجه مصوب با نظارت شوراي اسلامي شهر تهران و با هماهنگي وزارت كشور هزينه و گزارش مصارف آن را در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
تبصره هفتم (7)- تكريم بازنشستگان و مديريت سرمايه انساني
الف) تكريم بازنشستگان
1- شهرداري تهران موظف است نسبت به تخصيص و پرداخت نقدينگي رديف بودجه به شماره طبقهبندي "11-6010203071" با عنوان «جبران هزينه پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان بازنشستگي»، در هر ماه اقدام و در صورتيكه بر اساس قوانين و مقررات بالادستي (شامل قوانين مجلس شوراي اسلامي از جمله قانون برنامه هفتم توسعه كشور، مصوبات هيئت وزيران، مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران و دستورالعملهاي شهرداري تهران) حقوق و مزاياي رفاهي بازنشستگان، بيش از بودجه مصوب افزايش يابد، مابهالتفاوت آن را تأمين و پرداخت نمايد.
2ـ شهرداري تهران مكلف است ارزش اموال و دارايي خريداري يا احداث شده در مجموعه درياچه شهداي خليج فارس توسط شركت عمراني كاركنان (از شركتهاي زيرمجموعه سازمان صندوق بازنشستگي شهرداري تهران) را از طريق كارشناس رسمي دادگستري محاسبه و در حسابهاي فيمابين بعنوان طلب سازمان صندوق بازنشستگي از شهرداري تهران ثبت نموده و سپس وجوه منابع درآمدي حاصل از اين تبصره را از محل بودجه شهرداري تهران تأمين و به سازمان بازنشستگي پرداخت نموده تا از اين محل اقدام به سرمايهگذاري يا مولدسازي داراييها نمايد.
3ـ با توجه به وجود مغايرت سنواتي در حسابهاي فيمابين سازمان بازنشستگي يا واحدهاي كسورپرداز شهرداري تهران بابت پرداخت كسورات بازنشستگي سهم كارمند يا كارفرماي كاركنان، شهرداري تهران مكلف است نسبت به بررسي، شناسايي، اصلاح حساب و ثبت مطالبات سازمان بازنشستگي و تعيين تكليف نحوه پرداخت اقدام نمايد.
4- به منظور كفايت مالي و كاهش ناترازي درآمد هزينه سازمان صندوق بازنشستگي، شهرداري تهران مكلف است نسبت به شناسايي و استرداد يا تملك املاك و مستغلات متعلق به سازمان بازنشستگي كه در تصرف واحدهاي تابعه شهرداري بوده است برابر قوانين و مقررات به سازمان مذكور اقدام نمايد.
5ـ شهرداري تهران موظف است هزينه درمان كاركنان و بازنشستگان شهرداري را مشابه حقوق و مزايا ماهانه پرداخت نموده و از انباشتگي بدهي به مراكز درماني طرف قرارداد جلوگيري نمايد.
ب) مديريت سرمايه انساني
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود، اعتبارات رديفهاي مصوب "حقوق و مزاياي كارمندان رسمي"، "حقوق و مزاياي كارگران رسمي"، تأمين نيروي انساني (شركت خدمات اداري شهر/مؤسسه هاديان شهر)" و "حقوق و مزاياي مأمورين انتظامي شاغل در شهرداري" در مأموريتهاي اجتماعي و فرهنگي، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري و محيطزيست، ايمني و مديريت بحران و شهرسازي و معماري را كسر و به اعتبارات رديفهاي متناظر در مأموريت توسعه مديريت و هوشمندسازي شهري اضافه و ابلاغ نمايد؛ به نحويكه حقوق و مزايا، پس از تأييد معاونت برنامهريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا به صورت متمركز توسط معاونت مالي و اقتصاد شهري پرداخت شود.
2- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود جهت حفاظت از اماكن و تأسيسات طبقهبندي شده، تجهيزات، اموال منقول و غيرمنقول شهرداري و واحدهاي تابعه آن، از خدمات كاركنان انتظامي يگان حفاظت و كاركنان شهرداري تهران شاغل و مأمور در يگان در صورت انجام مأموريت و تأييد اداره كل سرمايه انساني، مازاد بر اضافهكار دريافتي ماهانه تا سقف 90 ساعت بر اساس احكام تطبيقي شهرداري تهران و همچنين از كاركنان فراجا، در ساعات غيرموظف استفاده نمايد و حقالزحمه آنان را به ازاي هر ساعت به ترتيب افسران ارشد تا سقف 120 ساعت، افسران جزء و درجهدار تا سقف 175 ساعت، بر اساس مأخذ اضافهكار فيش فراجا از محل رديف «مزاياي غيرمستمر مأمورين انتظامي شاغل در شهرداري» در چارچوب دستورالعمل اجرايي بودجه پرداخت نمايد. همچنين در خصوص تهيه غذاي مأموريتهاي يگان و لباس كاركنان يگان حفاظت بصورت متمركز از طريق فرماندهي يگان اقدام شود.
شايان ذكر است پرداخت فوقالعاده مذكور براي سازمانهاي مستقل و غيرمستقل و شركتهاي تابعه، برابر شرايط و ضوابط پيشگفته رأساً از محل اعتبار آن واحدها با تأييد اداره كل سرمايه انساني صورت خواهد پذيرفت.
3- شهرداري تهران موظف است جهت افزايش حقوق و مزاياي كاركنان رسمي و جبران عقبماندگي احكام حقوقي آنان نسبت به افزايش يك گروه استحقاقي و 20% فوقالعاده خاص مطابق ساير شهرداري كشور با كسب مجوزهاي لازم از ابتداي سال 1403 اقدام نمايد.
4ـ به شهرداري تهران اجازه داده ميشود بر اساس آييننامهاي كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران ميرسد نسبت به تبديل وضعيت كاركنان قرارداد موقت سازمانها و شركتهاي تابعه خود به قرارداد دائم اقدام نمايد. اين آييننامه شامل مواردي از قبيل سنوات خدمتي، تحصيلات، تجربه، نمره ارزشيابي و ساير موارد خواهد بود.
5ـ شهرداري تهران موظف است با كسب مجوز از سازمان امور استخدامي كشور نسبت به برگزاري آزمون استخدامي و تبديل وضعيت به رسمي كاركنان قراردادي خود تا نيمه اول سال 1403 اقدام نمايد. آييننامه اجرايي اين آزمون به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد.
تبصره هشتم (8)- بافت فرسوده و شهرسازي
1- شهرداري تهران (سازمان نوسازي شهر تهران) موظف است در راستاي اجراي مفاد تبصره 2 ماده 5 «آيين نامه اجرايي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار » مصوب 1397 هيئت وزيران و مصوبهي برنامه 5 ساله اقدام مشترك دولت و شهرداري در ستاد بازآفريني شهري تهران ابلاغي به شماره 10/93583 مورخ 1402/02/06، نسبت به پيگيري تحقق هفتاد درصدي (70%) سهم دولت (بر اساس تفاهمنامه منعقده) اقدام و آثار آن را در بودجه منعكس نمايد.
2- به شهرداري تهران (سازمان نوسازي شهر تهران) اجازه داده ميشود نسبت به فروش و تهاتر املاك و اراضي و مستغلات مازاد خود، با رعايت صرفه و صلاح شهرداري و مطابق قوانين و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران اقدام و منابع حاصله را در راستاي اجراي طرحها و پروژههاي بازآفريني شهري، تأمين سرانههاي خدماتي مربوطه و پروژههاي محرك توسعه با اولويت محلات هدف و غيربرخوردار و بازپرداخت بدهيهاي بانكي در چارچوب بودجه مصوب هزينه نمايد. همچنين واحدهاي مسكوني توليدي در پروژههاي مسكن جايگزين و يا منابع حاصل از واگذاري آنها، بايد صرف تأمين خدمات و نوسازي بافت فرسوده شود. جزئيات مربوط به فروش يا تهاتر املاك ميبايست به طور مستمر از طريق سامانه شفافيت در اختيار عموم قرار گيرد.
3- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در راستاي تسهيل توليد مسكن جايگزين و يا در بافت فرسوده با سياستگذاري و با اولويت تأمين مسكن براي اقشار كم درآمد و مستخدمين شهرداري تهران تا سقف چهل و پنج هزار ميليارد (45,000,000,000,000) ريال، علاوه بر اعتبارات مصوب رديف "هزينه صدور پروانه و پايانكار پروژههاي تأمين مسكن" به شماره طبقهبندي "21-5050202037"، بابت عوارض به عنوان آورده شهرداري منظور نموده و مابهالتفاوت هزينههاي مذكور با ميزان اعتبار رديف ياد شده را در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
4- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور تجميع ساختمانهاي پراكنده و نيز مقاومسازي ساختمانهاي فرسوده و در راستاي مولدسازي املاك، نسبت به فروش املاك فرسوده در اختيار حوزه معاونت شهرسازي و معماري و خريد ساختمان جديد براي آن معاونت تا سقف سي هزار ميليارد (30.000.000.000.000) ريال اقدام نمايد.
5- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود علاوه بر رديفهاي مصوب بودجه سال 1403 به ميزان بيست هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال، عمليات زيربنايي و روبنايي را از 20% زمينهاي ناشي از اعمال قانون تبصره 4 تعيين وضعيت املاك واقع در طرحهاي دولتي و شهرداريها و همچنين بند الف ماده دوم مصوبه به شماره ابلاغي 160/2985/10840 مورخ 1401/06/02 با عنوان «مصوبه دستورالعمل اجرايي بانك زمين منطقه 22» (70 به 30 بند 8-2 ضوابط و مقررات اختصاصي طرح تفصيلي ويژه منطقه 22 ابلاغي سال 1399 كه متعهد به اجراي 25% بابت تأمين خدمات عمومي و 25% بابت تأمين معابر و هزينههاي آمادهسازي زمين و 20% بابت معوض املاك واقع در طرحها) را از محل تأمين منابع مالي املاك در اختيار منطقه اقدام و گزارش آن در اصلاحيه بودجه سال 1403 منظور و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
6- نظر به مفاد مصوبه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازي شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/2471/15049 مورخ 1397/05/30 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، عناوين مندرج در مصوبه «عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري »- ابلاغي به شماره 160/3052/23928 مورخ 1401/11/24 شوراي اسلامي شهر تهران شامل: «جرايم كميسيونهاي ماده صد»، «حفظ و گسترش فضاي سبز» و «بهاي خدمات بهرهبرداري از معابر و فضاهاي عمومي شهري» در سال 1403 شامل تقسيط مطالبات شهرداري تهران ميگردد.
تبصره نهم (9)- فرصتهاي سرمايهگذاري و مشاركت
1- به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور جلب مشاركت و سرمايهگذاري بخش خصوصي، با رعايت ماده (28) «آئين نامه مالي شهرداريها » در زمان ابلاغ بودجه، ده درصد (10%) از رديفهاي اعتباري تملك داراييهاي سرمايهاي (به جز رديفهاي صد درصد (100%) تخصيصيافته بر اساس تبصرههاي بودجه) را كسر و در رديف متمركز به شماره طبقهبندي "21-6040402069" تحت عنوان "اعتبارات متمركز اجراي پروژههاي مشاركت و سرمايهگذاري" منظور نمايد تا به عنوان آورده شهرداري در پروژههاي سرمايهگذاري جديد و همچنين كمك به توجيهپذير نمودن طرحهاي غيرخودگردان تلقي گردد. ضمناً پس از انعقاد قرارداد، نسبت به ايجاد رديف اعتباري متناظر اقدام و تا سقف سي درصد (30%) مبلغ قرارداد را به واحد اجرايي مربوطه ابلاغ نمايد.
2- حد نصاب ارزش پروژههاي مشاركتي نيمهتمام و جديد بر اساس برآورد سرمايهگذاري طرف مشاركت، در سطوح ذيل تعيين ميگردد:
الف) پروژههاي بالاتر از يكصد هزار ميليارد (100,000,000,000,000) ريال: پروژههايي كه پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران توسط سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي اقدام ميگردد.
ب) پروژههاي از شصت هزار ميليارد (60,000,000,000,000) ريال تا يكصد هزار ميليارد (100,000,000,000,000) ريال: پروژههايي كه پس از تأييد كميسيون برنامه و بودجه شورا توسط سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي اقدام ميگردد.
ج) پروژههاي از سي هزار ميليارد (30,000,000,000,000) ريال تا شصت هزار ميليارد (60,000,000,000,000) ريال: پروژههايي كه پس از تصويب شوراي سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي اقدام ميگردد.
د) پروژههاي از پنج هزار ميليارد (5,000,000,000,000) ريال تا سي هزار ميليارد (30,000,000,000,000) ريال: پروژههايي كه پس از تصويب هيئت مديره سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي اقدام ميگردد.
هـ) پروژههاي كمتر از پنج هزار ميليارد (5,000,000,000,000) ريال: پروژههايي كه با تشخيص و تأييد سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي ميتواند توسط واحدهاي اجرايي شهرداري تهران و با كنترل و نظارت فرآيندي سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي اقدام گردد.
3- بهاي محصول در قراردادهاي مشاركت، در صورت تعيين قيمت تكليفي و دخالت در نظام تعرفهگذاري و يا جلوگيري از دريافت تعرفه براي بهاي محصول، مابهالتفاوت قيمت محاسبه شده و قيمت تكليفي بر مبناي مطالعات مالي و اقتصادي پروژه در كارگروهي متشكل از يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران (به عنوان ناظر)، معاون مالي و اقتصاد شهري (به عنوان رئيس)، معاون برنامهريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا، رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي و معاونت تخصصي مربوطه تعيين ميگردد.
4- فهرست فرصتهاي سرمايهگذاري و مشاركت سال 1403 بر اساس جدول شماره نوزده (19) ميباشد. ارقام مندرج در اين جدول، صرفاً برآورد اوليه بوده و در زمان عقد قرارداد مشاركت، شهرداري تهران موظف است نسبت به محاسبه و تدقيق آورده طرفين بر اساس ضوابط و قوانين مربوطه اقدام نمايد. در صورت تعريف پروژه جديد خارج از ليست مذكور و تعيين مدل اقتصادي پروژه توسط سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي، بهرهمندي از امتياز سي درصد (30%) مبلغ قرارداد موضوع اين تبصره با تأييد كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران امكانپذير ميباشد.
5- شهرداري تهران موظف است در راستاي اجراي مفاد مواد 45 و 46 آئين نامه مالي شهرداريها مبني بر حفاظت از اموال عمومي شهرداري و به منظور مولدسازي و جلب مشاركت و سرمايهگذاري بخش خصوصي، نسبت به احتساب و ثبت اموال و داراييهاي عمومي شهر تهران تحت عنوان اموال (حق بهرهبرداري) در چارچوب طرح تفصيلي شهر تهران و ضوابط بالادستي اقدام نمايد. ضمناً شهرداري تهران مكلف است ليست موارد را اعلام و در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
تبصره دهم (10)- اجازه استفاده از منابع مازاد بر بودجه مصوب
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در صورت پيشبيني تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب در سال جاري، نسبت به تأمين مالي پروژههاي ذيل و اولويتدار مدنظر شوراي اسلامي شهر تهران علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام و مراتب را در تفريغ بودجه منظور نمايد.
1- توسعه و تأمين مترو و اتوبوس و بهسازي تجهيزات خطوط ريلي تهران به مبلغ پنجاه هزار ميليارد (50,000,000,000,000) ريال
2- تكميل شبكه آبهاي سطحي به مبلغ بيست هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال
3- تكميل شبكه و رينگ بزرگراهي و تقاطعهاي غيرهمسطح به مبلغ بيست هزار ميليارد (20,000,000,000,000) ريال
4- تأمين زيرساختهاي جايگاه شارژ و كمك فني و اعتباري به توسعه ناوگان برقي با اولويت انرژيهاي تجديدپذير به مبلغ سي هزار ميليارد (30,000,000,000,000) ريال
5- تسهيلات مكانيزاسيون و نوسازي ناوگان و زيرساخت رفت و روب شهري به مبلغ دو هزار و پانصد ميليارد (2,500,000,000,000) ريال
6- توسعه و نوسازي زيرساختهاي حوزه فرهنگي، اجتماعي (به استناد مصوبه با عنوان «اصلاحيه مصوبه الزام شهرداري تهران به در اختيار قراردادن كليه پايگاههاي پشتيباني مديريت بحران مناطق بيست و دوگانه شهر تهران به سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به شماره 160/1782/12092 مورخ 1392/6/20» به شماره ابلاغي 160/2192/2629 مورخ 1395/02/11 و مصوبه با عنوان «مجوز واگذاري و انجام معامله (تهاتر) هفت فقره املاك متعلق به شهرداري تهران با ملك موسوم به ورزشگاه تختي متعلق به وزارت ورزش و جوانان» به شماره ابلاغي 160/3189/21388 مورخ 1402/10/16) سولههاي سازمان ورزش به مبلغ بيست هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال
تبصره يازدهم (11)- فرهنگي و آموزشي
1ـ شهرداري تهران موظف است در راستاي مناسبسازي و بازطراحي فضاهاي شهري براي افراد داراي معلوليت و اقشار كمتوان جسمي، ذهني، حركتي، سالمندان، كودكان و به ويژه بر اساس شاخصهاي خانوادهمحور كه طبق دستورالعمل شهرداري تهران ابلاغ خواهد شد، از محل رديفهاي «مناسبسازي» و «سرجمع اعتبارات رديفهاي مرتبط (خدمات شهري، شهرسازي، عمران و حمل و نقل و ترافيك) در مناطق 22گانه» بدين منظور هزينه نمايد.
2ـ شهرداري تهران موظف است به منظور جلوگيري از تكرار و موازيكاري در انجام پژوهشها، مناطق 22گانه، معاونتهاي تخصصي، سازمانها و شركتهاي تابعه و وابسته را مكلف به ثبت اطلاعات پروژهها و طرحهاي پژوهشي در سامانه پژوهشيار با نظارت قائممقامات ذيحساب مستقر در آن واحدها نمايد. مركز مطالعات و برنامهريزي شهر تهران موظف است؛ فهرست مطالعات و پژوهشهاي مورد نياز ساليانه كليه واحدها را بر اساس سامانه پژوهشيار احصاء و تجميع نموده و تا پايان فروردين به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. كميسيونهاي تخصصي شوراي اسلامي شهر تهران ميبايست ظرف مدت پانزده روز نظر خود را نسبت به فهرست مذكور اعلام نمايند. عدم اظهارنظر طي مدت تعيين شده به منزله تأييد ميباشد.
3ـ شهرداري تهران موظف است؛ در راستاي ارتقاء اثربخشي، جلوگيري از موازيكاري و ايجاد همافزايي در ترويج و فراگيري آموزشهاي شهروندي و ترويج مشاركت شهروندان نسبت به سياستگذاري لازم در نحوه هزينهكرد اعتبارات مصوب مرتبط با فرهنگسازي و آموزش شهروندي و اجراي برنامههاي مشاركت اجتماعي از طريق دبيرخانه آموزشهاي شهروندي اقدام نمايد.
4- شهرداري تهران موظف است؛ هزينهكرد از محل رديف به شماره طبقهبندي 21-3050137072 با عنوان «احداث، آمادهسازي و تجهيز آرامستانهاي جديد» را پس از ارائه طرح ايجاد آرامستانهاي جديد در شهر تهران، به همراه پيوستهاي اجتماعي و زيستمحيطي و ترافيكي و تصويب آن در شوراي اسلامي شهر تهران اجرايي نمايد.
تبصره دوازدهم (12)- حمل و نقل عمومي
1- با عنايت به اهميت و ضرورت تعميرات اساسي تجهيزات ثابت و متحرك مترو، شهرداري تهران موظف است اعتبارات مندرج در رديفهاي سرمايهاي تحت عنوان «تعميرات اساسي و بهسازي تجهيزات ثابت و مراكز فرمان مترو» به شماره طبقهبندي «21-2030202073» و «تعميرات اساسي و بهسازي تجهيزات متحرك مترو (از محل منابع عمومي)» به شماره طبقهبندي «21-2030203073» را به صورت ماهانه تخصيص و به آن شركت پرداخت نمايد.
2ـ شهرداري تهران موظف است مطالعات احداث خطوط جديد مترو شامل خطوط 8، 9، 10، 11 و همچنين احداث تراموا را به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برساند.
تبصره سيزدهم (13)- تعيين وضعيت شركتها و سازمانها
شهرداري تهران موظف است؛ رديفهاي اعتباري «هزينهاي» و «تملك دارايي سرمايهاي» مربوط به «سازمان فناوريهاي نوين و نوآوري شهر را پس از تأييد وزارت كشور»، «شركت تجارت الكترونيك شهر» و «شركت رايانه شهر» را پس از تصويب اساسنامه آنها در شوراي اسلامي شهر تهران و تأييد آن توسط وزارت كشور (سازمان شهرداريها و دهياريها)، هزينه نمايد.
تبصره چهاردهم (14)- نظارت و پايش
1- شهرداري تهران موظف است ظرف مدت سه (3) ماه نسبت به توسعه و بهروز رساني سامانه جامع و يكپارچه مديريت مالي از طريق برقراري اتصال ميان كليه سامانههاي حوزه بودجه و مالي اقدام نمايد؛ به گونهاي كه مجموعه فرآيندهاي بودجهريزي، اجرا و حسابرسي مالي شهرداري و واحدهاي تابعه آن در يك نظام اطلاعاتي جامع و يكپارچه پيادهسازي شود. به منظور نظارت دقيق بر وضعيت مالي شهرداري، دسترسي به اين سامانه بايد در بالاترين سطح گزارشگيري، در اختيار اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران قرار گيرد.
2- شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد تبصرههاي بودجه مصوب را همراه با مستندات عملكردي از طريق بارگذاري در سامانه جامع تدوين و اجراي برنامه و بودجه شهرداري تهران، هر سهماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
3- واحدهاي ستادي، مناطق، سازمانها، شركتها و مؤسسات شهرداري تهران موظفند، نسبت به ثبت اطلاعات تمامي قراردادهاي منعقده در سامانه شفافيت اقدام تا به اطلاع عموم رسانده شود.