laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/4242/22531
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1403/11/30


بودجه سال 1404 شهرداري تهران

مصوب 1403/11/30


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

بودجه سال 1404 شهرداري تهران ()
ماده واحده:
بودجه سال 1404 شهرداري تهران شامل؛
الف) بودجه عمومي شهرداري تهران (مناطق، واحدهاي ستادي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و شوراي اسلامي شهر تهران (حوزه انتخابيه تهران، ري و تجريش)) از حيث منابع تأمين اعتبار شامل؛ درآمدها واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و واگذاري دارايي‌هاي مالي اعم از نقد و غيرنقد بالغ بر دو ميليون و سيصد و هفده هزار ميليارد (2.317.000.000.000.000) ريال و از حيث مصارف شامل؛ هزينه‌ها تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي‌هاي مالي بالغ بر دو ميليون و سيصد و هفده هزار ميليارد (2.317.000.000.000.000) ريال مشتمل بر؛
1ـ اعتبارات هزينه‌اي: مبلغ نهصد و بيست و پنج هزار و هفتصد و هفتاد ميليارد و هفتصد و نود و هشت ميليون (925.770.798.000.000) ريال
2ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي: مبلغ يك ميليون و دويست و چهل و شش هزار و سيصد و نود و چهار ميليارد و دويست و دو ميليون (1.246.394.202.000.000) ريال
3ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي: مبلغ يكصد و چهل و چهار هزار و هشتصد و سي و پنج ميليارد (144.835.000.000.000) ريال
مي‌باشد.
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود تا سقف بيست (20%) درصد از منابع و مصارف بودجه را بصورت غيرنقدي عمل نمايد.
ب) شهرداري تهران موظف است در صورت كاهش يا افزايش بيش از بيست درصد (20%) مجموع درآمدها و منابع نسبت به بودجه مصوب بر اساس روند تحقق آن، لايحه اصلاحيه بودجه را براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.
تبصره يكم (1) - تحصيل و مصرف منابع و درآمدهاي عمومي و اختصاصي
1) كليه واحدهاي اجرايي شهرداري تهران موظفند منابع درآمدي خود اعم از عمومي و اختصاصي را در چارچوب مقررات «قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها، مصوب 1401»، «آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها، مصوب 1346» و براساس «دستورالعمل طرز تهيه و تدوين، اجرا و تفريغ بودجه در شهرداري - ابلاغي وزارت كشور به شماره 42000 مورخ 1398/08/14»، مصوبه‌هاي تأييد حساب تمركز وجوه درآمدي سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات شهرداري تهران ابلاغي به شماره 160/2807/8420 مورخ 1400/05/08 و شماره 160/2966/9062 مورخ 1401/05/12 و ساير قوانين ملاك عمل، وصول و به شرح بندهاي ذيل به حساب‌هاي بانكي واريز نمايند كه به پيشنهاد شهرداري تهران و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا مي‌شوند. شهرداري تهران موظف است گزارش واريز درآمدهاي واحدهاي اجرايي را به تفكيك هر واحد هر سه ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. واريز مبالغ مذكور به غير از حساب‌هاي تعيين شده و هزينه‌كرد آن تخلف محسوب مي‌شود.
الف) وجوه ناشي از عوارض و درآمدهاي عمومي شهرداري به حساب‌هاي تمركز وجوه درآمدي عمومي نزد خزانه واريز مي‌شود.
ب) وجوه ناشي از عوارض و درآمدهاي اختصاصي كه توسط شهرداري و يا سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران وصول مي‌شود، به حساب‌هاي تمركز وجوه نزد خزانه به تفكيك براي هر منبع واريز و با رعايت قوانين و مقررات و در چارچوب بودجه مصوب به حساب سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران به شرح ذيل مسترد مي‌گردد:
ب - 1) درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/2625/32267 مورخ 1398/11/14 شوراي اسلامي شهر تهران و اصلاحات بعدي آن تحت عنوان «اخذ عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز مبتني بر ارزش اكولوژيك درختان» با عنوان «عوارض قطع درختان» به شماره رديف درآمدي «110208»، پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري بصورت صد درصد (100%) تخصيص يافته محسوب شده و به حساب سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران مسترد مي‌شود. شهرداري تهران موظف است مبلغ مذكور را صرفاً در رديف اعتباري اختصاصي به شماره طبقه‌بندي «22-3020101» با عنوان «احياء، باغات و تملك براي ايجاد باغ‌هاي جديد در مناطق داراي كمبود فضاي سبز» هزينه نمايد.
ب‌ ـ 2) 50 درصد از درآمد حاصل از رديف درآمدي «110409» با عنوان «بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر و فضاهاي عمومي شهري» را پس از واريز به حساب خزانه بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي صددرصد تخصيص يافته محسوب مي‌شود و صرفاً جهت تملك و ساخت پاركينگ در سطح شهر تهران هزينه نمايد و گزارش آن را هر شش ماه يكبار به شورا ارائه نمايد.
ب - 3) درآمدهاي حاصل از عوارض ايمني و آتش‌نشاني، موضوع تبصره چهل و چهارم (44) مصوبه «عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداري» ابلاغي به شماره 160/3052/23928 مورخ 1401/11/24 به شماره رديف درآمدي «110214» با عنوان «عوارض آتش‌نشاني در هنگام صدور پروانه ساختماني» و بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني موضوع مصوبه «اصلاحيه مصوبه بهاي خدمات كارشناسي و فني سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در سال 1402 به شماره 160/3048/23939 مورخ 1401/11/24» ابلاغي به شماره 160/3104/3376 مورخ 1402/03/01 شوراي اسلامي شهر تهران به شماره رديف درآمدي 130111 با عنوان «بهاي خدمات ايمني و آتش‌نشاني»، پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري صددرصد (100%) تخصيص يافته محسوب شده و به حساب سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني مسترد مي‌شود. سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني مكلف است مبالغ مذكور را صرفاً در رديف‌هاي اعتباري اختصاصي به منظور احداث ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني و خريد تجهيزات و ماشين‌آلات مربوطه، توسعه ايمني و ساير پروژه‌هاي سرمايه‌اي ذي‌ربط هزينه نمايد.
ب‌ ـ 4) درآمد حاصل از عوارض توسعه حمل و نقل ريلي، موضوع مصوبه «مجوز اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ريلي به هنگام صدور پروانه‌هاي ساختماني توسط شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/1967/23072 مورخ 1393/08/25 عوارض توسعه حمل و نقل ريلي به ميزان چهار درصد (4%) با عنوان «عوارض ناشي از اجراي ماده 9 قانون حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه () (شهرهاي بالاي 500 هزار نفر)» و با شماره درآمدي «110311» پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي در اداره‌كل خزانه‌داري شهرداري صد درصد (100) تخصيص‌يافته تلقي شده و به حساب شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه مسترد مي‌شود. شركت مذكور مكلف است درآمد موصوف را صرفاً در رديف‌هاي اختصاصي به شماره طبقه‌بندي «22-2030123072» با عنوان «احداث خط 7 شهري (از محل 4% عوارض صدور پروانه ساختماني)» و شماره طبقه‌بندي «22-2030124073» با عنوان «احداث خط 10 شهري (از محل 4% عوارض صدور پروانه ساختماني)» هزينه نمايد.
ب‌ - 5) درآمد ناشي از عوارض تردد وسايط نقليه در محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا با عنوان «عوارض حاصل از اجراي طرح‌هاي ترافيكي» به شماره درآمدي «110312» پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي به ميزان چهل درصد (40%) شهرداري تهران، چهل درصد (40%) سازمان حمل و نقل و ترافيك و بيست درصد (20%) شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه تسهيم خواهد شد. سهم سازمان حمل و نقل و ترافيك به عنوان درآمد در سازمان مذكور شناسايي و مطابق بودجه مصوب سازمان هزينه خواهد شد. سهم شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه به صورت صددرصد (100%) تخصيص‌يافته تلقي و صرفاً در رديف اعتباري اختصاصي به شماره طبقه‌بندي «22-2030122073» با عنوان «تكميل احداث خط 6 شهري (از محل عوارض حاصل از اجراي طرح‌هاي ترافيكي)» هزينه خواهد شد.
ب‌ - 6) شهرداري تهران موظف است به منظور تسريع در بهسازي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي (مترو) نسبت به تخصيص و پرداخت صددرصد (100%) بودجه تملك دارايي سرمايه‌اي مستمر به شركت بهره‌برداري مترو در 8 ماه اول سال اقدام نمايد.
ب‌ - 7) «درآمد حاصل از آگهي‌هاي تجاري و تبليغات محيطي بر سازه‌هاي متعلق به شهرداري» به شماره درآمدي «130204» پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي شهرداري به ميزان 50% سازمان زيباسازي شهر تهران، 35% شهرداري تهران و 15% معاونت فني و عمراني به عنوان درآمد اختصاصي در رديف «22-2070601023» با عنوان «تعمير و تعويض پل‌هاي مكانيزه عابر پياده مناطق 22گانه» به منظور نوسازي و نگهداشت پل‌هاي عابر پياده و مكانيزه نمودن پل‌هاي عابر پياده مسيرهاي خطوط اتوبوس تندرو هزينه خواهد شد.
ب‌ ـ 8) درآمد حاصل از بهاي خدمات و هزينه‌هاي مديريت و نظارت بر شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/4049/1181 مورخ 1403/02/01 شوراي اسلامي شهر تهران و اصلاحات بعدي آن تحت عنوان «اعطاي مجوز به شهرداري تهران جهت اخذ بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر توسط شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر»، پس از واريز به حساب متمركز نزد خزانه صرف توسعه حمل و نقل عمومي و نيمه‌عمومي گردد.
ب - 9) شهرداري تهران موظف است «عوارض ناشي از اجراي ماده 23 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» با شماره درآمدي «110507» را پس از واريز به حساب تمركز درآمد، به صورت صد درصد (100%) تخصيص‌يافته و در قالب رديف اعتباري «22-2050234073» تحت عنوان «خريد دوربين‌هاي نظارتي پلاك‌خوان و ثبت تخلفات از محل جرائم راهنمايي و رانندگي» هزينه نمايد.
ب‌ - 10) مازاد منابع اختصاصي شهرداري تهران و سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران، نسبت به رقم پيش‌بيني شده در بودجه در حساب تمركز وجوه اختصاصي مربوطه توسط اداره كل خزانه‌داري مسدود و نحوه‌ي استفاده از اين منابع پس از ارائه برنامه توسط واحدهاي ذي‌ربط در چارچوب رديف‌هاي مصوب در كميته تخصيص تعيين تكليف و در تفريغ بودجه لحاظ گردد.
ج) كليه وجوه حاصل از منابع و درآمدهاي غيرعملياتي سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران (به استثناي موارد مندرج در بند «ب») به حساب‌هاي خاصي كه با پيشنهاد شهرداري تهران و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا مي‌شوند، واريز مي‌شود. اداره‌كل خزانه‌داري موظف است وجوه حاصل از درآمدهاي اين بند را حداكثر دو هفته پس از وصول در چارچوب بودجه مصوب آن‌ها به حساب همان سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران مسترد نمايد.
د) درآمد حاصل از پرداخت‌هاي الكترونيك كارت بليت، به منظور ايجاد بسترهاي فناورانه مناسب و هم‌چنين مديريت فرآيندهاي سيستم مرتبط با پرداخت الكترونيك در سطح شهر تهران، به خصوص ايجاد زيرساخت‌هاي موضوع كارت بليت در شبكه مترو و اتوبوسراني، پس از واريز به حساب متمركز درآمد اختصاصي، به ميزان سه درصد (3%) به سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات اختصاص يابد.
2) با توجه به مصوبه «ساماندهي تبليغات محيطي در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/1898/9220 مورخ 1393/04/10» و به منظور استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي موجود براي كسب درآمد از محل تبليغات به سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با رعايت مقررات و ضوابط اجرايي تبليغات محيطي كه توسط شهرداري تهران (سازمان زيباسازي شهر تهران) و ديگر مراجع قانوني تدوين شده است، صرفاً از طريق سازمان زيباسازي شهر تهران يا با اخذ مجوز از سازمان مذكور به عنوان تنها متولي تبليغات محيطي در شهر تهران و با هدف ارتقاي كيفي سيما و منظر شهري، نسبت به برگزاري مزايده و انجام تبليغات در فضاهاي متعلق به آن واحدها اقدام و با تسهيم درآمد ناشي از تبليغات به نسبت ده درصد (10%) سهم سازمان زيباسازي شهر تهران و نود درصد (90%) سهم آن واحدها اقدام نمايد. هم‌چنين هرگونه طراحي، مكان‌يابي، نصب، جابجايي، افزايش و يا كاهش سازه‌هاي تبليغاتي مي‌بايست تنها با مجوز سازمان زيباسازي شهر تهران انجام پذيرد. سازمان زيباسازي نيز مكلف است حداكثر دو ماه پس از پيشنهاد واگذاري فضاهاي تبليغاتي توسط واحدها نسبت به تعيين تكليف موضوع اقدام نمايد. چنانچه ظرف مدت ياد شده سازمان زيباسازي اقدامي در اين خصوص به عمل نياورد واحد متقاضي مي‌تواند در چارچوب «مصوبه 9220» رأساً اقدام نمايد.
3) سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات شهرداري تهران كه سهام سهم‌الشركه و يا سرمايه آنها به هر ميزان به نام و متعلق به شهرداري تهران مي‌باشد موظفند با نظارت اداره‌كل امور مجامع و حسابرسي نسبت به تقسيم هفتاد درصد (70%) سود به صورت نقدي اقدام و صد درصد (100%) سود نقدي سهم شهرداري را حداكثر ظرف مدت 4 ماه از تاريخ مجمع شركت/ شوراي سازمان مطابق جدول شماره يك به حساب خزانه واريز نمايند.
جدول شماره يك
رديف
نام سازمان/ شركت/ مؤسسه
مبلغ واريزي (ميليون ريال)
1
سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانه‌هاي مسافري
600.000
2
شركت ارتباط مشترك شهر
1.150.000
3
سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران
350.000
4
سازمان زيباسازي
4.000.000
5
سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران
200.000
6
سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار
5.500.000
7
سازمان مهندسي و عمران شهر تهران
200.000
8
شركت خدمات كالاي شهروند
4.000.000
جمع كل
16.000.000

تبصره دوم (2) - اخذ تسهيلات و تأمين منابع مالي
1) در اجراي بند (13) ماده (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات پس از آن» و ماده (40) «آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها مصوب 1346» به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود تا به ميزان بازپرداخت تسهيلات و بدهي‌هاي خود به بانك‌ها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي، نسبت به اخذ تسهيلات جديد با رعايت مقررات ماده 13 قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها اقدام و منابع حاصله را در طرح‌ها و پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي كه به تأييد شوراي اسلامي شهر تهران رسيده است مصرف نموده و گزارش آن را در پايان سال ارائه و در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
2) شهرداري تهران مكلف است هرگونه درخواست مبني بر انتشار انواع اوراق مالي اسلامي كه در قالب قانون بودجه سال 1404 كل كشور تعيين تكليف مي‌شود را حداكثر تا پايان تيرماه سال 1404 در قالب موضوع و ميزان اوراق درخواستي براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال و براي انتشار اوراق مذكور از مراجع ذي‌ربط پيگيري نمايد.
3) به منظور اجراي طرح‌هاي (پروژه‌ها) شهري از قبيل ساخت و بهره‌برداري از خطوط و ناوگان قطار شهري و ناوگان اتوبوسراني، طرح‌هاي كاهش آلودگي هوا، بافت فرسوده، مديريت پساب و پسماند و تجهيز ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني شهري و پرداخت نقدي و غيرنقدي به بستانكاران، تأمين مواد و مصالح و اقلام مورد نياز پروژه‌هاي عمراني، فرهنگي و خدماتي مصوب در برنامه ساليانه براي اعتبار اسناد داخلي (lc)، تأمين مالي داخلي و خارجي و ساير روش‌هاي تأمين مالي به ميزان 100.000 ميليارد ريال اقدام نموده و به ميزان عملكرد، نسبت به اعمال هزينه بالاسري براساس مقررات بانكي اقدام و در تفريغ بودجه سال 1404 منعكس نمايد.
تبصره سوم (3) - تنظيم روابط مالي با دولت، بانك‌ها و مؤسسات مالي
1) شهرداري تهران موظف است، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با بانك‌ها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي از طريق رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «32-2040301073» تحت عنوان «كمك فني و اعتباري بازسازي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و انسان‌محور» نسبت به ارائه تسهيلات پرداخت سود تسهيلات و كمك بلاعوض در چارچوب برنامه‌هاي مصوب اقدام نمايد. هم‌چنين بازپرداخت اقساط تسهيلات پس از واريز به حساب خزانه به معاونت حمل و نقل و ترافيك (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، سازمان مديريت تاكسيراني، سازمان حمل و نقل و ترافيك) مسترد مي‌گردد تا آن معاونت بتواند متناسب با مبالغ دريافتي نسبت به استفاده مجدد از منابع مذكور در همين موضوع در چارچوب برنامه مصوب اقدام و گزارش آن را در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
2) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود، مطابق ضوابط و مقررات مربوطه و با توجه به تفاهم‌نامه با وزارت نيرو در راستاي حفظ منابع آبي و محيط‌زيست و تسريع در بهره‌برداري شبكه فاضلاب شهري به منظور تأمين آب پايدار فضاي سبز شهر تهران از طريق تهاتر در حساب‌هاي فيمابين با شركت آب و فاضلاب استان تهران جهت اجرايي نمودن طرح فراگير بهره‌برداري از پساب‌ها در راستاي جايگزيني با آب خام اقدام نموده و هم‌چنين هزينه‌هاي مترتب بر انشعابات مراكز داخلي بوستان‌ها و مترو و ساير بخش‌هاي مرتبط را نيز مستهلك نمايد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نيرو تا سقف چهل هزار ميليارد (40.000.000.000.000) ريال بابت پروژه‌هاي انتقال آب به شهر تهران و مبلغ ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال بابت بازچرخاني آب و انتقال پساب به مناطق 22گانه اقدام و عملكرد آن را در حساب‌هاي فيمابين با دولت منظور و مابه ازاي آن را از طريق تهاتر و يا با دريافت انواع دارايي تسويه نمايد.
4) در اجراي بند 13 ماده 80 «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات پس از آن» و ماده 40 «آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها» مصوب 1346 به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود تا به ميزان بازپرداخت تسهيلات و بدهي‌هاي خود به بانك‌ها و مؤسسات مالي داراي مجوز از بانك مركزي، نسبت به اخذ تسهيلات جديد برابر ضوابط و مقررات اقدام و منابع حاصله را مصرف نموده و گزارش آن را در پايان سال ارائه و در تفريغ بودجه منعكس نمايد. براي تحقق مفاد اين بند شهرداري تهران مي‌تواند آثار مالي تسويه بدهي‌هاي سررسيد شده را با استفاده از ظرفيت‌ها از جمله املاك و مستغلات مازاد بر اعتبارات مصوب در گزارش تفريغ بودجه سال 1404 لحاظ نمايد.
تبصره چهارم (4) - شناسايي و وصول مطالبات معوقه
1) شهرداري تهران مكلف است، نسبت به شناسايي و وصول مطالبات معوقه از دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386/07/08 با اصلاحات و الحاقات بعدي و ماده (5) قانون محاسبات عمومي كشور مصوب 1366/06/01 با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران (موضوع ماده (2) قانون استخدام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1382/12/20 با اصلاحات و الحاقات بعدي) به نحو مقتضي و از طريق دستگاه‌هاي ذي‌ربط وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به عنوان اولويت اول جذب منابع درآمدي، اقدام و در صورت خودداري از پرداخت موضوع را از طريق كميسيون ماده 77 قانون شهرداري و ساير مقررات مرتبط پيگيري و اقدام نمايد. مبالغ وصولي را پس از تحقق ثبت و عملكرد مربوطه را علاوه بر بودجه مصوب در تفريغ بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. منابع وصول شده از اين تبصره صرف پرداخت بدهي‌هاي شهرداري خواهد شد.
2) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در راستاي اجراي ظرفيت‌هاي قانون بودجه 1404 كل كشور مبني بر تسويه حساب‌هاي فيمابين شهرداري با دولت، دستگاه‌هاي اجرايي، بانك‌ها، شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت، نهادهاي عمومي و شركت‌هاي وابسته به آن‌ها از طريق تهاتر املاك، تهاتر خدمات، اوراق خزانه، اوراق ضمان، اسناد تسويه و ساير روش‌هاي قانوني، اقدامات لازم را به عمل آورد. بدهي‌هاي قطعي نقدي شهرداري تهران به اشخاص حقيقي و حقوقي را كه در چارچوب مقررات مربوطه كه تا پايان سال 1404 ايجاد شده است، نيز از محل تهاتر املاك، پروژه و براساس قيمت كارشناس رسمي دادگستري، نيز قابل تسويه است. در اين راستا مي‌بايست عملكرد آن را در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «32-6090301071» با عنوان «بدهي‌هاي سررسيد شده سال‌هاي گذشته اشخاص حقيقي و حقوقي» علاوه بر اعتبار مصوب، منظور نموده و در گزارش تفريغ بودجه منعكس نمايد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به منظور تملك املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب، با كليه دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده (5) «قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدي» ماده (5) «قانون محاسبات عمومي كشور مصوب 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي» و نيروهاي مسلح، مابه‌ازاي مطالبات توافق و برابر قوانين و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «31-6090402071» با عنوان «مطالبات دستگاه‌هاي دولتي و عمومي غيردولتي نهادها، و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب» ثبت و عملكرد مربوطه را علاوه بر بودجه مصوب در تفريغ بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
4) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از ظرفيت اتحاديه‌هاي صنفي براي وصول معوقات عوارض خودرو، عوارض نوسازي، مشاغل، بهاي خدمات پسماند و تبليغات معرف كاربري، از طريق عقد قرارداد يا تفاهم‌نامه اقدام و حداكثر (2%) درآمد وصولي را به عنوان كارمزد و همكاري به آن‌ها پرداخت نمايد.
تبصره پنجم (5) - انضباط و شفافيت مالي
1) واحدهاي اجرايي شهرداري تهران موظفند تا پايان خرداد ماه هر سال نسبت به مبادله موافقت‌نامه‌هاي بودجه مصوب تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و هزينه‌اي با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا اقدام و اعتبارات خود را صرفاً براساس مفاد موافقت‌نامه‌هاي مبادله شده و در چارچوب مصوبات كميته تخصيص و با رعايت قوانين و مقررات مربوطه هزينه نمايند هرگونه هزينه‌كرد و پرداخت از محل اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي براي حقوق و مزايا ممنوع است. قائم‌مقامان ذيحساب مستقر در واحدها موظف به نظارت بر حسن اجراي موافقت‌نامه‌ها بوده و بايد گزارش نظارتي خود را هر سه ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كنند.
2)(جوابيه 1403/12/26) شهرداري تهران موظف است مبلغ پنج هزار و دويست ميليارد (5.200.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «21-5040103037» با عنوان «عمليات عمراني در حريم شهر تهران»، صرفاً با تأييد اداره كل حريم و قائم‌مقامان ذيحساب، بصورت صددرصد (100%) تخصيص‌يافته تلقي نموده تا با تأييد فرمانداري‌ها و شوراي اسلامي شهرستان‌هاي تهران، ري و شميرانات در حريم شهر تهران از طريق مناطق ذيربط، تقسيم و براي پروژه‌هاي مورد تأييد هزينه نمايد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح و رعايت آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها مصوب 1346 و آيين‌نامه معاملات شهرداري تهران مصوب 1355 و اصلاحات پس از آن، نسبت به انجام معامله با ترتيب ذيل اقدام نمايد.
الف) با وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران
ـ املاك: تا سقف دوازده هزار ميليارد (12.000.000.000.000) ريال
ـ ساير معاملات تا سقف هشت هزار ميليارد (8.000.000.000.000) ريال
ب) با اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي
ـ املاك: تا سقف پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال
ـ ساير معاملات: تا سقف سه هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال
شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه درصد (50%) از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان شهردار و شهرداران مناطق 22گانه و بيست و پنج درصد (25%) به مديران كل و مديران واحدهاي ستادي (مشروط به داشتن حكم قطعي مديريت) تفويض نمايد.
4) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح و رعايت آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها مصوب 1346 و آيين‌نامه معاملات شهرداري تهران مصوب 1355 و اصلاحات پس از آن، نسبت به تسويه ديون شهرداري در هر كدام از وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، نهادهاي عمومي غيردولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي (پس از ارائه فهرست بدهي‌ها به شوراي اسلامي شهر تهران) مازاد بر اعتبار مصوب در سطوح ذيل اقدام و عملكرد آن را در گزارش تفريغ بودجه منظور نمايد.
الف) تا چهل هزار ميليارد (40.000.000.000.000) ريال پس از تأييد شهردار تهران
ب) از چهل هزار ميليارد (40.000.000.000.000) ريال به بالا پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران
5) در راستاي اجراي قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوبه 1379 كليه پرداخت‌ها به پليس راهور صرفاً در قبال اجراي سياست‌هاي ابلاغي رسمي شهرداري تهران و با تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري مجاز مي‌باشد و پرداخت هر نوع وجهي خارج از اين چارچوب ممنوع است.
6) شهرداري تهران موظف است، از اعتبار اجراي برنامه و يا اعتبارات پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي را با هماهنگي، نظارت و تأييد دبيرخانه دائمي شوراي ارتباطات و اطلاع‌رساني شهرداري تهران براساس جدول شماره 2 براي اقدامات رسانه‌اي و اطلاع‌رساني دستاوردهاي همان طرح هزينه نمايد.
جدول شماره دو (2)
عنوان
ميزان درصد
اعتبارات تا 200 ميليارد تومان
1 درصد
اعتبارات تا 300 ميليارد تومان
0/9 درصد
اعتبارات تا 400 ميليارد تومان
0/8 درصد
اعتبارات تا 500 ميليارد تومان
0/7 درصد
اعتبارات تا 750 ميليارد تومان
0/6 درصد
اعتبارات تا 1000 ميليارد تومان و بالاتر
0/5 درصد


7) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در راستاي تسريع در امور اجرايي و با عنايت به ماده 33 آيين‌نامه معاملات شهرداري تهران در سال 1404 نسبت به افزايش نصاب معاملات ترك تشريفات سال 1403 يكصد و چهل ميليارد (140.000.000.000) ريال برابر ابلاغ نصاب معاملات موضوع ماده 3 قانون برگزاري مناقصات توسط هيأت محترم وزيران و بندهاي ب و ج مصوبه شماره 128761/ت 50986هـ مورخ 1393/10/29 اقدام و گزارش آن را در زمان تفريغ بودجه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره ششم (6) - پيشگيري و مديريت بحران
1) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در صورت وقوع بحران و حوادث پيش‌بيني نشده اعم از سيل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزي، بيماري‌هاي همه‌گير و تهديدكننده‌هاي سلامت، دارايي‌ها، محيط‌زيست و عرصه‌هاي عمومي و موارد مشابه در شهر تهران تا سقف چهار درصد (4%) از مجموع اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي را تا عادي‌سازي وضعيت براي كنترل اوضاع اختصاص داده و هزينه عمليات مربوطه را در تفريغ بودجه منظور نموده و گزارش عملكرد اين تبصره را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
2) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «21-6080301069» با عنوان «اعتبارات پيش‌بيني نشده سرمايه‌اي در اختيار شهردار تهران» براي تأمين هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده سرمايه‌اي اضطراري خطرآفرين و گودبرداري‌هاي رها شده و ايمن‌سازي ساختمان‌هاي عمومي در چارچوب بند 14 ماده 55 قانون شهرداري و زمين‌ها و بناهاي مخروبه يا نيمه‌تمام واقع در محدوده شهر موضوع ماده 110 قانون شهرداري بيماري‌هاي همه‌گير و موارد مشابه علاوه بر بودجه مصوب از محل اين بند هزينه نموده و در گزارش تفريغ بودجه لحاظ نمايد ايجاد تعهد براي سال‌هاي بعد از محل اعتبار رديف مذكور مجاز نمي‌باشد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11-6080401034» با عنوان اعتبارات پيش‌بيني نشده هزينه‌اي در اختيار شهردار تهران براي برنامه‌هايي كه داراي ماهيت هزينه‌اي بوده و از شرايط اضطرار و خطرآفرين برخوردارند هزينه نمايد. تخصيص اعتبار از اين محل به منظور پرداخت‌هاي پرسنلي ممنوع است.
4) شهرداري تهران مكلف است در چارچوب اعتبارات مصوب به منظور بهسازي و ايمن‌سازي ساختمان‌هاي پرخطر شهرداري تهران اعم از مقاوم‌سازي، رفع خطر اجراي سيستم اعلام و اطفاء حريق، استاندارد نمودن آسانسورها، ايجاد تأسيسات انرژي‌هاي پاك نظير احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي نسبت به اولويت‌بندي ساختمان‌هاي ستادي و مركزي شهرداري تهران در چارچوب اعتبارات مصوب و براساس شاخص‌هاي سازمان پيشگيري و مديريت بحران اقدام نمايد.
5) شهرداري تهران مكلف است گزارش عملكرد نحوه و ميزان هزينه‌كرد مشاركت در اطفاي حريق و حوادث آتش‌نشاني در خارج از محدوده قانوني مناطق 22گانه شهرداري تهران را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره هفتم (7) - توسعه و بازآفريني شهري
1) شهرداري تهران (سازمان نوسازي شهر تهران) موظف است در راستاي اجراي مفاد تبصره 2 ماده 5 «آيين‌نامه اجرايي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار» مصوب 1397 هيأت وزيران و مصوبه‌ي برنامه 5 ساله اقدام مشترك دولت و شهرداري در ستاد بازآفريني شهري تهران ابلاغي به شماره 10/93583 مورخ 1402/02/06 نسبت به پيگيري تحقق هفتاد درصدي (70%) سهم دولت براساس تفاهم‌نامه منعقده اقدام و آثار آن را در بودجه منعكس نمايد.
2) به شهرداري تهران (سازمان نوسازي شهر تهران) اجازه داده مي‌شود نسبت به فروش و تهاتر املاك و اراضي و مستغلات مازاد خود پس از مولدسازي، با رعايت صرفه و صلاح شهرداري و مطابق قوانين و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران اقدام و منابع حاصله را در راستاي اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي بازآفريني شهري، تأمين سرانه‌هاي خدماتي مربوطه و پروژه‌هاي محرك توسعه با اولويت محلات هدف و غيربرخوردار و صرفاً بازپرداخت بدهي‌هاي اوراق بانكي مرتبط با پروژه‌هاي بافت فرسوده در چارچوب بودجه مصوب هزينه نمايد. هم‌چنين واحدهاي مسكوني توليدي در پروژه‌هاي مسكن جايگزين و يا منابع حاصل از واگذاري آن‌ها را بايد صرف تأمين خدمات و نوسازي بافت فرسوده نموده و به طور مستمر نيز از طريق سامانه شفافيت در اختيار عموم قرار دهد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود مطابق مصوبه «آيين‌نامه اجرايي مشاركت سازمان نوسازي در هزينه‌هاي صدور پروانه و پايان‌كار پروژه‌هاي تأمين مسكن» تا سقف نود هزار ميليارد (90.000.000.000.000) ريال، علاوه بر اعتبارات مصوب رديف «هزينه صدور پروانه و پايان‌كار پروژه‌هاي تأمين مسكن» به شماره طبقه‌بندي «21-5050202037»، بابت عوارض به عنوان آورده شهرداري منظور نموده و مابه‌التفاوت هزينه‌هاي مذكور با ميزان اعتبار رديف ياد شده را در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
4) به منظور ارتقاء سطح تحقق‌پذيري طرح‌هاي موضعي مصوب در مراجع ذي‌صلاح قانوني براي محدوده‌هاي مشتمل بر دره حسنك (پرديس شمسه)، سيمين قلعه، حياط تهران، ده ونك، فرحزاد، گلابدره، چيذر، كن، حصارك، اوين دركه، دولت‌آباد شهرري، خاك سفيد، بافت فرسوده و تاريخي منطقه 12 و محدوده ويژه ناحيه 3 منطقه 19 به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود ترتيبي اتخاذ نمايد كه اقدامات ذيل صورت پذيرد:
الف) حداقل 50 درصد از منابع حاصله از هريك از محدوده‌هاي مذكور اعم از نقد و غيرنقد، مشتمل بر:
(1) اراضي و املاك ناشي از توافقات و پروژه‌هاي مشاركتي براساس رعايت صرفه و صلاح شهرداري تهران و ضوابط طرح مصوب
(2) كليه عوارض شهرسازي متعلقه در اراضي و املاك واقع در محدوده طرح مصوب
(3) درآمد ناشي از فروش و تهاتر اراضي و املاك متعلق به شهرداري شامل قدرالسهم از پروژه‌هاي مشاركتي در محدوده اختصاصي هر طرح را براساس قوانين، مقررات و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران، صرفاً براي اجراي همان طرح هزينه نمايد.
ب) براي طرح موضعي مصوب مذكور به شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) اختيار داده مي‌شود تا با محوريت مناطق مربوطه نسبت به توافق با صاحبان املاك مشخص شده طرح اقدام، قدرالسهم شهرداري تهران از توافقات مذكور به انضمام هزينه عوارض متعلقه را با املاك واقع در طرح تهاتر نموده و منابع حاصله را رديف اعتباري مربوطه هزينه نمايد.
ج) براي محدوده طرح‌هاي موضعي مصوب مذكور كل منابع و درآمدهاي نقدي حاصله پس از واريز به حساب تمركز درآمد اختصاصي و كليه منابع غيرنقدي ناشي از توافقات بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودي در خزانه شهرداري و به صورت صددرصد (100%) تخصيص‌يافته محسوب شده و پس از ارائه اسناد مثبته مبني بر انجام عمليات به حساب شهرداري تهران مسترد نمايد.
5) شهرداري تهران موظف است در راستاي مناسب‌سازي و بازطراحي فضاهاي شهري براي افراد داراي معلوليت و اقشار كم‌توان جسمي، ذهني، حركتي، سالمندان و كودكان مطابق شاخص‌هاي خانواده‌محور مصوبات شهر دوستدار كودك و شهر دوستدار سالمند، نسبت به هزينه‌كرد رديف اعتباري كد «21-2070402037» با عنوان «مناسب‌سازي معابر جهت تردد معلولين و سالمندان» براساس شاخص محاسبه طول معابر، مساحت و تعداد پروژه اقدام و مازاد هزينه‌كرد را در تفريغ بودجه، جهت تصويب ارائه نمايد.
6) شهرداري تهران (سازمان نوسازي) مكلف است به منظور استفاده از ظرفيت مشاركت عمومي‌ ـ خصوصي در اجراي طرح‌هاي بازآفريني در محلات بافت فرسوده و عرصه‌هاي ناكارآمد و محدوده طرح‌هاي موضعي مصوب، برنامه اقدام مشاركتي سالانه طرح‌هاي بازآفريني را با اولويت تأمين خدمات تا پايان خرداد ماه با همكاري كميسيون شهرسازي و معماري تهيه و پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران به مرحله اجرا بگذارد.
7) شهرداري تهران (سازمان نوسازي) مكلف است به منظور ارتقاي كيفي سكونت در محلات ( اتابك، مينايي و ملك خاتون) واقع در منطقه 15 و با استفاده از ظرفيت اراضي و مستغلات تحت مالكيت شهرداري و مشاركت بخش خصوصي، نسبت به ارايه برنامه مولدسازي و تأمين خدمات اين دو محله تا پايان خرداد ماه تهيه و به كميسيون شهرسازي و معماري ارايه و پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران به مرحله اجرا بگذارد.
تبصره هشتم (8) - تخصيص منابع براي شهرهاي كمتر توسعه‌يافته

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در راستاي ابلاغيه وزارت كشور به شماره 13592 مورخ 1401/01/28 به منظور كمك به شهرهاي كمتر توسعه‌يافته پس از تصويب هيأت محترم دولت تا سقف يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال علاوه بر بودجه مصوب با نظارت شوراي اسلامي شهر تهران و با هماهنگي وزارت كشور هزينه و گزارش مصارف آن را در تفريغ بودجه منعكس نمايد.
تبصره نهم (9) - فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت
1) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به منظور جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي با رعايت ماده (28) «آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها» در زمان ابلاغ بودجه يك درصد (1%) از رديف‌هاي اعتباري تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي (به جز رديف‌هاي صددرصد (100%) تخصيص‌يافته براساس تبصره‌هاي بودجه) را كسر و در رديف متمركز به شماره طبقه‌بندي «21-6040402069» تحت عنوان «اعتبارات متمركز اجراي پروژه‌هاي مشاركت و سرمايه‌گذاري» منظور نمايد تا به عنوان آورده شهرداري در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري جديد و هم‌چنين كمك به توجيه‌پذير نمودن طرح‌هاي غيرخودگردان تلقي گردد. ضمناً پس از انعقاد قرارداد، نسبت به ايجاد رديف اعتباري متناظر اقدام و تا سقف سي درصد (30%) مبلغ قرارداد را به واحد اجرايي مربوطه ابلاغ نمايد.
2) حد نصاب ارزش پروژه‌هاي مشاركتي نيمه‌تمام و جديد براساس برآورد سرمايه‌گذاري طرف مشاركت در سطوح ذيل تعيين مي‌گردد.
1-2) پروژه‌هاي بالاتر از يكصد هزار ميليارد (100.000.000.000.000) ريال پروژه‌هايي كه پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي اقدام مي‌گردد.
2-2) پروژه‌هاي از شصت هزار ميليارد (60.000.000.000.000) ريال تا يكصد هزار ميليارد (100.000.000.000.000) ريال پروژه‌هايي كه پس از تأييد كميسيون برنامه و بودجه شورا توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي اقدام مي‌گردد.
3-2) پروژه‌هاي از چهل هزار ميليارد (40.000.000.000.000) ريال تا شصت هزار ميليارد (60.000.000.000.000) ريال پروژه‌هايي كه پس از تصويب شوراي سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي اقدام مي‌گردد.
4-2) پروژه‌هاي از پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال تا چهل هزار ميليارد (40.000.000.000.000) ريال پروژه‌هايي كه پس از تصويب هيأت مديره سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي اقدام مي‌گردد.
5-2) پروژه‌هاي كمتر از پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال پروژه‌هايي كه با تشخيص و تأييد سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي مي‌تواند توسط واحدهاي اجرايي شهرداري تهران و با كنترل و نظارت فرآيندي سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي اقدام گردد.
3) بهاي محصول در قراردادهاي مشاركت در صورت تعيين قيمت تكليفي و دخالت در نظام تعرفه‌گذاري و يا جلوگيري از دريافت تعرفه براي بهاي محصول مابه‌التفاوت قيمت محاسبه شده و قيمت تكليفي بر مبناي مطالعات مالي و اقتصادي پروژه در كارگروهي متشكل از يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران (به عنوان ناظر)، معاون مالي و اقتصاد شهري (به عنوان رئيس)، معاون برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا، رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي و معاونت تخصصي مربوطه تعيين مي‌گردد.
4)(جوابيه 1403/12/26) فهرست فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت سال 1404 براساس جدول شماره بيست (20) مي‌باشد. ارقام مندرج در اين جدول، صرفاً برآورد اوليه بوده و در زمان عقد قرارداد مشاركت، شهرداري تهران موظف است نسبت به محاسبه و تدقيق آورده طرفين براساس ضوابط و قوانين مربوطه اقدام نمايد. در صورت تعريف پروژه جديد خارج از ليست مذكور و تعيين مدل اقتصادي پروژه توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي بهره‌مندي از امتياز سي درصد (30%) مبلغ قرارداد موضوع اين تبصره با هماهنگي كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران امكان‌پذير مي‌باشد.
تبصره دهم (10) - تأمين مالي پروژه‌ها در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در صورت پيش‌بيني تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب در سال جاري نسبت به تأمين مالي پروژه‌هاي ذيل و اولويت‌دار مدنظر شوراي اسلامي شهر تهران علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام و مراتب را در تفريغ بودجه منظور نمايد.
الف) احداث، توسعه و تكميل به ترتيب اولويت خطوط 6، 7 و 10 مترو به مبلغ ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال
ب) احداث مركز ديتاسنتر جديد شهرداري تهران به مبلغ پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال
ج) توسعه و گسترش انرژي‌هاي نو و تجديدپذير به مبلغ ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال
د) احداث توسعه نوسازي و بهسازي زيرساخت‌هاي فرهنگي ورزشي و اجتماعي شهر تهران به مبلغ پانزده هزار ميليارد (15.000.000.000.000) ريال
هـ) بهسازي گلزار شهداي بهشت زهرا (س) به مبلغ ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران
و) احداث خط تراموا به مبلغ پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال (پس از تصويب مطالعات و ارائه نتايج و تصويب نهايي در شوراي اسلامي شهر تهران)
تبصره يازدهم (11) - منابع انساني و كمك به سازمان بازنشستگي
1) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود اعتبارات رديف‌هاي مصوب «حقوق و مزاياي كارمندان رسمي»، «حقوق و مزاياي كارگران رسمي»، تأمين نيروي انساني (شركت خدمات اداري شهر/ مؤسسه هاديان شهر)» و «حقوق و مزاياي مأمورين انتظامي شاغل در شهرداري» در مأموريت‌هاي اجتماعي و فرهنگي، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري و محيط‌زيست، ايمني و مديريت بحران و شهرسازي و معماري را كسر و به اعتبارات رديف‌هاي متناظر در مأموريت توسعه مديريت و هوشمندسازي شهري اضافه و ابلاغ نمايد. به نحوي كه حقوق و مزايا پس از تأييد معاونت برنامه‌ريزي، توسعه سرمايه انساني و امور شورا به صورت متمركز توسط معاونت مالي و اقتصاد شهري پرداخت شود.
2) شهرداري تهران موظف است جهت افزايش حقوق و مزاياي كاركنان ثابت و بمنظور جبران عقب‌ماندگي احكام حقوقي آنان نسبت به افزايش يك گروه استحقاقي با رعايت سقف گروه بيست، برقراري فوق‌العاده خاص و اصلاح حق جذب با كسب مجوزهاي لازم از سازمان اداري و استخدامي كشور اقدام نموده و هم‌چنين نسبت به اعطاي پست سازماني يك مرتبه بالاتر در مشاغل كارشناسي كاركنان ثابت در 2 سال آخر خدمت مطابق حكم كارگزيني و يا يك گروه تشويقي به كاركنان قراردادي در سال آخر با اخذ تعهد درخواست بازنشستگي اقدام نمايد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود جهت حفاظت از اماكن و تأسيسات طبقه‌بندي‌شده تجهيزات اموال منقول و غيرمنقول شهرداري و واحدهاي تابعه آن از خدمات كاركنان يگان حفاظت شهرداري اعم از كاركنان انتظامي و شهرداري شاغل يا مأمور در يگان در صورت انجام مأموريت خارج از ساعات اداري در قالب پروتكل‌هاي يگان حفاظت و تأييد اداره‌كل سرمايه انساني مازاد بر اضافه‌كار دريافتي ماهانه تا سقف 90 ساعت براساس احكام تطبيقي شهرداري تهران و هم‌چنين از كاركنان فراجا در ساعات غيرموظف استفاده نمايد و حق‌الزحمه آنان را به ازاي هر ساعت به ترتيب افسران ارشد تا سقف 120 ساعت، افسران جزء و درجه‌دار تا سقف 175 ساعت براساس مأخذ اضافه‌كار فيش فراجا از محل رديف مزاياي غيرمستمر مأمورين انتظامي شاغل در شهرداري در چارچوب دستورالعمل اجرايي بودجه پرداخت نمايد. هم‌چنين در خصوص تهيه غذاي مأموريت‌هاي يگان و لباس كاركنان يگان حفاظت بصورت متمركز از طريق فرماندهي يگان اقدام شود. شايان ذكر است پرداخت فوق‌العاده مذكور براي سازمان‌هاي مستقل و غيرمستقل و شركت‌هاي تابعه برابر شرايط و ضوابط پيش گفته رأساً از محل اعتبار آن واحدها با تأييد اداره‌كل سرمايه انساني صورت خواهد پذيرفت.
4) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعه‌ي خود كه در زمان اشتغال به خدمت و به جهت انجام مأموريت‌هاي محوله اداري در شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران عليه آن‌ها در مراجع قضايي و انتظامي اقامه دعوي مي‌شود با اتخاذ تدابير مناسب حتي در صورت بازنشستگي يا پايان مأموريت آنان حمايت حقوقي و قضايي به عمل آورده و وثائق مورد نياز را از محل املاك و مستغلات شهرداري تهران تأمين و ساير هزينه‌ها و خسارات ناشي از دعاوي فوق را در كليه مراحل دادرسي و در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه از جمله ماده 11 قانون مسئوليت مدني قانون حمايت قضائي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح مصوب سال 1374 () با اصلاحات بعدي قانون قضايي حمايت از كاركنان ايراني در مورد اقدامات كشورهاي خارجي و مصوبه سال 1399 هيأت وزيران و پس از تأييد مركز حقوقي از محل رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11-6080204046» با عنوان «كمك به اشخاص و مؤسسات خصوصي» پرداخت نمايد سقف حمايت‌هاي اين بند مشمول سقف مندرج در بند (1) اين تبصره نمي‌باشد.
5) شهرداري تهران موظف است در صورتي كه براساس قوانين و مقررات بالادستي از جمله قانون برنامه پنجساله هفتم پيشرفت جمهوري اسلامي ايران حقوق و مزاياي بازنشستگان، بيش از بودجه مصوب افزايش يابد مابه‌التفاوت آن را تأمين و پرداخت نمايد.
6) به منظور كفايت مالي و كاهش ناترازي درآمد هزينه سازمان صندوق بازنشستگي كليه سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته و تابعه شهرداري تهران مكلفند نسبت به شناسايي و استرداد يا تملك املاك و مستغلات متعلق به سازمان بازنشستگي كه در تصرف واحدهاي تابعه شهرداري بوده است برابر قوانين و مقررات به سازمان مذكور اقدام نمايد. هم‌چنين هزينه استفاده از دارايي‌هاي شهرداري تهران كه در اختيار سازمان بازنشستگي قرار دارد نيز مي‌بايست شناسايي و بعنوان بدهي سازمان ياد شده در حساب‌هاي فيمابين ثبت گردد.
7) شهرداري تهران موظف است هزينه درمان و بيمه كاركنان قراردادي و رسمي (شهر سالم) شهرداري تهران را مشابه حقوق و مزاياي ماهانه پرداخت نموده و نسبت به تسويه با مراكز درماني طرف قرارداد شركت شهر سالم هر سه ماه يك‌بار اقدام نموده تا از انباشتگي بدهي به مراكز درماني طرف قرارداد جلوگيري بعمل آيد.
(8)-جوابيه 1403/12/26- شهرداري تهران موظف است، نسبت به ارائه خدمات از طريق درمانگاه‌هاي شهرداري تهران براي پرسنل رسمي شاغل شهرداري تهران كه صندوق بازنشستگي آنان سازمان تأمين اجتماعي و كشوري مي‌باشد همانند ساير كارمندان رسمي شهرداري تهران و از محل رديف «11-6010129034» با عنوان «بيمه تكميلي پرسنل شهرداري تهران» اقدام نمايد.
9) با توجه به وجود مغايرت سنواتي در حساب‌هاي فيمابين سازمان بازنشستگي با واحدهاي كسورپرداز شهرداري تهران بابت پرداخت كسورات بازنشستگي سهم كارمند يا كارفرماي كاركنان، شهرداري تهران مكلف است نسبت به بررسي، شناسايي، اصلاح حساب و ثبت مطالبات سازمان بازنشستگي و تعيين تكليف نحوه پرداخت اقدام نمايد.
10) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با رعايت قوانين و مقررات به ميزان حداكثر تا سقف پنجاه (50) درصد تعداد نيروي انساني كاهش يافته در پايان سال 1403 نسبت به جذب هدفمند براساس شاخص‌هايي از قبيل جوان‌گرايي، شايسته‌گزيني، تعهد و تخصص اقدام نمايد. در صورت نياز به جذب نيروي انساني جديد مازاد بر سقف تعيين شده شهرداري تهران موظف است مجوز قانوني را از شوراي اسلامي شهر تهران اخذ نمايد. بديهي است هرگونه جذب و بكارگيري نيروي انساني در شهرداري تهران اعم از ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته خارج از ضوابط مقرر، ممنوع است.
11) شهرداري موظف است در راستاي شفاف‌سازي و رعايت اصل تعارض منافع، نسبت به يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي منابع انساني و تحليل آمار و اطلاعات كاركنان اقدام و دسترسي آن را در قالب پيشخوان مديريتي براي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فراهم آورد.
12) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود براساس آيين‌نامه‌اي كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد نسبت به تبديل وضعيت كاركنان قرارداد موقت سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه خود به قرارداد دائم اقدام نمايند. اين آيين‌نامه شامل مواردي از قبيل سنوات خدمتي، تحصيلات، تجربه، نمره ارزشيابي و ساير موارد خواهد بود.
13) شهرداري تهران موظف است با اخذ مجوز رسمي از سازمان اداري و استخدامي نسبت به برگزاري آزمون تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي به رسمي اقدام نمايد.
تبصره دوازدهم (12) - انضباط مالي معافيت‌ها و تخفيفات
1) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود عوارض و بهاي خدمات كليه اراضي، املاك و خودروهاي متعلق به شهرداري تهران را در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11-6030125071» با عنوان «عوارض ساختمان‌ها و وسايط نقليه» ثبت و آثار آن را به مجموع درآمد و هزينه اضافه نموده و در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
2) شهرداري تهران موظف است معافيت‌ها، تخفيفات و بخشودگي‌هاي قانوني ناشي از اجراي مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران و هم‌چنين املاك واگذار شده ناشي از بند (6) ماده (55) قانون شهرداري به صورت رايگان يا با تخفيف در اختيار اشخاص مشمول اين بند قرار گرفته است اقدام و منابع و مصارف آن را مازاد بر اعتبار مصوب در پايان دوره مالي به ترتيب در رديف درآمدي به شماره «140101» تحت عنوان «مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسيسات شهرداري» و مصارف آن را در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11-1040212071» با عنوان «كمك به مؤسسات و اشخاص مشمول بند (6) ماده (55) قانون شهرداري» را به صورت جمعي‌ ـ‌ خرجي در حساب‌هاي مربوط به خود ثبت و از طريق سامانه شفافيت در دسترس عموم قرار دهد.
تبصره سيزدهم (13) - كمك و حمايت از اشخاص حقيقي و حقوقي

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با رعايت قوانين و مقررات موضوعه در چارچوب دستورالعمل پرداخت يارانه‌ها و كمك‌ها، ابلاغي به شماره 160/106210 مورخ 1401/05/31 و با تشخيص و دستور كتبي شهردار تهران:
الف) از رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11- 6080219046» با عنوان «كمك به مؤسسات عمومي و عام‌المنفعه» تا سقف سه ميليارد (3.000.000.000) ريال
ب) از رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي «11- 6080204046» با عنوان «كمك به اشخاص و مؤسسات خصوصي» تا سقف سيصد و پنجاه ميليون (350.000.000) ريال براي اشخاص حقيقي و تا سقف يك ميليارد (1.000.000.000) ريال براي مؤسسات خصوصي در هريك از موارد صرفاً براي يك نوبت در سال پرداخت نمايد. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط دستورالعمل مذكور تخلف محسوب مي‌گردد. شهرداري تهران موظف است ليست اسامي و مبالغ پرداخت شده را هر 3 ماه يك‌بار به تفكيك به شوراي اسلامي شهر تهران به صورت مكتوب ارائه نمايد.
تبصره چهاردهم (14) - مطالعات پژوهش‌ها و برنامه‌ريزي

شهرداري تهران موظف است رديف‌هاي اعتباري منظور شده در بودجه مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را با رعايت موارد ذيل به مصرف برساند؛ انجام پروژه‌هاي مطالعاتي و پژوهشي در شهرداري تهران بدون طي مراحل زير ممنوع بوده و قائم‌مقامان ذيحساب بر رعايت اين امر نظارت مي‌نمايند.
1) كليه طرح‌هاي پژوهشي و مطالعاتي موضوع اين تبصره در چارچوب برنامه مصوب چهارساله چهارم شهر تهران طرح جامع شهر تهران مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران و ابلاغيه‌هاي شهرداري تهران و با اولويت پژوهش‌هاي كاربردي هزينه خواهد شد و به منظور جلوگيري از تكرار و موازي‌كاري در انجام پژوهش‌ها، معاونت‌هاي تخصصي و مناطق 22گانه سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته و تابعه شهرداري تهران موظفند عناوين پژوهش مورد نظر خود و مستندات مربوطه را در سامانه پژوهش‌يار مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران ثبت نمايند.
2) مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران مكلف است، فهرست مطالعات و پژوهش‌هاي مورد نياز سال 1404 را كه به تأييد واحدهاي اجرايي شهرداري رسيده است، تا پايان ارديبهشت‌ ماه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. چنانچه در طول سال نيز طرح يا مطالعه‌اي ضروري نياز باشد جهت تأييد به شورا ارائه نمايند.
كميسيون‌هاي تخصصي شوراي اسلامي شهر تهران با همكاري مركز پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران مي‌بايست ظرف مدت يك ماه تأييديه خود را نسبت به فهرست مذكور به رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام نمايند. عدم اظهارنظر طي مدت ذكر شده به منزله تأييد است.
تبصره پانزدهم (15) - آموزش فرهنگ‌سازي و مشاركت اجتماعي و ورزشي
1) شهرداري تهران موظف است در راستاي ارتقاء اثربخشي، جلوگيري از موازي‌كاري و ايجاد هم‌افزايي در ترويج و فراگيري آموزش‌هاي شهروندي و ترويج مشاركت شهروندان نسبت به سياست‌گذاري لازم در خصوص فرهنگ‌سازي و آموزش شهروندي و اجراي برنامه‌هاي مشاركت اجتماعي از طريق دبيرخانه آموزش‌هاي شهروندي اقدام نمايد.
الف) شهرداري تهران موظف است در راستاي هم‌افزايي ترويج و فراگيري آموزش‌هاي شهروندي، سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت بر هزينه‌كرد رديف‌هاي اعتباري موضوع آموزش‌هاي شهروندي در معاونت‌ها، سازمان‌ها، شركت‌ها و ادارات تابعه شهرداري تهران را مطابق دستورالعمل تشكيل دبيرخانه متمركز آموزش‌هاي شهروندي، ابلاغي شهردار تهران به شماره 10/719319 مورخ 1403/07/09 به انجام برساند.
ب) در راستاي اجراي بند «ه» مصوبه حمايت از كار داوطلبانه و جهادي به شماره ابلاغ 160/1955/19819مورخ 1393/07/20 مبني بر استفاده از همه ظرفيت‌هاي شهرداري تهران در جهت افزايش مشاركت داوطلبانه شهروندان، گروه‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه‌هاي مرتبط با مديريت شهري، شهرداري تهران موظف است با تشكيل دبيرخانه مردمي‌سازي مديريت شهري، سياست‌گذاري، راهبري و نظارت بر هزينه‌كرد رديف‌هاي اعتباري مشاركت اجتماعي و شهروندي را در معاونت‌ها، سازمان‌ها، شركت‌ها، مناطق و ادارات تابعه شهرداري تهران را از طريق اين دبيرخانه به انجام برساند.
2) براساس الزام قانوني بند (چ) ماده (37) قانون احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه كشور، شهرداري تهران مكلف است در سقف مقرر در اين قانون، از اعتبارات هزينه‌اي خود به استثناي حقوق و مزايا و جبران هزينه/كمك زيان، در قالب قرارداد با سازمان صدا و سيما، صرف برنامه‌هاي مرتبط با اهداف، وظايف و مأموريت‌هاي خود و سازمان‌هاي تابعه، جهت فرهنگ‌سازي و آگاهي‌بخشي اقدام نمايد.
3) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به منظور افزايش سرانه ورزشي شهر تهران نسبت به تملك املاك، اراضي و احداث يك ورزشگاه بزرگ مقياس و سه ورزشگاه ميان‌مقياس از طريق تهاتر با دستگاه‌ها و نهادها و مشاركت و جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي حقيقي و حقوقي و مولدسازي اقدام و گزارش آن را در تفريغ بودجه جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره شانزدهم (16) - تعيين وضعيت شركت‌ها و سازمان‌ها

شهرداري تهران موظف است؛
الف) رديف‌هاي اعتباري «هزينه‌اي» و «تملك دارايي سرمايه‌اي» مربوط به «شركت رايانه شهر» «شركت تجارت الكترونيك پارس شهروند» و «شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك» را پس از تصويب اساسنامه آن‌ها در شوراي اسلامي شهر تهران و تأييد آن توسط وزارت كشور (سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها)، هزينه نمايد.
ب) رديف اعتباري «21-6040422023» با عنوان «طراحي و احداث پارك‌هاي علم و فناوري» پس از تصويب در شوراي اسلامي شهر تهران، هزينه نمايد.
ج) با توجه به ابلاغيه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور به شماره 21047 مورخ 1403/05/22 در خصوص «سازمان فناوري‌هاي نوين و نوآور شهري» و تعيين مدت زمان يك ساله فعاليت آن، رديف‌هاي اعتباري مصوب در بودجه سال 1404 براي سازمان مذكور تا زمان مقرر شده اعتبار خواهد داشت. بديهي‌ست نبايد تعهد جديد براي سنوات آتي ايجاد شود.
(د)-جوابيه 1403/12/26- الحاقي: شهرداري تهران موظف است نسبت به تغيير ماهيت از مجموعه «نهاد راهبري و پايش طرح‌هاي توسعه شهري تهران» به «سازمان راهبري و پايش طرح‌هاي توسعه شهري تهران» اقدام و لايحه اساسنامه سازمان مذكور را ظرف مدت سه ماه جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.
تبصره هفدهم (17) - شركت توسعه مجتمع‌هاي ايستگاهي مترو تهران و حومه
1) شهرداري تهران موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد تا درآمد و منابع حاصل از فروش يا واگذاري مجتمع‌هاي ايستگاهي مترو، صرفاً به توسعه و تكميل خطوط و ايستگاه‌هاي مترو اختصاص يابد. منظور از مجتمع‌هاي ايستگاهي بناهاي داراي كاربري تجاري اداري خدماتي گردشگري و مستحدثات مربوط به مترو مي‌باشد كه با هدف استفاده از ارزش افزوده و امكانات ناشي از احداث ايستگاه‌هاي مترو در جهت فراهم آوردن منابع مورد نياز توسعه مترو مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
2) به شهرداري تهران (شركت توسعه مجتمع‌هاي ايستگاهي مترو) اجازه داده مي‌شود علاوه بر اعتبارات مصوب رديف «هزينه تملك دارايي سرمايه‌اي» به شماره طبقه‌بندي «21-2030137263» بابت هزينه صدور پروانه شهرداري مجتمع‌هاي ايستگاهي:
الف) تا سقف بيست هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال در خصوص فيش‌هاي صادره بابت پروژه‌هاي مرتبط با موافقت‌نامه‌هاي منعقده با مالكيني كه اراضي آنان در محدوده زون‌هاي tod (در محدوده ايستگاه‌ها و هواكش‌ها و پايانه‌هاي مترو) واقع گرديده است اقدام شود.
ب) تا سقف سي و پنج هزار ميليارد (35.000.000.000.000) ريال جهت صدور عوارض پروانه شهرسازي پروژه‌هاي بزرگ مقياس كه تحت مالكيت شهرداري تهران مي‌باشد (از جمله مجتمع‌هاي ايستگاهي مترو امام خميني (ره) و دولت‌آباد و...) اقدام نمايد و آثار مالي ناشي از شناسايي درآمد و هزينه بندهاي «الف» و «ب» را ثبت و در تفريغ بودجه اعمال نمايد.
تبصره هجدهم (18) - ارائه گزارش عملكرد تبصره‌هاي بودجه

شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد تبصره‌هاي بودجه مصوب را همراه با مستندات عملكردي از طريق بارگذاري در سامانه جامع تدوين و اجراي برنامه و بودجه شهرداري تهران، هر سه ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.